handdator

Visa fullständig version : Bästa touringminne/resa



pewa
2007-06-13, 21:18
Vad har ni för bra touringminnen? Nån resa som var extra härlig?

Själv har jag inte åkt riktig touring, än! Det är nått jag verkligen vill testa på framöver!
Min bästa tur var för några veckor sedan, var som att allt stämde. Vägen var lång, kurvig och kuperad med bra asfalt. Hojen gick som en gud och det kändes som man flöt fram längs vägen! Tänkte ta en kortis men det blev 14 mil, 14 sjukt roliga mil! ;D

Guzzi-Leif
2007-06-14, 21:38
Aaaah; så skönt med en sida för oss touringfrälsta (och alla andra som vill titta in!)!!

Bästa touringminne?
Alla Italienturerna med olika flickvänner/sambos. Så mycket att se och uppleva, så många nya vänner, så utvecklande på alla sätt och vis.

Men allra bäst ändå har semestrarna med dottern varit. Högkvalitetstid som varit en del i att laga samvarobristen efter separationen från mamman.
-Första året, när H var åtta år, blev det några dagar i Värmland. Korta etapper, mysiga tältnätter, mycket glass och oändliga pratstunder.
-2001 blev det Dalsland och Västkusten. Kultur, bad, pubkvällar och mycket annat.
-2002 var det Dalarna och Västmanland som gällde.
-2003 inställt, tyvärr.
-2004 åkte vi till Småland och Öland. Mycket natur och kultur samt möten med nya vänner.
-2005 blev det långt. Och regnigt... Hälsingland och Ångermanland bjöd ändå på mycket glädje.
-2006 hade vi bara nio dagar på oss. Ville i alla fall utomlands och beslöt resa till Danmark. Dag två ökade vi till Tyskland och sedan rasade det på med Tjeckien och Österrike också. Enda smolket i glädjebägaren var en del störtregn samt att Grossglockner var stängt för mc på grund av snöstorm

Den senaste (inte sista!) lever fortfarande starkt i minnet. Tänker nog på den varje dag och tittar på foton titt som tätt. Underbara minnen för mig och förhoppningsvis även för (numera 15-åriga) dottern!

Förresten måste jag bre' ut mig och berätta om en annan minnesvärd resa:
Förra sommaren åkte jag (på min BMW 1150), pappa (74 år på en Suzuki 250) och dottern (på sin Skyteam 125) 3 mil grusvägar i värmländsk skogskulturmark. Stannade för att se på gamla hyttor, rasade broar och stilla skogstjärnar. Konsumerade medhavt fika och bara njöt. Det var också en fin (men kort) touringtripp!

Gibson
2007-06-16, 14:27
Vet inte om man kan kalla det för en touringtripp men en av dom roligaste turer som jag har gjort var förra året när vi precis hade skaffat bågen. Det var den första turen som jag och frugan gjorde, den var en rundtur till edsbruk via ukna och överum och hem igen men fy fan vad glada vi var och alla minnen man hade från resorna ut i europa bara stämmde, åka hoj är underbart.

Guzzi-Leif
2007-06-16, 19:00
Vet inte om man kan kalla det för en touringtripp men en av dom roligaste turer som jag har gjort var förra året när vi precis hade skaffat bågen. Det var den första turen som jag och frugan gjorde, den var en rudtir till edsbruk via ukna och överum och hem igen men fy fan vad glada vi var och alla minnen man hade från resorna ut i europa bara stämmde, åka hoj är underbart.


Distans och tid är oväsentliga - det är upplevelsen och glädjen som är viktiga!
Önskar er fortsatt lyckliga turer varthän resan än bär!

turbo
2007-06-19, 12:23
Vet inte om man kan kalla det för en touringtripp men en av dom roligaste turer som jag har gjort var förra året när vi precis hade skaffat bågen. Det var den första turen som jag och frugan gjorde, den var en rudtir till edsbruk via ukna och överum och hem igen men fy fan vad glada vi var och alla minnen man hade från resorna ut i europa bara stämmde, åka hoj är underbart.


Distans och tid är oväsentliga - det är upplevelsen och glädjen som är viktiga!
Önskar er fortsatt lyckliga turer varthän resan än bär!


håller med! ens bästa tur kan vara svängen till affären den där perfekta sommarkvällen eller jorden runt-resan :)

Gibson
2007-06-20, 00:47
Vet inte om man kan kalla det för en touringtripp men en av dom roligaste turer som jag har gjort var förra året när vi precis hade skaffat bågen. Det var den första turen som jag och frugan gjorde, den var en rudtir till edsbruk via ukna och överum och hem igen men fy fan vad glada vi var och alla minnen man hade från resorna ut i europa bara stämmde, åka hoj är underbart.


Distans och tid är oväsentliga - det är upplevelsen och glädjen som är viktiga!
Önskar er fortsatt lyckliga turer varthän resan än bär!


håller med! ens bästa tur kan vara svängen till affären den där perfekta sommarkvällen eller jorden runt-resan :)


Ja lite kan vara underbart.

FJR Håkan
2007-06-23, 08:51
Hej.
Kan bara säga att Sverige är ett fantastiskt land att köra i.
Ifjol gjordes en Skåneresa samt en tur där vi tog östkusten norrut och sedan till Abisko.
Vidare till Lofoten som var en upplevelse. Vidare in i Sverige igen för att sedan åter vända mot Trollstigen och Geirranger. Totalt ca 700 mil blev det och i år så blir det Värmland, Dalarna samt ett par dagar i Norge.
Har i år kört snart 900 mil och det har blivit många sköna mil på småvägar i vårt avlånga land.
Ha en trevlig sommar & kör som vanligt
FJR Håkan 8)

pewa
2007-06-24, 14:30
Hej.
Kan bara säga att Sverige är ett fantastiskt land att köra i.
Ifjol gjordes en Skåneresa samt en tur där vi tog östkusten norrut och sedan till Abisko.
Vidare till Lofoten som var en upplevelse. Vidare in i Sverige igen för att sedan åter vända mot Trollstigen och Geirranger. Totalt ca 700 mil blev det och i år så blir det Värmland, Dalarna samt ett par dagar i Norge.
Har i år kört snart 900 mil och det har blivit många sköna mil på småvägar i vårt avlånga land.
Ha en trevlig sommar & kör som vanligt
FJR Håkan 8)



Håller med, Sverige är ofta underskattat!
Norge verkar riktigt grymt också, naturen om inte annat. Hur är vägarna där? Kommer man norrut i Sverige är ju tyvärr vägarna lite sisådär.. förstör en del av upplevelsen

Gibson
2007-07-10, 22:47
Kommer aldrig att glömma min första resa till medelhavet -85, man packade tankväskan med lite kläder och gav sig iväg på vinst eller förlust, jäklar vilket äventyr det var. ;D

duboisi
2007-07-25, 17:09
Norge verkar störtskönt! jag och två vänner har börjat planera en resa dit.. till geiranger via trollstigen och garanterat några andra utflyktsmål med kringelkrokvägar

turbo
2007-07-26, 04:26
Norge verkar störtskönt! jag och två vänner har börjat planera en resa dit.. till geiranger via trollstigen och garanterat några andra utflyktsmål med kringelkrokvägar


ni gör helt rätt i att välja norge, nära sverige och oslagbar natur!

FJR Håkan
2007-08-09, 09:01
Hej.
Var i Norge ifjol och då på Lofoten samt Geiranger och Trollstigen.
Brukar bli de sistnämda varje år och det bästa med Norge är Naturen.
Det är en fröjd att köra i Norge och jag tycker vägarna håller mycket bättre standar än vad vi har i Sverige.
Det är bara en sak som svider i Norge och det är plånboken för det är inte speciellt billigt.
Håkan 8)

pewa
2007-08-10, 16:02
Hej.
Var i Norge ifjol och då på Lofoten samt Geiranger och Trollstigen.
Brukar bli de sistnämda varje år och det bästa med Norge är Naturen.
Det är en fröjd att köra i Norge och jag tycker vägarna håller mycket bättre standar än vad vi har i Sverige.
Det är bara en sak som svider i Norge och det är plånboken för det är inte speciellt billigt.
Håkan 8)



Dyrt är det! Vad kostar soppan där?

FJR Håkan
2007-08-10, 18:48
Hej
Har lite dålig koll på det men tror säkert någon kan ge ett aktuellt pris.
Trevlig helg.
Håkan 8)

Guzzi-Leif
2007-08-10, 23:50
På tisdag kväll kan jag kanske svara på priser i Norge.
Har tyvärr bara helgen + två dagar på oss för mc-semester, 15-åriga dottern och jag, och då har vi tänkt att luffa runt lite i Norge. Korta etapper, vacker natur och mycket solsken hade vi tänkt oss...
Sticker i morgon bitti.

turbo
2007-08-16, 13:19
På tisdag kväll kan jag kanske svara på priser i Norge.
Har tyvärr bara helgen + två dagar på oss för mc-semester, 15-åriga dottern och jag, och då har vi tänkt att luffa runt lite i Norge. Korta etapper, vacker natur och mycket solsken hade vi tänkt oss...
Sticker i morgon bitti.


härligt! du får rapportera här sen! :)

Guzzi-Leif
2007-08-16, 23:23
I år blev det tydlig Kinderegg-varning på min och dotterns semesterresa. Såhär såg önskningarna ut:
-Vi ville uppleva dramatiska och vackra omgivningar
-Vi ville köra korta etapper så det blev mycket tid för samvaro och lågtempo-samtal
-Vi hade knappa fyra dagar på oss så målet måste ligga nära

Lösningen blev Norge och med god hjälp av bland annat Thomas Jansson samt minnen från resor med familjen i en fjärran barndom, hamnade center of gravity på Trollstigen.

Etapp ett startade hemma i Karlstad och följde Klarälv- och Trysilelvsdalgången 38 mil i NNV riktning. Vägarna på norska sidan av gränsen var så bedrövliga att jag var rädd för pakethållaren ibland men BMWs prylar höll. Stackars yrkesförare på de vägarna! Sov gjorde vi i hytte för ynka 250 NOK SV Drevsjö.

Etapp två gick i underbart vackert landskap 43 mil i VNV riktning till Åndalsnes, vackert beläget vid en fjord. Hytten kostade 400 NOK och den låg vid foten av en utlöpare till Troll-väggen.

Etapp tre var Trollstigen-Geiranger och ytterligare några mil till SO Otta. 24 mil rent vansinne ifråga om vägbyggnadskonst och häftig natur. Kommer aldrig att lära mig klara 180 graders svängar höger uppför med lastad cykel. Tyvärr åkte vi mitt i molnen större delen av själva T-stigen men häftigt var det ändå. Letade hotell uppe på fjället och för att komma dit blev det 10 km lerstig med branta stigningar och tvära kurvor - var bland annat nära att tappa cykeln när jag gled ner i ett avgrundsdjupt hjulspår. Inget rum fanns så det fick bli samma tio km tillbaka till civilisationen. Fann till slut ett litet hotell för 600 NOK inkl frukost.

Etapp fyra gick på blandade vägar, ibland motortrafikled och ibland 90 km/h trots kossor och får på vägen, 48 mil i SO riktning hem till Karlstad igen.

Slutsatser?
-Otroligt att så häftiga grejer finns så nära!
-Våra kriterier uppfylldes med råge.
-När säsongen tagit slut och några mil från turistcentra är inte Norge så fördärvat dyrt.
-Det är gott att ha en bra cykel; uppskattade fjädringen med dess neutrala styrning även under bromsning, den numera elastiska motorn samt det bekymmerslösa rent tekniskt.

Ovanstående är förstås känt och till leda upplevt för de flesta av er men kanske kan någon inspireras.

Guzzi-Leif
2007-08-16, 23:28
http://img2.putfile.com/thumb/8/22701391623.jpg (http://www.putfile.com/pic.php?img=6321371)

http://img2.putfile.com/thumb/8/22701391686.jpg (http://www.putfile.com/pic.php?img=6321370)

http://img2.putfile.com/thumb/8/22701391672.jpg (http://www.putfile.com/pic.php?img=6321369)

Guzzi-Leif
2007-08-16, 23:29
http://img2.putfile.com/thumb/8/22701391646.jpg (http://www.putfile.com/pic.php?img=6321368)

http://img2.putfile.com/thumb/8/22701391639.jpg (http://www.putfile.com/pic.php?img=6321367)

http://img2.putfile.com/thumb/8/22701391635.jpg (http://www.putfile.com/pic.php?img=6321366)

pewa
2007-08-17, 02:09
Verkar ha varit en lyckad resa och riktigt fina bilder!

Norge finns helt klart med på min resa-lista, jag blev inte mindre peppad nu! :)

Sepe
2007-08-27, 19:52
Vi var sväg på Öland i helgen, Jag, Frugan, hennes syster med mannen. Alla med egen hoj. Lite över 100 (roliga) mil blev det. Såg många GoldWingar, dom hadde visst träff där.

Guzzi-Leif
2007-08-27, 22:19
Sepe:
Öland är så in i vassen fint och upplevelsespäckat!
Vilket gäng ni var; ni kan ju bilda en egen klubb juh!

kilimanjaro
2008-01-14, 23:51
Ännu en tråd värd att dammas av.

klart häftigast för min del var en resa runt nordafrika i en avlägsen forntid. Så länge sedan att det blev rabalder i radio och ortspress när vi for och nästan upplopp bland beduinerna där på randen till Sahara dit vi kom.
Ner via France och spanien sen Maroco, algeriet och Tunisien sedan vidare med färja till Sicilien och vidare upp genom italien och norrut upp genom europa. 1200 mil på ca en månad och på en Honda CB 750 med clipon styre. jösses va tålig man var på den tiden.

// Karl B.

pewa
2008-01-16, 21:10
Ännu en tråd värd att dammas av.

klart häftigast för min del var en resa runt nordafrika i en avlägsen forntid. Så länge sedan att det blev rabalder i radio och ortspress när vi for och nästan upplopp bland beduinerna där på randen till Sahara dit vi kom.
Ner via France och spanien sen Maroco, algeriet och Tunisien sedan vidare med färja till Sicilien och vidare upp genom italien och norrut upp genom europa. 1200 mil på ca en månad och på en Honda CB 750 med clipon styre. jösses va tålig man var på den tiden.

// Karl B.


Snacka om riktig mc-semester! En CB750 genom afrika låter lite obekvämt eller har jag fördomar som tror att vägarna inte alltid är så bra där?

Hamre
2008-01-16, 21:29
En av mina roligare mc-turer var 1981 på en SR500 (encyl. kulthoj för dom som inte va med på den tiden). Vi åkte runt i Europa i 4 veckor avverkade väl en 10 länder skulle jag tro. Det va kul men man fick ju lite vibrationsskador på köpet.
130-140km/h på Autoban var det man klarade av utan att blåsa av. Om jag minns rätt så blev det ca 700 mil på den turen.
Tältade gjorde vi hela tiden, med 10mm tjockt liggunderlägg.
Det hade jag inte klarat idag, nuförtiden får det bli hotell annars får det vara!

kilimanjaro
2008-01-16, 22:41
ha ha :D 10 cm liggunderlag påminner mig om att på afrikaresan hade jag en då helt nyutvecklad pryl att sova på. Det här var strax efter 1:a månlandningen och Nasa hade utvecklat ett värmeisolerande material som fick namnet "Astron". I sverige fick det följaktligen heta Astronfilt. Den skulle man kunna hålla sig varm med tom i en snödriva.

Jo jo det är möligt att den funkar i snön men inte fan funkade den som liggunderlag. Tunnare än det mesta kanske tom tunnare än aluminiumfolien man kokar skinka i till jul blev det både kallt och hårt.

Första natten på en camping i tyskland höll jag på att frysa ihjäl och snacka om ont i ryggen när man hasade sig ut ur tältet i gryningen. Det blev en luftmadrass när vi nästa natt slog läger i holland.

// Karl B.

turbo
2008-01-28, 22:03
vilka äventyr ni har varit med om grabbar! ;D min bästa mc-minne har jag inte upplevt än ;)

Hasse i Kristianstad
2008-01-28, 23:31
vilka äventyr ni har varit med om grabbar! ;D min bästa mc-minne har jag inte upplevt än ;)

Bäst att du passar på nu när du saknar ålder. Brukar säga att det man skall göra under sin livstid skall ske mens man lever,. Så LEV NU ::) 8)

Jan-Olov
2008-01-28, 23:40
[/quote]
Bäst att du passar på nu när du saknar ålder. Brukar säga att det man skall göra under sin livstid skall ske mens man lever,. Så LEV NU ::) 8)
[/quote]

Så sant så sant.

Jan.Olov

Guzzi-Leif
2008-08-22, 19:53
I år uppfyllde jag ett åtta år gammalt löfte till dottern; att ta en längre sväng på lite längre tid och minnena av tre veckors åkning i Europa med 16-åriga dottern bakpå framkallar bara goda, glada leenden!
Återkom efter 652 mil, 13 övernattningsplatser (blandat camping och små gasthaus) och No Problems.
Två av veckorna tillbringades i Italien; landet som känns som mitt andra hem.
Väder? En stark värmebölja i Italien blev precis på gränsen för vår förmåga men varför klaga på det? Regn har vi fått också - sammanlagt fem timmar på tre veckor varav merparten kom under nedkörningen genom Sverige.
Vansinnigt god mat, lite kultur, salta bad och upplevelser nog för en hel bok gjorde resan till ett fint minne.
Vi reste som jag är van; utan större planering. En natts boende (den första) bokad i förväg men i övrigt gick det hela tiden på inspiration och ingivelse. En småskalig Europa- och en bra Italien-karta räckte bra som navigationshjälpmedel.
Dyrt? Yes, eftersom vi satsade lite extra det här året - kanske det sista som dottern vill åka med gamla pappsen...
Åsså rekommenderas verkligen att ha semester även på väg till och från resmålen - kan inte se resan genom Tyskland o Österrike som ren transport...

Johan T
2008-08-25, 23:40
Blev många mil denna sommar, 900 sedan midsommar först ner på kontinenten sedan Norge som jag verkligen gillar både på asfalt och grus, regn och sol. (blev mest regn) Tyvärr blev det inte mycket till grus den här gången för färdkamraterna delar inte min åsikt att alla typer av beläggningar är farbara, bara man gör det på olika sätt.

//Johan

Molgan
2008-08-26, 01:01
Fina bilder, Norge är inbjudande men känt för att erbjuda uselt väder.

Och dina färdkamrater behöver upplysning.. ;)

Scorpio
2008-09-08, 12:19
Kanske inte det allra bästa touringminnet men i år bidde det bågesemester till Norrland :)

Mellanlandade två da´r hos syrran i Norrköping på vägen upp och härjade med småttingarna.

Väl framme i Höga Kusten tillbringades två härliga veckor i föräldrarnas stuga, fi f-n vad skönt att bara slappa och koppla av från den förbannade storstadsstressen! Snacka om att ladda batterierna :)

Hälsade på ett par da´r hos gamla polare i Sundsvall på vägen hem också.

Tyvärr blev det sedan rätt kass väder, men korta dagsetapper på mindre vägar höll humöret uppe. Kostade på med lite finare hotell i Mora-Karlstad-Göteborg och se´n var man hemma igen.

Avslutningsvis firades 25 anni di rumore med ducceklubben i Knutstorp/Ljungbyhed. Mycket kulinariska läckerheter(och vino/grappa) från Bella Italia blev det förstås..;)

loffe.2
2009-02-28, 00:56
Hoj!!!
Vår(jag o frun) första europatouring sommaren -06 är nog för evigt insvetsad på våra hjärnor.En resa genom större delen av Sverige(från Umeå) ner genom Danmark till Moseldalen, genom Schweiz o Österrike ner till Gardasjön i Italien o sen en tur med en träff iTjeckien som avslutnig innan hemfärden.:) Den resan var fantastisk o med underbart väder hela tiden, o det hade vi också just den dan i somras(-08) då vi gjorde en resa på Normandie med ett besök på klostret: Le Mont saint Michel på gränsen till Bretagne.
Hitills bäst......nu ser vi fram mot att köra Norge till sommaren, så då får vi se...;D