handdator

Visa fullständig version : Framsteg i dag!



Nina
2009-02-26, 18:48
Kan tyckas vara en banal sak för somliga men de som provat att köra mc i snö gärna har fötterna nere som stöd, finns skidor på hojen lägger man gärna fötterna där.

Gissa var jag hade mina fötter i dag?!

På fotpinnarna. :D

Nu blev jag mer ett med hojen, den kändes som den brukar på lösgrus, styret svajjade till och spårade men i dag var jag inte rädd för det som jag var i går. Kom en kurva la jag ut EN (1) fot på inre skida. Tidigare hade jag fötterna på båda skidorna, från början var de nere i marken. Även hastigheten var lägre men ju mer jag övade och körde desto fortare började det gå. Men fötterna var på skidorna, efter ett par mils körning drog jag upp skidorna från marken men fötterna var på dom - för säkerhets skull.

I dag dock la jag upp fötterna på fotpinnarna och jag blev en säkrare förare direkt. Nu hade jag kontroll på hojen, det svajjade och slängde lite men jag höll löst på styret och lät hojen arbeta ifred nu. Jag motarbetade den igår pga rädsla och greppade tag om styret hårdare.
Men låt den jobba ifred så går allt bättre och man kan lugnt planera sin körning i lugn och ro.

Det var dagens lektion, så nu lär jag fortsätta ha fötterna på fotpinnarna och inte på skidorna. Fast det är ju klart, är det mycket snö så måste skidorna vara nere. :)

Mats Liifv
2009-02-26, 19:40
Verkar som det varit en riktigt lärorik dag. Alla kunskaper du förvärvar här tror jag att du kommer att ha mycket nytta av framöver, när det blir dags för grusvägsåkning. Samma sak gäller där, fötterna på fotpinnarna, löst grepp om styret och låta hojen ta sina egna spår utan alltför mycket påverkan av föraren. Plötsligen faller alla bitar på plats. Nästa steg blir att öva på att köra stående, då tillförs ytterligare en dimension i det hela. Tror du kommer få en kanonsäsong på gruset, dessutom med nya knotterdäck.....:)

Kan tänka mig att det var knepigt att klara kurvor med båda skidorna i backen. Var det då det började gå i cirklar när du ville svänga?

Med en skida i backen blir det samma teknik som man använde i speedway förr i tiden, numera åker man mer utan så kallad "släpfot".

Nina
2009-02-26, 19:46
Nej, när det snurrade runt åt ett håll beror det på att jag höll styret åt fel håll. Jag ska motstyra och inte åt det håll fronten går åt. Jag ska följa bakhjulet och gör jag inte det så snurrar den runt i piruett. Jag vet så förbaskat väl hur jag ska göra men i praktiken gör jag tvärtom.

När jag tidigare tog kurvor, som i går t ex, så hade jag fötterna på skidorna men de var inte nere i marken. Jag lyfte på benen hela tiden. I kurvan la jag ner rätt skida, den inre alltså. Den andra skidan (yttre) hängde i luften som vanligt. Skillnaden i dag var att jag behöll den yttre foten på fotpinnen och la bara ner den inre skidan, inte heller i *alla* svängar som tidigare.

Nina
2009-02-26, 19:50
När den gjorde piruetter så skulle jag köra slalom på en gård men tappade fästet och släppte inte av på gasen, hojen dansar runt i cirkel som resultat. Samma teknik använder man när man ska göra en rallarsväng t ex. Den cirkulerade inte när jag körde på väg. Det var på avrostningen.

Mats Liifv
2009-02-26, 20:29
Jag vet så förbaskat väl hur jag ska göra men i praktiken gör jag tvärtom.


Känns som när jag försöker backa med släpvagn med hjälp av speglarna. Vet också hur jag ska göra, men gör jag så...nää! Beror naturligtvis mycket på bristande träning men är lika fullt förbaskat irriterande.
Svårt att bryta invanda beteenden Prövade en gång att köra en enkel slalombana med en volvo 240, där styrningen fungerade tvärsemot vad man är van vid. Vred jag ratten åt vänster svängde bilen åt höger. Det var riktigt,riktigt svårt. Även fast jag visste vad jag skulle göra var det nästan omöjligt att göra rätt. Till min tröst var det likadant för nästan allihopa som försökte sig på det hela. Det var bara en person som var duktig, resten av oss var katastrofer, kände mig nästan som de i "Sveriges värsta bilförare". Tusan vet om inte dom som är med där skulle klara sig bättre än vad jag gjorde. Dom verkar ju ändå inte ha nå´n koll på någonting så där skulle man säkert få stryk....:D

Nina
2009-02-26, 20:35
Backa med släp grejar jag, inga svårigheter där inte.

Jan-Olov
2009-02-26, 20:51
Mats du hade försökt köra med en avig Volvo, det har jag inte försökt men en cyckel har jag provat och det gick inte, helt omöjligt det kivade i skallen hela tiden. Vi är nog inställda på att svänga åt det hållet vi tittar.