handdator

Visa fullständig version : E-märkning och besiktning



swedan
2009-02-17, 07:45
Är det någon som har erfarenhet av om besiktningen bryr sig om E-märkning (eller snarare avsaknaden av den) av blinkers och bakljus? Vad jag förstår ska grejorna vara märkta, men de flesta jag pratat med säger att det aldrig kollas.
Just nu sitter det ett par garanterat otillåtna bak-/bromsljus på min hoj och inga blinkersar. Har tänkt montera något som passar in i stilen på hojen och som samtidigt är godkänt. Har upptäckt att många customlysen inte är e-märkta, därav frågan om man behöver bry sig om det... :confused:

pewa
2009-02-17, 12:46
Jag besiktade min förra hoj med miniblinkers och en del andra modifieringar och då var det inget snack om någon E-märkning.

De kollade att framlykta, bromsljus, skyltbelysning sen mätte de faktiskt avståndet mellan blinkersen. De satt ganska tätt men inom tillåtet område. Inget snack om e-märkning som sagt. Så länge grejerna funkar och inte ser att för taskiga ut tror jag det är lugnt.

Mats Liifv
2009-02-17, 13:20
Tror att det egentligen ska vara E-märkt men att besiktningen inte bryr sig nämnvärt.

Hamnade däremot i en poliskontroll en gång där det var jätteviktigt. En övernitisk polis kollade alla blinkersglas etc. och underkände allt som inte var märkt med det så viktiga E-märket. Blev ombesiktning för alla som inte hade rätt glas.

swedan
2009-02-17, 14:39
Tror att det egentligen ska vara E-märkt men att besiktningen inte bryr sig nämnvärt.

Hamnade däremot i en poliskontroll en gång där det var jätteviktigt. En övernitisk polis kollade alla blinkersglas etc. och underkände allt som inte var märkt med det så viktiga E-märket. Blev ombesiktning för alla som inte hade rätt glas.

Kollade de E-märkningen på ombesiktningen då?

Mats Liifv
2009-02-17, 17:13
Kollade de E-märkningen på ombesiktningen då?

Ingen aning, jag klarade mig. Hade en en helt laglig standardhoj, tack och lov!

turbo
2009-02-17, 17:29
jag har besiktigat tre hojar och inte varit med om att de tittat efter emärkning. de kan vara lite grinig när det gäller reflex, skyltbelysning och att inte blinkersen blinkar orange

swedan
2009-02-17, 18:13
Har surfat runt på varenda weshop snart och hittade faktiskt den modell på binkers som jag var ute efter. Den levereras dessutom både med ett orange och ett rött glas och båda är e-märkta.
Jag vill ha samma modell på lykta både till blinkers och bakljus så problemet är löst.
Då återstår bara att få baklyktan att funka som både bak- och bromsljus med samma glödtråd (någon som vet hur stort motstånd jag behöver för att en 21w ska lysa med ca 5w?) eller att bygga om lamphuset till 2-poligt utförande.

Jan-Olov
2009-02-17, 19:18
Jag skulle nog sattsa på ombyggnad för ett motstånd blir varmt och det skall avledas men om jag har räknat rätt så skall det vara ett motstånd på ca 7ohm, testa för jag kan ha fel det är länge sedan jag använde ohmslag.

Krokmark
2014-05-02, 21:58
Väcker denna gamla tråd lite...
Har det ändrat sig något ang E-märkning?
Har för tillfället inga blinkers fram och har hittat blinkers hos Bike Trollhättan som passar hyfsat med bef bakblinkers, dock är de inte E-märkta.
Behöver man grunna över det eller är det bara att köra på?

klaus
2014-05-03, 01:41
det är lite som lotteri,beror på besiktningsgubben, vissa bryr, vissa inte. Har använt e-märkta glas från gamla cykelreflexer, funkar bra - bara att slipa rätt storlek

Krokmark
2014-05-03, 09:18
Ska tillägga att det är en Suzuki GS1100G - 84 det handlar om.

Jochen
2014-05-04, 00:06
Då är det hellugnt för det är bara hojar av 1986 års modell och senare som har krav på att dem skall vara typgodkända. Du kan montera vad du vill bara det lyser ok.

Krokmark
2014-05-04, 07:28
Ok, va bra...
Då får jag ta och lägga en beställning...
Tack för hjälpen.

David