handdator

Visa fullständig version : Kedja



Nina
2009-02-18, 12:25
När vi monterade skidorna på Husqvarnan fick jag tips om att binda fast sprintarna så de inte faller bort. Vore olyckligt om man tappar skidan mitt i en färd. I dag har jag varit ute i garaget och plockat ihop mina verktyg jag ska ha med mig, bland annat ståltråd, eltejp, bensinslang, tändstift i reserv, diverse nycklar och mejslar, polygrip, skiftnyckel, ringnycklar med mera.

Och så satte jag dit en liten kedja som ska hålla i sprinten som låser fästet för skidan. Kanske skulle stoppa ner extra sprintar i fall att?
Jag vet att jag sett kilar och extra sadeltyg i grönt galon strax före jag köpte hojen. Det försvann och som julklapp fick jag just ett likadant grönt galontyg till sadeln, märkligt sammanträffande. Kilarna är fortfarande borta.

Nedan visas före- och efterbilder. =)

kilimanjaro
2009-02-18, 23:50
Hej får jag komma med tips om hur vi i FMCK låser skidornas sprintar?

Med hjälp av ståltråd låser vi låssprintens öppna ände och ett varv runt den riktiga sprinten ska det till en riktig vurpa för att den ska lossna. Jorå nog har man sett sådana vurpor men det är sällsynt att skidan lossnar.
Karl B.

Nina
2009-02-19, 07:43
Tack, skulle nu kedjan gå av så har jag ståltråd med mig, jag stoppade ner den i verktygslådan i går. =)
Det är mer för att om man tar loss sprinten och den ramlar ner i djup snö och man inte hittar den igen som jag har satt på en kedja. Jag minns så väl den dagen när jag behövde uppsöka Hemlighuset i skogen i Trängslet och tar ett par tre steg ut i terrängen: jag sjunker ner till armhålorna. Snön låg plan och orörd men under var det inte lika plant, det var lite knepigt att ta sig upp därifrån, he he. Något hemlighus blev det inte heller förrän jag var tillbaka på förläggningen… Undrar varför. ;)