handdator

Visa fullständig version : Jag tutar...



Nina
2009-01-10, 15:57
...om nån genar i rondellen och kör över till mitt körfält. I dag tutade jag på en bilist, han körde rakt fram i rondellen och rakt in i mitt körfält utan blinker eller ens se sig för och där fanns jag givetvis så jag hängde på tutan för att han ska vakna. Vad händer då? Jo, karln blev så skrämd att han höll på att köra över refugen till motsatta körbanan! Och sen blev han arg och sa till sin tjej att blänga ilsket hon också. Jaha, än sen? Kör riktigt från början då. Äh, åk hem och somna om.

Mats Liifv
2009-01-10, 18:50
Känner väl igen situationen. Händer ofta i rondellen hemma hos mig. Har gjort precis samma erfarenhet som du vad gäller tutandet. Har slutat tuta och i stället försöka hålla mig undan så gott det går. Vet aldrig vad dom tar sig till när de plötsligen rycker till i ratten. Detta problem har blivit mycket värre sedan den nya lagen infördes om att det var okay att köra i vilken fil man vill, oavsett vart man ska. Upplagt för missförstånd, nu är de oväntade filbytena legio. Var betydligt lättare och mer förutsägbart när alla körde efter samma regler.

Nina
2009-01-10, 20:17
Jo, men nu hade jag ingenstans att hålla mig undan så gott det gick. Det var bilar bakom som låg nära, det var bilar som har en tendens att köra förbi markeringar och skyltning och står nästan halvvägs in i rondellen till höger i väntan på att få köra. Det fanns inte mycket att välja på var man ska ta vägen när folk kör som packade sillar i förhållande till varann i trafiken.

Mats Liifv
2009-01-10, 22:32
Rondeller är farliga ställen, minst sagt. Den plats där det smäller mest i landet är rondellen vid Roslagtull i Stockholm. Krockar sker där varje dag. Väljer så gott jag bara kan andra vägar. Mycket långtradare också, riktigt ruggigt. Har varit nära att smälla själv ett par gånger. Man känner sig väldigt liten med en stor långtradare som plötsligen byter fil utan att se mig....

Nina
2009-01-11, 07:05
Ligg bredvid lastbilen i mitten, inte vid framdelen eller bakdelen så kan du köra bredvid utan problem i en rondell.

tomahs900
2009-01-11, 09:24
Inte bara bilister som e vårdslösa i rondeller...
I somras blev jag omkörd av en hoj som va bakom mig när vi gick in i rondellen,vi skulle båda direkt
till höger.
Han körde om mig höger sida...när vi skulle ur rondellen ....o där finns bara en fil.
Där blev trångt mellan mig o räcket.
Då jag aldrig tvättar min jobbebil såg jag sen hur nära han varit...han fick tvätta
sin jacka sen.
Såg ut som någon dragit sin armbåge längs hela sidan på min bil.

Jan-Olov
2009-01-11, 10:59
Jag skulle direkt till höger i en rondell för något år sedan och höll för långt till höger i min fil och blev omkörd mitt i svängen an en bilist som hade brottom, jag ligget altid mitt i filen sedan det tillfället.

Nina
2009-01-11, 12:31
Oh ja, på hoj ser jag till att ta plats. Sen finns det besserwissers som tycker man ska köra andra vägar än dit man ska, de som viftar med armarna i sina bilar och pratar för sig själva. Förra sommaren körde jag enligt anvisning, jag följde alltså blå tavla före rondellen som sa att jag kan ligga kvar i vänster körfält om jag ska rakt fram. Bilisten bakom tutade och tyckte jag skulle köra vänster. Vad ska jag dit och göra? Han hade uppenbarligen inte läst trafikanvisningen som sa att båda körfälten gick rakt fram. Ibland blir man bara så trött...

Mats Liifv
2009-01-11, 14:10
Ligg bredvid lastbilen i mitten, inte vid framdelen eller bakdelen så kan du köra bredvid utan problem i en rondell.

Är extremt noga med att se till att inte hamna i "döda vinkeln", inte bara i rondeller utan även på E-4:an, till och från Arlanda. Antingen gasar jag på eller slår av. Många, för att inte säga de flesta, bryr sig inte om att vrida på huvudet utan byter bara fil efter att ha kollat i backspeglarna. Försöker efter bästa förmåga köra defensivt och tänka ett steg till. Har gått bra så här långt, peppar, peppar. Tror även att man som yrkesförare, med många mil bakom ratten får något av ett "sjätte sinne" för vad som ska hända, innan det händer. Märker det ofta när jag åker med min fru, som inte har så stor körvana att vi kan hamna i situationer som inte behövts, med mer fantasi.