handdator

Visa fullständig version : Nsu 4-takt / Gammal hoj?



Oldschool_rider
2009-04-04, 00:52
Ja Tjena, liten "utforskare" som man är, har man ibland tur att stöta på ladugårds fynd, hittade en gammal NSU. Som troligen stått inslängd i ladugården sen...?

Jag är nyfiken på vad det är för hoj, om det är något att släpa hem osv?=)

Nina
2009-04-04, 06:03
Allting verkar finnas på den? Ingen raket men om allt verkar finnas på den tycker jag den är värd att renovera.

Tips: MCHK (Motorcykelhistoriska Klubben) har en medlemsmatrikel som är rena uppslagsverket. Där kan man hitta andra medlemmar med likadana mc som kan ha delar över och t o m kan veta var det kan finnas delar och kan ge tips och råd om man behöver. =)

Guzzi-Leif
2009-04-04, 16:09
NSU OSL 251 eller 351 (250 eller 350).
Kunde också köpas som Svalan i Sverige ända fram till början av 50-talet (tyskarna levererade allt i småbitar och bågen monterades av Svalan).
Härlig liten maskin med mycket charm.
Inga stora problem att få tag på reservdelar enligt vad jag hört.
Såhär såg pappas ut:

teargaz
2009-09-08, 14:35
Jag har en likadan som jag har tagit isär i smådelar nu.

Har inte stött på patrull ännu, men det kan bero på att jag fortfarande håller på att ta isär den;) Vi får se när grejerna ska ihop sen.

Guzzi-Leif
2009-09-08, 18:37
Var i världen (ungefär) finns du, teargaz? Ser att din härliga båge har S-nummer...

teargaz
2009-09-09, 16:02
Var i världen (ungefär) finns du, teargaz? Ser att din härliga båge har S-nummer...

Nsu'n samt några till färdigrenoverade veteranare finns i Dalarna hos morsan, men jag finns i sthlm.

Attachar några till här trots att det är fel tråd om ni vill se.
Fram, Monark-Jawa, Rex telespeed

Guzzi-Leif
2009-09-09, 19:01
Jäklar, så fina de är!

leffa
2009-09-09, 19:14
jodå nog är de fina speciellt rexen:)

Mats Liifv
2009-09-09, 21:46
En samling hojar att vara stolt över. Härligt att det finns människor som har tid, lust och kunskaperna att se till att dessa hojar får leva vidare. En sann kulturgärning i mina ögon.

teargaz
2009-09-10, 08:11
Jäklar, så fina de är!


jodå nog är de fina speciellt rexen:)


En samling hojar att vara stolt över. Härligt att det finns människor som har tid, lust och kunskaperna att se till att dessa hojar får leva vidare. En sann kulturgärning i mina ögon.

Tackar!

Jag har ärvt dessa hojjar så gott som i befintligt skick. Den som jag har gjort i ordning själv är Jawan, resten av hojjarna har jag bara sett över motorn på. Rexens cylinder behöver ny kolv och omborrning så om det är nån som har tips på var jag kan hitta rätt kolv och borra, så hojta gärna till.

Sista bilden blir på en REX Midget 98cc, sen har jag en nylackad Sparta ram med plunger swing också. Har nylackade skärmar, gaffelkronor och lykta men jag har INGEN aning om vad det ska sitta för motor på den...

Målet är i alla fall att se till att dessa hojjar är i körbart skick och förblir så:)