handdator

Visa fullständig version : Nybörjar hojj!



Laiq
2009-02-26, 14:03
hej hej alla
Jag är en kille på 18 sommrar! och jag har bara kört moped (automat -.-) innan och vad är en bra nybörjar cyckel? har tittat lite på nya Kawasaki Ninja 250R
Ge gärna lite tips och tricks!
MvH / Laiq

leffa
2009-02-26, 16:08
jag kan bara ge ett råd och det är att provköra många hojar och olika typer o fabrikat ,välkommen hit

Mats Liifv
2009-02-26, 17:09
Vill bara instämma i Leffas råd om att provköra olika typer av hojar för att komma fram till vad som passar just dig. Lätt att köpa fel typ av hoj annars.

Laiq
2009-02-26, 17:27
Kan jag provköra med körkortstillstånd eller måste jag ha körkortet först?

pewa
2009-02-26, 17:43
Kan jag provköra med körkortstillstånd eller måste jag ha körkortet först?

Du måste ha körkortet för att få provköra, men när man väl har det är det en bra idé!

Men det är sporthoj du vill ha? Med tanke på att du redan kollat in en Ninja
Jag skulle dock rekommendera att du siktar högre än 250cc, både för att du inte ska ledsna så snabbt och för att ibland kan större motorer vara lite snällare att köra.

Z6R kanske?
http://www.blocket.se/vi/20215171.htm?ca=2_s

Laiq
2009-02-26, 17:46
pewa, är inte en 600cc lite för stor första cyckel?

Synd att man måste ha kort..svårt att ta ett när ingen i familjen har bil/körkort och har inte pengar till att ta lektioner :/

Nina
2009-02-26, 18:34
Välkommen! =)
Nä man får inte provköra med körkortstillstånd, inte ens om man släpar med sig sin handledare eller trafiklärare. Det är bra om du tänker på att börja med mindre kubik men för liten kubik växer du nog ur ganska fort. Man vänjer sig också ganska fort med en trafikskolas mc som oftast är på 750 cc. Jag tyckte det var en raket i början men efter ett tag ville jag ha mer. Du kanske skulle ta några lektioner i en trafikskola så du får in grunden och tekniken? Sen kan du om du hittar en handledare köra privat också och varva eller köra mer privat. Lycka till! =)

Laiq
2009-02-26, 19:52
Okej..Det sög ju...Men en 250cc räcker väl långt och väl för mig skulle jag tro..fast...jag är ju ganska lång (188cm..)

Mats Liifv
2009-02-26, 20:47
Har du provsuttit den 250 du är sugen på? Misstänker att den kan vara alldeles för trång för dig. Hojar i den storleksklassen brukar vara mer avpassade för små japaner eller mindre tjejer, rent fysiskt. Med dom erfarenheter jag har idag skulle jag nog som nybörjare skaffa mig en Suzuki DR650 eller Yamaha XT600. Oömma, relativt billiga, lättkörda hojar som funkar på alla typer av underlag. Dessutom överkomliga att försäkra. Skulle träna så mycket som möjligt på att köra grusvägar. Dom kunskaper man skaffar sig där har man alltid nytta av vilken typ av hoj man sen än bestämmer sig för.

Laiq
2009-02-26, 21:00
jag har prov suttit en 125:a Honda CBR..Jag satt faktiskt ganska bra / skönt på den..men jag ska provsitta en 250 till helgen ifall dom har den inne :)

turbo
2009-02-26, 22:50
jag har prov suttit en 125:a Honda CBR..Jag satt faktiskt ganska bra / skönt på den..men jag ska provsitta en 250 till helgen ifall dom har den inne :)

honda cbr600 är en klassisk nybörjarsporthoj också. bra kvalitet, gott om reservdelar och går faktiskt ganska bra :D

600cc tycker jag är lagom att börja på och som katarina skrev att om du tar kortet via en bilskola kommer du att lära dig köra på en ca 750cc och då kommer 250 kännas allt för klent

Nilsson
2009-02-27, 17:31
varför inte börja lite mjukt en gammal suzuki gsx400 , många körskolor kör ju med kawasaki er5 , då du bara får begränsat kort så e detta en ganska bra lösning de är billiga både att köpa och att äga ,och du förlorar inte så mycket på dem heller

Nilsson
2009-02-27, 17:35
visst ninjan e fräck men jag tror du blir trött på den fort den är ideal hoj för pendlare , och jag bara tycker du förlorar pengar på en såndan , du kommer ju att byta ändå när du får börja köra obegränsat , mitt råd e köp något billigt och begagnat

Daimbag
2009-02-28, 12:17
Är det inte så att du är 18år?? Då kan du inte ta tungt mc-kort eftersom det är 21år som gäller för det.
Jag skulle antingen väntat tills 21 eller tagit lätt mc nu och sedan gjort om uppkörningen för tung när du är 21år.

Mogens
2009-02-28, 14:29
Hej på er
Man kan med 18 år ta kort för mellan som automatisk övergår till tung efter 2 år, man behöver inte göra några prov alls.
Mogens

Ps. Min yngste son har ett 1/2 år kvar till tungt.

Sepe
2009-02-28, 15:29
Köp nu inte som första hoj för häftigt, vurpar du, som min kusin, han köpte kawa 750 som första, kunde inte hantera hojen i kurvorna och åkte ut på naturen med shorts och t-tröja . via diket, häggen, tillbaka till vägen upp och ner. Ser bilden framför mig av all skinn som försvann, han körde inte på flera år efteråt. så suget att ha hoj försvinner efter vurpa. Att köra moppe är bra grund, men mc har lite mer pulver som kan överraska även erfaren. Börja lungt. Köp liten hoj och öva.

pewa
2009-02-28, 15:29
Hej på er
Man kan med 18 år ta kort för mellan som automatisk övergår till tung efter 2 år, man behöver inte göra några prov alls.
Mogens

Ps. Min yngste son har ett 1/2 år kvar till tungt.

Stämmer, då har man tungt till dess att man fyller 20.

Laiq
2009-02-28, 16:13
Jag kan ta A-begränsad effekt, men inte obegränsad. man måste va 17½ för att få tillstånd till det. men jag tror nog jag ska börja med 250cc.

Printer
2009-03-01, 10:06
Det gör du rätt i, Laiq. Det är du som skall trivas. Vad killarna här vill berätta är att man ofta och ganska snart tröttnar och vill ha lite mer, blir det så för dig också så får du väl köpa upp dig på något större.
Framför allt så är det du som skall vara bekväm med ditt val.
Lycka till med hojkortet och kör sedan med omdömme.

Laiq
2009-03-01, 17:00
Tack så mycket Printer! Först måste man ju få dom där dumma 42.000kr :( men hittar man jobb så blir det nog allt tills nästa sommar :D

Intruder
2009-03-03, 13:22
Testa även typ en offroad hoj på 400-500 cc
Jag anser att det är en roligare hoj
Som tur tycker vi alla olika varför du bör testa dej fram
Opa såg nu att det var street tråden

Laiq
2009-03-03, 13:26
EFtersom jag inte gillar offroad cycklar så är det inte med i min "lista" Men som sagt så ska jag test sitta och test köra när man har kortet :)

Nina
2009-03-03, 13:36
He he, jag gillade inte heller offroadhojar men när jag började köra bredvid asfalten på grusvägar, jösses så kul det är!