handdator

Visa fullständig version : Krav på körkort för moped införs



pewa
2009-03-02, 16:03
http://www.hojen.nu/bilder/nyheter/2009/moped2.jpg

Krav på körkort för moped införs
Den 26 februari sade riksdagen ja till regeringens förslag om nya regler för att få köra moped, snöskoter och terränghjuling. Oppositionen ville ha 16-årsgräns för körkortet och fick stöd av Polisen och Vägverket, men Riksdagen röstade igenom regeringens och mopedbranschens förslag.

De nya reglerna, som gäller från och med 1 oktober 2009, införs för att öka trafiksäkerheten och innebär bland annat följande:


Moped klass I, så kallade EU-mopeder, ska få köras av alla som har fyllt 15 år och har ett körkort. Körkortet ska ha den nya behörigheten AM eller en annan behörighet. Behörigheten AM ska kräva körkortstillstånd med föregående lämplighetsprövning. Körkortstillstånd kan sökas från och med 1 april 2009.
Moped klass II ska få köras av alla som har fyllt 15 år och har ett förarbevis för moped klass II, ett körkort eller ett traktorkort.
Snöskoter och terränghjuling ska få köras av alla som har fyllt 16 år och har ett förarbevis för snöskoter respektive terränghjuling.
Förare med AM-körkort eller förarbevis ska kunna få varning eller få körkortet respektive förarbeviset återkallat.
Förarprovet för moped klass I ska vara ett kunskapsprov som ordnas av en myndighet, i dag Vägverket. Förarprovet för moped klass II, snöskoter och terränghjuling ska vara ett kunskapsprov som ordnas av privata aktörer.

Tidigare behörigheter gäller
De nya kraven kommer inte att påverka behörigheter som en förare har skaffat sig före den 1 oktober 2009.
Den som redan har fyllt 15 år får fortsätta att köra moped klass II utan förarbevis.
Förarbevis för moped klass I som en förare skaffat sig före den 1 oktober 2009 fortsätter att gälla.

Bakgrunden till beslutet
Inledningsvis konstaterar regeringen att det finns ett reformbehov när det gäller mopeder och terrängskotrar eftersom antalet dödade och skadade personer som framför tvåhjuliga motorfordon har ökat inom såväl EU som Sverige. Detta har föranlett nya behörighetskrav för motorcyklar, som exempelvis höjda ålderskrav

Regeringen redovisar att mopeder är populära fordon i Sverige som samtidigt ökar i antal. Vidare framgår att olycksstatistiken ger vid handen att mopedister är särskilt utsatta i trafiken och att unga förare är överrepresenterade bland de olycksdrabbade. En mopedförare löper ungefär femton gånger så stor risk som en personbilsförare att dödas i trafiken. Mellan 2000 och 2006 har i genomsnitt tolv mopedister dödats varje år i trafiken. Antalet svårt skadade mopedister har stigit stadigt under samma period, framför allt bland unga förare. Under perioden var 44 % av dem som skadades svårt 15-åringar. Risken att skadas svårt är störst för mopedister jämfört med andra fordonsförare. Det finns stora skillnader i risker mellan män och kvinnor. Cirka 90 % av alla mopedister som omkommer är män.

turbo
2009-03-03, 11:51
det var på tiden tycker jag!

mopeder klass I kör i trafiken på samma villkor som andra, samma regler gäller m.m.
därför är det väl inte mer än rätt att de får en ordentligare utbildning? som jag fattat det är förarbeviset inte speciellt svårt att ta?

Gert
2009-03-03, 21:16
Min son fick när han tog sitt eu-moppe kort gå två gånger med teori á 4 timmar och en gång med praktiskt på ca 4 timmar allt till en kostnad av 1500kr helt okej enligt mig. Min kollega på jobbet har en dotter som på en annan ort också har fått "utbildning" hon har gått 2 gånger på med en kurstid på en halvtimme varje gång, inte en och en halv utan bara en halv timme.... Nu ska det bli roligt att höra hur lång tid den praktiska delen har tagit och även denna har kostat 1500kr men för vad kan man fråga.
Nej lämna över all utbildning till riktigt utbildat folk med ett riktigt teori prov.

swedan
2009-03-04, 07:16
Det finns väl även 4-hjuliga fordon, t ex mopedbilar, som får köras på förarbeviset? Måste vara helt fel att tillåta det utan en riktig utbildning. Är nog t o m så att om man blivit av med sitt körkort (för bilen) så kan man ta ett förarbevis och ge sig ut i trafiken med en mopedbil.
Tycker det är helt rätt med ett riktigt körkort för allas säkerhet.

Nina
2009-03-04, 07:17
Jo, man har ju sett ynglingar köra om mitt i korsningarna på sina trimmade moppar. Vissa kör utan hjälm dessutom, jag brukar säga så här då: han har inte ramlat ännu.

turbo
2009-03-04, 09:17
Min son fick när han tog sitt eu-moppe kort gå två gånger med teori á 4 timmar och en gång med praktiskt på ca 4 timmar allt till en kostnad av 1500kr helt okej enligt mig.

jag tycker det är alldeles för dåligt. många kanske har kört på egen hand tidigare men tänkt dig någon som aldrig suttit på en moped... 8timmar teori och 4timmar körning sen får dom vara i trafiken precis lika mycket som övriga bilister.

en riktig uppkörning vore bra men det skulle väl inte fungera då det tar mängder med resurser

Gert
2009-03-04, 21:13
.....sen får dom vara i trafiken precis lika mycket som övriga bilister.
När jag var 15 år fick jag ut i trafiken utan någon som helst utbildning varken teori eller praktik,visserligen fanns det bara 30 moppar men ändå. Det jag menade är att vilken utbildning får du bäst nytta av Pågens 12 timmar för 1500kr eller arbetskamratens 1..5 timme för samma peng? Till saken är att jag föhörde min son inför provet och det var enligt mig ett bra resultat han gjorde ifrån sig. Jag tror inte det är många som av oss som hade klarat ett teoriprov idag. Problemet med dagens vansinnesfärder är nog något som är gemensamt för alla trafikanter från dem gående till bussar och lastbilar, ett stort "visa hänsyn" problem.

Badass
2009-03-08, 23:31
Nu är det bara en tidsfråga innan årlig kontrollbesiktning och skatt på mopparna med....

Inför dem det kan dem lika gärna införa att mopparna går i 70, annars dör mopeden som fordon i Sverige. skall dem ändå införa uppkörning så... same shit som lätt MC då ju fasen ju. Inte mycket som skiljer.

Lika bra att dra upp mina moppar till Lätt MC då (är ändå gravt ombyggda), lindrigare försäkringar o avgifter.

har inte byråkrater annat för sig än att jävlas med oss vanliga människor??

Jan-Olov
2009-03-09, 00:12
Bra ide så kanske vi slipper alla dessa som buskör med livfarliga fordon.
Körkort och kontollbesiktning bör nog öka trafiksäkerheten.:mad:

Badass
2009-03-09, 00:16
Bra ide så kanske vi slipper alla dessa som buskör med livfarliga fordon.
Körkort och kontollbesiktning bör nog öka trafiksäkerheten.:mad:

Busarna kommer man åt ändå.
Tror du verkligen detta tar bort buset ur trafiken? Dreeam on..., det bara förvärrar läget.

Molgan
2009-03-09, 01:13
Busarna kommer man åt ändå.
Tror du verkligen detta tar bort buset ur trafiken? Dreeam on..., det bara förvärrar läget.
Ja det är väl som med sporthojar, de som driver upp försäkringspremierna saknar ofta både körkort och hoj.

Daimbag
2009-03-09, 02:01
I sommras körde jag ibland i shorts och t-shirt, visserligen bara någon kilometer för att handla lite smågrejor i stan. Många tittade snett och kommentarer kom från några. Visst håller jag med.. helt idiotiskt att köra utan ställ. Jag har haft bil körkort i 10år, läste om hela kursen när jag tog mc-kort. Sen kommer det mopedåkarna i shorts och linne och dessutom kör dubbelt så fort som jag. Vem är mest idiotisk?????? Större krav på mopeder tycker jag....

Nina
2009-03-09, 07:28
Ja det är väl som med sporthojar, de som driver upp försäkringspremierna... *klipp*
Och som såg till att garageförsäkringen försvann. Många hade sporthojen avställd, när de skulle köra en dag ställde de på den, när de kört klart ställdes den av.

turbo
2009-03-10, 14:45
hur man kör har nog mycket med ålder och mognad att göra också, det räcker att jag tänker efter hur jag själv körde trimmad moppe :)

det fanns ju också förslag på att höja åldern till 16 år, kanske det hade gjort mer nytta än ett speciellt körkort?

turbo
2009-03-10, 14:46
hur man kör har nog mycket med ålder och mognad att göra också, det räcker att jag tänker efter hur jag själv körde trimmad moppe :)

det fanns ju också förslag på att höja åldern till 16 år, kanske det hade gjort mer nytta än ett speciellt körkort?

Jan-Olov
2009-03-10, 20:52
Om jag ser till mig själv så när jag hade moppe så var det enastående utan att trimmat få upp hastigheten till 40-45km/h. I dag gör mopparna 70-80 bara genom att plocka nån spärr, och det kräver stor skilnad på förarnas kunskap och mognad. Körkort skulle inte vara fel, samhället tillockmed skulle spara massa pengar genom att sponsra utbildningen så att kortet inte blev en klassfåga.