handdator

Visa fullständig version : Grusväg under 7 timmar



Nina
2007-06-10, 21:17
I dag har jag kört hoj, äntligen. :D
Jag har kört en himla massa grusvägar, många var också med rullgrus till max. Det gäller att svänga på rätt sätt där, annars far hojen iväg med en (om man inte fegar ur och kryper igenom kurvorna som många gör). ;)

Vi kom in på en väg omkring Taxinge strax före Södertälje, efter ett tag såg jag en varningstriangel vid vägkanten. Ingen bil syntes till med däremot var det avspärrat i skogsdungen som fanns rakt fram mitt i högerkurvan.
…vad nu då? Har nån kört AV??? funderade jag och letade efter nåt vrak. Såg inget men efter en stund dök ett bilvrak upp.
– jaha, har snorungar stulit en bil nu igen och kört skiten ur den? tänkte jag. Jämns med bilen ser jag ett par siffror på förardörren, en rallybil!! :D
– RALLY ??? Har de rally på gång NU?? tänkte jag och funderade om den pågick just nu eller var avklarad. Jag såg ingen publik så jag antog den var avklarad.
Inte kul om man råkar köra in på en grusväg och det pågår nåt rally, tänk att möta en bil med bredställ mitt i kurvan på en smal grusväg med rullgrus… :o

Senare dök två bilar till upp i diket samt två killar som satt och väntade på nån bärgare.
Vi fortsatte vår färd på grusvägarna, tog en fika och sen bar det av hemåt igen. Tror jag aldrig sett så mycket grusvägar förut, det var bara grus, grus, grus… ;D


Kul är det med gruskörning!

Men hur kör man egentligen på grus…?
Mina tips:
Om du upplever att hojen slingrar sig på grus har du för låg hastighet. Öka så slutar den!
Om du hamnar ner i håligheterna kör du för långsamt, öka farten och kör på topparna av bulorna, hojen kör då över hålen men utan att sänkas ner i dom. Det blir mindre skumpigt då... ;)
När man svänger på grusväg ska man inte luta hojen, luta dig själv istället inåt men håll hojen mer upprätt. Då kan du t o m gasa på lite i kurvorna! Sitt gärna på ena skinkan, flytta rumpan på sadeln! Svänger du höger så sitter du mer åt höger (på vänster skinka alltså) och lutar dig mer åt höger.
I uppförsbacke flyttar du tyngdpunkten framåt till framhjulet, här lutar du dig över tanken alltså.
I nedförsbacke flyttar du rumpan bakåt, lägg alltså tyngden på bakhjulet.
Vid bromsande, använd helst fotbromsen, du KAN använda handbromsen också men låt bli den om vägen svänger.

Ha kul på grus nu, det är faktiskt förbaskat kul. Kan man köra på grus kan man nog köra var som helst. ;)

mammamu
2007-06-10, 23:03
En prestation att köra grusväg i 7 timmar! Är det din sambo/man som är din handledare?

Nina
2007-06-11, 06:17
En prestation att köra grusväg i 7 timmar! Är det din sambo/man som är din handledare?




Det är min svärfar som kör hoj året om, sommar som vinter. :D Jag varvar honom med trafikskolan, tyvärr tycker jag att det är för lite övande privat, helst – om jag fick bestämma – skulle vi vara ute varje dag. Jag vill ha intensitet, mycket och ofta, inte dutta här och där bara. :D
Trafikskolan sabbade min vecka jag har nu. >:( Jag hade fyra dar på raken men de strök några lektioner för de tyckte jag utvecklats så bra så nu har jag bara två dar på raken…! Attans otur. Jag hade gärna haft fyra dar i rad.

mammamu
2007-06-11, 13:41
Men herregud!! Fyra dagar på raken - hur många lektioner har du tagit totalt?
Här är lektionerna 70 minuter och jag har hunnit med 8 st än så länge.

Jag skulle också vilja köra mer privat men blir det en gång per vecka så är jag glad. Det är sambon som är handledare och han jobbar MYCKET. Lägg till att vi har en liten sladdis på snart 4 år som vi måste ha barnvakt till när vi ska ut. Suck! Hennes storasystrar som är tonåringar är ju inte alltid sugna på att vara barnvakt när vi vill det.... ::)
Suck!

Funderar på att skaffa en sån där sportig hoj som går lite fortare. Kommer polisen så kör jag ifrån dem.....ha ha.
Tuff jag var nu va?

mammamu
2007-06-11, 13:43
En sak till: har du uppkörningstid?

Nina
2007-06-11, 14:49
He he barnvakt kan vara svårt, min dotter är nu 8 år så hon är mer självgående. Jo jag har en tid, börjar redan bli nervös... ;)
Det ska väl förhoppningsvis gå bra, hoppas jag. Har hört att de kan vara rätt petiga av sig och kugga folk för skitsaker också. Kanske det beror på om han fick nåt av frun kvällen före eller ej?! ;)
Jag har dubbla 60 minuters lektioner varje gång, jag sitter alltså på hojen under 120 minuter varje lektion. Jag vet inte hur många lektioner jag är uppe i nu (…12?) men det är några stycken.