handdator

Visa fullständig version : Honda klar, Huskvarna lagad



Nina
2009-01-19, 11:04
Så där ja, nu är Hondan klar, nyvaxad och tjusig. Sen passade jag på att sätta fast bromsvajern bak på Huskvarnan, den hade hoppat av sitt fäste. Jag får hålla ögonen på den, den sitter bara i ett spår. Jag passade på att spänna bromsvajern lite hårdare så nu när man ska bromsa med handbromsen kommer den bli lite trögare/hårdare. Den kanske var för löst spänd när den hoppar ur sitt fäste, funderade jag igår och drog i lite mer. Hoppas bara inte bromsarna ligger på där bak, jag ska prova att snurra på bakhjulet och se om det tar i, då får jag lossa lite på spänningen.

Måste säga att jag förstår varför Försvaret hade dom här hojarna, de är så otroligt lättmekade. Tänk att sitta ute i en skog mitt i ingenstans och man måste skruva på den, då är gammal hederlig teknik guld värt.

Kort historik om Huskvarnan:

HUSQVARNA 256 A, 1968
Modell 256 A, tillverkades av Husqvarna AB, Huskvarna.
Klassad som tung motorcykel avsedd för förare och en passagerare. Grundkonstruktionen är en tävlingsmotorcykel, men vissa detaljer har ändrats för att bättre uppfylla de militära kraven.
HVA 256 A användes av försvaret fram till senast 1971. 1972 kom en ny modell fram, bland annat krävdes fotväxel på vänster sida och broms på höger vilket är tvärtom mot föregångaren. Från 1979 såldes de ut från Överskottsförråden med få mil på vägmätaren för 4 500 kr.

Motor
Typ 256 A, 245 cc, encylindrig tvåtakt. 15,4 hkr med vridmoment på 2,35 kpm. Den ursprungliga crossmodellen, som kallades för Hallman Replica, hade 36 hkr. Smörjning är numera 3% och tanken rymmer 12,4 liter och går ca 20 mil med vinterutrustning. Max hastighet 80 km/tim enligt Försvarets normer.

Växellåda
Fyra växlar och kedja.

Ram och fjädring
Ram i kromolybdenstål med teleskopfjädring fram och justerbar fjädring bak.

Bromsar
Trumbroms fram och bak.

Mått
Längd 2200 mm, bredd 830 mm, höjd 1130 mm. Vadningsdjup max. 500 mm. Tjänstevikt 130kg.

Mats Liifv
2009-01-19, 15:38
Ser fram emot rapporten från när du testat den på riktigt uppe i Älvdalen! :)