handdator

Visa fullständig version : P-boxar och oljebyte framgaffel suzuki 1100r- 95



claes welamson
2009-03-15, 15:59
Tjena är det någon som har oljemängden för framgaffel på Suzuki 1100r -95
Vilket är det korekta sättet att fylla olja i gaffelbena? släpper jag stora muttern i kronad bara med gaffel avlastad:o

Classe

Jåke
2009-03-15, 19:15
Tjena är det någon som har oljemängden för framgaffel på Suzuki 1100r -95
Vilket är det korekta sättet att fylla olja i gaffelbena? släpper jag stora muttern i kronad bara med gaffel avlastad:o

Classe
Du måste tömma ur den gamla oljan, inte bara fylla på nytt. Då kan du lika gärna låta bli. Vet tyvärr inte oljemängd på den hojen, men har du en "vanlig" gaffel och inte en USD plockar du ur toppen (stora muttern) och fjädern. Sen tömmer du ur gammal olja (pumpa gärna benet upp och ner några gånger eller varför inte låta det stå över natten) och fyller på nytt. Enklaste sättet att få rätt mängd är att mäta nivån från överkanten på benet när det är helt komprimerat.

När du fått rätt nivå stoppar du tillbaka fjäder och annat och skruvar ihop benet igen. Du gör i princip lika på en USD-gaffel, men det kräver lite mer meck och ofta specialverktyg eftersom överdelen på gaffeln innehåller lite mer saker.

pewa
2009-03-15, 21:17
Bytte olja i framgafflarna på min förra cross, minns att jag letade som en galning efter vilken nivå det skulle vara.
Står inte i instruktionsboken iaf, krävs nog en mekhandbok.

Annars är mitt tips att ringa närmsta återförsäljares verkstad. Det gjorde jag och 5min senare visste jag vilken nivå det skulle vara :)

tomahs900
2009-03-16, 21:18
Jag fick oxå ringa åf angående oljemängden....
De e nog de snabbaste o lättaste.

Glöm inte lufta den efter ett par mils körning..de va ett tips jag fick o antar de e de samma på alla gafflar?