handdator

Visa fullständig version : Spännande



Nina
2009-01-06, 08:27
Först var bakdäcket till Trajjan på väg och nu är det försvunnet. Jag kontaktade www.dackonline.se och meddelade att försändelsenumret inte stämmer, det går inte att spåra däcket så visar det sig att det har försvunnit nånstans. De har nu lagt en ny beställning som jag inte behöver betala (givetvis för det har ju inte kommit hit). Vi får se vad deras leverantör ger för försändelsenummer och leveransdatum samt när det däcket ska komma.

Bakdäcket till BMW:n är på väg men är manuellt inlagd, det går inte heller att spåra (!). Jag kan inte låta bli att fundera om det är så att däck försvinner i Tyskland, nån som drygar ut sin lön? Behöver däck själv? Har detta hänt förut eller har jag bara haft en maximal otur helt enkelt?

Nån annan som köpt däck via www.dackonline.se och fått sina däck utan problem?

stefanistockholm
2009-01-06, 08:56
Nån annan som köpt däck via www.dackonline.se (http://www.dackonline.se) och fått sina däck utan problem?


Nää... snarare tvärtom. Den erfarenhet jag har av att köpa däck från nätet var just den att de försvann. De ersattes utan vidare knot av en ny leverans men väntan blev ju längre. Efter att ha talat med vänner som handlat där så har nästan alla varit med om samma sak. Däcken kommer fram men inte på första försöket, så har man bråttom så sparar man sinnesro på att betala ett par kronor xxtra och handla av sin lokale leverantör...

Nina
2009-01-06, 10:10
Jo, jag kollade in hojdäck.se också, deras priser var inte mycket lägre och de hade inga TKC80. Däremot Michelin T63 som låg som andrahandsval. Om jag gått till t ex Yamaha Center och beställt hade jag fått punga ut mer pengar javisst men jag är ute i god tid och däcken lär komma i tid för däckskifte inför säsongen ändå. :)

tomahs900
2009-01-06, 10:59
Har handlat till både bilen o hojjen på däck online men aldrig haft bekymmer mer än att även om jag beställde däcken samtidigt så dök dom upp vi olika tillfällen....

Tänkte handla på stenogrus.com nästa gång....priserna skiljer inte så mkt..

Mats Liifv
2009-01-06, 15:22
Har inga egna erfarenheter av www.dackonline.se, men har fått beskrivet just samma problem som berättas om här. Uteblivna leveranser innan man påmint, fel däck levererade etc. Slutligen har man alltid fått det man beställt men inte utan strul. Har själv beställt två gånger från www.reifenversand.com. Inga problem alls utan allting kom inom en veckas tid. Fick dock vid ett tillfälle ett TL (tubeless) märkt TKC 80 i stället för det beställda TT(tubetype). Hörde då av mig och fick veta att det inte spelade någon roll. Det går alldeles utmärkt att lägga slang i ett slanglöst däck, men naturligtvis inte tvärsom. Lika bra erfarenhet av www.rodamoto.es, däcken kom inom ungefär en vecka utan strul.
Handlade även två gånger av en kille som tidigare jobbat på Rodamoto, men startat eget. Även där gick det bra och till fantastiska priser. Dessvärre gick han i konkurs. Priserna var nog lite för bra. Inte heller några problem med www.hojdack.se. Beställde däcken på torsdag kväll innan midsommar och hade dom hemma till tisdag lunch. Snabbt och till bra pris. Har kanske haft tur med mina beställningar, men inga problem, så här långt. När det är dags nästa gång blir det nog www.stenogrus.com som får gälla. Verkar ha ett bra sortiment på TKC 80 som är mitt förstaval till grushojen.

Nilsson
2009-01-06, 16:03
jag köper mina hos däckkrängare jag tror inte man tjänar så mycket på att köpa via nätet , jag kör dit ställer hojen , dricker kaffe snackar lite och sen e det klart jag gillar ej bekymmer

Mats Liifv
2009-01-06, 16:21
Har hittills tjänat mellan 1.000 och 1.500:- per uppsättning, jämfört med att handla hos de lokala handlarna i Stockholm. Det räcker som argument för mig att handla via nätet. Det skiljer naturligtvis mellan olika handlare, men så har skillnaden varit när jag jämfört de olika däck jag handlat. Märker att allt fler handlar via nätet bland kompisarna så fler tycker uppenbarligen som jag. Jämför priserna och bilda dig en egen uppfattning om du tycker det är värt att handla på nätet eller ej.

Nilsson
2009-01-06, 17:23
jag säger inte att det e fel och handla över nätet , men Jag för min del handlar hos mina kontakter här nere , köpte Metzler z6 till Gtr1400an då körde killen hem och hämtade hojen bytade både fram och bak körde hem hojen , och jag har för mej det gick på ca 3000 , så mitt råd e kolla rundt innan ni handlar jag fick dock sprickor i framdäcket men det var inga problem han lade på ett nytt , vet ej hur det funkar med garantier över nätet

Nina
2009-01-06, 17:43
Jaha, där ser man. Nu dök det upp tips på webbsajter där man kunnat köpa däck utan kruseduller. Fick svar nu, de delar upp däcken, tydligen beroende på var i landet respektive däck finns. Sen räknar de tydligen vad transporten kommer kosta så ett däck kommer med DHL och det andra med postbilen. Varför dela upp med olika fraktbolag om inte för att det ska vara så billigt som möjligt? Däcken fanns inte i ett och samma lager som jag trodde utan i olika städer i Tyskland. Nåja, de är på väg i alla fall men kuslig känsla när de delas upp och skickas olika tider och från olika städer.

Jan-Olov
2009-01-06, 17:51
Jag gör som Nilsson handlar av en jag kan se i ögonen, händer något så har jag garanti. Vi som tillhör en lokal klubb har de sista åren haft bra rabatt på kläder och tillbehör samt däck, så att handla någon annan stans är inte aktuellt för närvarande jag få se hur det blir nu till våren.

tomahs900
2009-01-06, 18:07
Jaha, där ser man. Nu dök det upp tips på webbsajter där man kunnat köpa däck utan kruseduller. Fick svar nu, de delar upp däcken, tydligen beroende på var i landet respektive däck finns. Sen räknar de tydligen vad transporten kommer kosta så ett däck kommer med DHL och det andra med postbilen. Varför dela upp med olika fraktbolag om inte för att det ska vara så billigt som möjligt? Däcken fanns inte i ett och samma lager som jag trodde utan i olika städer i Tyskland. Nåja, de är på väg i alla fall men kuslig känsla när de delas upp och skickas olika tider och från olika städer.

De förklarar ju varför mina oxå dök upp vid olika tillfällen....
Konstigt med bildäcken...dom va ju likadana alla 4:a så dom borde ju legat på samma lager?

Nina
2009-01-06, 18:11
Ja men nu fanns mitt framdäck till BMW:n i en stad, det gick fort att skicka därifrån. Det kom hela 5 dar före utsatt tid. De andra två jag beställt, bakdäcken, finns i olika städer. Man kan ju tycka att när det är ett par TKC80-däck så borde paret finnas på samma lager. Icke då, de är alla i olika städer.

tomahs900
2009-01-06, 18:13
Ja men nu fanns mitt framdäck till BMW:n i en stad, det gick fort att skicka därifrån. Det kom hela 5 dar före utsatt tid. De andra två jag beställt, bakdäcken, finns i olika städer. Man kan ju tycka att när det är ett par TKC80-däck så borde paret finnas på samma lager. Icke då, de är alla i olika städer.

Tror dom har för mkt tillgång till öl därnere:):)

Nina
2009-01-06, 18:20
Tror dom har för mkt tillgång till öl därnere:):)
Ha ha ha! Ja det måste vara så, har aldrig förr upplevt nåt lika rörigt som detta. Man blir nästan sömnlös för man oroar sig ”Tänk om de gör fel nu då och jag kommer sitta med ett TKC80-däck fram och ett Bridgestone landssvägsdäck bak på BMW:n??”. :rolleyes:

Mats Liifv
2009-01-06, 18:20
.
Nåja, de är på väg i alla fall men kuslig känsla när de delas upp och skickas olika tider och från olika städer.
Om de gör på det sättet känns det nästan givet att de kan bli olika typer av problem med leveranserna. Har aldrig hört talas om något liknande sätt att lösa transportfrågan. Har alltid fått alla mina däck samtidigt. En gång beställde jag så många som tio, av olika typer och allt blev rätt. Vad gäller reklamationer har jag aldrig haft något problem, utan de tyska firmor som gjort fel har löst problemet snabbt och enkelt efter ett förklarande mail.

Har för egen del aldrig reklamerat ett däck under de trettiotre år som jag kört hoj så den risken känns ganska försumbar för min del. Naturligtvis finns det ett värde i att stötta sin lokale handlare, speciellt på en liten ort. Hur mycket det är värt kan bara var och en avgöra.

Finner det märkligt hur stora avanser handlarna i Stockholm anser att de måste ha. För ett par år sedan ville en firma ha 4.000:- för fram och bakdäck till min BMW. Då "bjöd de på montering" Handlade i stället på nätet och fick betala för samma däck, TKC 80, inklusive montering 2.100:-. Efter det har jag utslutande importerat mina egna däck. Har en kille som monterat mina däck sedan slutet på sjuttiotalet. Gissar att han monterar mer däck än han säljer. Han väljer att anpassa sig till kunderna, medan andra väljer att ta en tusenlapp eller mer för att montera däck som man inte köpt hos dom. Tiden får utvisa vilken metod som är lönsammast i längden.

Bra med en sån här tråd så att man kan få reda på vilka handlare som sköter sig. www.dackonline.se lär inte jag handla ifrån i alla fall. Tur att det är en stund till du ska börja köra, Katarina. Du får hålla oss uppdaterade om vad som händer....

Nina
2009-01-06, 21:55
Tjaa... Framdäcket till BMW:n fanns i Worms, utanför Frankfurt am Main i södra Tyskland. Bakdäcket är i Lerhte utanför Hannover i norra Tyskland. Det andra bakdäcket vet jag inte men tydligen inte på samma ställe i alla fall. Därför kommer däcken vid olika tidpunkter och datum. Nu tror jag att alla som läser tråden vet hur däckonline fungerar och varför man inte får alla däck samtidigt. ;)

Molgan
2009-01-17, 16:10
Jag beställde från samma ställe och råkade ut för samma sak. Ett däck dök upp i tid men det andra försvann, hamnade på fel ställe osv. Det var därför jag fick sno en bekants mt21 fram och karoo bak när jag skulle på norrlandsträffen. Nu var det nog lite tur i oturen då jag tror TKC80-däcken fått det kämpigt i den djupa sanden. =)