handdator

Visa fullständig version : Värstingmotorcykel Boss Hoss ZZ4



Sidor : [1] 2

klaus
2009-02-20, 07:17
Eftersom min motorcykel verkar väcka olika känslor så tänkte jag starta ny tråd här.
Ni kan kolla mitt fotoalbum eller www.bosshoss.se eller www.mountainbosshoss.com
Säg din ärliga mening vad du tycker om den:rolleyes: ,skulle du vilja ha en själv-vill du ha råd och info isåfall? Varför tycker du om den? Vad är det som retar,är det priset,storleken,motorn,attityden eller kanske ägaren?:D Skulle du vilja ha något annorlunda,kom gärna med ideer:) (bakskärmen inte klar än)

V8 5700cc 435hästar 570Nm 620kg körklar 360bakdäck 750.000kr

Nina
2009-02-20, 07:44
Nja, den är inte lika kraftfull som min muskelbil, nu får du allt trimma lite till! ;)
Nej skämt åsido, tror nog bara att det sticker i ögonen på folk. Jag tycker den är fin, jäkla schysst lack Flickan lagt på. Men jag skulle inte vilja ha en själv, skulle inte våga köra en sån pjäs heller. =)

Mr.Peter
2009-02-20, 14:03
Jodu en sån skulle jag inte tacka nej till,men men priset?

Den är fin som en tavla!!

Får nog stanna vid en dröm för min del!:)

Är fortfarande lite förvånad att en mc får väga mer än 400 kg?
Har liksom för mig när jag tog lastbilskort för några år sedan
att en mc fick väga högst 400 kg?

Det är kanske nån här som nyligen tagit mc kort och kan reda ut begreppen?

Grattis till en gooo hoj!!!

Molgan
2009-02-20, 14:14
Skulle inte ha nåt emot att provköra, men känner inget sug efter att äga. Den klarar inte av det som jag uppskattar med hojkörning utan skulle bara fungera som en kul pryl i garaget.

Sen att folk blir uppretade, kan inte riktigt förstå det. Jag tycker det är kul att slänga käft med folk som har andra hojar än mig, tex kromkälkar, invalidmoppar, rullande fritidshus och plastraketer, men det betyder inte att jag skulle se ner på nån bara för att vi har olika smak. När man är ute och träffar folk så är det ju hojintresset i första hand som har betydelse och det skulle ju vara tråkigt om alla åkte runt på likadana hojar. Har däremot märkt att det kan vara ett känsligt ämne för vissa så jag försöker ta det lugnt med kommentarerna. :D

Mats Liifv
2009-02-20, 14:25
Skulle inte ha nåt emot att provköra, men känner inget sug efter att äga. Den klarar inte av det som jag uppskattar med hojkörning utan skulle bara fungera som en kul pryl i garaget.


Precis samma läge för mig. Skulle vara kul att pröva för att kanske bli av med eventuella fördomar angående körbarhet etc. Skulle dock knappast funka till det jag vill ha mina hojar. Väldigt mycket pengar är det också. Ungefär tre gånger så mycket som mina tre hojar och bilen kostat tillsammans. Kul dock att det finns fordon och ägare som sticker ut i "mellanmjölkens land"! :)

Nina
2009-02-20, 14:33
…fast jag tycker du ska byta bakdäck. Sån där bredd kan du ju inte åka runt med. ;)
Nä nu skojar jag igen. Stå på dig, Klaus, som Molgan skrev skulle det bli tråkigt om alla åkte runt på likadana hojar, vad ska man då prata om? Jag skulle inte våga provköra ens, jag har inte den ryggraden.

stefanistockholm
2009-02-20, 14:53
Kan vi helt enkelt inte se det som att vi gått på samma tivoli och valt olika åkattraktioner.

Gert
2009-02-20, 16:33
Kan vi helt enkelt inte se det som att vi gått på samma tivoli och valt olika åkattraktioner.
Du har många begåvade uttryck Stefan, om jag inte redan hade träffat dig skulle jag tro du hade skånska gener. ;)

Och jag skulle även kunna prova en sån och lägga till listan "Fräcka prylar som har testats" men jag är förtjust i mindre och mer lättkörda cyklar + att jag kan köra dubbelt så långt för min veckopeng som du. (men jag har kanske hälften så kul) ;)

klaus
2009-02-20, 18:03
Tackar för trevliga kommentarer
För dom som vill provköra,så åker Hugo riket runt för just detta ändamål,det är bara och boka en provkörning på bosshoss.se Den är smidigare än ni tror trots sina mått,går att luta nästan 45 grader innan fotpinnarna tar i.
Finns begagnatmarknad,kolla tyska Europageneralagenten, och då hamnar priset till hälften ca, synd bara att kronan är så dålig nu.
Bakdäcket har jag av två anledningar,estetiken och greppet,gillar inte smala sulor och speciellt inte när det är så många hästar.
Fast jag gasar ju aldrig,glider bara :D

Nina
2009-02-20, 18:08
Bakdäcket har jag av två anledningar,estetiken och greppet,gillar inte smala sulor och speciellt inte när det är så många hästar.Jag bara skojade med dig, syftade på den andra tråden om ändring av dimensioner. ;)

klaus
2009-02-20, 18:13
:) jo,jag förstod :)
Lustigt att bredden på däcket väcker lika mycket uppståndelse som resten av hojen

Bajen-Sam
2009-02-22, 12:41
Riktigt läcker hoj som väcker ett stort ha begär hos mig, men priset skrämmer.

Skulle även kunna tänka mig en V8 chopper.

http://v8choppers.com/

Men jag tror jag funnit min hoj i den jag har.

crille
2009-03-01, 20:58
Min ärliga mening?

Skulle jag vilja ha en? Nej, jag äger själv en Triumph Rocket III och den räcker bra

Avskräckande? Prislappen, bensinförbrukning!

Har sett Boss Hossen i verkligheten på efterfesten Mälarn Runt hos Strul MCC och den är verkligen BIG!
Snygg? Nja, både ja och nej.

Skulle dock kunna tänka mig att provköra den.

Linkan
2009-03-04, 21:03
Jag undrar bara varför någon köper den?

Ha en hoj som du aldrig kan köra med fullt ut
-som är seg i kurvorna
-otroligt tung
-som kostar som en mindre villa
-som har en försäkring som kostar ....kr, phu törs inte tänka på det.

Är det bara en ny p-is förlängare för grabbar? Att killar måste vara värst (har inte hört att någon kvinna varit intresserad)? Måste visa att jag har råd?

Summa sumarum så skulle jag vara MER intreserad av varför du, klaus, köpte den?
Låter kanske gnälligt men jag är alvarligt nyfiken på varför?

När jag frågade en försäljare när den kom ut för några år sedan så var det lite åt detta håll med "Vara Värst", "visa upp sig", "vara unik" osv.

Jan-Olov
2009-03-04, 22:16
Jag tycker nog att vi alla kan ha vilken hoj vi vill det, finns ingen anledning att ifrågasätta det. Jag till exempel kan inte fatta dem som skaffar en med långgaffel och stelben men det är upp till var och en att betämma det har inte jag med att göra.

stefanistockholm
2009-03-05, 07:59
Är det bara en ny p-is förlängare för grabbar? Att killar måste vara värst (har inte hört att någon kvinna varit intresserad)?

Det har ivarjefall funnits en intresserad...

http://www.youtube.com/watch?v=6933-GkU68E

och den är snyggare som röd...

klaus
2009-03-05, 09:27
Jag undrar bara varför någon köper den?

Ha en hoj som du aldrig kan köra med fullt ut
-som är seg i kurvorna
-otroligt tung
-som kostar som en mindre villa
-som har en försäkring som kostar ....kr, phu törs inte tänka på det.

Är det bara en ny p-is förlängare för grabbar? Att killar måste vara värst (har inte hört att någon kvinna varit intresserad)? Måste visa att jag har råd?

Summa sumarum så skulle jag vara MER intreserad av varför du, klaus, köpte den?
Låter kanske gnälligt men jag är alvarligt nyfiken på varför?

När jag frågade en försäljare när den kom ut för några år sedan så var det lite åt detta håll med "Vara Värst", "visa upp sig", "vara unik" osv.


Jag köpte den för att jag gillar den och den hade potential att bli en trevlig bygge eftersom jag var inte nöjd med ursprungsutseendet,sedan har jag samma motor i bilen min.
Helförsäkring kostar ca 7.700 per år,acceptabelt,jämför gärna vad HDs kostar.
Jag är nöjd med mitt boende och behöver inte visa upp något heller :D,mina trampcyklar kostar ju lika mycket (tillsammans), visst,jag har råd,men det var inte anledningen
Vikten upplever jag inte som något problem,har inte tänkt bära den,:) utan köra
Håller jag hastighetsgränserna så kan man inte köra fullt ut med så många andra hojar heller :)
Sportmodellen kom just för att efterfrågan från kvinnor och andra kortare personer blev stort,finns flera kvinnor som kör den,dock ej i Sverige (men vet en som provkört)
Min är nr 7 i Sverige,ingen unik alltså, och fabrikens minsta modell, värst är 12.400cc och över 1.000 hästar
Summa summarum: jag tycker om den och den passar mina körbehov,det är väl därför som man köper det man har,det gör jag i alla fall :D Än har jag inte ångrat mig:D

Har du provkört,eller har du bara förutfattade meningar? :)

Mats Liifv
2009-03-05, 10:24
För mig som gammal cyklist vore det kul att få en presentation av Klaus trampcyklar. Antar jag att vikten står i fokus även där, fast åt andra hållet..... :)

Molgan
2009-03-05, 10:54
Skulle vilja se en Boss pimpad som Judge Dredds Lawmaker MkIII:

http://i369.photobucket.com/albums/oo140/Mollgan/Test/lawmaker.jpg

:)

Mats Liifv
2009-03-05, 11:23
Pimpad.... det där är väl en standardmodell? :)

Linkan
2009-03-05, 14:17
Jag köpte den för att jag gillar den och den hade potential att bli en trevlig bygge eftersom jag var inte nöjd med ursprungsutseendet,sedan har jag samma motor i bilen min.
Helförsäkring kostar under 10.000 per år,acceptabelt,jämför gärna vad HDs kostar.
Jag är nöjd med mitt boende och behöver inte visa upp något heller :D,mina trampcyklar kostar ju lika mycket (tillsammans), visst,jag har råd,men det var inte anledningen
Vikten upplever jag inte som något problem,har inte tänkt bära den,:) utan köra
Håller jag hastighetsgränserna så kan man inte köra fullt ut med så många andra hojar heller :)
Sportmodellen kom just för att efterfrågan från kvinnor och andra kortare personer blev stort,finns flera kvinnor som kör den,dock ej i Sverige
Min är nr 7 i Sverige,ingen unik alltså, och fabrikens minsta modell, värst är 10.000cc och 1.000 hästar
Summa summarum: jag tycker om den och den passar mina körbehov,det är väl därför som man köper det man har,det gör jag i alla fall :D Än har jag inte ångrat mig:D

Har du provkört,eller har du bara förutfattade meningar? :)


Jag behöver inte den storleken.
Visst är det märkligt att när man frågar grabbar med stora leksaker om syftet så har man förutfattade meningar...

Nina
2009-03-05, 14:28
Fort! Popcorn tack! ;)

leffa
2009-03-05, 18:29
jag tycker att den är häftig

Nilsson
2009-03-05, 18:58
min bestämda uppfattning är att man kör vad man känner för och sen har ingen med att göra om du har råd eller inte , bara man själv är nöjd . jag tycker man ska uppfylla sina drömmar , jag får höra att jag kör bambuskott eller plast missil, men det skiter jag i , jag e glad för allas skull bara de har råd och kan köra vad de vill , andra tycker jag bara synd om . men som sagt det e min åsickt

swedan
2009-03-06, 07:08
min bestämda uppfattning är att man kör vad man känner för och sen har ingen med att göra om du har råd eller inte , bara man själv är nöjd . jag tycker man ska uppfylla sina drömmar , jag får höra att jag kör bambuskott eller plast missil, men det skiter jag i , jag e glad för allas skull bara de har råd och kan köra vad de vill , andra tycker jag bara synd om . men som sagt det e min åsickt

Håller med. Det gemensamma grundintresset är ju att köra motorcykel. Sen är det upp till var och en vad man föredrar...

klaus
2009-03-06, 07:10
[QUOTE=Linkan;16521]Jag undrar bara varför någon köper den?

Ha en hoj som du aldrig kan köra med fullt ut
-som är seg i kurvorna
-otroligt tung

Jädrans vad känsligt... men det var ju hela avsikten med den här tråden. (har du fixat popcorn,Katarina?):D:D

Du hade ju synpunkter på köregenskaper så därför frågade jag om du kört,tydligen inte ,och därför har du förutfattade meningar.Har du kört hojen och har kvar din uppfattning så då accepterar jag den,även om jag har en annan. :rolleyes::rolleyes:
Tolkar vidare att det var storleken som störde,du kunde ju sagt det redan från början,det är därför tråden finns. :) :)

Jag tyckte jag svarade på din fråga varför jag köpte den över huvud taget = för jag gillade den och gör det fortfarande 8) 8)

lene
2009-03-06, 09:37
jag tycker den är super häftig hoppas du får många sköna mil med den mvh lene

Bajen-Sam
2009-03-06, 09:51
Tycker även jag att det är en väldigt häftig hoj du har, att du sen har förädlat den till något bättre gör den inte sämre.

Även att du använder hojen och inte bara har den som utställningshoj, som vissa gör är ju hur bra som helst.

Alla väljer hoj efter smak och plånbok, men det gemesamma är intresset och frihetskänslan.

Ride On.

Nina
2009-03-06, 10:26
Håller med, varför ska andra bestämma vad Klaus ska köra för hoj? Man lever bara en gång så har man chansen så tar man den. Jag gillar när folk kör omkring med nåt ovanligt och vackert istället för att ha sakerna i garagen och bara putsa på.

Klaus: nä, det blev inga popcorn. Pajkastningen uteblev visst... ;)
Observera: jag skojar nu!

PatrikAdolfsson
2009-03-06, 10:41
Jag tycker klaus hoj ser grym ut. Skulle vilja provköra den faktiskt :D Såg att de kostar en hel del men men..

klaus
2009-03-06, 15:09
Ställer ytterligare fråga här.Fick ju lite gliringar när jag skruvade isär cykeln helt efter att haft den en månad.Med tanke på priset var dom flesta helt förskräckta när dom såg vad jag höll på med. :) Har du skruvat isär din hoj,spelar inköpspriset någon roll i detta sammanhang,alltså dyr hoj vågar man inte röra?Jag tycker att den ser mycket bättre ut efter ombygget.(har lite svårt att låta bli skruva mina prylar) :D

Linkan
2009-03-06, 15:50
Ställer ytterligare fråga här.Fick ju lite gliringar när jag skruvade isär cykeln helt efter att haft den en månad.Med tanke på priset var dom flesta helt förskräckta när dom såg vad jag höll på med. :) Har du skruvat isär din hoj,spelar inköpspriset någon roll i detta sammanhang,alltså dyr hoj vågar man inte röra?Jag tycker att den ser mycket bättre ut efter ombygget.(har lite svårt att låta bli skruva mina prylar) :D

Jag ska bara....nää. Lugn Klaus. Jag ska inte skriva något tok.
Försökte ladda upp diskussionen lite. Om jag sen lyckats får andra avgöra.

:)Du har en fin hoj och en månad eller tiotals år gör ingen skillnad. Har man en ide i huvet om hur man vill ha det med färger och former så blir det bara svårt att vänta på att få genomföra dem.
Jag tycker att du gjorde helt rätt som formade din hoj direkt.
Ha nu en go sommar och njut av ditt häftiga åk!

Skepp OCH hoj/Linkan:cool:

klaus
2009-03-06, 19:10
hei du
nog lyckades du få lite fart på diskussionen,trådens mening är ju att ventilera meningarna.
Var hälsad,du lär nog höra om jag tar vägarna till Lidingö. :D :cool:

Mats Liifv
2009-03-06, 20:59
Man kan ju säga att du plockade ner den ganska rejält och visst blev den mycket ballare i ditt utförande!

klaus
2009-03-07, 06:10
jo,det slutade med att jag delade ramen och lämnade den för kromning.Hade jag fortsatt så hade väl motorn blivit kromad också, på dom delarna som inte redan var kromade.No,kanske något att se fram emot. :D :D

Mats Liifv
2009-03-07, 08:02
jo,det slutade med att jag delade ramen och lämnade den för kromning.Hade jag fortsatt så hade väl motorn blivit kromad också, på dom delarna som inte redan var kromade.No,kanske något att se fram emot. :D :D

Det är roligt så länge man kommer på nya saker att förbättra och ändra på. Den dagen hojen är "färdig" är det dags att sälja och börja på något nytt projekt...

klaus
2009-03-08, 14:28
kanhända,men jag brukar njuta av mina byggen även när dom är färdiga,för mig är inte själva byggandet något ändamål.Och i detta fall har jag tänkt behålla hojen livet ut,läste om en kille som var 77 och körde fortfarande Bossen,det är så jag har tänkt :)

Mats Liifv
2009-03-08, 20:38
kanhända,men jag brukar njuta av mina byggen även när dom är färdiga,för mig är inte själva byggandet något ändamål.Och i detta fall har jag tänkt behålla hojen livet ut,läste om en kille som var 77 och körde fortfarande Bossen,det är så jag har tänkt :)

Det är perfekt när det blir så. Har tänkt så många gånger, men likväl har lusten att pröva något nytt infunnit sig. Din hoj är ju så speciell och med din prägel, så möjligheterna att ni kommer åldras tillsammans känns ganska goda!:)

Molgan
2009-03-08, 21:24
kanhända,men jag brukar njuta av mina byggen även när dom är färdiga,för mig är inte själva byggandet något ändamål.Och i detta fall har jag tänkt behålla hojen livet ut,läste om en kille som var 77 och körde fortfarande Bossen,det är så jag har tänkt :)
Önskar man kunde, själv så lyckas jag hålla uppe entusiasmen för mina fordon fram till första oplanerade servicen. Har sålt ett par bilar "som dom står" bara för att jag inte har lust att öppna på huven å kolla varför dom inte startar. Väldigt ekonomiskt. :rolleyes:

klaus
2009-03-08, 21:51
min värstingtrampcykel är årgång 1998,även om jag har modifierat den fler gånger.Cheva Capricen är 1980 och i min ägo sedan -86 och Scania bussen från 1973 har jag haft sen -89. Jo,jag brukar inte avyttra så värst mycket av det jag skaffar och mekandet är definitivt inget problem, kanske man skaffar ytterligare mc i framtiden istället om man nu lessnar att bara trampa i skogen :) :rolleyes:

BIG1
2009-04-11, 01:14
Klart att det är häftigt att testa gränserna. Hur stort, tungt å snabbt kan man bygga å köra egentligen?

Jag har ju själv ingen förståelse för maskiner som bara klarar fina vägar. Om jag nånsin får råd så ska jag bygga en Boss Hoss i Dakarutförande.. :0

Molgan
2009-04-11, 01:58
Om jag nånsin får råd så ska jag bygga en Boss Hoss i Dakarutförande.. :0
Ja, skulle se fint ut sida vid sida med Ivo Kastans monkeybike. :p

http://img22.imageshack.us/img22/9240/p100039877310917737765.jpg

klaus
2009-04-11, 22:45
Det finns höjningssats men tror det blir svårt att få tillräckligt markfrigång bak,fram kan jag höja ytterligare 5cm utan problem eftersom det finns så mycket kvar på gaffelbenens justering. Kör man i sanddynerna så tror jag att vikten gör att den sjunker rejält fast och det är inget som man lyfter loss själv utan lyftkran. Således blir det svårt med en Dakar modell :D

BanditJanne
2009-04-12, 17:11
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_33/26040000-26049999/640x480/26043740.jpg?0
Västerviksdagarna 2008. Rätt maffig-Ja!

Hamre
2009-04-12, 20:11
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_33/26040000-26049999/640x480/26043740.jpg?0
Västerviksdagarna 2008. Rätt maffig-Ja! Men ack så FUL!

klaus
2009-04-12, 20:49
Håller med dig Hamre,Hugo har inte snyggat till sin Boss än :)

BIG1
2009-04-12, 23:02
Det finns höjningssats men tror det blir svårt att få tillräckligt markfrigång bak,fram kan jag höja ytterligare 5cm utan problem eftersom det finns så mycket kvar på gaffelbenens justering. Kör man i sanddynerna så tror jag att vikten gör att den sjunker rejält fast och det är inget som man lyfter loss själv utan lyftkran. Således blir det svårt med en Dakar modell :D


Således gäller det att sätta på ett större å bredare bakdäck.. :D

Fjädringen lär man nog byta helt å hållet..

Min ide bygger egentligen inte på en Boss Hoss utan skulle jag föredra att bygga från grunden.. Men vikt å måttmässigt skulle den hamna i B H-klassen.

Bänkad o Klar
2009-04-21, 22:42
Kan bara säga att man blir imponerad av hojen. Såg förresten en film på deras hemsida där man lät folk pröva - vilket gensvar :eek:

Hamre
2009-04-22, 19:40
Håller med dig Hamre,Hugo har inte snyggat till sin Boss än :)

Det går inte att sminka en gris så den blir snygg!!

Bänkad o Klar
2009-05-13, 23:51
Det går inte att sminka en gris så den blir snygg!!

Jo, faktum är att det går :D

klaus
2009-05-16, 17:43
Min hoj kände sig ensam i garaget så jag skaffade den lite sällskap :rolleyes:

pewa
2009-05-17, 11:45
Har tagit bort ett par inlägg för att tråden inte bara ska bli en lång radda "Den är ful", "Den är fin" osv... Har man inget nytt att tillägga och det redan framkommit vad man tycker blir det bara tjatigt och jobbigt att läsa för den som vill.

swedan
2009-05-18, 07:02
Min hoj kände sig ensam i garaget så jag skaffade den lite sällskap :rolleyes:

Om du måste ut och rasta dem samtidigt så kan jag ställa upp och köra en av dem...
:rolleyes:

Bänkad o Klar
2009-05-18, 23:35
Min hoj kände sig ensam i garaget så jag skaffade den lite sällskap :rolleyes:

Vad kan man annat säga än....helt fantastikt underbart :D

turbo
2009-05-19, 07:42
alldeles för stor för min smak, men kul att vi är olika :)

vågar du svara på vad den kostade? och kostar i försäkring?

Scorpio
2009-05-19, 08:43
Denna typ av fordon har enligt min mening inget med motorcykelKÖRNING att göra och är följdaktligen inget för mig. Det gäller för övrigt även Honda Gold Wing.

Men smaken är som baken och tur är väl det, annars skulle ju alla köra likadana hojar :)

Nina
2009-05-19, 09:15
Jag skulle aldrig våga hi hi. Men, jag föredrar nog en mer aktiv körning både på kurviga vägar som slingerbulten och vid sidan om, som på grusvägar.

Bajen-Sam
2009-05-19, 10:57
Har aldrig provat en Boss Hoss så jag vet inte hur aktivt man kan köra med den.

Man får ofta höra att kromslädar endast kan köras rakt fram, kanske stämde förr men även dessa maskiner utvecklas.

Har åkt på kurviga vägar med andra cromslädar och man blir ofta riktigt imponerad av hur många kan köra riktigt aktivt med dessa hojar som endast kan går rakt fram.

klaus
2009-05-19, 14:27
det var väldigt många svar jag fick :) trevligt ;D
tror att har svarat på vissa frågor tidigare men en upprepning kanske är ok så slipper ni leta hela tråden, en 2008 kostar ny 495.000 en 2009 ca 570.000, köper man begagnat så finns det från ca 250.000 och uppåt,skulle inte rekommendera att köpa äldre än 2000, då kom den 2-växlade lådan.Helförsäkring kostar för mig 7.700 per år.Sedan finns ju 6 liters maskinen som kostar ca 700.000 och den största på 12.400 cubik som går på två miljoner och Viper V 10 8,3liter på en och en halv miljon.
Vad gäller körbarhet så beror det mesta på vem som kör,jag upplever Bossen som väldigt lättkörd,smidigt att ettans växel tar över 200km, så man behöver inte fundera så mycket på den saken.Visst är den tung med sina 620kg men balansen är så fin att det var inget att bekymra ute i trafiken,i garaget är jag fortfarande försiktig men vänjer allt eftersom.Har kört på slingriga vägar och snäva kurvor utan problem men jag känner mig fortfarande inte fulllärd så jag tar det lilla lugnt,den går att luta rejält men det kräver mer erfarenhet som kommer med tiden.Och rakt framåt ska vi ju inte snacka,den acc och styrka som finns, men det är ju en glidarhoj och det var mitt ändamål med köpet.
Ni som vill testa så kan jag varmt rekommendera att boka en provkörning.

Nina
2009-05-19, 14:36
Huu, jag skulle inte våga prova en sån pjäs ändå, jag har respekt för den där maskinen. =)

Mats Liifv
2009-05-19, 17:07
Jag skulle gärna pröva.

Har inga fördomar längre efter att testat GoldWing och BMW.s 1200LT. Dom är bra mycket lättare att köra än man tror. Så länge det rullar är det inga som helst problem utan det är bara vid trixande och fixande för att få dom på plats i en parkeringsruta som det kan vara lite tungt. Hade en oerhörd respekt för LT:n de första milen innan jag insåg hur enkel den var att köra. Gick förträffligt att koppla in farthållaren, släppa styret och bara styra genom att förflytta kroppsvikten. Trodde innan att en så´n klump kan väl inte vara nå´t kul på en krokig väg, men det var precis vad den var. Gick att åka undan precis så mycket jag ville. Det var inte hojen som satte gränsen på något sätt.

Misstänker att det kan vara något liknande med Boss Hoss.
Det är inte vikten och storleken i sig som har så stor betydelse utan hur hojen är balanserad och var tyngpunkten hamnar som avgör smidigheten, som jag upplever det.

klaus
2009-05-19, 18:57
Du har så rätt Mats,enda begränsningen när det gäller Boss är att sitthöjden på dom vanliga modellerna är 71cm och iom att den är bred som en häst så får man ha lite långa ben för att nå till marken,tror att nånstans runt 178 räcker för att slippa stå på tå,jag är 190, så har inget problem men min dotter som är 170 når inte marken,måste ha högklackat :D Boka en provkörning med Hugo,vore trevligt med ytterligare någon som verkligen har kört en,och eftersom du är mer erfaren motorcykilist än jag så kunde man jämföra upplevelsen och synpunkter :)

Mats Liifv
2009-05-19, 20:25
Sitthöjden känns inte så hög jämfört med min KTM, den har dryga 90 cm i sadelhöjd, men är å andra sidan väldigt smal om midjan som en jakthund!
Mina 185 cm räcker gott till för att nå ner med båda fötterna i marken.

Måste tillstå att jag är riktigt sugen på en provtur. Helt ofarligt för min del. Kommer aldrig att ha råd med en dylik maskin. Annars slår "bytardjävulen" till så fort man provkört en annan hoj...

swedan
2009-05-20, 06:09
Håller med om att det skulle vara riktigt kul att prova.
Har bara hunnit köra min nuvarande hoj c:a 50mil.
Tyckte den var bänglig i början (förmodligen ingenting jämfört med Bossen) men man vänjer sig fort.
Ska fundera på det där med provkörning.
Blir det inte i år så kanske det bli nästa år.

Bänkad o Klar
2009-06-04, 23:44
Tja, det var det....:(
Man bör alltså vara längre än en pygmee` för att kunna nå ner till backen
(jag visste att det skulle finnas en hake :p)
Nåja, då får man nöja sig med att alla som har långa ben snarast kan åtege i text den feeling som troligen infann sig vid provkörningen.

Molgan
2009-06-05, 01:01
Folk är helt besatta av det här med att åka omkring med båda fötterna i backen, förstår inte tjusningen. Så länge man kan få ner en tå på nån sida räcker det. :rolleyes:

Jan-Olov
2009-06-05, 06:09
Att få ner en tå känns osäkert om jag skall skjutsa, alla har inte den rätta balansen när det gäller att kliva på, sedan vid en korsnig så känns det om man har 80 kg bakpå, det är tungt.

klaus
2009-06-06, 17:12
även om Bossen är extremt välbalanserad så med 620kg vikt vill jag ha hela foten på sidan nere,ändå kan man inte hålla emot om man skulle luta för mycket,då får man imponera på folk och lyfta upp den igen,vilket som tur är är ganska enkelt. :o En passagerare bak är knappt märkbart på såna vikter men o andra sidan var min dotter inte så tung heller. :)
Det finns en 7cm lägre modell men inte för provkörning än så länge, så det är platådojer som gäller för dom kortare tills vidare. :)

Bänkad o Klar
2009-06-07, 21:37
Folk är helt besatta av det här med att åka omkring med båda fötterna i backen, förstår inte tjusningen. Så länge man kan få ner en tå på nån sida räcker det. :rolleyes:

Molgan, jag menade just ett tåläge, men, på den där hojjen
får jag inte ner ens en tå ;)

Mc-Bosse
2009-08-08, 09:44
Första gången jag såg din Boss Hoss så tänkte jag: Är hela mc:n en kylare? En kylare ska vara osynlig tycker jag men det är ju svårt att gömma (eller få att smälta in) en dylik i gigantiskt format på en mc...

klaus
2009-08-08, 11:59
Ändå är detta kylare den minsta,har lite funderingar att skaffa en större modell för att få ner temperaturen i motorn. Har tittat på en som är 10cm bredare och 5cm högre :) får väl se hur det blir med tiden. Håller med att den är inte lätt att gömma,har sett fina försök med snygga kylargrillar men själv tycker att den kan lika gärna synas i all annan kromgläns,dock försöker snygga till den lite med vindavvisare mm :D Om motorn är ca 4 gånger större än vanlig mc motor så blir ju kylaren också stor

Mc-Bosse
2009-08-08, 12:22
En luftkyld V8 hade varit coolt! :D

intemartin
2009-08-08, 13:10
sicket monster stort habegär när man ser ett sånt bygge,

men förmodligen skulle det bara vara en besvikelse att köra, lite som när jag i hela upväxten längtade efter att för köra en Lamborghini contach och när jag väl fick göra det så var det en stor besvikelse den gjorde sig mkt bättre som en dröm på en väggplanch.

Mc-Bosse
2009-08-08, 13:13
men förmodligen skulle det bara vara en besvikelse att köra,

Fråga Klaus, han verkar trivas.

intemartin
2009-08-08, 14:30
jo men man kan bli bländad

finns nånannan som gör såna monster fast med range rover v8or i skåne prövade en sån och var minst sagt besviken.

Nina
2009-08-08, 15:35
Jag förstår det, Rovers V8-or har inget drag, riktigt slöa rackare (säger jag som har en V8 i muskelbilen på ca 575 hk).

Mats Liifv
2009-08-08, 22:08
sicket monster stort habegär när man ser ett sånt bygge,

men förmodligen skulle det bara vara en besvikelse att köra, lite som när jag i hela upväxten längtade efter att för köra en Lamborghini contach och när jag väl fick göra det så var det en stor besvikelse den gjorde sig mkt bättre som en dröm på en väggplanch.

Tyvärr är det ofta så.
Många drömmar gör sig bäst om dom får vara just det...drömmar!

klaus
2009-08-09, 00:33
jag har också sett dom där Rover V8, drygt 3liter,vissa var på tvären!!
Nej tack,ska det vara så ska det, en amerikansk V8 med klös,jag är definitivt inte besviken,men vad är det som du vill i din dröm och vad är det som det ska jämföras med?
Kan knappast slå någon i grusgropen och troligen åker sporthojarna snabbare på en slingrig väg,min är ju en glidarhoj av stora mått och enormt vrid och mycket trevligt ljud :) Och som så slår bara dom större Bossarna min lilla.Ta en titt på -09 10.500cc på den tyska sajten,riktig godbit för dryga 1.500.000sek:D

intemartin
2009-08-09, 13:02
personligen tycker jag det är häftigare att lägga en mc motor i en bil än en jänkarmotor i MC.

Mats Liifv
2009-08-09, 13:38
Det hamnade en del Rover-motorer i diverse Volvo-bilar under slutet av sjuttio och början av åttio-talet, när Vallåkra-gänget härjade som värst....Antar att dom var billiga och lätta att anpassa till andra bilar än dom var tänkta.

Tre liter är inte mycket jämfört med en "femkommasjua". :D

Molgan
2009-08-11, 22:56
@ klaus: Snygga bilder på oljekyld.se. :D

klaus
2009-08-12, 06:51
Jotack,vi fotade 4 timmar i lördags.Ni verkar ha bra koll på hojarna på den här sajten,hade inte ens själv hunnit kolla bilderna än :)
Riktigt snygga bilder,svårigheten har varit all kromblänk och att drakarna skall synas,sätter man proffs på jobbet så verkar det inte vara några problem,sen gör den snygga tjejen inte saken värre :D
Nu kan jag rekommendera om ni vill ha bra bilder på eran hojar

klaus
2009-08-14, 06:24
här några bilder som jag tog själv under fotograferingen,inte lika bra som proffsens,jag hade ju bara mobilens kamera :)

intemartin
2009-08-14, 19:46
har altid undrat vad poängen med att ha tjejer på bild samtidigt när man fotar bilar och MC

är det så att alla som har bil och MC är män i 40års åldern och är gubbsjuka ? är detta anledningen.

inte för att jag är nån moralpelle men vad är det man fotar ?

Jonas
2009-08-14, 20:01
här några bilder som jag tog själv under fotograferingen,inte lika bra som proffsens,jag hade ju bara mobilens kamera :)

Väldigt bra bildkvalitet för att vara tagna med en mobil! By the way; åker du med oss imorgon? Du och jag, sida vid sida, skulle bli ett givet blickfång. En härlig kontrast bland alla andra hojar. ;):D

leffa
2009-08-15, 18:21
det är läckra bilder på din boss :)

klaus
2009-08-16, 14:13
har altid undrat vad poängen med att ha tjejer på bild samtidigt när man fotar bilar och MC

är det så att alla som har bil och MC är män i 40års åldern och är gubbsjuka ? är detta anledningen.

inte för att jag är nån moralpelle men vad är det man fotar ?

Svarat på detta på annan tråd :)
Jag är faktiskt över 50, och modellen ville ha bilder på sin CV

grieg
2009-08-17, 20:14
Det här ser ut att vara en Boss Hoss
Kolla "flaskorna" som ligger längst bak :D:D

klaus
2009-08-17, 20:30
Definitivt,ser ut som 8.2 liter 90-talare med tanke på bildäcket bak,lustgasburkarna gör säkert sådär 700-800hästar,grym sak med vacker tjej :D
Bakdäcket ser ut att vara bredare än min,svårt att säga eftersom annan form på bil och mc däck

Gurrag
2009-08-17, 21:04
Skulle vara kul att se uppkörningsförättarens min om någon skulle köra upp med en sånna där!

Starrider_Johnny
2009-08-20, 12:43
Jag är väldigt glad att det finns dom som lägger ner så mycket pengar och arbete på såna projekt som du Klaus. Då får vi andra så mycket ögongodis på våra meetings. Jag skulle inte vilja ha den själv men jag njuter av att titta på den, och ska jag vara ärlig så vore det ju inte svårt att övertala mig att provköra den. ;) 8)

Never Ride Faster Than Your Guardian Angel Can Fly

klaus
2009-10-19, 16:00
Monterade liten vindruta när jag tröttnade på vindens dragningar,nu känns det avsevärt bättre vid högre hastigheter :)

leffa
2009-10-19, 19:47
då kan du ju lägga i 2an när du är ute och kör:)

klaus
2009-10-20, 06:23
jees,det var ju anledningen (fast jag har varit uppe på 165 med ettan) :o

ramses
2009-11-19, 01:06
cool båge, skön estetik........lite uppmärksamhet e aldrig fel och kredd ska du ha för en grym makeover av en elefant till gasell fast med lite större röv ;)

klaus
2009-11-19, 07:54
tackar,Du är bra att formulera det i ord :)
vänta bara till nästa sesong,håller på och monterar massa bling,bling och bygger om bakskärmen efter montering av höjningssats,var tvungen att bygga en puckel på skärmen för att den ska se någotsånär ok ut,när det blir klart åker den på lackering,sidoplåtar och framskärm är redan på omlackering

erkagn
2009-11-19, 07:58
Vad är soppaförbrukningen, ungefär på en sån hoj? Ligger den kring litern, eller?

klaus
2009-11-19, 08:17
på landsväg när man ligger 110-120 på tvåans växel,ca 1500 varv, så är jag nere på 0,8
kör jag blandat så brukar det vara ca 1 liter
som mest har jag varit uppe i 1,2 ,men då körde jag ganska hårt på ettans växel,den tar ju över 200km/tim om man vågar :o

erkagn
2009-11-19, 08:24
på landsväg när man ligger 110-120 på tvåans växel,ca 1500 varv, så är jag nere på 0,9
kör jag blandat så brukar det vara ca 1 liter
som mest har jag varit uppe i 1,2 ,men då körde jag ganska hårt på ettans växel,den tar ju över 200km/tim om man vågar :o

Inte illa, ju.

klaus
2009-11-19, 08:42
så tycker jag med,med tanke på storleken så är soppaförbrukningen helt ok
Har inte kört tomt på tanken än,så vet inte exakt hur långt man kommer,brukar tanka efter ca 20mil,som längst har jag kört hittills 24mil och då hade jag 8 liter kvar i tanken,den är planbottnad och utslangen går från mitten så svårt säga hur mycket man måste ha kvar innan den suger luft.Vill ogärna ha soppatorsk,inget man knuffar till närmaste mack :)

DearHunter
2009-11-19, 10:37
Tjenare Klaus!

Vad jag tycker? Du utmanar jantelagen i detta land varje gång Du kör om en Volvo kombi. Passa dig....... :D


Skämt åsido. Det är en otroligt fin cykel och framförallt en fin hobby som Du har. Grattis :)
Bossen går fint, vilket Du visade under Sörmlandstouren. Härligt ljud. Den SKA vara individuell och Du SKA ha en egen stil. Det hör till.

Apropå ''problemet'' med din kylare som jag läste på en annan tråd..... Du missade väl inte att det står 'Ei saa Peitää'' på kylarn? :D ;)

DearHunter
2009-11-21, 18:46
....Vissa snackar om dubbfritt, andra kör gummifritt. Eller hur Klaus... :D

Det var kul att träffa dig och ''ångloket''. Ser fram emot att få beskåda bossen nästa säsong när Du har pulat klart på den.


/3,14otr

Nina
2009-11-21, 18:58
/3,14otr
Nu begriper jag vad du sa att du heter, 3,14otr.
Jag hörde inte riktigt där vid macken, det var så mycket ljud från andra hojar där.

klaus
2009-11-21, 21:35
Jo,var lite oförsiktig igår o körde hårt,så kan de bli när man burnar,såg först imorse när jag skulle iväg att däcket var aningen slitet,det blev en runda på 10mil i alla fall men nu ska jag byta däcket,tror att jag har fått valuta för pengarna :)
lägger en bild på ombygget av bakskärm och framhjulets nya skiva,lite till slitsar kommer det att bli,det nya öppnare centrumet är jag mycket nöjd med

Mc-Bosse
2009-11-22, 09:53
såg först imorse när jag skulle iväg att däcket var aningen slitet

Och det var ett ramaskri från vissa på mitt slitna framdäck i våras? Min väv var i varje fall inte synlig... :)

klaus
2009-11-25, 07:39
det kan vara känsligare när det gäller framdäck :)
mitt däck släppte ganska lätt vid slutet,men då hade man ju inget mönster kvar heller,dessutom nu vet jag hur länge man kan köra med däcket
Lite reflektioner så här i efterhand:
när däcket blev slitet så blev den också mjukare och därmed slet man ner en avsevärt bredare yta än normalt,den började också uppträda onormalt så mot slutet höjde lite på lufttrycket därför,bättre uppträndande men då slet jag ner den på en nafs

Såg att fabriken börjar med 300-35-18 bakdäck på 2010 årsmodell,det var på tiden,har tyckt att den smala originalen är inget att ha,dessutom kommer man nu att ha bredaste baksulan av alla fabrikshojar
Jag behåller dock mitt 330 bakdäcksbredd tills vidare

klaus
2009-12-31, 09:03
här får ni bild på värstingen,all aluminium Donovan 620ci eller 10,5 liter, 1000 hästar ,
21" bakfälg,280 däck, årgång 2009, pris 1,6 miljoner sek, rätt så grym maskin,har tagit en funderare, men gillar inte mattsvart ,å andra sidan kunde man ju göra ett nytt bygge :D
Ja,vad tycker ni om apparaten?

leffa
2009-12-31, 09:37
jovisst är den en grym men jag tycker din är bra mycket snyggare

Gibson
2009-12-31, 10:42
Din hoj slår den där med hästlängder.;)

Molgan
2009-12-31, 11:51
BMW M62 4.4 liter V8 väger bara ca 140 kg. 440Nm, 282hk @ 5400rpm. Man skulle kunna bygga en seriös prestandaboss med den motorn. =)

klaus
2010-01-01, 16:32
det tror jag nog är lite klent ändå,även om dom byggde ett par V6 i början av nittiotalet så vill dom nog inte gå neråt i skalan när det gäller storlek och prestanda,en stor Boss är alltid intressant,därav intresset för den 620ci.Vikten är ju inget problem

fistkiller
2010-01-03, 17:29
;D Hej klaus tycker din båge är supercool skulle gärna testa en sån trots mina 80kg hehehe du har verkligen lyckats med staylingen på den ha det gött hoppas du får många köna mil på den mvh Fistkiller;)

klaus
2010-01-12, 23:23
tackar,det blev ca 700mil denna sesong trots att jag började först vid midsommar
bakdäcksbytet är klart nu,körde en kortis i garaget igår,nästa är att fixa färdigt slitsarna på framhjulsskivan,ska bli likadant som på bakskivan
bilder: nya bakhjulet,bakskärm före lackering-med puckel

klaus
2010-01-12, 23:28
det var fasiken vad det var mycket jobb att få i ordning bakskärmen,och lackeraren sa att han behövde ytterligare 15 timmars arbete för att det skulle se bra ut. Har hållit på med denna skärm fram och tillbaks med olika ändringar nästan två år, ska bli skönt när den äntligen blir klar,hoppas bilden blir som jag tänkt så slipper man omlackering,vilket blev fallet med framskärmen och sidorna,men ska det vara så ska det

DearHunter
2010-01-12, 23:51
Ska bli intressant att få se hur Du får till stänkan.
Det nakna bakhjulet såg snyggt ut som det var på fotot.


Lacka på.... :)

Mats Liifv
2010-01-13, 08:48
Ska bli intressant att få se hur Du får till stänkan.
Det nakna bakhjulet såg snyggt ut som det var på fotot.


Lacka på.... :)

Det lackar mot hjul...!

Figurehead
2010-01-13, 23:04
Tjena klaus! Du har absolut en av dom fräckaste hojarna som finns att få tag på från fabrik! Skulle mer än gärna ha en själv, men än så länge tillåter bara ekonomin 350´n i bilen...
Lite kul att du sätter på en bakskärm! Såg dom första bilderna i tråden och tänkte precis att en bakskärm inte skulle sitta helt fel. =) Verkar bli riktigt snyggt!

klaus
2010-01-22, 18:05
Såg på v8bikers.net sidan att en tysk håller på med Boss V12 bygge med Aston Martin motor.Maffigt var det men inte direkt snyggt,lite synd också att han använde bra gamla Boss delar och konstruktionen med styret var bra fult :)

klaus
2010-02-02, 07:22
lite före och efter bilder,framskärm med ödla som jag inte tyckte om och den nya röda elaka
Vad tycker ni,visst blev det bättre ?

klaus
2010-02-02, 07:41
samma här med bromsskivor,mycket jobb för ingen praktisk nytta,men jag tycker att det blev mycket snyggare,estetiken är viktig,gillar snygga saker, inklusive detaljer
Nytt blev 24 slitsar per skiva,nya skivknappar med V8 och nytt öppnare centrum
Att göra 72 slitsar tog sin lilla tid,har inget emot vinter - nu hinner man göra sånt pillgöra
bakhjulet ser ni i inlägg nr 114

Mats Liifv
2010-02-02, 08:48
Jättesnyggt Klaus!

Blev verkligen lyckat med ödlan, den tredimensionella effekten ser riktigt bra ut. Hjulen med de slitsade skivorna är även dom skitsnygga. Ska bli kul att kolla in hojen live en dag när solen skiner och "tänder upp" lacken! :)

Gibson
2010-02-03, 12:36
Jag ser fram emot att se den i sommar.;)

Kimmo
2010-02-03, 14:04
Ser riktigt fint ut. Man blir ju bara liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiite avis.

Olle Å
2010-02-06, 11:24
Måst nog erkänna att man blir lite imponerad av en sådan hoj. både av priset och vad det krävs för att få den så fin. Men med min inriktning har jag ju ingen som helst nytta eller nöje av en dylik pärla. En liten fråga. Vad gör man om man är ensam och stjälper eller fastnar i ett grushål när man skall vända, eller kanske det finns backväxel?

klaus
2010-02-09, 18:16
mina bilder från hoj-x
var inte lätt att köra hojen på båten i snö o is sörjan som var på gångvägen från Gärdet över järnvägen,har man fötterna nere så är det bara handbromsen fram,däcket glider på isen o bakhjulet trycker på trots bara tomgång :mad: Gick bra trots allt,o sen på båten skulle vi baxa upp över 600kg på podiet,fick bygga tillfällig ramp av stege o gummiklossar o plyfaskivor,sen var vi 4 starka killar som fick knuffa upp den,gick bra till slut när vi plocka undan lite blommor o vek backspeglar, sedan var det bara att surra fast den o putsa bort allt smuts som stänkte upp under körningen
Stod ju direkt i anslutning till ingång så ingen kunde missa,generalagenten var nöjd,bra reklam.
Bajen-Sam o en till från hojen.nu träffade jag
Sedan var det några firmor i konferenslokalen som försökte kränga grejer med varierande lycka, några föreläsningar o visningar på bildäck under stoppet i Helsingfors,väldigt många åkte dock buss till mässan i Lahtis
Massa finska Bossåkare som kom på båten i Helsingfors o kryssa med oss hit
Väl hemma igen så var det samma procedur att ta ner hojen o köra ut den o över järnvägen till kärran för hemtransport.Många åskodare som ville höra ljudet när man startade utanför biljetthallen,kändes bra för mig med att lyssna på ljudet

klaus
2010-02-09, 18:24
Måst nog erkänna att man blir lite imponerad av en sådan hoj. både av priset och vad det krävs för att få den så fin. Men med min inriktning har jag ju ingen som helst nytta eller nöje av en dylik pärla. En liten fråga. Vad gör man om man är ensam och stjälper eller fastnar i ett grushål när man skall vända, eller kanske det finns backväxel?

trevligt att du uppskattar min hoj,man ska ju vara nöjd med det man har utan att det hindrar en att titta på annat snyggt man tycker om :)
Välter man hojen så lyfter man bara upp den,har lyft min 5 gånger,tyngdpunkten är så låg att det är inget problem,bara greppa crashbaren o lyfta
Kör inga grusvägar så behöver inte oroa för grushål,men visst finns det backväxel,den är alldeles för tung att baxa runt annars.Jag tycker att den är förhållandevis smidig men med nästan 3m längd så behöver man lite plats för u-svängar :)

Mats Liifv
2010-02-09, 19:49
Kör inga grusvägar så behöver inte oroa för grushål,men visst finns det backväxel,den är alldeles för tung att baxa runt annars.Jag tycker att den är förhållandevis smidig men med nästan 3m längd så behöver man lite plats för u-svängar :)

Grusvägar är väl inte Bossens melodi, såvitt jag kan förstå. Det verkar ha varit en tuff resa sista biten till och från Grönsöö slott när vi körde äppeltouring. Du kom i alla fall både fram och tillbaka. Strongt gjort! Hade inte velat byta hoj med dig just då...;)

DearHunter
2010-02-10, 09:57
samma här med bromsskivor,mycket jobb för ingen praktisk nytta,men jag tycker att det blev mycket snyggare,estetiken är viktig,gillar snygga saker, inklusive detaljer
Nytt blev 24 slitsar per skiva,nya skivknappar med V8 och nytt öppnare centrum
Att göra 72 slitsar tog sin lilla tid,har inget emot vinter - nu hinner man göra sånt pillgöra
bakhjulet ser ni i inlägg nr 114

Hej Klaus!


Det blir ju riktigt, riktigt snyggt när Du sätter egen prägel på grejjorna.... ;)

klaus
2010-03-21, 14:33
har inte haft så mycket tid efter Hoj-X och nu är det ganska nära Elmia-mässan i Jönköping,så inga stora saker kommer att göras förran efter mässan :)
Bifogar bilden som jag fick av bakskärmen av Linda flickan.com ,lackeringen fortskrider,skall vara klart till mässan. Ser riktigt fint ut tycker jag :)

Mats Liifv
2010-03-21, 16:20
Blir kul att se hojen i sitt nya skick på Elmiamässan!

engström67
2010-03-22, 00:53
Tackar för trevliga kommentarer
För dom som vill provköra,så åker Hugo riket runt för just detta ändamål,det är bara och boka en provkörning på bosshoss.se Den är smidigare än ni tror trots sina mått,går att luta nästan 45 grader innan fotpinnarna tar i.
Finns begagnatmarknad,kolla tyska Europageneralagenten, och då hamnar priset till hälften ca, synd bara att kronan är så dålig nu.
Bakdäcket har jag av två anledningar,estetiken och greppet,gillar inte smala sulor och speciellt inte när det är så många hästar.
Fast jag gasar ju aldrig,glider bara :Dglider bara,med denna effekt? själv kör jag touring med 160hk,bara för att kunna köra om alla andra snabbt,och ha lite pulver när jag känner för det.

klaus
2010-03-22, 00:57
du kanske glömde kolla bilderna på mitt bakdäck efter sommarens övningar :D
(inlägg 105)

klaus
2010-04-08, 12:05
Ny bakskärm på Elmia mässan,tyvärr lite mycket reflektioner från taklampor
även nya ödlan på framskärmen syns
nu ser hojen inte längre så rumphuggen ut

Mats Liifv
2010-04-08, 12:30
Ny bakskärm på Elmia mässan,tyvärr lite mycket reflektioner från taklampor
även nya ödlan på framskärmen syns
nu ser hojen inte längre så rumphuggen ut

Nu är den riktigt, riktigt snygg!

Ett fantastiskt bra jobb du gjort Klaus, det har du all anledning att vara stolt över!

Ser fram emot att få se hojen i verkligheten!

Bajen-Sam
2010-04-08, 14:54
Klaus det där fick du till bra.

klaus
2010-04-29, 01:01
jo,då är vinterns skruvande klart
var o körde premiärturen idag,kändes riktigt bra
skall vara i Barkaby nu i helgen,försöker fixa lite nya utomhusbilder om solen bara dyker upp

slitsade broms skivor
nytt bakstänkskärm
oljebyte + filter, rensning av bränsletank filter
justering av framgaffelbenen, ny gasvajer (teflonbelagd)
lyse på lamporna längst ner i kylarkarmen
strömbrytare till varningsblinkers
skärmar till smålysen
nya bränsleledningar,så man kan höja tanken utan att koppla loss något
nytt bakdäck
nyä fästskruvar till tanken för att skydda lacken
polering av kylaren, vit fläktpropeller
bultfästen till fläkten

där ett axplock vad man hinner på en vinter :)
vad gör ni med eran hojar när det är stå säsong???

Mc-Bosse
2010-05-01, 12:09
Motorgalningar kör Boss Hoss.
Det finns att läsa och se på Internet och då är det sant! ;) :D
http://www.bike.se/content/3713/

engström67
2010-05-01, 19:58
Jag kan då hålla med om att Hoss bossen är riktigt frän:)Det är ju en brutal maskin helt klart. Det är ju en riktig blickfångare,har haft många jänke bilar och ljudet går ju inte att beskriva.Men skulle nog inte passa mig på,kurviga vägar i norge,alperna,200++ i många mil på autobahn med packning och gumman på,så just nu har jag det ultimala om man vill sitta upprätt.

erkagn
2010-06-18, 16:50
I nyaste numret av Allt om MC som jag fick idag testar dem Boss Hoss ju!

klaus
2010-06-25, 18:31
tack för tipset,läste artikeln och det var en hel del faktafel,annars verkade artikelförfattaren ganska nöjd med Bossen trots att han verkade ha vissa hanteringsproblem

erkagn
2010-06-25, 19:41
tack för tipset,läste artikeln och det var en hel del faktafel,annars verkade artikelförfattaren ganska nöjd med Bossen trots att han verkade ha vissa hanteringsproblem

Ja, den höll visst på vridas ur händerna på honom för han var oförberedd när han starta och varva den:D

Mats Liifv
2010-06-26, 23:09
Ja, den höll visst på vridas ur händerna på honom för han var oförberedd när han starta och varva den:DFörstår precis vad det handlar om...det var en ruskig kraft som flyttade hojen åt höger. Precis som en BMW Boxer, bara så oerhört mycket kraftigare!

klaus
2010-06-29, 02:40
ja,varför ska man varva när man startar, min går alldeles utmärkt att starta på "tomgång" (alltså utan extra gas)
Sidvridet finns bara vid friläge,lägger man i växeln så tar växellådan den bort helt och hållet,du kan vrida bäst du vill när du kör och det blir inget sidvrid,dock kan den spinna loss vid för mycket gas :)

erkagn
2010-06-29, 06:11
ja,varför ska man varva när man startar, min går alldeles utmärkt att starta på "tomgång" (alltså utan extra gas)
Sidvridet finns bara vid friläge,lägger man i växeln så tar växellådan den bort helt och hållet,du kan vrida bäst du vill när du kör och det blir inget sidvrid,dock kan den spinna loss vid för mycket gas :)

Visst var det så att gamla BMW boxrar hade sidvrid även när man körde?

Va häftigt med v8:a på en hoj ju;D

klaus
2010-06-30, 02:53
jag har provkört Hugos hoj också, och visst är det skillnad på small block och big block. Jag tycker att jag har fått bra kick på min när man drar iväg men nog var Hugos LS-2 med 6,0 liters motor värre,sedan har ju fabriken ändrat så 2010 sitter det en 6,3 liters LS-3 på den större maskinen,så den lär vara ännu vassare.
jo, det är verkligen häftigt med en V8 på hojen :)

erkagn
2010-06-30, 05:11
jag har provkört Hugos hoj också, och visst är det skillnad på small block och big block. Jag tycker att jag har fått bra kick på min när man drar iväg men nog var Hugos LS-2 med 6,0 liters motor värre,sedan har ju fabriken ändrat så 2010 sitter det en 6,3 liters LS-3 på den större maskinen,så den lär vara ännu vassare.
jo, det är verkligen häftigt med en V8 på hojen :)

Och jag som tyckt V2 är det häftigaste. Kan tänka mig efter en provkörning med V8:a att jag kommer vilja ha en sådan. Synd dem är ovanliga och lite för dyra för min plånbok.

klaus
2010-07-01, 00:25
Hugo har begagnade från ca 300.000 (en 2006), men det finns ännu billigare,men det kanske är för dyrt ändå

erkagn
2010-07-01, 10:06
Jo, tyvärr för dyrt ändå.

klaus
2010-07-17, 07:08
lite nya bilder,vitmålade fläkten syns,ser snyggare ut än den svarta,nya bakskärmen med draken

klaus
2010-07-17, 07:13
o några till,hoj live i Barkaby,Finlandsresan,Handelsboden kortege i Stockholm slutet av maj

harpoonman
2010-07-25, 15:26
här får ni bild på värstingen,all aluminium Donovan 620ci eller 10,5 liter, 1000 hästar ,
21" bakfälg,280 däck, årgång 2009, pris 1,6 miljoner sek, rätt så grym maskin,har tagit en funderare, men gillar inte mattsvart ,å andra sidan kunde man ju göra ett nytt bygge :D
Ja,vad tycker ni om apparaten?

Hua...är det ngt fr filmen Tranformers?? :)

harpoonman
2010-07-25, 15:30
lite nya bilder,vitmålade fläkten syns,ser snyggare ut än den svarta,nya bakskärmen med draken

Kontrasternas cykel..verkligen...fläkten/grillen, bakdäcket, motorn...och så den, till synes, tändsticksstora rutan eller är det ena rutan till entredörren på det lokala Willys ?? :D
Storleksbegreppen faller liksom :)

Mc-Bosse
2010-07-26, 00:12
Storleksbegreppen faller liksom

Dom gör sannerligen det! :D

klaus
2010-08-17, 17:22
nya större kylaren,10cm bredare och 1cm lägre,fyller ut till motorbågarna,estetiskt snyggare än original,går ca 5 grader svalare,fast det spelar ingen roll för min del :)

Mats Liifv
2010-08-17, 19:44
Skönt du äntligen verkar fått ordning på kyleriet. Nu läcker den inte längre hoppas jag!

klaus
2010-09-03, 03:08
inte riktigt läckagefri än,jobbar på,är nöjd ändå
ang vidrutan,så är den ännu mindre nu,kolla bifogad bild :)

Mats Liifv
2010-09-03, 07:37
inte riktigt läckagefri än,jobbar på,är nöjd ändå
ang vidrutan,så är den ännu mindre nu,kolla bifogad bild :)Nu är den riktigt liten, en tumnagel eller flyscreen kanske....

klaus
2010-10-11, 03:43
vi var ute o körde en runda,fin dag o bra datum 10.10.10
lite höstbilder för den som gillar :)
har fått en låda med nya prylar men vill inte riktigt börja skruvsesongen än,har man en fin dag så är det härligt att vara ute än,naturen är så underbart vacker och lite V8 muller är manna för själen :D

erkagn
2010-10-11, 04:58
vi var ute o körde en runda,fin dag o bra datum 10.10.10
lite höstbilder för den som gillar :)
har fått en låda med nya prylar men vill inte riktigt börja skruvsesongen än,har man en fin dag så är det härligt att vara ute än,naturen är så underbart vacker och lite V8 muller är manna för själen :D

Imponerande bred kylare. Snyggast är hojen snett bakifrån:)

Chappy
2010-10-11, 10:39
Det finns dom som tycker att Boss Hossen är snyggast när man kör in den i ett mörkt rum och släcker ljuset. Att trehjulingar hör hemma i barnkammaren. Tur att smaken är olika. Fram för mångfalden.

Figurehead
2010-10-11, 22:42
Sköna bilder! Är det en original-lykta fram? På sista bilden (den snett framifrån/från sidan) såg den så enormt stor ut. Skall inte klanka ner på din underbara hoj, men den förstör linjerna lite tycker jag.

Olle Å
2010-10-12, 09:16
En Boss väcker väl samma känslor hos många som en extremt dyr sportbil. Vill ha. Den är ju imponerande och funkar väl bäst på motorväg.

GeCe
2010-10-12, 12:08
Det finns dom som tycker att Boss Hossen är snyggast när man kör in den i ett mörkt rum och släcker ljuset. Att trehjulingar hör hemma i barnkammaren. Tur att smaken är olika. Fram för mångfalden.

Absolut Chappy, tänk vad trist det vore annars även om inte just Bossen inte är i min smak. Men den är ju kul att titta på!

Olle Å
2010-10-12, 12:17
En annan undring. Hur reser man upp den om olyckan varit framme och den stjälpt och man är ensam.
Hur stor lyftkraft behövs i första lyftmomentet?
Det skulle ju vara intressant att se detta på alla hojar, men då skulle nog försäljningen av de tunga minska.

klaus
2010-10-14, 21:25
Sköna bilder! Är det en original-lykta fram? På sista bilden (den snett framifrån/från sidan) såg den så enormt stor ut. Skall inte klanka ner på din underbara hoj, men den förstör linjerna lite tycker jag.

jepp,det är originallampan,det är en 7", bildvinkeln får den att se större ut,skall dock byta ut den mot en längre variant som ser mer harmonisk ut.Har sett några som bytt till mindre storlek men tycker det ser inte bra ut,där är det väldigt smaken som avgör,jag gillar den stora lampan i lång version.

Angående att lyfta upp hojen,så är det inget problem alls,tyngdpunkten är så låg,har lyft ca tio gånger,dock klarar inte min fru att få upp den så där går väl gränsen, man lyfter på motorbågen,har lyft bara rakt av utan några tekniska finesser,kanske skulle frugan klara ifall man lyfte tekniskt rätt. Det svåra är att få stopp så det inte ramlar till andra sidan,då är det bra ifall den har ramlat med stödet uppåt :)

klaus
2010-10-14, 21:49
En Boss väcker väl samma känslor hos många som en extremt dyr sportbil. Vill ha. Den är ju imponerande och funkar väl bäst på motorväg.

kanske inte direkt vill ha känslor,men gärna prova på
visst är den trevlig att köra på motorväg,men det är tråkigt i längden även om man kan fresta lite på resurserna
Själv gillar jag krokiga vägar,känns underebart när man lutar i kurvan och sedan bara gasar iväg ut ur dessa. Även om jag själv tar lite lugnt i kurvorna så har det mer med mig att göra än hojen,när vi senast körde "bulten" söder om Stockholm så hängde jag med helt ok (jag är bara lite försiktig av mig i skarpa och skymda kurvor)
Visst,den är kanske inte det bästa valet på smala krokvägar med sin längd på nästan 3m och 70cm rambredd längst ner,men sånt vänjer man sig,det är ju en glidarhoj och jag gillar den skarpt ;)

klaus
2010-11-23, 00:57
Efter allt saltande här i Stockholm så har jag nu börjat skruvsesongen på allvar
Nytt framdäck är på plats,och bytte även fästskruvarna på oken samt fästen för dessa. Gamla framdäcket hade gått 17.000km så mönstret började bli lite dåligt,hade säkert gått bra till 20.000km, men det var bra läge att byta nu,dessutom fick jag vita sidor - vad tycks :rolleyes: Själv tycker jag att det blev lite gammaldags look över det hela- nöjd :p
Har två lådor med prylar,så inga problem även om det skulle bli lång vinter - nästa tror jag skall fixa om baklysen och lysen på vindavvisaren under kylaren

klaus
2010-11-23, 01:03
hittade denna bild på nätet,hojen finns i England
hyfsat kompressormatat,lagom insug och inte tala om avgasrören - synd att man kan inte höra hur den låter :D

Mats Liifv
2010-11-23, 08:41
Det blev verkligen snyggt! Ska bli kul att se i vilken skepnad den rullar ut till våren...

engström67
2010-11-23, 21:15
hittade denna bild på nätet,hojen finns i England
hyfsat kompressormatat,lagom insug och inte tala om avgasrören - synd att man kan inte höra hur den låter :D

denna klump lär man köra 8,or runt:D

Therese82
2010-12-05, 12:36
Jösses vilken hoj! Jag är inte så hemma på området men rent utseendemässigt gillar jag inte den stora luftfläkten, men jag antar att den behövs :) Ruggigt tuff hoj som jag gärna skulle provköra men inte äga :)) säger som Mulle Meck snyggt byggt, fräsig kärra.

Olle Å
2010-12-08, 14:30
Vad skall man ha den till egentligen??????????, annat än en utställningsploj Den har ju ett mycket begränsat användningsområde annars.

klaus
2010-12-15, 03:54
Vad skall man ha den till egentligen??????????, annat än en utställningsploj Den har ju ett mycket begränsat användningsområde annars.

jo,om ni tittar noga på bakhjulet så är den avsedd för strippen,en tävlingshoj alltså

engström67
2010-12-15, 14:40
jo,om ni tittar noga på bakhjulet så är den avsedd för strippen,en tävlingshoj alltså

He he då blir man ju av med huvet om man blåser kompressorn,huga

klaus
2011-01-19, 17:02
har haft bråda dagar så här inför mässan,nu är det bara en vecka kvar,inflyttning blir på onsdag nästa vecka
har bytt nytt generatorfäste,uppgradering till 2011 modell,och fick nya remmen till det idag,den gamla var för kort
har byggt om alla baklysen och fästet till det samt dragit om hela elsystemet bak,nu är jag nöjd med detta,innan var det bara provisorium för att kunna köra
bytt motorolja och oljefilter samt bränslefilter
uppgraderade bakbromsen till 2011 med ny huvudcylinder,parkeringsbroms och ny länkarm och bytte bromsvätska när jag ändå höll på
bytte nya risers och distanser på styret,tyckte att det blev väldigt snyggt nu
nu återstår bara nya lampor till vindavvisaren för kylaren och sedan skruva ihop hojen och tvätta och polera
tycker att vintern bara försvinner och våren börjar trycka på och mina skruvadagar börjar sina,samma stress varje vår för att hinna bli klar innan körsesongen startar :)
lägger bilder efter mässan,så ni som kommer dit har möjlighet till förhandstitt :D

leffa
2011-01-19, 20:30
vi syns på mässan klaus

klaus
2011-02-01, 14:12
tackar alla som kom och hälsade,ni var många,verkligen trevligt
bifogar några bilder
nu är det bara att fortsätta skruvandet,nästa mässa blir Elmia ifall jag bestämmer att åka dit,påsken är ju sent i år så räknar med att kunna köra med hojen dit. Jo,ska ta en funderare,det är ju en trevlig utställning

klaus
2011-02-10, 19:32
nu har jag fått vindrutan så nära styret som jag vill,nu är det bara att ha rätt storlek så det ser snyggt ut,kommer att skaffa samma storlek som jag hade innan jag spräckte den förra

Mc-Bosse
2011-02-10, 21:20
Vad skall man ha den till egentligen??????????, annat än en utställningsploj Den har ju ett mycket begränsat användningsområde annars.

Begränsat och begränsat. De flesta kör på asfalt och då kör man den som vilken hoj som helst.

engström67
2011-02-10, 23:46
nu har jag fått vindrutan så nära styret som jag vill,nu är det bara att ha rätt storlek så det ser snyggt ut,kommer att skaffa samma storlek som jag hade innan jag spräckte den förra

Det var en fräck liten ruta.Det var kul att prata med dig på mässan,jag gillar dom som lägger ner hela sin själ på det man gillar.Din hoj är inte min smak,men du har gjort ett kanon jobb,den var skitsnygg:)

Phaedre
2011-02-11, 10:21
Fick också med mig ett par bilder på Boss Hossen från mässan:

Gibson
2011-02-11, 11:43
Begränsat och begränsat. De flesta kör på asfalt och då kör man den som vilken hoj som helst.

Jag tycker att du ska prova innan du uttalar dig.

Mats Liifv
2011-02-11, 12:12
Din hoj är som ett fint vin Klaus, blir bara bättre med åren...:rock:

Gibson
2011-02-11, 12:15
Din hoj är som ett fint vin Klaus, blir bara bättre med åren...:rock:

Otroligt arbete Klaus har lagt ner.

Mr.Peter
2011-02-11, 12:25
Jag tycker att du ska prova innan du uttalar dig.

Det vet väl alla att när det väl börjar rulla så är det inga problem att köra en klumpeduns!
Problemet är väl isåfall när man står stilla och den går över den kritiska punkten som den blir
ofantligt tung.
Har sett små tunna tjejer köra den "overthere" så tror inte det är några problem att köra den precis.

Men tummen upp för en otroligt snygg hoj!!

Gibson
2011-02-11, 12:34
Det vet väl alla att när det väl börjar rulla så är det inga problem att köra en klumpeduns!
Problemet är väl isåfall när man står stilla och den går över den kritiska punkten som den blir
ofantligt tung.
Har sett små tunna tjejer köra den "overthere" så tror inte det är några problem att köra den precis.

Men tummen upp för en otroligt snygg hoj!!

Ja du har rätt men det är nog en jäkla skillnad om man jämför med en 125:a även i fart.

Mats Liifv
2011-02-11, 13:11
Ja du har rätt men det är nog en jäkla skillnad om man jämför med en 125:a även i fart.Den lär gå stabilt i alla fall....

klaus
2011-02-12, 02:33
tack för kommentarerna,och fina bilder från mässan,måste ha missat dig - orkade ju inte komma dit till åttan eftersom jobbade alla nätter som mässan var :o
Eftersom hojen har så låg tyngdpunkt,så behövs bra mycket lutning innan den går över styr,men då orkar ingen hålla den längre,då är det bara att låta den falla och lyfta upp igen- vilket är inget problem

Nu är den isärskruvad igen,fixade lite delar till kromning,ska ta loss tanken och rensa insuget bla och tvätta kylaren invändigt :)

Hojpunkten
2011-03-30, 18:38
Eftersom min motorcykel verkar väcka olika känslor så tänkte jag starta ny tråd här.
Ni kan kolla mitt fotoalbum eller www.bosshoss.se eller www.mountainbosshoss.com
Säg din ärliga mening vad du tycker om den:rolleyes: ,skulle du vilja ha en själv-vill du ha råd och info isåfall? Varför tycker du om den? Vad är det som retar,är det priset,storleken,motorn,attityden eller kanske ägaren?:D Skulle du vilja ha något annorlunda,kom gärna med ideer:) (bakskärmen inte klar än)

V8 5700cc 435hästar 570Nm 620kg körklar 330bakdäck 700.000kr

Riktigt Coolt bygge..definitivt;)
Vi har planer på att göra ett bygge med flyplansmotor (stjärnmotor) och är på jakt efter en sådan. Vet du någon som har en till salu eller rent av äger en sådan själv och vet inte vad du skall göra av dig med den..hör av till oss så fall, så hjälper vi till att avyttra den till ett vettigt pris:D

//Nikko Hojpunkten

klaus
2011-04-03, 01:14
Nu är nya bromsslangarna på plats,väldigt nöjd med hur de formar likadan båge,ser snyggt ut från alla vinklar. Den extra stora nya kylaren är också lagd på plats,visserligen inte kopplad än eftersom har inte fått alla kromdelar än,fick vända motorbågarna bak och fram för att få plats med den och blinkersen var man tvungen att ändra också. Lite till bygge hinner jag nog innan körsesongen börjar för mig.

Viragomannen
2011-04-03, 01:31
BRUTAL hoj! (posetivt menat)
Kul med folk som kör sin egen stil!
Är ju själv nybörjare inom hojvärlden,så att ens kunna köra denna pjäs ger mig en ny innebörd av ordet "respekt"

klaus
2011-04-11, 23:05
skickade ordern på massa prylar till USA idag,bör ha allt hemma nästa vecka, och hoppas att kromkillen håller vad han låvat så då kan jag vara körbar till påsken. Börjar suga lite när det var så fin dag idag,hade jag haft alla delarna hemma så hade det definitivt blivit en repa. Å andra sidan bör det vara mindre än två veckor kvar innan jag kör igen, ska bli verkligen skönt att vara på rull igen

klaus
2011-04-27, 03:57
har monterat två lådor prylar på hojen och kört lite provsträckor för finlir,nu börjar allt sitta som det ska,så det är dags med lite längre körningar.
Bilderna är lite som leta efter fem fel, eftersom det mesta är smådetaljer som bara jag vet är bytta eftersom det är perfektionism som ligger och lurar bakom det mesta,ska det vara så ska det !! Det stora är nya rutan med fästen och risers,nära styret som jag ville,snyggt jämfört med det gamla och förstås det nya vitsidade framdäcket samt den största kylaren som finns,kromdelarna liksom försvinner lite
No,nu har jag börjat körsesongen så det händer inte så mycket mer,nya strålkastaren blir väl i början av juni

klaus
2011-04-27, 03:59
två till bilder,får komma med utebilder senare

klaus
2011-05-20, 05:17
fick nya strålkastaren och den är nu monterad,mycket snyggare enligt mitt tycke
Den gamla 7" strålkastaren är till salu ifall någon är intresserad
Ni får jämföra bilderna på tidigare inlägg,med den gamla lampan

erkagn
2011-05-20, 05:18
Snygg strålkastare. Den stilen passar hojen.

klaus
2011-05-20, 05:29
tack,det tyckte jag också

har även snyggat till mig själv för nya sesongen med 2 nya hjälmar,handskar,väst och en vit jacka (ville ha den även om jag vet att den blir snabbt smutsig), få se om jag fastnar på bild under någon körning

erkagn
2011-05-20, 06:04
Snyggt med vitt!

Olle Å
2011-05-20, 07:38
Snygg strålkastare. Den stilen passar hojen.

Jag tycker inte den strålkastaren passar den hojen. Den typen för tankarna till en slimmad customhoj. i stället borde den framhäva hojens lite mera burdusa kraft.
Och sedan en ängel i vitt ovanpå detta????

klaus
2011-05-20, 14:03
Jag tycker inte den strålkastaren passar den hojen. Den typen för tankarna till en slimmad customhoj. i stället borde den framhäva hojens lite mera burdusa kraft.
Och sedan en ängel i vitt ovanpå detta????

ja Olle, ibland kan åsikterna o smaken skilja sig rejält, men jag skall hålla ögonen öppna ifall jag stöter på en grym lampa som skulle tilltala mig.
Jag tänkte att min skyddsängel har lite lättare att hålla koll på mig när även jag bär vitt, det kan ju gå rejält undan ibland och då kanske hon har svårt att ha kontroll annars

Olle Å
2011-05-20, 17:08
ja Olle, ibland kan åsikterna o smaken skilja sig rejält, men jag skall hålla ögonen öppna ifall jag stöter på en grym lampa som skulle tilltala mig.
Jag tänkte att min skyddsängel har lite lättare att hålla koll på mig när även jag bär vitt, det kan ju gå rejält undan ibland och då kanske hon har svårt att ha kontroll annars

Rätt tänkt

FJRHåkan
2011-06-09, 23:27
HM HM
Får hälsa dig välkommen hit till mig så ska vi åka kurvigt o efersom jag är en van kurvtagare o haft en del bakom med breda däck o customhojar som inte hängt med.
Träffade en president i en Mc klubb i Litauen som hade en Hoss Boss och han hängde inte med oss utanför rakan. Hela hojen vibrerade på tomgång.
Visst finnt med motivlack m.m men ingen som kan kallas ren hoj i mitt tycke. Det är en karig sak o vad man nu kan kalla den. Kul att du tycker om den och önskar dig lycka till med din. Vill du ha bilder på mn kompis HB så maila mig gärna
Trevlig helg
FJR Håkan

klaus
2011-06-10, 03:02
tackar,bilder är alltid intressanta,du hittar mina uppgifter på min sida

Allan K
2011-06-10, 13:43
Vill nog ha men vet inte om jag klarar av den :)

klaus
2011-07-14, 18:10
åkte till Tyskland för Europeiska Boss Hoss mötet vid månadsskiftet.
Här en sidovagnsbygge med dragkrok (för husvagn kanske)

klaus
2011-07-14, 18:15
här en dansk och en engelsk bygge

klaus
2011-07-14, 18:33
och här min egen under turen till Vansbrosimmet
observera det nya automatiska balanseringsringen på framhjulet, alltid rätt balanserat hjul, riktigt skönt att åka med

swedan
2011-07-15, 10:48
och här min egen under turen till Vansbrosimmet
observera det nya automatiska balanseringsringen på framhjulet, alltid rätt balanserat hjul, riktigt skönt att åka med

Smart grej!
Hade aldrig hört talas om det tidigare.
Hitta en demo av det på http://centramatic.com/Page.aspx?page=Demo
Vad kostade den?
Var kan man köpa den?

Mats Liifv
2011-07-15, 16:14
Smart grej!
Hade aldrig hört talas om det tidigare.
Hitta en demo av det på http://centramatic.com/Page.aspx?page=Demo
Vad kostade den?
Var kan man köpa den?Dom hade demo på MC-mässan i januari. Var riktigt imponerande kan jag säga. Skulle gärna ha till min hoj, men då fanns inget färdigt till den. Skulle vara på gång sas det då!

engström67
2011-07-15, 16:51
Dom hade demo på MC-mässan i januari. Var riktigt imponerande kan jag säga. Skulle gärna ha till min hoj, men då fanns inget färdigt till den. Skulle vara på gång sas det då!

Kan väl aldrig behövas om man balanserar däcket riktigt:)

klaus
2011-07-16, 07:55
Kan väl aldrig behövas om man balanserar däcket riktigt:)

vet inte hur ofta du balanserar dina däck, men man får obalans allt eftersom däcken slits och då slits dom ännu snabbare. Normalt balanserar man däcken när dom är nya och sedan bryr man sig inte mer om det. Denna manick håller alltid hjulet rättbalanserat och ökar därmed livslängden på däcket, om det är värt pengarna är det upp till var och en men med tiden betalar den sig själv - hur lång tid det tar beror på hur ofta du byter däck.
Finns för närvarande 5 håls HD och 6 håls Guldwinge, om man har kompatibelt hjul så går dom att använda (alltså monteras bakom bromsskivan)
CLP systems i Arninge säljer, dom är mina sponsorer så bästa pris får ni troligen via mig.
ca 200€ kostade 2 ringar fram och en bak

klaus
2011-07-16, 08:04
håller på med detta 2004 Boss, bygger om och customiserar den med. Delar av elsystemet och bränslesystemet är klart, nya fälgar och framgaffel kommer längre fram.

engström67
2011-07-16, 21:01
vet inte hur ofta du balanserar dina däck, men man får obalans allt eftersom däcken slits och då slits dom ännu snabbare. Normalt balanserar man däcken när dom är nya och sedan bryr man sig inte mer om det. Denna manick håller alltid hjulet rättbalanserat och ökar därmed livslängden på däcket, om det är värt pengarna är det upp till var och en men med tiden betalar den sig själv - hur lång tid det tar beror på hur ofta du byter däck.
Finns för närvarande 5 håls HD och 6 håls Guldwinge, om man har kompatibelt hjul så går dom att använda (alltså monteras bakom bromsskivan)
CLP systems i Arninge säljer, dom är mina sponsorer så bästa pris får ni troligen via mig.
ca 200€ kostade 2 ringar fram och en bak

Jag balanserar däcken när dom är nya,sedan åker jag 700-1000mil sedan är dom slut,får jag obalans så känns det ju och dessutom så syns det på slitaget.Har aldrig varit med om det.Näe jag köper inte detta att det blir obalans med tiden.Och jag kör rätt aktivt så man märker ju direkt om det skulle vara obalans:)

klaus
2011-07-16, 23:56
håller med dig, byter du däck så där ofta så är det ingen mening att satsa på något nytt.
Körde över 500 mil på tre dagar vid månadsskiftet. Mina däck håller i alla fall mellan 2500 mil och 3000 mil, skulle vara värdelöst om jag måste byta däck varje vecka

Olle Å
2011-07-17, 07:45
Det är ju klart att om man har bildäck på hojen, så håller dom ju länge. Som sagt att kosta på dessa balanseringsringar på en lättare hoj som förbrukar sina däck på 700-100 mil är ju inte realistiskt. som sagt balanserar man däcken vi nymonteringen, så håller det däcket ut. Verkar bara att vara ännu ett sätt att försöka tjäna pengar och sko sig på andra med sina argument. På bussar och lastbilar kan det ju verka logiskt att ha ringarna eftersom de har extremt dyra däck som även rulla många tusen mil.

engström67
2011-07-17, 08:07
håller med dig, byter du däck så där ofta så är det ingen mening att satsa på något nytt.
Körde över 500 mil på tre dagar vid månadsskiftet. Mina däck håller i alla fall mellan 2500 mil och 3000 mil, skulle vara värdelöst om jag måste byta däck varje vecka

2000-3000mil:eek: det var mycket.Då måste du då köra väldigt lungt.Har kompisar som åker V-max och rocket 3 och dom har väldigt breda bakdäck,inte lika breda däck som på din,men dom käkar ju däck.Och i tanke på din motor effekt så låter det ju helt otroligt.Sedan beror väl det var man sätter gränsen på slut.När mina däck är halvslitna ger jag ju aldrig mig aldrig iväg på någon längre resa utan att byta däck.Och 170mil på en dag är ju rätt skapligt,är du med i iron butt:)

nippe
2011-07-17, 10:58
Dom hade demo på MC-mässan i januari. Var riktigt imponerande kan jag säga. Skulle gärna ha till min hoj, men då fanns inget färdigt till den. Skulle vara på gång sas det då!

Såg något liknande för några år sen som bestod av lösa kulor som man hade löst i däcket och som skulle balansera däcket automatiskt. någon som sett det jag pratar om och tror det skulle vara ett alternativ till ovanstående??

klaus
2011-07-17, 17:06
har inga bildäck på min hoj, det är Avon mc däck,fram 130-90-16 och bak 330-30-17, byter när slitit ner till slitagemärket, och ibland kör jag bra hårt och burnar, har dina kompisar testat Avon? Jag är mycket nöjd med dom men tänkte ändå testa Metzeler nästa gång fram,intresserad av deras mönster, få se hur den upplevs.Bak finns bara Avon att välja,har inte sett nåt annat med den dimensionen.
Visst,lämnade två anmälan om Iron Butt, få se om dom blir godkända. Körde 225mil på 32 timmar och använde dom första 24 timmarna för Iron Butt.

engström67
2011-07-17, 19:39
har inga bildäck på min hoj, det är Avon mc däck,fram 130-90-16 och bak 330-30-17, byter när slitit ner till slitagemärket, och ibland kör jag bra hårt och burnar, har dina kompisar testat Avon? Jag är mycket nöjd med dom men tänkte ändå testa Metzeler nästa gång fram,intresserad av deras mönster, få se hur den upplevs.Bak finns bara Avon att välja,har inte sett nåt annat med den dimensionen.
Visst,lämnade två anmälan om Iron Butt, få se om dom blir godkända. Körde 225mil på 32 timmar och använde dom första 24 timmarna för Iron Butt.

Ja tycker man att det är kul att sitta på hojen dyngnet runt så är det ju klart att man kommer en bit:confused:men varför:).Ja att Avon skulle vara ett så bra däck,och går så långt med hård körning och burnisar låter ju helt otroligt.Det är ju konstigt i tanke på att Avon inte har så mycket att sätta emot i tester mot dom stora Michelin,Metzeler.Men jag vet att dom är rätt vanliga till stora glidare som körs lungt för det mesta.Och då är det ju klart att man får ut mil.Men har man en tung touringmaskin,som är gjord för höga farter och kurviga vägar och man kör aktivt,då slits det fort.Det är ju lika med sporthojarna som kör som tusan,dom sliter ju däck hårt,men dom är ju till för att åka fort med,därför har jag ingen.Är ju inte så kul att sitta och köra som en galning,inte så bra heller,men som sagt dom är ju till för det,men man ska väl vara på en bana då,tycker jag och inte utsätta andra.

klaus
2011-07-18, 02:42
jag var på väg till Boss Hoss mötet i Tyskland så då tyckte jag det passade utmärkt att göra en Iron Butt åt båda hållen när man nu ändå måste köra distansen, har inga problem med långkörningar, har gjort sådant med olika fordon och vet vad som krävs,säkerheten är viktigast även om man inte följer lagstadgade vilotider för yrkesfolk. Man sitter inte på hojen dygnet runt heller, i tiden räknas även pauser, matrast och vilotid, planerar man noga så kan man sova också.
Avon är enda fabriksgodkända däcket för Bossen, och hittills har jag inte träffat en enda Boss ägare som kör bara lugnt, man skaffar inte en sån hoj för att köra bara lugnt.
Har inte sett några tester med Avon heller, kanske säljer dom tillräckligt utan att behöva delta i massa reklamjippon, ja, inte vet jag, men är nöjd med däcken ändå.
Metzeler är enda alternativet fram om man vill prova annat,den måste ju klara av viss vikt som min hoj råkar ha. Såg dock en viss blandning av märken nere i Tyskland men det verkade ha mer att göra med ägarens oförstånd, vissa var till och med monterade bak och fram,då kan man inte ha så mycket kunskap.

klaus
2011-07-18, 02:51
Såg lite nya ideer om bakbroms, här ventilerad dubbelskiva med bilok. Själv har jag haft tankar om sexkolvsok - här en dansk variant, även snygg swing

Olle Å
2011-07-18, 07:48
Du får nog ursäkta mig, men jag tycker din Boss Hoss har lämnat mc-världen och hamnat bland egotrippade utställningsföremål. Visst har den på sitt sätt en massa snygga detaljer, men..........

engström67
2011-07-18, 14:10
Avon är enda fabriksgodkända däcket för Bossen, och hittills har jag inte träffat en enda Boss ägare som kör bara lugnt, man skaffar inte en sån hoj för att köra bara lugnt.


Nää det förstår jag,men är ialla fall förvånad över miltalen,och sedan hur det går till att köra 500mil på tre dagar med vila,rast,mat osv:confused: Har själv varit nere i europa och körde 430mil på 5dagar och då var det rätt högt tempo,väldigt högt ibland,det är ju fri fart på många ställen:)

engström67
2011-07-18, 14:19
Du får nog ursäkta mig, men jag tycker din Boss Hoss har lämnat mc-världen och hamnat bland egotrippade utställningsföremål. Visst har den på sitt sätt en massa snygga detaljer, men..........

Ha ha visst är det väl en hoj,en ovanlig så klart.Det är inget för mig heller,men frän är den,men vad menas med egotrippat utställningsföremål,(luktar svenska avudsjukan tycker jag).Det är ju en del av tjusningen med hoj,att få kosta på och göra som man själv vill ha den:).Så det är helt riktigt tycker jag,man lever bara en gång:)Jag brukar köpa en ny hoj varannat år i stället,tycker det är kul när det kommer en ny modell:)

klaus
2011-07-18, 20:57
jo,för Iron Butt så får man inte köra över hastighetsgränserna, för mig är 120 en alldeles utåmordentligt bra hastighet,man kör avslappat,har tid att kolla även omgivningen,motorn låter som musik,och soppaförbrukningen ligger mellan 0,8 - 0,9. Är man utvilad från början så tar jag en 90 milare med bara tankstopp och korta pauser för mellanmål,det brukar ta ca 10 timmar, sedan en timmes matrast och en 85milare till, då har du ca 4 timmar kvar av dygnet, om man sedan tar 4 timmar av nästa dygn så kan man ju sova nästan 8 timmar. Sedan får man försöka undvika morgonrusningsköer o sånt så gott det går, annars tappar man massa tid o får få mil. Visst,man orkar inte i den takten så värst många dagar, och det är viktigt att ha på minnet,tappar man säkerhetsmarginalerna på mc så ligger man illa till.

klaus
2011-08-02, 15:03
fick en fin bild igår av mig o hojen, så här en uppdaterad version av både mig o hojen, så ser det ut idagens läge

Mc-Bosse
2011-08-02, 22:36
Hojen är bara såå grym!!!

Gawriel
2011-08-03, 02:56
ja du, det var en mäktig syn o en överraskning att springa på klaus med sin gigantiska motorcykel i Nyköping här om dagen. De beundrar nu "the handy work" på min bobber.
visst ser den liten ut bredvid?

akems
2011-08-03, 16:29
Den ser ju riktigt bekväm ut på bilden där du sitter på.

klaus
2011-08-07, 00:18
jotack,man sitter verkligen bekvämt, annars hade jag aldrig klarat av att köra 225 mil på ett bräde.

Annars fortsättning på inlägg 214,bytte framgaffel på den hojen,nu ser den lite mer som min

engström67
2011-08-07, 21:07
jotack,man sitter verkligen bekvämt, annars hade jag aldrig klarat av att köra 225 mil på ett bräde.

Annars fortsättning på inlägg 214,bytte framgaffel på den hojen,nu ser den lite mer som min
Måste vara tråkigt att köra på natten;)

Olle Å
2011-08-08, 07:41
Måste vara tråkigt att köra på natten;)

Det beror väl på vilken natt. En svart höstnatt är ju ingen höjdare. Jag och en kompis körde från Årdal i Norge. Det var i juli. Vi startade vid 7- tiden på kvällen och ställde kosan mot Karlstad.
Det var en spännande resa med skumma möten med diverse lösgående kor och får på småvägarna. Vi var hemma vid 3-tiden. Det var faktiskt en mycket trevlig tur, om man inte kör en custom förstås, med tanke på de vägar som våra GPS visade oss.

engström67
2011-08-08, 09:43
Det beror väl på vilken natt. En svart höstnatt är ju ingen höjdare. Jag och en kompis körde från Årdal i Norge. Det var i juli. Vi startade vid 7- tiden på kvällen och ställde kosan mot Karlstad.
Det var en spännande resa med skumma möten med diverse lösgående kor och får på småvägarna. Vi var hemma vid 3-tiden. Det var faktiskt en mycket trevlig tur, om man inte kör en custom förstås, med tanke på de vägar som våra GPS visade oss.

Jodå kanske är trevligt,men jag menade att ska man köra 225mil på ett bräde,då lär man man ju köra konstant dag och natt.Jag planerade att köra till Narvik,135 mil,skulle ta 18timmar tycker det är för mycket,men 100mil till,25timmar på hojen i sträck känns lite overkill.

räven
2011-08-08, 10:11
På en semestertur tycker jag nog att 50 mil per dag räcker bra om man ska vara iväg ca 10 dagar. Jag är ju 60+are å gillar att ha gott om tid utmed vägen. Stanna å fika å kolla på olika grejor. Sen när det blir hemresa är det lätt att komma in i en andra andning å bara köra. Hemvägen med Olle i Norge i år blev sådan. 120 mil i regn på 1,5 dygn. Sånna turer ligger liksom utanför mina planeringar.

klaus
2011-08-13, 23:12
Nattkörning är inget problem,gör ju inget annat än kör natt på vanliga jobbet.
Den här specifika körningen var i månadskiftet juni-juli, då är det ljust i stort sett dygnet runt här i Norden. Började köra 20.30 så första natten var här i Sverige, vackert som fasiken,riktigt fin upplevelse. Andra natten i Tyskland söder om Hannover var svart som attan, såg inget utanför strålkastarskenet - körde vilse ett par gånger när missade liten skylt på dom slingriga småvägarna och serpentinvägarna i bergen , men kul var det med på sitt sätt. Är man rädd för serpentiner så kan säga att det går bra på mörka natten när man inget ser att vara rädd för :)
Sedan kan man ju alltid diskutera nyttan och nöjen med sådana här körningar - testade detta och det fungerade för min del, kanske provar igen nästa år ifall jag åker ner till Tyskland igen

engström67
2011-08-14, 14:34
Nattkörning är inget problem,gör ju inget annat än kör natt på vanliga jobbet.
Den här specifika körningen var i månadskiftet juni-juli, då är det ljust i stort sett dygnet runt här i Norden. Började köra 20.30 så första natten var här i Sverige, vackert som fasiken,riktigt fin upplevelse. Andra natten i Tyskland söder om Hannover var svart som attan, såg inget utanför strålkastarskenet - körde vilse ett par gånger när missade liten skylt på dom slingriga småvägarna och serpentinvägarna i bergen , men kul var det med på sitt sätt. Är man rädd för serpentiner så kan säga att det går bra på mörka natten när man inget ser att vara rädd för :)
Sedan kan man ju alltid diskutera nyttan och nöjen med sådana här körningar - testade detta och det fungerade för min del, kanske provar igen nästa år ifall jag åker ner till Tyskland igen

Ja det är ju upp till var och en när man kör.Själv kör jag inte när det är mörkt eller skumt på kvällar och nätter om jag inte är tvungen.Kör mycket på nätterna med tradare och jag vet vad som rör sig över vägen på småtimmarna och tycker att det är onödigt och dumt att utsätta sig för detta om man inte behöver,men där nere är det väl mest råttor men här finns det större varelser:).

klaus
2011-08-14, 14:54
håller med att man inte vill möta varken renar eller älgar på vägarna.
Såg dock inga djur alls i närheten av vägarna under varken resan ner eller upp, om man nu inte räknar kossor ,hästar o får i inhägnader. Kanske skrämmer mitt V8 vrål bort alla :)
Försöker hålla marginalerna på min sida,när jag kör mc, men kan inte heller vara rädd varje gång jag kör,det skulle ta bort njutningen och då kan jag lika gärna lägga ner verksamheten. Man skall inte heller utmana ödet, alla får lägga sin egen ribba så att det känns rätt.

engström67
2011-08-14, 14:59
håller med att man inte vill möta varken renar eller älgar på vägarna.
Såg dock inga djur alls i närheten av vägarna under varken resan ner eller upp, om man nu inte räknar kossor ,hästar o får i inhägnader. Kanske skrämmer mitt V8 vrål bort alla :)
Försöker hålla marginalerna på min sida,när jag kör mc, men kan inte heller vara rädd varje gång jag kör,det skulle ta bort njutningen och då kan jag lika gärna lägga ner verksamheten. Man skall inte heller utmana ödet, alla får lägga sin egen ribba så att det känns rätt.

Helt rätt:) och Rädd är man ju inte,då ska man inte köra hoj.

klaus
2011-08-16, 06:03
Monterade tryckluftsdämpare bak på den andra hojen,riktigt snygga saker,ska testa lite till men tror att skaffar sådana till min också. Bekvämt att bara med knapptryckning ändra på fjädring

Mats Liifv
2011-08-16, 14:26
Det finns alltid något att förbättra, skönt nog. Inget kul när allt är gjort...;)

klaus
2011-08-17, 22:17
Gjorde decibelmätning idag på min hoj,visserligen inte som bilprovningens,men jag ville ha lite koll var någonstans min hoj ligger. Hade den varit registrerad 2008, när jag köpte den så hade jag klarat kraven galant med detta 3" system, eftersom det står 94 i papper och nu hade jag bara 90, men eftersom den blev registrerad först 2009 så gäller nya krav,och det är 80 decibel. Men jag är nöjd ändå,trodde att det skulle vara mera decibel, nu vet jag att det är inte så mycket dämpning som behövs för att klara besiktning 2013 :D

klaus
2011-08-30, 04:22
två bilder från Trasdockan kortegen, avslutning Kungsträdgården

klaus
2011-09-29, 21:50
gjorde troligen sesongens sista långkörning,Stockholm - Göteborg tor, nu i helgen för att besöka bokmässan, blev drygt 110 mil. Såg inte många hojåkare trots det fina vädret, verkligen trevlig resa. Nu börjar mitt bakdäck vara färdigt,har gått 23.000 km, kommer att köra slutet av sesongen med den men inga långa resor eller avancerat längre. Framdäcket med centramatic balancering har nu gått 12.000 km,går väldigt mjukt och fint, intressant att se slitaget efter nästa sesongs slut

Ove
2011-10-08, 08:58
:hmmmm2: Låg och lyssnade till Karlavagnen igår kväll och strax före midnatt var det en man som beskrev sina första övningar med en väldigt stor MC. Undrar nu om det kan finnas någon koppling till denna tråden?

klaus
2011-10-08, 13:36
Hei Ove, även Gibson hade lyssnat, går inte vara anonym med denna hoj även om man försöker, så får erkänna deltagandet i radioprogrammet :) Kul att du lyssnade

Intruder
2011-10-08, 14:11
Länk bör väl finnas

Ove
2011-10-08, 14:12
Hei Ove, även Gibson hade lyssnat, går inte vara anonym med denna hoj även om man försöker, så får erkänna deltagandet i radioprogrammet :) Kul att du lyssnade

:D Med den hojen är du nog inte då noga med att vara anonym, men det var trevligt att höra din röst och din beskrivningen av våndorna med en ny hoj. :)

klaus
2011-10-09, 03:37
Länk bör väl finnas

Kolla sr.se karlavagnen ,7/10 ca 1 tim 48 min in i programmet

klaus
2011-10-27, 00:53
idag skickades mitt bakhjul till England, så körsesongen är över för i år för min del.
Bakdäcket gick nästan 2400 mil,men nu var det slut, få se om framdäcket klarar lika länge. Alltså hela nästa sesong. Nu börjar skruvsesong så man har mycket att se fram emot, har 2 Bossar att skruva på,skall bygga om elsystemet på den andra o lite annat smått o gott. Oljebyten på min egen och möjligen nya hjul,drivkransar och bromsskivor :) Bytte nya fotpinnar till passagerarplatse,lika som bromspedal och växelpedal, ville ha lite dödskallar :) blev väldigt snyggt tycker jag.
Hittade en vinterbild på mig när jag körde i februari för nåt år sen,tyckte det passar bra när dom flesta börjar ställa hojarna för vintern

klaus
2012-01-30, 20:36
Fick bilder på mina nya hjul från tillverkaren i England, blir intressant att se hur han får till drivkransen bak och bromsskivorna. :)
Han tillverkar hjul efter önskemål till alla hojar ifall ni har massa pengar över, för breda hjul fixar han även bredare swing, vill ni ha kontaktinfo så hör av er :p