handdator

Visa fullständig version : Motorcyklar i bussfilen - något för Sverige?



pewa
2009-01-18, 17:43
http://www.hojen.nu/bilder/nyheter/2009/mcbussfil.jpg
Bild: motorcyclenews.com

Motorcyklar i bussfilen - något för Sverige?
Många motorcyklister tog sig ut på Londons gator i veckan, trots vinter och snö.
Anledningen var att fira att London nu öppnar upp sina bussfiler för motorcyklar.

Det är nu tillåtet att köra i filer som tidigare bara var tillåtna för bussar, taxibilar
och cyklar. Något som är extra välkommet i rusningstrafik.

Londons transportansvarige lovordade motorcyklisterna för att de tar denna
möjlighet på allvar och sätter upp egna regler som säger att den som vill använda
bussfilerna ska göra det med stor hänsyn till gående och cyklister.

“Motorcyklisterna själva tar detta väldigt seriöst och ser det som ett stort
privilegium.”

Talesmän för mc-organisationerna sa att detta var målet med en 10 år lång
kampanj och man hoppas nu att andra städer vill ta efter.

Bussfilerna kommer att vara öppna på test under en 18-månadersperiod för att
sen utvärderas och ev. förlängas.

Skulle detta vara något för Sverige? För att underlätta i rusningstrafiken
och kanske minska köerna?

Nina
2009-01-18, 18:11
Mnja, här i Tokholm kör busschaufförerna som om de stulit bussen. De ligger tätt bakom rumpan med nån halvmeter och stressar en. Tror inte de ens ser reg-skylten eller bromsljuset på hojen. I så fall att de måste hålla en mycket god marginal på flera meter bakom en mc så de hinner bromsa om mc-föraren måste väja eller nåt. Annars vore det en bra idé om man ska in till jobbet eller har annat ärende i sta'n. Bilister blir ju ändå tokirriterade på hojar som ”smiter emellan” överallt i rusningstrafiken.

Edit: Man *får* gena emellan men på rätt sida om bilen. Alltså ligga i samma körfält utan att korsa linjen och till vänster om bilen. En normal omkörning alltså. Men det är trångt mellan linjen och bilen...

PatrikAdolfsson
2009-01-18, 20:22
Håller med Katarina. Busschaufförerna kör som idioter i stockholm... Bättre att lägga sig i vägrenen om det finns någon :D

Annars är ideén bra. Iofs lägger många MC sig i bussfilen i alla fall inne i stockholm...

Molgan
2009-01-18, 20:24
Jättebra idé! Måste väl minska olyckssituationer och ge bättre flyt i trafiken. Tror jag sett diskussioner om det här för Sveriges räkning hos SMC?

Och en buss borde man kunna köra ifrån. :p

tomahs900
2009-01-18, 21:30
Får 2 hjuliga fordon inte andvända bussfilen redan i sverige???

I annat fall har jag "omedvetet" varit laglös....stackars mig...lurad till brottsligheter....

Mats Liifv
2009-01-18, 22:54
Tycker det är en alldeles utmärkt ide´som varit uppe tidigare, i Stockholm. Man har fått åka i vissa bussfiler, men inte i andra. Helt utan begriplig logik angående var och när. Har inte delat Katarinas upplevelse av bussar som legat nära bakom, utan har tvärsom känt det som väldigt befriande att i stort sett ha ett eget körfält. Bussarna har jag lämnat bakom mig, utan problem. Vore toppen om man fick en generell regel att man alltid och överallt skulle få nyttja bussfilen.

Snoopy
2009-01-21, 01:13
Körde igenom (runt egentligen, på väg till flyget) Paris med hyrbil i september i rusningstid. Så fort trafiken inte flöt så la sig alla som var i vänsterfilen längst till vänster i körfältet och de i mittenfilen längst till höger i sitt körfält för att bana väg för vespor (eller scootrar:D) och motorcyklar. Om någon råkade vandra mot vita strecket blev alla förare av tvåhjulingar riktigt upprörda. Man bildade alltså en fjärde fil åt tvåhjulingar, dvs inget behov av att "smita emellan". Det hela var underförstått och fungerade perfekt.
Kan tillägga att jag förstår att behovet av detta beteende blivit framtvingat då det är en helt sannslös massa tvåhjulingar i Paris. Många har verkligt sett fördelarna med att pendla på det viset och de har fått ett eget körfält som tack under rusningstid.

Nackdelen med pendlarna på sina scooters är att de kör väldigt fort och har i absolut bästa fall en integralhjälm på sig, men ofta nån form av avancerad cykelhjälm. Igen annan skyddsutrustning.

turbo
2009-01-23, 23:11
snoopy, häftigt! vad gör man om en bilist missar grejen och plötsligt täpper till den extra filen? :)

jag tycker man kan tillåta mc i bussfilen permanent! det skulle underlätta trafiken och jag tror inte det skulle störa bussarna alltför mycket heller.

swedan
2009-02-12, 07:56
Håller med bl a Mats. Det borde vara tillåtet att köra hoj i ALLA bussfiler. Som det är nu måste man hålla koll på varenda bussfilsskylt för att se om det står MC eller ej. Jag brukar ofta köra i bussfilen oavsett om det är tillåtet eller ej och har inte haft några problem med bussarna. Använder även vägrenen ibland om köerna är i stort sett stillastående. Risken att köra där är att vägbeläggningen inte alltid är den bästa och aťt det ligger en del skräp där oxå...

Mats Liifv
2009-02-12, 08:42
H Använder även vägrenen ibland om köerna är i stort sett stillastående. Risken att köra där är att vägbeläggningen inte alltid är den bästa och aťt det ligger en del skräp där oxå...

Det finns ytterligare en risk med att köra på vägrenen. "Farbror Blå" har synpunkter på det. Fick själv 800:- i böter för det när jag "lånade" lite vägren för att ta mig förbi stillastående köer på Klarastrandsleden. :(

Bajen-Sam
2009-02-19, 10:01
De hade detta på test i Stockholm för några år sedan på vissa sträckor och från Roslagstull till Danderydsbron har de lämnat skyltarna kvar, så där är det bara att köra i bussfilen.

Vet inte om skyltarna finns kvar på andra ställen i stan?

Har dock inte läst vad de fick ut av denna test, troligen att vi inte får köra i bussfilen då de inte satt upp dessa skyltar på andra ställen.

Mc-Bosse
2009-03-26, 23:53
Stopp och belägg!!! Det heter bussfil och den finns där för att underlätta för bussen att kunna hålla tidtabellen. Cyklister får köra där nu men det skulle vara förbjudet det med. Bussfilen skulle egentligen vara avgränsad med staket så vi busschaufförer skulle slippa andra trafikanter och kunna hålla tidtabellen. En mc kör fortare men det är ändå fel att låta annat än bussen köra där.

Jo jag har kört buss i 25 år och så fort det blir förbättringar för kollektivtrafiken så tillkommer det en massa undantag som gör att effekten av förbättringen till stor del uteblir. Vad blir effekten om jag ska behöva ligga i 10 km/ tim bakom en cyklist i bussfilen? Jo att jag inte kör i bussfilen för att komma fram utan använder filen till höger om bussfilen till andra trafikanters förtret.

Det känns att bussen kör nämre än vad den gör för att det är som en vägg när du tittar i backspegeln.

Åsikter från en busschaufför.

Nina
2009-03-27, 06:25
Men här på väg 73 Nynäsvägen kör bussar i bilfilen och bussfilen bredvid är helt tom. Varför kör man så när man har fått en egen hel fil?

swedan
2009-03-27, 07:51
...Cyklister får köra där nu...

Cyklister i bussfilen låter ju helt galet. Har för mig att även s k eu-moppar får köra där inkl mopedbilarna. Det måste vara ett effektivt hinder för bussarna....
Jag tycker att inga långsamtgående fordon eller bilar (förutom taxi) ska få köra i bussfilen, däremot mc för de är så pass få/snabba/smidiga att de inte bör utgöra något hinder. Sen känns det säkrare för mig som mc-förare med en egen fil utan bilister som gör oplanerade filbyten utan att ge signal.

klaus
2009-03-27, 07:56
bussfilen är bara för bussar i linjetrafik om den nu inte har en tilläggstavla att den gäller för bussar :) Alltså om man tomkör så får man inte ligga där,sedan beror mycket på hur trafiken är,är det rusning så ligger jag alltid i bussfilen, och är det inte rusning så spelar det egentligen ingen roll.Bussfilen på Nynäsvägen mot stan har massa påfarter som korsar så det känns ibland inget vidare även om korsande bilister har väjning,men som tur är så finns i alla fall inga cyklister där. Bussförare är som alla andra,det finns bra och mindre bra förare och alla kan ju göra fel ibland.
En som kör buss, motorcykel och cykel

turbo
2009-03-28, 12:03
Cyklister i bussfilen låter ju helt galet. Har för mig att även s k eu-moppar får köra där inkl mopedbilarna. Det måste vara ett effektivt hinder för bussarna....
Jag tycker att inga långsamtgående fordon eller bilar (förutom taxi) ska få köra i bussfilen, däremot mc för de är så pass få/snabba/smidiga att de inte bör utgöra något hinder. Sen känns det säkrare för mig som mc-förare med en egen fil utan bilister som gör oplanerade filbyten utan att ge signal.

bra sagt! jag håller med, motorcyklar borde kunna köra där utan att störa funktionen med en bussfil, att bussarna ska ha någon chans alls att komma fram i tid. mopeder och mopedbilar måste vara ivägen, eller?

nordicbiker
2009-06-09, 14:58
Separera olika fordon i traffiken är i alla fall en bra sak. Men cyklister i busfilen? Detta passar inte ihop, hastighetsskillnaden till bussar är mycket för stort! Däremot ser jag ingen problem med att tillåter mc på busfiler, mc störa ja inte bussarna! Säkerheten för mc förarna höjs, eftersom många (jag inkludera mig själv) skulle annars försöker att smyger sig fram mellan bilarna när trafiken gå trögt. MC förbruker mindre plats i våra städer (och i många fall också mindre bränsle) som bilarna, varför inte "belöna" detta med att tillåter mc på busfilen och därmed höjer framkomligheten? Titta bara in i bilarna: i hur många sitter mer som en person under rusningstrafiken? MC är en mindre miljöskadligt sätt att kommer från A till B, därför få den gärna ha extra rättigheter!

Jonas
2009-06-09, 20:07
Numer får Eu-mopeder inte heller köra i bussfilen vilket jag tycker är ett korkat beslut. I alla fall borde det vara tillåtet innanför tullarna (läs stadskärnan i andra städer än Sthlm). Jag har kört Eu-moped i Sthlm i tre år och har aldrig varit i vägen för någon buss. Och självklart borde motorcyklister och Eu-mopedister premieras för att de lämnar bilen hemma. Visst, många av oss skulle säkert också kunna ta bussen, men ändå. Vi är ju också ett snyggt inslag i trafiken, icke att förglömma. Om man inte kör utan dämpare då eller på bakhjulet mot rödljus etc...

Med Eu-mopeden kör jag från Södermalm till Djurgården på tio minuter i bussfilen en trafikerad dag. Om jag måste dela fil med bilarna skulle samma sträcka ta 25 minuter, minst.

Apropå det; vad är böterna för att ha kört i bussfil? :)

nordicbiker
2009-06-10, 18:55
Efter jag läste denna Fred skickade jag mail till Vägverket och frågade om man kan inte öppnar busfilen på E4 från Kista in till Järva Korg för MC. Där är det kö varje morgon. Jag själv bruka at hojen om jag måste in i stan (om jag inte ta tbanan) för det är helt meningslöst att försöker kommer ut med bilen från Kista efter kl 16:30 till 19:00. Blir nu nufiken på svaret! Tydligen finns ingen logik bakom vilka busfiler få användas av mc och vilka inte. Exempel: vägen från Norrtull förbi Naturhistoriska RM är öppen för MC. Varför inte den mycket hårdare traffikerade E4?