handdator

Visa fullständig version : Kawasaki hoppar över 2011-års modeller



pewa
2009-04-01, 09:43
http://www.hojen.nu/bilder/nyheter/2009/kawasaki_2011.gif

Kawasaki hoppar över 2011-års modeller
Att vi befinner oss i en ekonomisk kris är allmänt känt och motorcykelbranschen är
inget undantag. Bland de japanska tillverkarna är det Kawasaki som drabbats extra
hårt med kraftigt sviktande försäljningssiffror, framförallt motorcyklar över 250cc.

Kawasaki ingår i Dai-Ichi Kangyo Group, men på senaste tiden har det florerat en
del rykten kring att en försäljning kan vara aktuell för att undvika konkurs.

Kawasaki Heavy Industries VD, Mr. Taro Aso förnekar dock att en försäljning skulle
vara aktuellt:
"Jag kan bara bekräfta att vi befinner oss i ett svår period men Kawasaki
stannar inom Dai-Ichi"

Däremot har de alltså vidtagit väldigt drastiska åtgärder och beslutat att inte
producera några nya motorcyklar under 2011, detta gäller samtliga modeller.

Aso säger till brittiska BBC:
"Jag är ledsen över att behöva meddela att Kawasaki inte kommer att
tillverka några nya motorcyklar under 2011, detta till följd av den ekonomiska
kris som råder i världen just nu. Jag lider med våra kunder, återförsäljare,
underleverantörer och anställda, men det är en nödvändighet för att trygga
Kawasakis framtid"

Kawasaki meddelar dock med tydlighet att utvecklingen av nya motorcyklar
kommer att fortsätta för att kunna lanseras till 2012. Produktionen av reservdelar
fortsätter även den som tidigare.

Ni som siktat på att köpa en ny Kawasaki 2011 får snällt vänta till 2012.

Källor:
Kawasaki Heavy Industries, Limited - Sales Analysis Snapshot (http://wrightreports.ecnext.com/coms2/reportdesc_SALES_C39291190)
Kawasaki termites 2011 production due to economic crisis (http://www.khi.co.jp/ba/2009data/ba_c3090212_2.html)

Mats Liifv
2009-04-01, 11:26
Det var ett drastiskt steg, som i varje fall inte jag upplevt någon fabrik ta tidigare.

Ingen produktion ger ju inga intäkter. Verkar vara svårt att kunna bedriva någon form av utvecklingsarbete under dom förhållandena. Vi får se hur det går...

Nina
2009-04-01, 13:24
Ha ha ha! Den här var kul! ;)

Jan-Olov
2009-04-01, 19:33
Ha ha ha! Den här var kul! ;)

Kan de va så jäkliga.:D

turbo
2009-04-01, 20:43
ha ha, lite för drastiskt!

Nina
2009-04-02, 03:09
Säkert ett aprilskämt, det var ju 1 april igår. ;)

Mats Liifv
2009-04-02, 06:58
Säkert ett aprilskämt, det var ju 1 april igår. ;)
Det är inte utan att tankarna går i den riktningen....annars är nog nerläggningen nära!

Nina
2009-04-02, 07:29
Det är inte utan att tankarna går i den riktningen....annars är nog nerläggningen nära!
He he, du tror på det där..? Märkligt att inte Kawasaki har lagt upp nyheten på hemsidan.

Mats Liifv
2009-04-02, 08:28
Va, är det inte sant? :eek:

Jag som trodde hojen.nu hade ett riktigt scoop i världsklass och skulle bli citerade på CNN . Nää, det trodde jag inte, men tycker att det var ett riktigt kul skämt av pewa. Detta inte minst med tanke på Kawasakis nerlagda racesatsning etc. Kunde kännas som ett naturligt steg, inte att ta "timeout" men lägga ner helt eller säljas kanske? Hade varit dumt att förstöra skämtet genom att skriva april, april. Bättre att bygga på och följa upp med lite kommentarer.....:D

Nå´n som hört nå´t extra bra skämt igår? I Stockholm var det VIP-platser i tunnelbanan och uthyrning av rum på Drottningholms slott, för att finansiera bröllopet som var på tapeten.

Bajen-Sam
2009-04-02, 14:55
Va, är det inte sant? :eek:

Jag som trodde hojen.nu hade ett riktigt scoop i världsklass och skulle bli citerade på CNN . Nää, det trodde jag inte, men tycker att det var ett riktigt kul skämt av pewa. Detta inte minst med tanke på Kawasakis nerlagda racesatsning etc. Kunde kännas som ett naturligt steg, inte att ta "timeout" men lägga ner helt eller säljas kanske? Hade varit dumt att förstöra skämtet genom att skriva april, april. Bättre att bygga på och följa upp med lite kommentarer.....:D

Nå´n som hört nå´t extra bra skämt igår? I Stockholm var det VIP-platser i tunnelbanan och uthyrning av rum på Drottningholms slott, för att finansiera bröllopet som var på tapeten.

Mats du gick på detta, det sa du på jobbet. ;)

Mats Liifv
2009-04-02, 15:37
Mats du gick på detta, det sa du på jobbet. ;)

Tusan också, jag sa ju åt dig att du skulle få provsitta min KTM om du inte avslöjade mig! Nu kommer du inte ens att få lyssna på ljudet när jag startar den!! :D

pewa
2009-04-02, 21:17
Ok, den här storyn var kanske inte helt sann ;)

Fredd
2009-04-03, 16:02
Fan! Jag som trodde jag hade något att mobba min kawasaki-galne kollega med ;)