handdator

Visa fullständig version : Lackera



Daimbag
2009-01-14, 10:53
Är det någon som testat att lackera några mc-delar själv, typ tank och skärmar. I så fall hur gick ni tillväga för att få det riktigt bra? Vilka slags färger använde ni?

Nina
2009-01-14, 10:57
I mitt fall hade jag en glasfiberskärm som jag mattade ner med våtslippapper under rinnande vatten och sen lackade jag den mattsvart, inga problem. Varför jag mattade ner den var för att skärmen var högblank och vit, jag ville få färgen att fästa bra. Det var en vanlig mattsvart lackfärg jag köpt på Biltema.

Daimbag
2009-01-14, 11:21
Har målat en tank en gång men det blev sådär. Blev rekomenderad att köpa en dyrare och bättre sprayfärg med riktig billack i. Men sedan måste man väl lägga på någon klarlack över för att det ska hålla bra. Tanken jag målade var också i mattsvart.

Nilsson
2009-01-14, 13:55
allt i hopa e ganska enkelt , packa i låda och lämna det till lackerare , jag provade själv och det blev skit ( jag kommer aldrig att lacka själv ) men ska du ha matt svart ska du inte ha klar lack ju

pewa
2009-01-14, 21:03
Har också testa själv.. det blir ju inte som hos en lackerare men ändå helt OK tycker jag!
Jag lackade en tank till en gammal veteranare. Började med att slipa ner gammal färg och spackla igen en liten byngla. Körde med våtslippapper och sen på med någon grundfärg. Två lager vanlig färg ovanpå det och avrunda med lite klarlack.

Nu har den tanken bara legat i garaget sedan dess så jag vet inte om den tål regn ;)

Daimbag
2009-01-14, 21:44
Det stora problemet är ju just detta med "matt klarlack". Har målat med vanliga sprayfärger och fått ett riktigt bra resultat MEN problemet blir sedan när man ska ha på något som skyddar färgen för den blir flammig och dålig med tiden. Det enda som tydligen funkar är att lämna in tanken så att en lackerare lägger på den matta klarlacken eller om man har en kompressor, färgspruta och lack med härdning. Men detta kostar ju några slantar......

pewa
2009-01-14, 23:04
Ska man lacka mycket vore det kul att bygga en egen liten lackbox och köpa seriösare grejer, men det kostar en del som sagt.

Någon som testat lacka själv med tryckluft?

Gert
2009-01-14, 23:24
Har både grejorna och testat vid olika tillfällen, men lätt är det inte så jag har fått lika många resultat som test. Men det är ju kul att ha gjort det själv och vill man så kan man ju bara slipa ner det igen.Det är nog en hel vetenskap med densiteten på färg,ventilation och värme.

Jan-Olov
2009-01-15, 00:02
Jag åstakom en skada på frugans mc, mitt uppe på tanken. Jag fixade bucklan och lät en firma som gör dekaler och liknande göra en stilig fantasi figur i gråsvart själhäftande plast som de täckte skadan med. Resultatet blev axeptabelt, jag säger detta som ett tipps till någon annan olycklig som ställer till det för sig.

Daimbag
2009-01-15, 00:15
Har kollat upp vad det skulle kosta att lackera om en tank i mattsvart. billigaste är 1500:- Kan tycka att det är helt ok men när man ska ut pengar för nya däck service och besiktning känns det som att detta ligger längst bort. Kan man då på något sätt lösa det själv vore det jättekul.

Jan-Olov
2009-01-15, 18:34
Testa vet ja, det är inte så mycket att förlora det går att slipa av och lämna in den senare om du misslyckas. Går det bra så känns det kanon om man gjort det själv.

Hamre
2009-01-15, 23:28
Jag har lackat möbler med en elektrisk lackspruta. Jag blev faktiskt nöjd.
Lacka med sprayburk går också bra, bara man är noga och inte har för bråttom. Sen kan man fixa ytan med llte Autosol och en polermaskin.

Daimbag
2009-01-20, 00:22
Har nu beställt riktig billack på sprayflaska, hoppas den blir bra, betydligt dyrare än de vanliga man köper. Så nu har jag slipat och slipat och slipat, ska grundmåla och slipa igen sen är det dags för spraylacken. Uppdaterar senare om hur det blev.

pewa
2009-01-20, 17:40
Har nu beställt riktig billack på sprayflaska, hoppas den blir bra, betydligt dyrare än de vanliga man köper. Så nu har jag slipat och slipat och slipat, ska grundmåla och slipa igen sen är det dags för spraylacken. Uppdaterar senare om hur det blev.

Hur mycket är betydligt dyrare? Ska bli intressant att se resultatet!

Daimbag
2009-01-20, 20:17
Sorry, det kunde jag ju skrivit. Jag har testat vanliga spray som ligger på ca: 50-80:- Den med riktig billack går på 160:- Så jag hoppas på att den är bättre.

Daimbag
2009-01-21, 20:30
Ok, har målat 2 lager grundfärg (1 komponent). Täckte jättebra men känns som sandpapper, vet inte riktigt vad det beror på???? förarbetet var riktigt noggrant gjort, tror det beror på färgen.....
Ska nu våtslipa med 1000 kornigt sandpapper sena ska det lackras med riktig färg.

Daimbag
2009-01-24, 01:11
Ok, nu har jag målat färdigt. Otrolig skillnad jämfört med andra sprayfärger jag målat med, den här färgen hade ett helt annat munstycke så det var lättare att lägga på färg.
Bifogar lite bilder: Första bilden är efter första målningen, andra bilden är när jag precis har lagt andra måkningen. Kan verkligen rekomendera "Umeåcarlack"!!!!