handdator

Visa fullständig version : Packad!



Nina
2009-02-28, 16:27
Ja, inte *jag* utan hojen! ;)
Nu står den surrad i bilen, diverse saker inpackat. I kväll är det middag och i morgon äter jag frukost tidigt och sen åker jag hem, hoppas jag slipper vasaloppsåkare och besökare. Antar de korkar igen Mora m fl städer på eftermiddagen så jag tänkte att om jag är väldigt tidigt ute så kanske de inte hunnit korka igen städer än.

I dag körde vi runt på fina vägar, tittade på stridsvagn mitt ute i ingenstans man övar att skjuta på. Sen for vi bort till en stuga och grillade korv innan vi vände hemåt. Mysigt ställe, precis bredvid en sjö. Förresten är det vackert överallt här, man kanske skulle skaffa sig en stuga här uppe?

Och vi körde "polisspåret" igen, den med alla backarna. Det gäller att ha växel i och absolut inte stanna för då får man krypa fram på 1:an sen. Det var spårigt i dag, många har skapat spår mitt i vägen så jag låg lite mer åt höger bredvid snövallarna. I övrigt tycker jag det är bättre att stå upp av nån anledning. Känns som jag har bättre kontroll på hojen då? Sitter jag ner och den börjar jazza far hjärtat upp i halsgropen men står jag upp och det jazzar till ordentligt så grejar jag det bättre. Det är som om jag inte kan hantera den riktigt med mer tyngd på bakhjulet. Hm, nåja.

Kontentan av det här är att jag vill komma tillbaka nästa år igen. Jag vill öva mer! Det här var roligt och väldigt nyttigt, man kan snacka om avrostning här. Hemma kommer bar asfalt och lite snö i kanterna inte göra ett smack, det kommer vara en baggis för min del.

Kläderna fungerade jättebra, understället för 79 kr på Jula gjorde underverk, jag frös ingenting om kroppen. Blev jag för varm blev jag inte fuktig eller blöt heller, det fungerade bra det där billiga understället. Och scooterstället var också det mycket bra, jag använde inte ens de andra vinterkläderna jag hade med mig. =)

Mats Liifv
2009-03-01, 16:01
I övrigt tycker jag det är bättre att stå upp av nån anledning. Känns som jag har bättre kontroll på hojen då? Sitter jag ner och den börjar jazza far hjärtat upp i halsgropen men står jag upp och det jazzar till ordentligt så grejar jag det bättre. Det är som om jag inte kan hantera den riktigt med mer tyngd på bakhjulet. Hm, nåja.

Grattis! Den kunskapen kommer du ha mycket nytta av. Precis så ska man köra på löst underlag av alla slag, inte minst grus. Med lite tryck på framhjulet styr det bra och du behöver inte bekymra dig om vad bakhjulet har för sig. Plötsligen kan du styra med gasen till viss del. Många vågar inte testa trots att jag bett många göra det. När man väl testar blir det en riktig "ahaupplevelse" och man tar ett stort steg i sin utveckling som grusåkare. Viktigt är här att man endast har mycket lätt krökta ben, närmast raka. Annars tar man upp eventuella gupp med benen i stället för fjädringen. Man blir snabbt trött och motarbetar fjädringen. Vilken vecka du har haft!