handdator

Visa fullständig version : Det här med kurvteknik…



Nina
2007-06-12, 07:50
Nån som bara MÅSTE hålla styvt 70 km i en kurva? Jag fick mail nyss och man sa att man måste hålla 70 om det står 70 på skylten. Men… ALLA kurvor kan man inte ta i 70 km!! Inför vissa kurvor måste man givetvis växla ner och placera sig rätt innan man tar dom. När man sen är ungefär i mitten av kurvan och ser förbi kurvan (fri sikt) så drar man ju givetvis på! :)
Men att hålla stumt 70 före en kurva och fara in i densamma i 70 blås som kanske kräver sin planering är nog dumt, som bäddat för att det ska gå åt peppar'n. :o

Planering, rätt växel och innan vägplacering/förflyttning i körfältet en snabb titt över axeln i fall nån är där och trycker är vad jag fått lära mig i min trafikskola. Har jag rätt eller har jag rätt? ;)

Jåke
2007-06-12, 11:18
Nån som bara MÅSTE hålla styvt 70 km i en kurva? Jag fick mail nyss och man sa att man måste hålla 70 om det står 70 på skylten. Men… ALLA kurvor kan man inte ta i 70 km!! ;)
Du gör som körskolan säger tycker jag, inget annat. De bör veta vad som krävs för att få körkortet. Verkligheten är däremot lite annan ;)

På vanlig dubbelfilig 70-väg med mittlinje finns det sällan anledning att sänka farten för en kurva med hojen, betänk att vägen är gjord för att bilar ska kunna köra någorlunda tryggt på den. Att då växla ner gör ju bara att man sänker farten (för mycket) och egentligen får en ganska ryckig körning. Gör man så i bilen?

Sen finns det naturligtvis ROLIGA vägar som är typ 5-7 meter breda, enkelfiliga utan mittlinje och svänger rejält. Där är saken en annan och sikten oftast sämre. Men då kör man generellt på en lägre växel hela tiden, "aktiv körning" ;D

Och jo, på allmän 70-väg är det ganska ovanligt med kurvor du inte kan ta i 70....

Nina
2007-06-12, 11:28
Det var mest en reflektion, en jag känner som också tar körkort tror just nu att man MÅSTE hålla 70 (=prestationsångest?) även om kurvan inte alls är anpassad för det. Jag vet två kurvor på en slingrig väg där man absolut inte kan hålla några 70 km, alla växlar ner där och man är helt enkelt tvungen att växla ner och ta det lugnt i dom annars är man ute i skogen och rumlar runt med hojen... Eller bilen. :o

Jåke
2007-06-12, 11:42
Det var mest en reflektion, en jag känner som också tar körkort tror just nu att man MÅSTE hålla 70 (=prestationsångest?) även om kurvan inte alls är anpassad för det. Jag vet två kurvor på en slingrig väg där man absolut inte kan hålla några 70 km, alla växlar ner där och man är helt enkelt tvungen att växla ner och ta det lugnt i dom annars är man ute i skogen och rumlar runt med hojen... Eller bilen. :o

Tja, när jag tog kort var det då inte snack om nån nerväxling om det inte var nån av de där kurvorna du nämnde. "Anpassad fart" hette det, vilket oftast betydde 70 eller strax därunder (typ 60), men så var de flesta vägar inte fullt så krokiga där jag körde.

Men det är....länge... sedan. ::)

Jag tror din polare har lite som du säger, eller också har han missupfattat. Jag tror det går ut på att man bara inte ska "stanna" och putta runt hojen i böjarna i 30 knyck.

Nilsson
2007-06-12, 14:21
det där med hastigheter är ganska kul , det finns de som säger som din kompis men det är ju så att du skall vara bekväm i din körning och anpassa hastigheten efter din förmåga , och rådande vägförhållande , men viist jag förstår de som retar sig på andra som kör sackta men låt dem blåsa om , lyd din lärare , och andvänd insidan av huvet i din planering av körning , så blir det bra

Printer
2007-06-12, 16:40
På din uppkörning så är din riskmedvetenhet det som är det viktigaste.
Om du väljer att köra 60 på 70 väg så är det för att du gjort en bedömning om att det är säkert.

Det är ditt liv, din kropp o din hälsa du skall ta hänsyn till, inte uppkörningsmannens tycke o smak.

Detta står i ngn lag någonstans , skall försöka hitta den men hinner inte nu.
Skall ut på min sista körning innan eget kort.
8) Printer

pewa
2007-06-12, 19:30
En sak jag känner nu efter att ha kört hoj några år är att man litar mer på sin förmåga.. i början blev man lite skraj så fort det lutade och saktade hellre ner innan en kurva. Numer försöker jag utnyttja farten och få en fin kurva, blir som sagt jämnare körning.

Kör jag en väg första gången tar jag det automatiskt lite lugnare i varje kurva, risk för grus, dålig väg eller annat skräp.

70km/h betyder att det är max, sen är det upp till föraren att anpassa farten efter rådande väglag som det så fint heter..

Nina
2007-06-13, 06:13
På din uppkörning så är din riskmedvetenhet det som är det viktigaste.

Precis vad jag tycker! :D

Fredd
2007-06-14, 20:24
Det är ju dessvärre en viss skillnad på körskolekörning och hur den verkliga trafiken ser ut.
Men med en bra riskmedvetenhet har man kommit långt!