handdator

Visa fullständig version : Datorproblem/Datorprogram



Gert
2009-02-13, 19:17
Min fråga som lyder är: Finns det någon som vet eller kan hjälpa mig med ett random program? Jag ska kunna skriva in tex talen 1. tom. 37. och sen slumpmässigt genom ett tryck få fram en siffra som i ett lotteri / tärning. Talen börjar alltid med 1 och kan variera uppåt därför måste jag själv kunna skriva in dem.
Några förklaringar hur man ska kunna göra egna program hjälper inte då mina begränsningar inom data är lika höga som en hundring på flatan så är länkar till någon freeware eller shareware sida som gäller eller om det finns någon begåvad person här som kan hjälpa mig.
// Gert K

Molgan
2009-02-13, 20:19
Finns säkert nåt du kan använda på den här sidan, kan även ladda ner klienter:

http://www.random.org/

Annars kan du ladda ner det här:

http://www.gold-software.com/RandomNumberGeneratorPro-file5368.html

Har inte prövat själv men testa.

Gert
2009-02-13, 20:41
Helt perfekt :) många tack..

oban
2009-02-14, 13:46
ett annat program att använda är Excel

skriv i en cell: =HELTAL(SLUMP()*37)

då slumpas ett heltal mellan 1 & 37 fram, vill du ha ett nytt uppdaterar du bladet med F9.
Vill du ha annat högsta tal byter du bara ut 37 emot det du vill ha.

Gert
2009-02-14, 15:02
Jag tackar även för det tipset och nu frågar jag även om det finns någon som kan hjälpa till med en formel så att vi kan beräkna resultaten på våra rallyn i klubben, jag har förstått så mycket att man ska skriva det i Excel så att så långt är allt lungt (och gjort ) men jag får inte riktigt ihop räknarna . Den ska räkna ihop Teori + Praktiska till en summa (har jag fått till att fungera) men sen......
Vi har ju en utslagsfråga som ska skilja deltagarna åt och hur beräknas det när det kan gissas både över och under rätt svar? Finns det någon enkel lösning som fungerar? Skulle med glädje skicka Excel-bladet till någon som skulle vilja hjälpa mig med detta har även andra funderingar med hur den ska beräkna och sortera men en sak i taget kanske....

oban
2009-02-14, 17:22
ska väl inte vara så knepigt att klura ut en formel för det :)

berätta du vad du vill ha så kan jag göra ett försök.

Gert
2009-02-14, 17:36
Jag vill att den ska räkna samman teori och praktik till en summa, är det sen flera som har samma resultat ska den sedan gå efter vem som gissar närmast talet på utslags frågan (över eller under) och är det fortfarande fler som har samma resultat ska den gå efter det bästa resultaten i teori svaren. Jag har hört att det ska gå att "spela in" något i Excel..... Sen hade det varit ett stort + om man kunde få den till att sortera i vilken ordning som dem kommer genom ett knapp tryck.
Jag är mycket tacksam för din vilja att försöka och vill du skickar jag gärna excel filen via mail om du vill.

Gert
2009-02-16, 21:15
Jag skulle vilja tacka Oban för all nerlagd tid och hjälp med programmet som ska sortera deltagarna i vårt rally. Jag är mycket tacksam då hissen inte går ända upp när det gäller dessa maskiner (heller).
Många tack än en gång.
Gert Karlsson

oban
2009-02-16, 23:10
Bara skoj att kunna hjälpa till.

men självklart är ju koden gjord så att det lär gå bra för mig om jag har vägarna förbi och ställer upp nån gång ;D

Gert
2009-02-17, 19:48
Du är mer än välkommen, säg till innan så att vi kan justera prisbordet som tack för hjäpen. ;)

Gert
2009-03-04, 21:55
Då jag fick all hjälp som behövdes förra gången här så utmanar jag ödet och provar en gång till med ett annat problem.

Även detta gäller ett excel blad vi har en tävling i vår klubb där man får poäng för varje aktivitet som finns i klubbens kalender och som man deltar i. Jag har gjort i ett Excel blad med alla namn till vänster i Kolumn A, adreser i B och sen har jag första aktiviteten i C andra i D osv. Problemet är när jag börjar komma för långt till höger har ju namnen till vänster försvunnit och jag har inte provat med en Widescreen skärm men jag tror inte det hjälper.....;)


Frågan är alltså kan man låsa den första kolumnen A och B så att när man rör sig åt höger på bladet så står namnen kvar och förbrukade datumar åker in bakom namnen?

Vad lätt det är att förklara i skrift...........inte ! :D

Jan-Olov
2009-03-04, 22:09
Jag är inte duktig på detta men markera kolun B se sedan verktygsfältet under "Visa" och klicka på "Lås fönster". Nu kan du dra hela altet åt höger och namnet skall stå stilla. Jag hoppas att jag förklarat så att du fattar vad jag menar.

Gert
2009-03-04, 22:29
Du är betydligt bättre än mig även om inte det säger så mycket . ;)
Tack så hemskt mycket nu fungerar det precis som jag försökte beskriva.
Det inte lätt att vara datadyslektikor och ha dem uppdragen jag har tagit på mig.........

Gert
2009-03-11, 20:15
Då var det dags igen......
Excel programmet (kan vara jag med..) har döljt kolumn A fast jag försöker följa Herr Gem´s anvisningar så vill skiten inte komma fram.
Jag skickar gärna skiten till någon som vill försöka hjälpa mig.

Tacksam på förhand.

oban
2009-03-11, 21:27
beror ju lite på hur det ser ut, men troligen har du gjort så att bredden på kolumn A =0

Lättaste sättet att ändra det är att klicka i den grå rutan vänster om A och ovanför 1, då markeras hela bladet.
Ta sen och ändra en av kolumnerna som du ser bara en aning, detta gör att alla kolumner får samma bredd, även A som då kommer fram.
Bredden ändrar du genom att sätta markören mitt över strecket mellan kolumnerna i det grå fältet (där det står B , C , o.s.v), symbolen blir då ett streck med två pilar, klicka ner musknappen och dra en aning åt höger (säkrast, drar du för långt åt vänster kan alla bli dolda ;-) ) då ändras alla kolumner, sen kan du kanske få finjustera det om du vill ha lite andra bredder.

lycka till! :)

Gert
2009-03-11, 21:31
Är testat men hjälper tyvärr ej.

oban
2009-03-11, 23:41
maila du den till mig kan jag ta mig en liten titt på det :-)

Gert
2009-03-12, 18:12
Mycket tacksam för ditt intresse, så den är skickad nu.

Gert
2009-07-01, 22:13
När man har typ en hemsida som i mitt fall som använder "microsoft front page 2003" finns det någon möjlighet att när man sparar vår sida i favoriter att man kan få med en liten logga som typ här på hojen?

Jåke
2009-07-01, 22:24
När man har typ en hemsida som i mitt fall som använder "microsoft front page 2003" finns det någon möjlighet att när man sparar vår sida i favoriter att man kan få med en liten logga som typ här på hojen?
Ja, spara en liten bild i rooten på din webbkatalog (där du har din index.html/htm/php) som du döper till favicon.gif (eller om det var .ico)

Filen ska vara 32x32 pixlar, när du uppdaterar din webbläsare sen så kommer bilden att visas före adressfältet och sparas som symbol för bokmärken/genvägar

pewa
2009-07-01, 23:26
Ja, spara en liten bild i rooten på din webbkatalog (där du har din index.html/htm/php) som du döper till favicon.gif (eller om det var .ico)

Filen ska vara 32x32 pixlar, när du uppdaterar din webbläsare sen så kommer bilden att visas före adressfältet och sparas som symbol för bokmärken/genvägar

Stämmer bra! "favicon.ico" ska det vara, sen undrar jag om det inte är 16x16 pixlar som gäller? Lite osäker där..

Jåke
2009-07-02, 07:36
Stämmer bra! "favicon.ico" ska det vara, sen undrar jag om det inte är 16x16 pixlar som gäller? Lite osäker där..
Inte många rätt utom principen alltså? Nåja, då kan man alltid testa eller fråga Google om resten :)

pewa
2009-07-03, 10:30
Inte många rätt utom principen alltså? Nåja, då kan man alltid testa eller fråga Google om resten :)

Principen är ju den viktiga, resten går alltid att googla som sagt :)

Gert
2009-07-03, 23:33
Tackar för tipsen ska försöka hinna utöva dem i helgen.

Gert
2009-07-20, 21:10
Har ju glömt att medela att nu har vi också en fin logga före http: i adessfältet till vår hemsida . Tack för hjälpen.
Gert K

Gert
2009-09-05, 16:32
Ja då var det dags igen med nya funderingar...

Tänk er detta:

1. Jag ska lägga in foton på hemsidan.
2. Jag sorterar och ibland redigerar bilderna som ska in på hemsidan.
3. Markerar alla foton lägger ut dem på en "ny sida".

Det är nu problemet kommer, varför lägger dem sig inte i den ordningen som de låg i mappen när jag hade sortera dem? Jag har provat att döpa om bildernamen det fungerade inte, vi kan vara upp till 5st olika "fotografer" så det kan bli mycket att sortera. Nu får jag ta två åt gången för att dem ska komma i den ordningen jag vill.

Tacksam för tips och trix.

Nicke
2009-09-05, 16:36
Ja då var det dags igen med nya funderingar...

Tänk er detta:

1. Jag ska lägga in foton på hemsidan.
2. Jag sorterar och ibland redigerar bilderna som ska in på hemsidan.
3. Markerar alla foton lägger ut dem på en "ny sida".

Det är nu problemet kommer, varför lägger dem sig inte i den ordningen som de låg i mappen när jag hade sortera dem? Jag har provat att döpa om bildernamen det fungerade inte, vi kan vara upp till 5st olika "fotografer" så det kan bli mycket att sortera. Nu får jag ta två åt gången för att dem ska komma i den ordningen jag vill.

Tacksam för tips och trix.

Svårt att hjälpa någon på distans, men jag gör ett försök.

Du kan högerklicka på mappen och då får du bland annart olika sorteringsalternativ som bilderna sorteras efter. Titta där om det kan vara så att storleken ligger som sorteringsalternativ? Du har mycket hjälp av högerklicket där du kan se vad en automatiskt sorterar efter.

Gert
2009-09-05, 17:13
Jag är tacksam för alla tips men jag får inte upp något "sorteringsalternativ" när jag högerklickar på mappen. Jag sorterar alla fotona och dem ligger rätt i mappen även om jag skulle stänga av datorn och återkomma senare men det är mellan jag markerar alla fotona, kopierar och klistrar in i "nytt blad" det är då röran uppstår. Det enda stället jag kan sortera dem på i mappen är längst upp på sidan i Visa/ordna ikoner efter, sen kommer alla alternativen med namn, storlek osv.

Dataanalfabet Gert

Nicke
2009-09-05, 17:15
Vilket OS har du klippan?

Gert
2009-09-05, 17:16
Vilket OS har du klippan?
OS ?....

Nicke
2009-09-05, 17:17
FÖRLÅT! Operativsystem, typ XP och 2003.

Gert
2009-09-05, 17:20
Jag kallade på pågen och han förklarade med... :D

XP 2002 Home edition

Nicke
2009-09-05, 17:22
OK, då kan du högerklicka på mappen bilderna ligger i och se sorteringsalternativen. Du kan NOG även klicka i fotomappen på ett tomt fält och göra densamma.

Gert
2009-09-05, 17:34
Sortera dem i mappen som jag sparar bilderna i är inget problem utan när jag kopierar alla till den sidan jag skapar i Front page som röran kommer och där hittar jag ingen ikon med sortera på.

oban
2009-09-05, 17:41
Ja då var det dags igen med nya funderingar...

Tänk er detta:

1. Jag ska lägga in foton på hemsidan.
2. Jag sorterar och ibland redigerar bilderna som ska in på hemsidan.
3. Markerar alla foton lägger ut dem på en "ny sida".

Det är nu problemet kommer, varför lägger dem sig inte i den ordningen som de låg i mappen när jag hade sortera dem? Jag har provat att döpa om bildernamen det fungerade inte, vi kan vara upp till 5st olika "fotografer" så det kan bli mycket att sortera. Nu får jag ta två åt gången för att dem ska komma i den ordningen jag vill.

Tacksam för tips och trix.

Några frågor:
Vilket program använder du för att skapa den nya sidan?
Hur sorteras bilderna när du lagt ut dem på en ny sida? Kan du se om det är efter namn eller storlek eller tidpunkt de är tagna t.ex.?
Det är egentligen oviktigt hur du har bilderna sorterat på datorn, det är hur de sorteras i det programmet som du skapar hemsidan med som är det intressanta.
Jag brukar döpa om filerna så de ligger rätt i bokstavsordning.

Oj, såg nu att det var Frontpage du använder.
Är det funktionen för fotogalleri du använder dig av där?
För i så fall kan du bara högerklicka på bilderna, välj "egenskaper för fotogalleri" och där i listan över bilder markera den du vill flytta och sen välja "flytta upp" eller "flytta ner"

Gert
2009-09-05, 17:43
Jag hittade en ikon som där stod gruppera/sortera på i frontpage på den sidan jag har gjort men den är inte klickbar :(

Gert
2009-09-05, 17:48
Några frågor:
Vilket program använder du för att skapa den nya sidan?
Hur sorteras bilderna när du lagt ut dem på en ny sida? Kan du se om det är efter namn eller storlek eller tidpunkt de är tagna t.ex.?
Det är egentligen oviktigt hur du har bilderna sorterat på datorn, det är hur de sorteras i det programmet som du skapar hemsidan med som är det intressanta.
Jag brukar döpa om filerna så de ligger rätt i bokstavsordning.

På A. svara jag Microsoft Office Frontpage 2003.
På B. Har jag inte riktigt uppärksammat men ska se om jag kan klura ut.

Jag brukar också döpa om fotona i mappen tex: "ot"" sen blir ju nästa "ot(1)" osv...

Nicke
2009-09-05, 17:53
Sortera dem i mappen som jag sparar bilderna i är inget problem utan när jag kopierar alla till den sidan jag skapar i Front page som röran kommer och där hittar jag ingen ikon med sortera på.

Ok, men den funktionen är en windowsbaserad funktion och bör finnas oavsett program.

Gert
2009-09-05, 18:00
Jag gjorde en test och döpte 13 bilder till "a" och dem blev ju då a och sen a+en siffra.
dem sorterade sig så här : den första bilden blev 11 och sen i nummer följd ner till a sen kom nr 12

oban
2009-09-05, 18:04
Jag ändrade i mitt inlägg ovan, men lägger in det igen :)

Oj, såg nu att det var Frontpage du använder.
Är det funktionen för fotogalleri du använder dig av där?
För i så fall kan du bara högerklicka på bilderna, välj "egenskaper för fotogalleri" och där i listan över bilder markera den du vill flytta och sen välja "flytta upp" eller "flytta ner"