handdator

Visa fullständig version : Helt novis



ellie
2009-03-23, 16:28
Hej allesammans!

Nu har jag efter några somrars velande bestämt mig på riktigt, jag ska ta MC-kort :)
Grejen är dock att jag inte är så lång i rocken och inte så tung på vågen, och jag har aldrig kört ens moppe. Dock har jag åkt en del mc.

Alla jag känner med kort är ju betydligt större, kraftigare och har kört "två hjulat" tidigare.
Nu är jag ute efter lite råd, tankar, erfarenheter från er som kan tänkas känna igen er.

Hur svårt är det i början? Hur går det ens till första körlektionerna? Jag har kontaktat körskola och väntar på att dom ska ringa upp och berätta mer. Men jag är galet nyfiken =)


Så dela gärna med er av era erfarenheter!

Jag är sjukt peppad! ;D

Molgan
2009-03-23, 17:55
Hej å välkommen! =)

Jag är sjukt peppad! ;D
Bra! Då kommer det att gå som en dans. Till att börja med tycker jag du ska be nån av dina betydligt större, kraftigare vänner med kort att skriva upp sig som handledare. Att i lugn och ro bygga upp trafikvana privat sparar pengar och ökar körsäkerheten.

När du ska skaffa hoj så måste du naturligtvis provsitta dig fram tills du hittar nåt som passar din längd, börja gärna med en vanlig enkel landsvägshoj liknande de som de har på körskolorna. De är betydligt mer lättkörda och bekväma än tex sporthojar och customhojar. Skaffa egen utrustning (ställ, hjälm, skydd, skor, handskar osv) så snart du kan, inte roligt att låna och om allt sitter bra underlättar det faktiskt körningen.

Att köra hoj kan vara lite knepigt om man aldrig gjort det förut, men passa på att välta hojen så mycket som möjligt på körskolan. Då sparar du lacken på din egen. =)

När jag började hade jag viss vana sen innan, så vi började med att köra omkring lite hit å dit för att de skulle se vad jag kunde och inte kunde. Därefter la vi upp ett program. Om man är helt grön gissar jag att man börjar med det grundläggande, vart allt sitter och hur man får åbäket i rullning. Låna gärna en moppe eller nån hoj som inte är så ömtålig (om du nu inte har en egen) och testa innan på nåt inhägnat ställe.

Att skaffa MCkort är nåt av det bästa jag gjort. Jag kan lova dig att det kommer stunder då du tänker "nä nu skiter jag i det här", tror manöverproven får i princip alla att tänka så. Men kämpa på så kanske vi ses på vägarna i sommar. ;)

Vill du läsa om några medlemmars ångest och glädje under övningskörandet kan du läsa den här (http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?p=8905&highlight=uppk%F6rning#post8905) tråden.

Nina
2009-03-23, 17:55
Hej ellie och välkommen hit! =)
Jag själv var helt färsk, hade aldrig suttit på en moppe heller innan. Det jag fick göra första lektionen var att bekanta mig med alla reglage, köra en sträcka på 1:an med att starta och stanna en hel del gånger så jag fick in känslan, speciellt för handbromsen som kan nypa rätt hårt om man tar i för mycket. Och det gick ju bra så jag fick köra på 2:ans växel vilket gick också bra. Sen kom 3:e växeln in i bilden, jisses vad fort det gick – i hela 40 km/tim (!). Tyckte *jag* i alla fall. ;)

Du får nog börja med starta och stanna så du lär dig reglagen och lägre växlar i början. Efter 50 min (1 körlektion) hade jag fått ont i huvudet, det var mycket info på en gång där och den lektionen kändes lång.

Sen fick jag köra på bana med konor, mycket krypkörningar blev det och konbanorna ett evigt nötande, jag ville ju köra på vägarna men så här efteråt var det bara bra med allt nötande och hårda inbromsande på banorna.
En sak är bra att tänka på: korvstoppningsmetoden fungerar inte bra. Låt hjärnan få vila nån dag eller två emellan körlektionerna i början.
Jag varvade min privata handledare och trafikskolan, när inte handledaren kunde så övade jag på krypkörning på hans tomt. Fanns ingen hoj till hands tog jag en moppe och mina blomkrukor som jag ställde upp som bana på tomten hemma istället.

Lycka till, hoppas det går bra! =)

Mats Liifv
2009-03-23, 19:01
Att skaffa MCkort är nåt av det bästa jag gjort. Jag kan lova dig att det kommer stunder då du tänker "nä nu skiter jag i det här", tror manöverproven får i princip alla att tänka så. Men kämpa på så kanske vi ses på vägarna i sommar. ;)


Kan inte annat än instämma i vad Molgan säger. Vill påstå att det jag haft mest glädje av genom livet är att jag lärde mig köra motorcykel. Har givit mig så många upplevelser vid mina många resor kors och tvärs genom europa och inte minst, många vänner. Är evigt tacksam att jag inte gav upp, som alla mina kompisar gjorde på den tiden. Var enveten och klarade "lappen" på tredje försöket. Hade en del otur vid mina första två uppkörningar. Saker jag inte kunde påverka ställde till det en del och min egen motorcykel strejkade vid de båda första tillfällena. Inte helt lätt att plötsligen låna en tvåtaktare och köra manöverbana med mera. Tredje gången gillt som sagt. Tror inte att du kommer att ångra dig om du genomför det du föresatt dig.

Lycka till!

Guzzi-Leif
2009-03-23, 23:02
Varmt välkommen!
Till Hojen.nu och bland motorcyklister.

Nybörjare har vi alla varit. Mycket mer att lära har vi allihop.
Om du bara trivs med körandet och dessutom väljer första mc med hjärnan (eller benlängden) kommer du strax att sitta där med ett körkort.

Om jag förstod saken rätt är du kvinna. Då har du ett rejält försprång eftersom ni generellt brottas mindre med prestigen samt är lite mindre "kan-själv".
Fast det var ju en jävla generalisering som jag kommer att få mycket skäll för... ;-)

Lycka till!

Mats Liifv
2009-03-25, 20:06
Om jag förstod saken rätt är du kvinna. Då har du ett rejält försprång eftersom ni generellt brottas mindre med prestigen samt är lite mindre "kan-själv".
Fast det var ju en jävla generalisering som jag kommer att få mycket skäll för... ;-)


Har jag svårt att tro....det är ju sant! :D

ellie
2009-03-26, 12:40
=) Tack för alla svar! Jag ska till körskolan i dag och hämta papper till lempen etc. Sedan måste jag visst skriva teorin innan jag får börja köra. Bara att börja plugga =) I helgen blir det MC-mässa!

Men nu vet jag lite mer vad som ligger framför mig iaf! Ses på vägarna i sommar! Haha, håll i er! ;)

Mc-Bosse
2009-04-14, 20:47
=) Tack för alla svar! Jag ska till körskolan i dag och hämta papper till lempen etc. Sedan måste jag visst skriva teorin innan jag får börja köra. Bara att börja plugga =) I helgen blir det MC-mässa!

Men nu vet jag lite mer vad som ligger framför mig iaf! Ses på vägarna i sommar! Haha, håll i er! ;)

ellie:

Jag kan verkligen rekommendera Trafikskolan TEO 2009, http://digital.cdon.com/product/?id=14168. 179: - är ingen summa i sammanhanget. Jag skötte teorin helt själv utan någon inblandning från trafikskolan. Som busschaufför sen 25 år tillbaka så var det läraren som föreslog detta upplägget. Tror nog att även om man inte är yrkeschaufför så borde eget tjatande framför datorn vara tillräckligt.

Jag tjatade detta programmets avdelning slutprov tills jag hela tiden blev godkänd. Imorse satt jag framför vägverkets dator i Lund och fick 60 av 65 rätt, det räcker med 52 rätt för att bli godkänd. Vissa frågor var annorlunda men ändå snarlika så det var mest sunt förnuft som fick råda.

På ditt körkortstillstånd har du en personlig kod så du kan boka teoriprovet själv online. Jag hittade en tid en månad framåt och tänkte att det måste ju räcka i tid om jag tjatar ordentligt framför datorn. Och se det gjorde det! :D