handdator

Visa fullständig version : Besiktiga hojen.



Jan-Olov
2009-02-19, 23:30
Jag har en besiktning på gång närmare bestämt den 6/3 och med tanke på vädret som rådder så ser jag inte fram åt att åka och göra det. Mc tycker jag skall besiktigas under varmare årstiden inte på vintern, sista datumet är den sista mars och den 6 var det enda som var ledigt. Det borde gå att ändra på så att ingen skulle behöva besiktiga så här års, väntar jag så blir det straffavgift och det är inte häller så kul lasta på kärra skulle gå men inte det heller passar mig. Vi får se om det besiktigas eller jag får ringa återbud med risk att inte få köra när vädret slår om. Jag får hålla tummarna.

Nina
2009-02-20, 06:56
Om du besiktat den i somras redan, skulle det då bli två år framåt och på sommaren i så fall? Nån som vet? För i så fall kan man ändra årstid? Min glidare besiktades dec -06 men har en 5:a som slutsiffra. Den skulle besiktas dec -08 igen så frågan är om man kan ändra och få en annan besiktningsperiod i så fall?

Jan-Olov
2009-02-20, 07:43
Jag har för mig att det är första inregisteringddagen som gäller, så det går ju inte att göra något åt i efterhand.

jockenord
2009-02-20, 09:06
Hej

Man kan göra som Katarina skriver så får du ändrard besiktningsperiod,
jag gjorde så på husvagnen och det är inga problem.

mvh
Jocke

Mats Liifv
2009-02-20, 09:22
Det är helt riktigt som beskrivs att man kan ändra period själv, beroende på när man besiktigar. Sen är det samma månad som gäller framöver. Mycket enkelt att fixa. Kostar heller ingen straffavgift att inte besiktiga. Det blir bara körförbud, innebärande att man endast får köra till och från verkstad och till besiktning.

Jan-Olov
2009-02-24, 00:04
Jag kunde ändra min tid till den 31 i stället så nu är det förhoppningsvis lungt, vädret ställer nog inte till det för mig.

Jan-Olov
2009-03-30, 19:31
Nu har jag kollat så långt jag begriper och allt är ok, tvättat den för första gången i år. Hoppas att det inte är för jäkla kallt i morgon för jag tänkte ta hojen till jobbet och köra direkt.

Ingemar
2009-03-31, 06:59
Verkar som du hade tur med vädret och med en Varadero kan jag inte tänka mig annat än att allt gick bra. Besiktningskillen hade säkert ett stort leende på läppen efter att ha kört en lite extra lång provrunda.
Själv ska jag besikta om några veckor.

Jan-Olov
2009-03-31, 18:27
Inga problem, men det var inte väntat något annat. Nu åker jag två år till. Besiktnings killen vågade inte köra för det var fullt av grus runt huset som rundan går och som han sa ska den läggas så får du göra det själv.

Ingemar
2009-03-31, 21:30
Ja så ska det gå till, och alltid skönt när det är gjort. Jasså han avstod t.o.m.provrundan.
Var det kanske en kortbent besiktningsman. :)

Jan-Olov
2009-03-31, 22:16
Ja så ska det gå till, och alltid skönt när det är gjort. Jasså han avstod t.o.m.provrundan.
Var det kanske en kortbent besiktningsman. :)

Nej inte speciellt men en mycket van Varaderoåkare, kan körde en runda häromåret på mer än 2000 mil i väldigt taskig teräng så åka kan han.