handdator

Visa fullständig version : Service på nya bågar



Gert
2009-01-20, 20:44
Jag har en fundering på att göra servicen själv på våra tre nya cyklar, förra året blev det fyra servicar på dem och enligt protokollen så är det ju i princip bara kontroll av diverse självklara saker. Själv tycker jag det känns som utkastade pengar för sådant man kollar ändå med jämna mellanrum, pengarna ska ju räcka till däck och bensin med.......
Så min fråga är ni som har kunskapen om servicearbeten på hojen och dessutom har / haft en ny båge , chansar ni och gör servicen själv och sparar pengar eller lämnar ni in och blir skinnad?

Mr.Peter
2009-01-20, 20:56
Har slutat o lämna in den och gör det själv!Den stora servicen på min kostar ca 6500 riksdaler vilket jag tycker är närmast ett rån.
Finns faktiskt ett utslag i Allmänna reklamationsnämnden om just detta vilket bla Claessons i Bromölla fått acceptera,bara man gör det rätt och framförallt dokumenterar det noga på papper när och vad man gör.Alltså man behöver inte chansa!:cool:

voivoi
2009-01-20, 21:11
Min 1:a 1000 Km Service på Triken blev en riktig överaskning. 900:-
Han bytte olja samt olje filter synade triken enligt servise boken som har 9 punkter.
Billigt tycker jag eller, det är smidigt när dom har alla grejer att fixa med man behöver exempel vis inte bry sig om att ta hand om den gamla oljan å filter.
Men jag kommer att göra min service själv det är inte så mycket som man kan misslyckas med och snål som en småläning som man är. .-)

Kör så de rycker Klippan.

Gert
2009-01-20, 21:18
900:-
Jag ser att livet inte är rättvist ,hade mina kostat det hade jag inte brytt mig men dem ligger på ca 2500-3500kr st så det blir ju en slant om året när man även ska räkna in skatt, ,däck, oljor och inte minst bensin.

Mr.Peter
2009-01-20, 21:25
Måste ju i ärlighetens namn tillägga att BMW,s första service är alltid gratis! Åtminstone kostade inte min något! Försökte pruta men det gick inte!:cool::):)

V Saarela
2009-01-21, 05:38
Samma vånda som....ska jag köra halvförsäkrat eller helförsäkrat :)

Tror nog att i det hela när det kommer till kritan i valet, så gör i slutändan i princip alla servicen ändå.
Det Mr. Peter skriver om, gäller väl inte privatpersoner som gör servicen? Har för mig att det finns prejudikat där någon hade gjort servicen hos annan fackmannamässig verkstad än auktoriserad verkstad.(rätta mig om jag har fel Mr.Peter)

Yamahan har ju nu 5 års garanti(BMW 2 år). Två år är styrda av konsumentlagen. Dom tre åren ytterligare är frivilliga från importören. Hur det än är med prejudikatet så, servar du den själv eller hos någon annan verkstad så tappar du dom tre sista åren.

En två år gammal hoj med tre års garanti torde vara mer värd än en två år gammal hoj utan garanti? Om inte annat så, åtminstone mer lättsåld.


Sverige har egentligen givmilda garantier på motorcyklar. Det finns nog inget annat land som har så långa garantitider. Fem år är lång garantitid och minimum för garantigivaren är väl ändå att få kika till hojen lite då och då att den sköts. Som sagt var, det är ju heller inget tvång att lämna in på service.

Nackdelen med customhojar(oftast) är att ventilerna justeras via skruvvägen. Dom behöver kollas titt som tätt och på en gång ventilkoll blir inblandat, så......kostar det :( Dock så är ju fördelen med custom att, normalt rullar dom inte lika mycket som en touringhoj.
BMW bumsarna har man ju stått o kikat på lite då och då. Cyllarna sticker ut på sidorna och man funderar....vad är det som kostar i servicen?