handdator

Visa fullständig version : Nybörjare - vilket mc-kort/hoj?



Liez
2009-03-05, 12:03
Hallåj!
Jag är nybliven medlem här, älskar motorcyklar och har nu bestämt mig för att ta mc-kort.
Men jag är helt novis på detta.
Jag har ej b-körkort och vill ej ha heller. Nu undrar jag om det är obegränsad eller begränsad jag ska ta?

Jag är ganska kort i rocken och kan inte ha hur stor hoj som helst. Vill ha en customhoj, kan ni rekommendera någon som funkar för en kort tjej?:confused:

Vilket utbildningsmaterial använde ni er av när ni tog kortet?
Jag tänkte också att jag skulle införskaffa mig en hoj i förväg, att träna på hemma.

Tacksam för svar,

Annelie.

Jåke
2009-03-05, 13:39
Hej!

Av erfarenhet kan jag säga att det är lättare att börja på nånting annat än en customhoj, även om man är kort. Så se inte din längd som ett skäl till en sån, vill du däremot ha en för att de är de enda med rätt stuk för dig så kör på. De allra flesta är låga, men du ska väl inte köra med fötterna i backen så hur stor betydelse har det egentligen? ;)

Har du åldern för det ska du helt klart ta obegränsad, det finns ingen anledning till nånting annat och ger bara bekymmer sedan.

Ska du köpa en hoj i förväg rekommenderar jag nånting som du törs trilla med, men fortfarande är ganska modernt. Nu vet jag inte om du tänker gå körskola eller köra privat, men en liten, lätt och oöm övningshoj är t'ex Kawasaki ER-5 eller Suzuki GS500E. Tyvärr får du inte köra upp till obegränsad på dem, så det gäller att du har tillgång till en fullstor hoj att öva på ibland åxå. Annars är Suzuki GSX750 det som många körskolor använder.

Varför ingen av dessa är customhojar? Därför att de här är mycket lättare att köra och handskas med om man är färsking :)

Lycka till förresten, kul att ha dig här!

Intruder
2009-03-05, 16:06
yamha virago 535
Många tjejer har börjat på den så den kan väl inte vara fel
Jag har testat den tycker den är väldigt lätt körd

tomahs900
2009-03-05, 22:47
Eller bandit....fin hoj att börja på tycker jag...eller en hornet.
Klart du ska ta tungt hojkort finns väl ingen anledning att ta begränsat...??
Kostnaden blir ju densamma...
Jag köpte en cd skiva med ett program på med alla körkortsfrågor o lite olika prov...
Har nog det kvar pm:a mig om du e intresserad av det så fixar vi det..har nog boken oxå.

Välkommen från mig med...

Seth
2009-03-05, 22:57
Som ovanstående ta du Obegränsat(tungt) kort direkt.
o med custom maskiner för korta så finns det ju viragon som tidigare sagt.
Sen finns ju honda shadow 600, suzuki intruder 800, kawasaki vn800 och suzuki ls 650 savage om du klarar dig utan v-twinen.

Gert
2009-03-05, 23:31
Välkommen :)
Ska du ta obegräsad måste hojen som du kör upp på privat vara över 700cc och ha vissa hästkrafter.
Åk in till en MC handlare och provsitt runt bland utbudet och känn dig fram.

Molgan
2009-03-06, 01:20
Hej och välkommen! I Den Här (http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?p=8905&highlight=uppk%F6rning#post8905) tråden kan du läsa om umbäranden som andra på forumet, inklusive undertecknad, varit med om när de gnetat sig till A-behörighet.

Nina
2009-03-06, 06:37
Hej och välkommen! I Den Här (http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?p=8905&highlight=uppk%F6rning#post8905) tråden kan du läsa om umbäranden som andra på forumet, inklusive undertecknad, varit med om när de gnetat sig till A-behörighet.
Oj vilka minnen jag fick nu, tänk vad tiden går fort! Så här efteråt är det trevliga minnen när man slogs med konbanor och kämpade för att få lappen.

Välkommen hit, hoppas du ska trivas här. Jag skriver inga tips på hojar, flera har redan skrivit bra tips. Jag hade en Suzuki GSX 750 på trafikskolan, det är en mycket lättkörd mc.

swedan
2009-03-06, 07:19
Min första custom var en Suzuki LS650 Savage. Liten och lättkörd. Hade de bara en sommar. Upptäckte ganska snart att jag var för lång (180cm) för att sitta bekvämt. Kan rekomendera den som en första hoj.

Liez
2009-03-06, 10:17
Tack för välkomnandet och alla bra tips. Jag hade tänkt att gå på körskola, men även träna lite hemma. Jag är ju 40 :eek:! år så att ta obegränsat blir nog inget problem...
Anledningen till att jag vill ha en customhoj är att de är såå jäkla snygga, sen vill jag gliiiida runt och hinna se lite...Det ser också ut som om man sitter bekvämare på en customhoj.

Nina
2009-03-06, 10:46
Liez, min erfarenhet är att man ska helst inte köpa en hoj före man börjat köra. Jag gjorde så, hittade en jättesnygg Honda Shadow 600 i Nässjö 41 mil hemifrån. Ååh vad den var vacker! Alla varnade mig men jag lyssnade inte. Så jag åkte dit och köpte den men när jag börjar köra både privat och i trafikskolan inser jag att jag köpt fel typ av mc. Jag är tydligen en Grus-Fia, ju jävligare underlag jag har desto mer trivs jag. Dessutom satt jag väldigt illa på min glidare, jag kunde inte köra den helt enkelt. Det kändes bittert att inse man köpt en hoj med ögonen. Kör lite först och känn efter vad du tycker är roligt och sen köper du en mc. Jag visste inte själv att jag var en Grus-Fia, jag trodde jag var glidartypen men icke. Det gjorde lite ont att inse saker och ting.

Den mc jag hade privat att öva på var en BMW F650 GS -00 (röd), ett mellanting mellan landsvägshoj och offroad. Men jag är 175 cm lång och har inga problem med höjden, jag vet inte hur lång du är. F650 GS är nog kanske för dyr som första hoj men oj vilken skön hoj att köra det är. Grus: inga problem. Jag fick inte köpa den röda så jag fick köpa en annan (en gul då). Den här har jag modifierat med gummibälgar på gaffeln, längre stänka, högre ruta och en motorskyddsbåge. Nu ska grovmönstrade däck på.

http://www.hojen.nu/forum/picture.php?albumid=7&pictureid=333

Mats Liifv
2009-03-06, 11:57
Instämmer med Katarinas kloka rader!

Kör ett tag och känn dig för vilken typ av hoj du vill ha innan du köper en egen. Känns himla trist att stå där med en hoj man inte trivs med.

stefanistockholm
2009-03-06, 12:11
Hej och välkommen! I Den Här (http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?p=8905&highlight=uppk%F6rning#post8905) tråden kan du läsa om umbäranden som andra på forumet, inklusive undertecknad, varit med om när de gnetat sig till A-behörighet.

Ja herregud vilken flashback!!!!:)
Massor av minnen om besvikelser och framgångar.Det är inte ens ett år sen och det känns väldigt avlägset... Nu sitter vi och planerar för sommarens och höstens turer. Det var värt allt slit med lappen så här i efterhand, jag var nära att ge upp efter andra försöket att bärga kortet men det gjorde jag inte. Nu släpper jag det inte ifrån mig...8)

Liez
2009-03-06, 13:00
Instämmer med Katarinas kloka rader!

Kör ett tag och känn dig för vilken typ av hoj du vill ha innan du köper en egen. Känns himla trist att stå där med en hoj man inte trivs med.

Jag tänkte att om jag köper en innan jag har kortet (om jag lyckas), så kan jag träna mycket hemma....

Mats Liifv
2009-03-06, 13:19
Jag tänkte att om jag köper en innan jag har kortet (om jag lyckas), så kan jag träna mycket hemma....

Det har absolut sina fördelar att kunna träna på egen hand. Det är verkligen svårt att råda någon. Du kanske vet att det är en custom som gäller. Kan tänka mig att det kanske inte är den optimala hojen att lära sig på. En del köper en billig, oöm hoj för att ha och lära sig på. Blir gärna en och annan marksyning i början. Som jag skrivit tidigare skulle jag nog, med min erfarenhet, för egen del köpa en billig offroadhoj. Brukar inte vara alltför svåra att sälja vidare. Dessutom skulle jag träna så mycket som möjligt på grusvägar. När man kan behärska sin hoj på grusvägar blir allting så väldigt lätt sedan. Asfalt blir nästan tråkigt. Det är inte en slump att poliserna, när dom ska lära sig köra hoj, tränar mycket på grus.

lene
2009-03-06, 14:52
jag köbte en virago 1100 och tränade på och innan jag fick mitt kort kunne jag både köra låg och högfartsdelen med den och var trygg med den..men jag bara visste det skulle bli custom för min del. bara ljudet är värt en hel del men det var bara vad jag tycker lycka till

Nina
2009-03-06, 16:17
Annars kan man ju ta en moppe och några blomkrukor och bygga egen konbana! Det gjorde jag, när jag inte hade tillgång till hojen jag fick låna så tog jag moppen och ställde ut mina blomkrukor och så övade jag krypkörning med dom. Man blir ganska duktig på det där när det är ens egna blommor som hinder. ;)

BIG1
2009-04-15, 12:00
Mopedträning låter som ett smart tips tycker jag i väntan på hoj.

Yamaha Virago har redan nämnts i tråden ett par gånger. Jag kollade runt lite när en tjejkompis skulle börja öva och fastnade för en Virago 750. Om det är custom som gäller så tror jag inte det finns något mera smidigt och lättkört i tunga klassen.

Wolfie
2009-04-18, 00:07
Hej! Tänkte göra likadant jag som Liez. Alltså köpa mej en hoj innan jag tar körkortet och övningsköra med en kompis.
Jag är sugen på att köpa mej en Harley Davidson sporster men jag har hört att man inte sitter så bra på en sån om man är lång. Jag är en kille på 183cm.
Vad tror ni funkar det med en sporster med framflyttade fotpinnar till mej?

Sepe
2009-04-18, 00:47
Vi har Virago 535 -00 till salu. köp den!!
http://www.blocket.se/vi/19650791.htm?ca=16_s&last=1

mc_brud
2010-01-08, 00:19
Tja!

Äntligen har beslutet tagits å ja ska BLI MC - förare...:)))
Har alltid varit intresserad av motorcyklar, ända sen ja var liten o nu blir det äntligen av.
Jag undrar nu om ni har något bra förslag på första hoj å lite andra saker.
En polare till mig sa att jag skulle börja me teorin redan nu, är det bra eller dåligt? För då har man bara körningen kvar sen.

Tack för en SKITBRA SIDA i övrigt!

pewa
2010-01-08, 00:29
Tja!

Äntligen har beslutet tagits å ja ska BLI MC - förare...:)))
Har alltid varit intresserad av motorcyklar, ända sen ja var liten o nu blir det äntligen av.
Jag undrar nu om ni har något bra förslag på första hoj å lite andra saker.
En polare till mig sa att jag skulle börja me teorin redan nu, är det bra eller dåligt? För då har man bara körningen kvar sen.

Tack för en SKITBRA SIDA i övrigt!

Välkommen hit! Du kommer säkert få massa bra tips på bra hojar och annat, medan du väntar kolla in Hojen.nu - Guide till MC-kort (http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=2363). Längst ner där hittar du en samling intressanta trådar för nybörjare i mc-svängen.

stefanistockholm
2010-01-08, 00:34
Välkommen hit!
Det är klart du ska köra hoj... att börja läsa teori är en perfekt start. Anmäl dig sen till en körskola och sätt dig vid deras dator och nöt in svaren på frågorna... När snön har smält undan så börjar det roliga :D
Vilken hoj man ska börja med är det vanliga problemet. En del av oss har köpt hoj innan vi tog kortet, andra har väntat längre, en del har en cykel - andra har fler, en del behåller samma hoj år efter år och andra byter ofta... en del gillar stora långsamma maskiner som bullrar ganska mycket, andra vill köra fort på asfalten och återigen andra trivs bäst där det inte finns någon asfalt. Jag skulle tro attt du tillhör någon av de här sorterna eller så tillhör du någon annan kategori... Kort sagt: Ingen kan tala om vad som är en bra 1:a hoj för dig... Det är det som är det roliga med att köra hoj... man får prova, testa och försöka under lång tid framåt - man blir nog aldrig klar - det kommer nya idéer hela tiden om vad man ska göra härnäst. Så välkommen till den här hobbyn! Det finns massor av skoj att hitta på... och fortsätt att skriva och berätta hur det går med dina funderingar och med den lilla rosa lappen... 8)

DearHunter
2010-01-08, 01:37
Tja!

Äntligen har beslutet tagits å ja ska BLI MC - förare...:)))
Har alltid varit intresserad av motorcyklar, ända sen ja var liten o nu blir det äntligen av.
Jag undrar nu om ni har något bra förslag på första hoj å lite andra saker.
En polare till mig sa att jag skulle börja me teorin redan nu, är det bra eller dåligt? För då har man bara körningen kvar sen.

Tack för en SKITBRA SIDA i övrigt!

Grattis till ett härligt beslut och välkommen.
Dra igång med teorin. Börja övningsköra så tidigt om möjligt och boka in dig på uppkörning fort som attan. Det kan bli ont om platser mot slutet av säsongen.

Lycka till och glöm inte riskutbildningen

http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/

Nina
2010-01-08, 07:12
Tja!

Äntligen har beslutet tagits å ja ska BLI MC - förare...:)))
Har alltid varit intresserad av motorcyklar, ända sen ja var liten o nu blir det äntligen av.
Jag undrar nu om ni har något bra förslag på första hoj å lite andra saker.
En polare till mig sa att jag skulle börja me teorin redan nu, är det bra eller dåligt? För då har man bara körningen kvar sen.

Tack för en SKITBRA SIDA i övrigt!
Avverka teorin först, sen kan du i lugn och ro koncentrera dig på körningen. De flesta trafikskolor vill även att man har den avklarad när man kommer.

Mats Liifv
2010-01-08, 08:41
När du väl klarat kortet börjar något som du kan ha glädje av för resten av livet.
Köpte min första 125:a 1975 och på den vägen är det. Har inte på något sätt tröttnat utan tycker snarare att det har blivit roligare med åren. Inte minst sen jag fick tips om den här sidan och lärt känna så många fler hojkompisar att åka med.

Välkommen hit och lycka till med kortet!

Ove
2010-01-08, 09:59
Tja!

Äntligen har beslutet tagits å ja ska BLI MC - förare...:)))
Har alltid varit intresserad av motorcyklar, ända sen ja var liten o nu blir det äntligen av.
Jag undrar nu om ni har något bra förslag på första hoj å lite andra saker.
En polare till mig sa att jag skulle börja me teorin redan nu, är det bra eller dåligt? För då har man bara körningen kvar sen.

Tack för en SKITBRA SIDA i övrigt!

:) Välkommen i hojåkarkollektivet! Du frågar om ett förslag på förstahoj. Svår fråga då det handlar om dina intressen. Vad vill du? Kommer du att vilja ha tillgång till hela vägnätet ner till dom minsta gräs- och grusvägarna, eller kommer du att nöja dig med att puttra omkring lite på asfalt? Eftersom du vill ha en förstahoj förutsätter jag att du kommer att köpa en andra i sinom tid vilket gör det hela lite lättare. Köp en billig nakenhoj som passar i storlek. Kubiken spelar ingen roll men "standardstuk" ger möjlighet att övningsköra med något som liknar körskolans.. En fördel om förstahojen redan har några repor så gråter man inte så länge om man tappar den när man gjort nåt misstag, som man lätt gör i början

Lycka till! :)

Nicke
2010-01-08, 10:00
Hälsar dig välkommen hit och inte minst - LYCKA TILL .... med den rosa!:)

Sen kan jag inte göra annat än att stryka under det Stefan skriver.

Jonas
2010-01-08, 10:43
Välkommen till oss och vår gemenskap! :)

Rekommenderar varmt att du ägnar några timmar åt att läsa trådarna under Mc-kort (http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=2363). Jag hittade många svar där på alla frågor som jag hade. Och de gånger som jag ställde frågor här på forumet fick jag alltid bra och kloka svar. Att ta mc-kort och skaffa hoj är troligtvis bland det bästa jag har gjort i mitt liv, så tveka inte att sätta igång om du har bestämt dig och har råd och tid.

Gå till körskolan idag och skaffa blanketter och få svar på dina funderingar. Glädjen som du kommer att känna den dag du har kortet är värd den lilla möda du lägger ned nu. Om man nu kan kalla det möda. Jag såg fram emot varenda körlektion! :)

Roadking
2010-01-08, 11:08
Önskar dig också lycka till med körkortet. Har själv haft hoj nu i fem år och som så många andra så är det något utav det bästa jag investerat i. Känslan av att få kinderna smekta utav vårsolen glidande på en vackert belägen kustväg, insupandet av upplevelser är oräkneliga. Gillar du att köra i grupp med massor utav vänner så finns det gott om klubbar att smälta in i. Föredrar du en solotur på slingriga småvägar så står det tusen och åter tusen till ditt förfogande. Själv så började jag med en Honda shadow 750, för att sedan köpa en 1100 av samma märke. Har nu en Roadking och den processen har passat mig som handsken. Så är det kanske inte för dig, just därför bör du prova allt som kommer i din väg innan du bestämmer dig för ditt hojval. Kom ihåg att det är samma vårvindar som smeker dina kinder oavsett vilken typ at hoj du väljer. Vad det än månne bliva så lycka till i framtiden:)

Kimmo
2010-01-08, 12:55
Ett klokt beslut att skaffa mc kort. Kan bara instämma med många andra att det är ett av de bästa beslut jag gjort. Klarade kortet för 3 månader närmare bestämt den 7 oktober (kan inte fatta det då man tittar ut och det är -25).

Lycka till!

mc_brud
2010-01-08, 21:57
Hihi...
Tack för alla bra svar! Har verkligen fått mer information! Tack så hemskt mycket!
Men då kan du köra hela sommaren...=) Bättre de än att man tar det under sommaren, för då kan det bli svårt med uppkörning, som många pratar om. Men jag har dock ett LITET problem, har ingen att övnignsköra med. =( Så mycket pengar kommer att gå till att köra på skolan.
Men va gör de. Ska se till att bli klar så fort som möjligt, så ja hinner köra lite i sommar i alla fall.
Men finns det något som man bör tänka på? Några tips från er som har kortet redan

Roadking
2010-01-08, 22:15
Synd det är så långt emellan oss, annars hade jag gärna ställ upp som handledare.

erkagn
2010-01-08, 22:24
Hihi...
Tack för alla bra svar! Har verkligen fått mer information! Tack så hemskt mycket!
Men då kan du köra hela sommaren...=) Bättre de än att man tar det under sommaren, för då kan det bli svårt med uppkörning, som många pratar om. Men jag har dock ett LITET problem, har ingen att övnignsköra med. =( Så mycket pengar kommer att gå till att köra på skolan.
Men va gör de. Ska se till att bli klar så fort som möjligt, så ja hinner köra lite i sommar i alla fall.
Men finns det något som man bör tänka på? Några tips från er som har kortet redan


Om du aldrig har kört moped med växlar så kan det vara en bra ide att om du har möjlighet låna en sådan av någon släkting/bekant och öva på samspelet koppling/växling samt även göra balansövningar. Det är ju samma princip på en sådan moped som på en MC.

Gawriel
2010-01-09, 04:49
Men jag har dock ett LITET problem, har ingen att övnignsköra med. =( Så mycket pengar kommer att gå till att köra på skolan.

hade knappt kört MC lr moppe med fotväxlar innan jag började traffikskolan o det gick ganska bra, min totala kostnad var på cirka 11000 kronor, så det ska ju inte behöva kosta skjortan
mindre än en månadslön

MStenberg
2010-07-19, 03:16
Tjena!
Ligger för tillfället inne i lumpen, men är verkligen sugen på att skaffa ett litet A på min lapp efter muck. Har en liten fundering såhär innan, hur pass mycket underlättar det att åka moped innan?
Har sett att några tagit upp det tidigare i tråden. Liknar det motorcykelåkandet eller är det som dag och natt?

erkagn
2010-07-19, 05:25
Tjena!
Ligger för tillfället inne i lumpen, men är verkligen sugen på att skaffa ett litet A på min lapp efter muck. Har en liten fundering såhär innan, hur pass mycket underlättar det att åka moped innan?
Har sett att några tagit upp det tidigare i tråden. Liknar det motorcykelåkandet eller är det som dag och natt?

Det liknar en hel del. När jag tog mc-kortet för jättelänge sedan när jag var 16 så övningskörde jag en hel del manöverbana med moppen. Plus att jag redan kunde hur man växlar och sånt. Men det ska ju helst vara en moppe med växlar.