handdator

Visa fullständig version : Säsongen 2009



Nina
2009-01-30, 07:45
Vad ska ni göra kommande säsong? Köra till några spännande resmål kanske? Berätta!

Själv ska jag köra Sthlms Vinterrally nu den 8 februari och senare ska jag köra mc i Älvdalen i snö, jag vet att det finns gott om snö där. Jag ska köra till Skåne och köra runt där under en vecka. I övrigt kommer jag hålla mig hemma och köra till Sörmlands fina vägar och en och annan grusväg som hittas här och där. :D

Vad ska ni göra för nåt roligt denna säsong?

Nilsson
2009-01-30, 08:38
jag ska köra en tur med katarina här nere i skåne , annars blir det nog ingen körning direkt , som jag skrivit förut så har jag tappat suget för att köra , har länge funderat på och sälja hojarna men de äter ju inget där de står så vi får helt enkelt se vad som händer

Ingemar
2009-01-30, 08:39
Har faktiskt inte planerat något särskilt. Det blir som vanligt till olika motortävlingar runt om som blir mina resmål. Ofta blir det då att leta sig fram på småvägar som jag absolut föredrar att färdas på.
Brukar varje år besöka en tävlingsbana jag aldrig varit till tidigare, förra året blev det Karlstad, vad det blir denna säsong vet jag inte. Det börjar i alla fall med Lag-Cupen i Vetlanda i mitten av April. Inte långt kvar :D Hoppas vi har en bra säsong framför oss med lagom väder och fri från olyckor. :)

eljem
2009-01-30, 09:08
Längtar verkligen till säsong 2009.
Planer finns men jag har en partner som jag måste och vill ta hänsyn till.
Har en son som ha bott i drygt 2 år i oslo, så det kan bli en hoj-resa dit.
I övrigt så kommer säsongen att likna förra årets men bättre rustad den här gången.
Västmanland - uppland varannan vecka lär det bli ,via sala och östervåla : en bra hoj-väg.
Mycket mer kan det bli, så det återstår att se.
Ser fram emot en skön säsong (hoppas)

Mats Liifv
2009-01-30, 09:20
Planerar att åka ner till Österrike, mitt favoritland för hojåka. Tröttnar aldrig på de slingrade vägarna, alppassen, vyerna och den goda maten. På hemmaplan ska jag köra så mycket grusvägar som jag hinner, både improviserade turer och mer organiserade flerdagars. Sen kommer det naturligtvis bli även asfaltsturer till olika trevliga resmål i form av kul muséer och trevliga fik.

Om vädret är gynnsamt och det är barmark hoppas jag kunna göra årets första körning på Stockholms vinterrally. Det kan lika gärna vara plusgrader och barmark som snöstorm. Håller tummarna för ett skönt väder, annars får jag väl åka dit och fotografera.....:)

Nina
2009-01-30, 09:28
*snip* …annars får jag väl åka dit och fotografera.....:)
Ja det vore skoj, jag har annars roat mig med att köra runt och fotografera dom senaste två åren. Nu tänkte jag faktiskt delta i själva rallyt så något fotograferande blir inget av för min del. Vore skoj om du kunde köra runt och plåta folk, de vill alltid ha bilder och även medlemstidningen vill ha både bild och text som berättar om äventyret. Plåta du gärna! =)

Nina
2009-01-30, 09:29
PS: artikeln hamnar förmodligen då i riks, där ca 4500 medlemmar får se bilderna. Det har mina bilder gjort sista gångerna.

PatrikAdolfsson
2009-01-30, 11:14
April
Hoppas ta ut hojen senast påsk!

Maj
Tur till Skåne. Åka skåne runt blir det nog.

Juli
Riksväg 17 i Norge. 7 dagar med underbar åkning bland berg och fjordar

Augusti
Mälaren runt

Hela säsongen 2009
Besöka slott runt mälaren.

Ev. Vättern runt under sommaren


Annars blir det långa omvägar till och från jobb :D

leffa
2009-01-30, 13:44
ta ut hojen i slutet på mars om vädret tillåter inga större resor planerade förhoppninsvis en resa till skåne på semestern och en vättern runda tar dagen som den kommer fint väder = hojåkning sen får man se vad det blir hoppas på flera slotts rundor

Mats Liifv
2009-01-30, 13:56
Ja det vore skoj, jag har annars roat mig med att köra runt och fotografera dom senaste två åren. Nu tänkte jag faktiskt delta i själva rallyt så något fotograferande blir inget av för min del. Vore skoj om du kunde köra runt och plåta folk, de vill alltid ha bilder och även medlemstidningen vill ha både bild och text som berättar om äventyret. Plåta du gärna! =)

Får väl satsa på plåtandet då, så gör jag i alla fall lite nytta.......:)

stefanistockholm
2009-01-30, 17:34
Besiktning kl 11.00 21 april

Bulten till Rosenhill och tillbaka ett par vändor lär det väl bli, liksom turer ner på Södertörn. Jag arbetar hyfsat oregelbundet så förmiddagar och eftermiddagar är ledigt om vartannat så vädret bestämmer.

Med SCRC till Brno, Tjeckien sista helgen i maj...

Mälaren runt (1 varv i år får räcka)

Till bluesfestivalen i Mönsterås eller Åmål, hoppas jag

Jag följer gärna med på en tur runt Vättern

Den stora begivenheten Chicago - Los Angeles på Route 66 i september... Yeehaaaa!!!!

Gert
2009-01-31, 10:45
Maj
Tur till Skåne. Åka skåne runt blir det nog.
Vi gjorde det nu -08 och det blev en rolig upplevelse då vi körde så när kusten vi kunde åt tre håll och så nära gränsen som möjligt i norr. Vi körde den på två dagar men den (vi) hade nog mått bättre av att ta den på tre dagar, rundan är ca 60mil runt och en körtid på 15-16 utan pauser. Eftersom vi hade dessa två dagar till förfogande så blev det inga stopp vid speciellt många sevärdheter. Hade tänkt gör om rundan i år fast köra den motsols istället och på tre dagar, motsols för man kommer att få många fler högersvängar när man ska ut eller in vid kustvägarna.

Här är lite foto från vår tur:
http://www.horbysoftgliders.se/foto/foto%2008/skanerunt/skane%20runt.htm

PatrikAdolfsson
2009-01-31, 12:16
Vi gjorde det nu -08 och det blev en rolig upplevelse då vi körde så när kusten vi kunde åt tre håll och så nära gränsen som möjligt i norr. Vi körde den på två dagar men den (vi) hade nog mått bättre av att ta den på tre dagar, rundan är ca 60mil runt och en körtid på 15-16 utan pauser. Eftersom vi hade dessa två dagar till förfogande så blev det inga stopp vid speciellt många sevärdheter. Hade tänkt gör om rundan i år fast köra den motsols istället och på tre dagar, motsols för man kommer att få många fler högersvängar när man ska ut eller in vid kustvägarna.

Här är lite foto från vår tur:
http://www.horbysoftgliders.se/foto/foto%2008/skanerunt/skane%20runt.htm

Härligt :D

Jag kommer att köra under en dag endast. Då kommer jag att begränsa mig till östraoch södra kusten. Dvs ett "halvt" varv runt skåne.

Ungefär såhär: Åhus -> Simrishamn -> Ystad -> Skanör -> Malmö
Jag utgår från Häljarp så jag har inte bestämt mig ännu vilken väg jag ska köra till Åhus.

har du några bra stopp på den sträckan så tar jag gärna emot dem :D

Mats Liifv
2009-01-31, 14:18
Även jag hade tänkt ta mig en runda runt Skåne. Har planer på en ny IronButt i sommar. Tänkte köra samma runda som jag gjorde för sju år sedan. Startar i Stockholm och följer E22:an ner till Kalmar för att sedan ta en sväng ut på Öland. Tanka och vända åter mot Kalmar när jag kommit till Borgholm. Sen fortsätter jag E:22:an tills det är dags att svänga av mot Åhus. Följer sedan kusten hela vägen ner till Trelleborg. Nu blir det dags att åka norrut igen. Kommer följa E6:an upp till Uddevalla. Där jag viker av mot Vänern, som jag följer via väg 45 mot Karlstad. Sedan blir det E18 hela vägen hem till Stockholm igen.

Hela svängen ska jag klara under 24 timmar. Den rundan blev 181 mil, vilket jag körde på 22,5 timmar, senast. Finns alltså god marginal för att klara kravet, som är 160 mil på 24 timmar.

Det bildades en svensk organisation för IronButt under MC-mässan. Håll ögonen öppna så kommer det mer information inom den närmsta tiden, hemsida etc.

Jan-Olov
2009-01-31, 19:16
En fråga från en okunnig var ligger vittsen i att skynda på på det sättet. Det fins ju ingem möjlighet att se något alls samt sitta på hojen så länge måste vara trafikfarlgt.

Nina
2009-01-31, 19:23
…sitta på hojen så länge måste vara trafikfarlgt.
Jag funderade på detta men jag avstår, det känns inte trafiksäkert för min del. Jag är ganska kvällstrött av mig, borta bra men hemma bäst just den timmen.

Mats Liifv
2009-01-31, 21:31
En fråga från en okunnig var ligger vittsen i att skynda på på det sättet. Det fins ju ingem möjlighet att se något alls samt sitta på hojen så länge måste vara trafikfarlgt.

Faktum är att man inte på något sätt skyndar, utan det handlar om att hålla en jämn, bekväm fart. Snittfarten ligger på 80 km/h så jag lovar att jag hunnit se oerhört mycket under de två rundor jag gjort. Det finns gott om tid att vila sig. Det handlar mer om uthållighet och planering. Det är lite samma sak som att springa marathon eller cykla Vätternrundan. Har gjort båda sakerna åtskilliga gånger. Man prövar sina gränser. Är man bara utsövd när man startar och vilar ett par timmar när man blir trött så är det inget märkvärdigt. Förstår gott att det verkar idiotiskt för den som kanske aldrig kört mer än trettio till fyrtio mil på en dag och är nöjd med det. För min del ligger en normal dagsetapp någonstans mellan sjuttio och nittio mil. Vi har trettiofem godkända körningar i Sverige, varav jag faktiskt var den andre i raden. I Finland, där detta är riktigt stort har det gjorts runt femhundra körningar per år, de tre senaste åren.

Blues
2009-01-31, 23:00
[QUOTE=stefanistockholm;15659]Besiktning kl 11.00 21 april

Bulten till Rosenhill och tillbaka ett par vändor lär det väl bli, liksom turer ner på Södertörn. Jag arbetar hyfsat oregelbundet så förmiddagar och eftermiddagar är ledigt om vartannat så vädret bestämmer.

Med SCRC till Brno, Tjeckien sista helgen i maj...

Mälaren runt (1 varv i år får räcka)

Till bluesfestivalen i Mönsterås eller Åmål, Då rekommenderar ja Åmål självklart möcke bättre.

Jan-Olov
2009-01-31, 23:55
Mats.
Jag var inte medveten om dessa långresor är det något som bokförs någonstans eller är det endast för dig själv. Jag skulle aldrig klara köra så långt på en dag jag har till och med svårt att ut och köra direkt efter jobbet utan att vila emellan. Vi är alla olika det viktigaste är att känna sin egna gränser och inte överskrida dem. Jag kan bara önska lycka till med ditt rekordförsök.

Printer
2009-02-01, 08:08
Premiärturen är redan avklarad, ca 8 mil förra söndagen.
För övrigt lär det välan bli som vanligt, jag veckopendlar till jobbet och om jag tar hojen dit så kör jag välan runt i Småland i veckorna med Tydinge på torsdagarna. Hemma vid rullar hojen runt i Skåne och jag ser ingen anledning att köra runt hela landskapet på ngt dygn. Stefan skall till Brno och till USA o Route 66, det skall jag också. Mitt senaste projekt annars är gamla riksettan en körning från Helsingborg till Stockholm vilket är just ett projekt att hitta så stora delar av vägen som möjligt och köra den på minst 2 dagar.
Det jag verkligen ser framemot är Route 66, en H-D upplevelse som sträcker sig över 4 veckor med ett par små utflykter såsom Grand Canyon, Hoover Dam, Las Vegas och kanske Death Valley. Jag körde där förra året med bil och detta gav blodad tand. Jag satt i bilen då och var grymt avundsjuk på alla hojar vi såg o hörde, detta året blir det verklighet.

Mats Liifv
2009-02-01, 12:59
Mats.
Jag var inte medveten om dessa långresor är det något som bokförs någonstans eller är det endast för dig själv. Jag skulle aldrig klara köra så långt på en dag jag har till och med svårt att ut och köra direkt efter jobbet utan att vila emellan. Vi är alla olika det viktigaste är att känna sin egna gränser och inte överskrida dem. Jag kan bara önska lycka till med ditt rekordförsök.

Du kan kolla länken. Det är mycket noga kontrollerat och det finns många regler att följa. Med planering och sunt förnuft klarar man av det, ingen tvekan om det. Har gjort det två gånger förut. Då var jag helt fysiskt frisk. Nu är jag dessvärre delvis invalidiserad av en dålig högerarm efter en krock med ett rådjur. Ska försöka modifiera min hoj ytterligare för att göra den mindre obekväm och mera anpassad till min fysik.

Det är precis som med alla aktiviteter som pågår under en längre tid, jag kommer in i ett flyt när allting bara rullar på. Hinner tänka en hel massa och man lär känna sig själv. Låter säkert konstigt för den som inte varit med om det, men så upplever jag det. Man flyttar sina gränser på ett påtagligt sätt. Avstånden får en helt annan betydelse. Trettio mil blir inte längre en dagsetapp utan bara avståndet till nästa tankning.

http://www.ironbutt.com/about/default.cfm

loffe.2
2009-03-07, 23:47
Vad ska ni göra kommande säsong? Köra till några spännande resmål kanske? Berätta!

Själv ska jag köra Sthlms Vinterrally nu den 8 februari och senare ska jag köra mc i Älvdalen i snö, jag vet att det finns gott om snö där. Jag ska köra till Skåne och köra runt där under en vecka. I övrigt kommer jag hålla mig hemma och köra till Sörmlands fina vägar och en och annan grusväg som hittas här och där. :D

Vad ska ni göra för nåt roligt denna säsong?

Sorry Katarina, jag såg inte den här förrn`s jag gick ut med samma fråga under touringtråden. vi si väl om vi få nå olika svar, eller samma??? Ha`re!

Nina
2009-03-08, 10:45
Ingen fara, pewa kan kanske foga ihop trådarna. :)
Jag har som alla säkert redan vet varit i Älvdalen och lärt mig köra hoj i snö och på is, mycket roligt!