handdator

Visa fullständig version : Olja och oljefilterbyte



Daimbag
2009-01-20, 16:24
Är den någon som är bra på det här med oljebyte?
Har införskaffat olja och nytt oljefilter men bör jag vänta med bytet tills jag tar ut hojen i mars eller kan man bytta nu ändå?

Mats Liifv
2009-01-20, 16:58
Det är bara att byta oljan på direkten. Kör motorn lite varm innan du sätter igång så rinner den ut bättre. Låt den gärna stå och rinna en god stund, gärna över natten, så blir du av med all gammal olja innan du slår i den nya. Var försiktig när du skruvar ur pluggen, så att du inte bränner dig på den varma oljan.

pewa
2009-01-20, 17:38
Smaksak kanske men många verkar förespråka att byta olja i slutet av varje säsong så att hojen får vila med ny, fräsch olja i sig. Byt på en gång med andra ord :)

Daimbag
2009-01-20, 20:18
Ok, helgen är räddad:-)

Blues
2009-01-20, 22:24
Glöm inte att lägga på lite olja på gummipackningen på filtret innan du drar dit det OBS skall dras med bara handkraft om det är ett vanligt plåtfilter (ej insatsfilter).Dra inte oljepluggen för hårt det är aluminium i blocket.

Daimbag
2009-01-21, 01:13
Tack för råden!

Mats Liifv
2009-01-21, 08:57
Och glöm inte brickan mellan pluggen och tråget. Lätt att den försvinner ner i den uttömda oljan. Brukar ibland ingå en ny tillsammans med filtret.

Seth
2009-03-19, 17:32
Jag hoppar på den här tråden så slipper man skapa en ny.
Jag ska byta olja på min gsx 400E och det står att API klassen ska vara antingen SE elr SD.
Jag vet att S e för spark(bensinmotorer) men bokstaven efter vet jag inte hur man ser vilket som e bättre elr sämre.
Skulle ni kunna hjälpa mig lite med oljevalet.
Har kollat på Castrol Gps men vet inte om API´n e likvärdig elr bättre?

Mats Liifv
2009-03-19, 19:04
Jag hoppar på den här tråden så slipper man skapa en ny.
Jag ska byta olja på min gsx 400E och det står att API klassen ska vara antingen SE elr SD.
Jag vet att S e för spark(bensinmotorer) men bokstaven efter vet jag inte hur man ser vilket som e bättre elr sämre.
Skulle ni kunna hjälpa mig lite med oljevalet.
Har kollat på Castrol Gps men vet inte om API´n e likvärdig elr bättre?

Det brukar vara så att det går i alfabetisk ordning, SE ska alltså vara en senare version än SD.

Seth
2009-03-19, 19:11
Det brukar vara så att det går i alfabetisk ordning, SE ska alltså vara en senare version än SD.

ok. då vet jag det.

Guzzi-Leif
2009-03-22, 12:52
Och generellt kan man alltid ersätta en äldre kvalitetsklass med en nyare.
Specialfall finns men till din fina motor funkar det jättebra med en av de moderna produkterna.
Se dock upp med en sak: Oljan bör vara JASO-klassad då din koppling går i samma olja som allt annat. Förutom premiumoljorna som säljs i mc-affären, finns fullgoda alternativ på annat håll och till rimligare pris.
För egen del skulle jag välja Biltemas "MC-olja 15W–40" för 49,90:-/liter.

Intruder
2009-03-22, 21:11
Står den i kall utrymme bör du byta på våren pga fukten
Annars sitter du o åker om kring med vatten kristalerna på sommarn

Seth
2009-03-22, 22:32
Står den i kall utrymme bör du byta på våren pga fukten
Annars sitter du o åker om kring med vatten kristalerna på sommarn

ok då var det tur att jag inte bytte i höstas

Guzzi-Leif
2009-03-22, 23:01
Det man behöver under vintern, är ett fullgott korrosionsskydd.
Gammal olja kan delvis vara mättad när det gäller de additiver som ska neutralisera det sura.
Därför är det definitivt bäst att byta INNAN vinterförvaret.
Eventuellt kondensvatten (det kan aldrig bli fråga om stora mängder såvida man inte gör misstaget att starta motorn då och då) försvinner med vevhusventilationen efter några mil med varm motor de första vårturerna.

Intruder
2009-03-23, 16:23
Detta är ett svar från en som jobbar på statoil anläggning i Norge som jag fick
Han mena på att olja är färsk vara varpå att det är bättre o byta på våren innan man tar ut
Sedan tror inte jag att oljan i våra hojar har så dålig kvalite att den inte kan stå över vintern
Lasbilar har mellan 4000 - 10000 mellen olje byte så sug på den karameln,-)

Guzzi-Leif
2009-03-23, 19:07
Mitt svar har också förankring i en hel del kompetent folk men låt då var och en bli salig på sin tro.

klaus
2009-03-24, 17:20
om man tolkar alla parter så är det bra att byta olja :D Skadar knappast motorn om man nu råkar byta en gång för mycket :) speciellt om man använder Biltemas olja som var så dyr.Med tanke på det så kunde man faktiskt offra att byta på hösten för att få ny olja inför förvaringen och göra ny byte på våren för att vara säker på allt :) Man kan ju spara på att byta oljefiltern bara en gång eftersom man inte kör på vintern :D:D ;D

Jåke
2009-03-29, 19:58
Detta är ett svar från en som jobbar på statoil anläggning i Norge som jag fick
Han mena på att olja är färsk vara varpå att det är bättre o byta på våren innan man tar ut
Sedan tror inte jag att oljan i våra hojar har så dålig kvalite att den inte kan stå över vintern
Lasbilar har mellan 4000 - 10000 mellen olje byte så sug på den karameln,-)
Dilemmat med att låta den gamla oljan stå över vintern har inget med oljans kvalité som sådan att göra. Det handlar om att man kanske inte vill ha sotet och andra rester från motorn liggande i blocket över vintern (jo, oljan är gjord för att ta hand om förbränningsrester som tillsammans med den fukt den åxå ska ta hand om bildar sura och svagt frätande rester).

Inget stort problem, men varför inte byta på hösten när man ställer in hojen och slippa på våren när man helst bara vill ut? Det krävs ju ändå att man varmkör motorn för att få ut så mycket som möjligt, perfekt efter sista turen :)