handdator

Visa fullständig version : honda xr600



turbo
2009-02-14, 20:58
jag skulle vilja ha en offrodare också och har kikat lite på en jobbarkompis xr600(årsmodell början av -90).

vad har ni att säga om modellen? fördelar och nackdelar?

http://www.bikez.com/pictures/honda/1991/9728_0_1_2_xr%20600%20r_Image%20credits%20-%20Jeffrey%20De%20Roos.jpg

Molgan
2009-02-14, 23:26
En fördel är att den är brutalt snygg! :D Sen om kicken är en fördel eller inte kan väl diskuteras. Har inte kört nån själv men de XR-ägare jag kört med har varit idel lovord. Enda gnället jag hört är på den lilla tanken, 10+2 liter tar fort slut så många skaffar större.

Mats Liifv
2009-02-15, 10:08
På den här länken http://www.bike.se/review/view.php?id=318 kan du läsa lite om vad ägarna säger. Köpte en själv gör några år sedan. Dessvärre hann jag inte ens hem md den innan en ventil brändes. Bytte den med en kompis, la pengar emellan, och fick hans Yamaha TTR 600 i stället.

Är inte helt sker på vilket år som var det sista med uppdateringar på XR:n, men gissar att det var -91 eller -92, därefter uppdaterades den inte längre. Tror du får mycket roligt med en XR, bara man kan tekniken att kicka igång en stor fyrtaktare så har man kungligt roligt på grusvägarna. Kan man inte tekniken får man ett rent helvete. En större tank är alltid att rekomendera, finns t.ex Acerbis. Man tröttnar snabbt på att ständigt leta mackar.

Om du inte absolut ska ha en Honda finns ju alternativet Yamaha TTR 600 som är lite modernare, har Öhlinsdämpare och kanske är några kronor dyrare. Här kan du läsa om den http://www.bike.se/review/view.php?id=214 Min hoj har annat avgassystem, förgasarkit och ett KN luftfilter. Inga större pengar för att få en rappare hoj.

Lycka till med ditt val, kan nästan garantera att du kommer få riktigt, riktigt kul med en stånka!

BIG1
2009-02-16, 00:47
Från 90 års modell fick XR en enkelförgasare istället för den gamla dubbla som var så tjurig att kicka med halvvarm motor.

Hade en XL 600 från -83 å jag saknar den ibland. Kan tänka mig att den lite hårdare trimmade XR:en kan vara riktigt buskul. Motorn är känd för att vara nästintill oförstörbar oxå..:)

turbo
2009-02-16, 15:52
tack för svaren!

är det lätta att skruva i? bra med reservdelar?
jag har inte provkört den än men den ser ut att behöva lite kärlek :)

hur är den på asfalt?

Mats Liifv
2009-02-16, 17:16
Tror inte att det är några besvär med reservdelar. Hojen har sålts i många exemplar under lång tid, så delar finns det helt säkert gott om. Skruvar inget själv, men tror att den är ganska enkel i sin uppbyggnad. Anses som mycket hållbara, om de servas ordentligt. Kan ju ha brustit lite på den punkten på många exemplar. Man har bara tankat och kört utan att byta olja eller justera ventiler. Många har byggt om sina till Motarder, så dom funkar till allting. Det finns t.o.m en del entusiaster som åker på semester med dom. Där är gränsen passerad för mig. Klarar dock lätt att åka runt 40 mil landsväg på min Yamaha och tror inte att det är mycket obekvämare på XR:en.

turbo
2009-03-10, 14:50
det blir inget xr-köp än men jag är fortfarande sugen! får se närmare sommaren om han fortfarande har kvar den. jag återkommer om det blir köp :)