handdator

Visa fullständig version : tjernobyl idag



turbo
2009-03-21, 19:23
jag hittade precis dessa bilder på tjernobyl, de är tagna nyligen.
det ser ganska fint ut på vissa håll, men andra bilder ser man bara en spökstad. häftiga bilder är det!

länk till bilderna (http://www.grcade.com/viewtopic.php?f=7&t=2217)

Gibson
2009-03-21, 19:50
Skrämmande med tanke på vad som har hänt, men mycket fina bilder.

leffa
2009-03-21, 20:29
otäckt, det där ser ut som tiden stannat o människorna plockats bort ungefär som pompei efter utgrävningarna

Molgan
2009-03-21, 20:37
Man kan inte låta bli att fascineras av ruiner, speciellt moderna ruiner.

Tips: Andra intressanta platser kan man hitta på jornmark.se (http://www.jornmark.se/places.aspx), och vill man se fantastiska foton från moderna ruiner så finns det en uppsjö på industrialdecay (http://industrialdecay.blogspot.com/).

leffa
2009-03-21, 20:44
en gång blomstande industri nu ruin tanken är skrämmande inför framtiden.

Nina
2009-03-22, 08:11
Tips: Andra intressanta platser kan man hitta på jornmark.se (http://www.jornmark.se/places.aspx)...
Nja, jag tycker inte han berättar bra. Ta bara Broby Sanatorium, ”byggdes i början av 1900-talet” bla bla bla och han går bild efter bild igenom men texten bygger inte alls på bilderna man ser. Ta detta exempel jag lagt till, 1910-1940 skriver han men fanns det engreppsblandare då? Nej.
Ingenstans i texten berättar han vad huset använts till upp till vår moderna tid när engreppsblandare utvecklades. Det finns flera detaljer i bilder som skvallrar om moderniteter men han återger inte hur det kommer sig de hamnat där i huset. Det var samma sak i Marstrands hotell... Sen orkade jag inte se fler. Jag skulle inte köpa boken, den är säkert likadant uppbyggd som hemsidan.

Tjernobylkillen berättar, texten binds ihop med varje bild, ibland låter han bilden tala för sig själv. Det ger mer fakta än Jörnmark kan ge med sina bilder.

Ursäkta jag hackar, Molgan, men jag tycker inte Jörnmarks bildgallerier ger nåt.

Mats Liifv
2009-03-22, 10:13
Nja, jag tycker inte han berättar bra. Ta bara Broby Sanatorium, ”byggdes i början av 1900-talet” bla bla bla och han går bild efter bild igenom men texten bygger inte alls på bilderna man ser. Ta detta exempel jag lagt till, 1910-1940 skriver han men fanns det engreppsblandare då? Nej.
Ingenstans i texten berättar han vad huset använts till upp till vår moderna tid när engreppsblandare utvecklades. Det finns flera detaljer i bilder som skvallrar om moderniteter men han återger inte hur det kommer sig de hamnat där i huset.

Alla tycker vi olika om det vi ser och läser. Jag gillar Jörnmarks bilder och texter. Texterna berättar en historia och varje bildtext är en del i en en helhet. Den ska inte brytas ut för sig och ses som en beskrivande bildtext för just den bild man tittar på. Om man inser det tror jag att man ser det hela på ett lite annat sätt. I fallet Broby Sanatorium talas det om arkitekten Tengbom som hade sin storhetstid under perioden 1910-1940, inte att det var sanatororium under den tiden.

Om man läser vidare i texten kan man få reda på att i och med antibiotikans upptäckande behövdes inte längre dessa sanatorier och Broby övergick till att bli ett vanligt sjukhus, för att mot slutet vara långvårdsklinik vilket var fallet ända fram till 1995. Nog anser jag att det förklarades vad byggnaden använts till. Om du tittar på galleriet en gång till, med min inledande förklaring i minnet, kanske du uppskattar det hela mer?

Molgan
2009-03-22, 11:08
Ursäkta jag hackar, Molgan, men jag tycker inte Jörnmarks bildgallerier ger nåt.
Ingen fara, inte mina bilder. :) Men som Mats sa så ska man inte se det som någon reseberättelse eller faktasida i vanlig mening. Personligen så läser jag knappt texten, jag fascineras mer av bilderna och försöker föreställa mig platserna på den tiden de var fulla av folk och aktivitet. Extra ödmjuk blir man när man ser övergivna arbetsplatser som liknar ens egen, kan ju vara mitt eget stökiga skrivbord som hamnar i ett galleri nån gång så det är bäst man håller snyggt efter sig. =)

Nina
2009-03-22, 13:48
He he, jag blev väl bara bortksämd av tjernobylstoryn först. ;)

Sepe
2009-03-24, 21:23
Kommer väl ihåg händelsen. Bodde I Finland då. Alla hemmabyns instrument som registrerar radioaktivt avfall gick igång.