handdator

Visa fullständig version : Bra sporthoj för nybörjare?



turbo
2007-04-05, 11:41
Hej!

Har länge varit sugen att börja åka sporthoj, endast kört supermotard tidigare.
Vad finns det för bra inkörsmodeller till sporthojandet?

CBR600 verkar vara det allmänna tipset. Räcker 600 om man kört en hel del hoj innan.
Är alltså inte min första hoj, utan min första sporthoj. Vill ju inte behöva byta igen nästa säsong för att man vuxit ur den..

pewa
2007-04-07, 11:52
Hej!

Har länge varit sugen att börja åka sporthoj, endast kört supermotard tidigare.
Vad finns det för bra inkörsmodeller till sporthojandet?

CBR600 verkar vara det allmänna tipset. Räcker 600 om man kört en hel del hoj innan.
Är alltså inte min första hoj, utan min första sporthoj. Vill ju inte behöva byta igen nästa säsong för att man vuxit ur den..


Den ända sporthoj jag kört är en R1:a och den räckte till iaf :)
Skulle tro att det är lättare att lära sig köra på en 600:a och se byta upp sig.

Nått mellanläge kanske? CBR900?

turbo
2007-04-10, 14:19
Pratade med en försäljare som sa att många som köper en 600:a kommer in säsongen efter och vill ha något större. Många av dom hade iof inte haft motorcykel innan så då är det väl en annan sak.

Ska nog sata på en 900, CBR:en är fin, vad finns för andra i samma klass?

Fredd
2007-04-12, 20:31
Pratade med en försäljare som sa att många som köper en 600:a kommer in säsongen efter och vill ha något större. Många av dom hade iof inte haft motorcykel innan så då är det väl en annan sak.

Ska nog sata på en 900, CBR:en är fin, vad finns för andra i samma klass?


Öpnna blocket.se och sök efter GSX-r, ninja, fireblade osv.. finn en mängd sporthojar i samma klass som CBR.

turbo
2007-04-13, 00:55
Tack för tipsen men Honda är Honda :) Ska förhoppningsvis och provköra en CBR900 nästa vecka

påminner lite om den här
http://www.blocket.se/vi/11520506.htm?ca=2_s

pewa
2007-04-13, 13:12
Tack för tipsen men Honda är Honda :) Ska förhoppningsvis och provköra en CBR900 nästa vecka

påminner lite om den här
http://www.blocket.se/vi/11520506.htm?ca=2_s


Schyssta färger!

Fredd
2007-04-13, 14:33
En kompis kör GSX-R 750. Jag har testat den ett par gånger och den går riktigt bra, hyfsat lätt att hantera också. Finns även i 600cc om jag kommer ihåg rätt.

pewa
2007-04-18, 08:30
Kom på att jag faktiskt kört en sporthoj till, en Aprilia RSV1000. Skön att köra, grymt ljud sen gillar jag vridet i v-twin också!

turbo
2007-04-18, 09:19
blev provkörning av en CBR900 igår, fan va det gick undan! märks att man inte är van sporthojsåkare, inga knäskrap om man säger så :)

ska nog provköra ett par till innan det blir köp, men det lutar åt sporthoj iallafall!

Fredd
2007-04-18, 18:54
blev provkörning av en CBR900 igår, fan va det gick undan! märks att man inte är van sporthojsåkare, inga knäskrap om man säger så :)

ska nog provköra ett par till innan det blir köp, men det lutar åt sporthoj iallafall!


Om du bor i närheten kan ju Ducati Roadtour vara lämpligt.. såg att det fanns en tård om det under Nyheter. Provköra lite hetlevrade italiernare är alltid intressant.

turbo
2007-04-20, 14:09
blev provkörning av en CBR900 igår, fan va det gick undan! märks att man inte är van sporthojsåkare, inga knäskrap om man säger så :)

ska nog provköra ett par till innan det blir köp, men det lutar åt sporthoj iallafall!


Om du bor i närheten kan ju Ducati Roadtour vara lämpligt.. såg att det fanns en tård om det under Nyheter. Provköra lite hetlevrade italiernare är alltid intressant.


Intressant! hur ligger ducati i försäkringar?

Hellström
2007-05-03, 23:54
Om du inte köpt hoj än så kan jag ju rekomendera att du köper bikes nya begagnad guide, tror det fanns med fakta om dom 175 vanligaste motorcyklarna, för och nackdelar, priser mm. något att läsa innan man köper en hoj ;)

Fredd
2007-05-04, 00:00
blev provkörning av en CBR900 igår, fan va det gick undan! märks att man inte är van sporthojsåkare, inga knäskrap om man säger så :)

ska nog provköra ett par till innan det blir köp, men det lutar åt sporthoj iallafall!


Om du bor i närheten kan ju Ducati Roadtour vara lämpligt.. såg att det fanns en tård om det under Nyheter. Provköra lite hetlevrade italiernare är alltid intressant.


Intressant! hur ligger ducati i försäkringar?


Missade ditt svar, sorry!
Har aldrigt ägt en ducati så jag vet inte.. men kan tänka mig att dom är något billigare då dom har lägre effekt än japsare(radfyror)

turbo
2007-05-05, 15:33
Om du inte köpt hoj än så kan jag ju rekomendera att du köper bikes nya begagnad guide, tror det fanns med fakta om dom 175 vanligaste motorcyklarna, för och nackdelar, priser mm. något att läsa innan man köper en hoj ;)


har inte köpt någon än, är fortfarande sugen på en CBR men jag ska nog kolla upp den där tidningen, låter intressant! kör du sporthoj?

Scorpio
2007-06-14, 20:57
Jag rekommenderar inte en "värsting" till att börja med. Varken i storlek eller pris. Kör åtminstone en säsong med något lite enklare/billigare och gör eventuella nybörjarmisstag och få in vanan. Om du sedan tycker det är din grej med båge är det ju bara att åka runt och testa olika modeller och se´n byta till vad du vill ha :)

Efter att du börjat få in vanan rekommenderar jag varmt lite bankörning också. Det delas upp i grupper så de som inte vill behöver inte slå några världsrekord. Man blir absolut en bättre förare i trafiken av lite bankörning!

EDIT: Jag läste bara rubriken.. :-[ Det gällde ju nybörjare på SPORTHOJ! Beror förstås på prisklass, men jag säger en tidig Honda 900 Fireblade! Mycket sporthoj för pengarna :) Det gäller att hitta en som inte är mer eller mindre slutkörd bara.. Angående bankörning vidhåller jag dock.

turbo
2007-06-19, 12:25
bankörning är en av anledningarna till att jag vill skaffa sporthoj, ser sjukt kul ut! :)
ska kolla upp fireblade, ska provköra en kompis ninja också

pewa
2007-06-20, 12:19
bankörning är en av anledningarna till att jag vill skaffa sporthoj, ser sjukt kul ut! :)
ska kolla upp fireblade, ska provköra en kompis ninja också


Provköra är bra! zx6r eller zx9r?

_lee_jr
2007-06-23, 18:27
har en fråga de flesta trafikskolor har en gsx750 är de mkt skillnad mellan en gsxr750 och en gsx 750? behöver tips o råd för att ska nog köpa en likande som jag ej behöva bekanta vid.. :P

pewa
2007-06-24, 14:42
har en fråga de flesta trafikskolor har en gsx750 är de mkt skillnad mellan en gsxr750 och en gsx 750? behöver tips o råd för att ska nog köpa en likande som jag ej behöva bekanta vid.. :P


Gsxr-r är sportmodellen medan Gsx är mer av en street/touring såvitt jag vet.. inte så insatt på suzuki.
Vilket som passa dig beror på hur du har tänkt att köra. För snabba kurvir och lite sportigare körning passar nog en gsx-r medans om du vill åka lite längre turer utan att förstöra ryggen så kanske en gsx kan vara ett bra val.

turbo
2007-06-25, 00:40
gsx är enklare att hantera, därför många bilskolor har den. en bra nybörjarhoj!

duboisi
2007-07-19, 16:17
tja.. min rekomendation för nybörjaren är Suziki gsxr 1100.. fördelarna med den är att man slipper ligga och illvarva för att det ska låta bra och kännas bra.. lättkörd o mycket trevlig modell!! Att tillägga är att försäkringen på mig (21 år och är på G med kort) kostar 1644kr helåret! det du

Nina
2007-07-19, 17:00
Jag har en GSX 750 -01:a på trafikskolan, mycket lättanvänd. Ingen räser men tillräckligt bra för nybörjare.

rasmus
2008-02-22, 22:35
Suzuki gsx 750 97-99

Motivering:

Lagom pengar! Väldigt lättkörd hoj som du kan ha i flera säsonger då det finns e väldigt dra driv i dom hojjarna så att man inte tröttna!

pewa
2008-02-23, 00:25
Suzuki gsx 750 97-99

Motivering:

Lagom pengar! Väldigt lättkörd hoj som du kan ha i flera säsonger då det finns e väldigt dra driv i dom hojjarna så att man inte tröttna!


Vet fler som snackar varmt om den hojen. Vad får man ge för en i bra skick?

Välkommen hit förresten!

rasmus
2008-02-23, 20:11
tack tack!

min 99:a som är i riktigt bra skick ligger strax under 40`000. och försäkrings mässigt ligger gsxr 750 acceptabelt i pris.


måtte de bli varmt snart!!!

Scorpio
2008-02-25, 15:35
Suzuki gsx 750 97-99

Motivering:

Lagom pengar! Väldigt lättkörd hoj som du kan ha i flera säsonger då det finns e väldigt dra driv i dom hojjarna så att man inte tröttna!


Jag håller med :) Lite tunnare effektregister än t.ex. en tidig Fireblade men utan tvekan mycket sporthoj för pengen!

Nina
2008-04-24, 16:27
Jag undrar Turbo, blev det nån sporthoj sen, hur gick det? :)

turbo
2008-04-24, 17:04
Jag undrar Turbo, blev det nån sporthoj sen, hur gick det? :)


jag har inte kommit mig för att köpa någon än utan snyltar bara på vänners motorcyklar :-[ min plan är att äga en sporthoj 600-750cc innan sommaren är slut!

Nina
2008-06-30, 14:06
jag har inte kommit mig för att köpa någon än utan snyltar bara på vänners motorcyklar :-[ min plan är att äga en sporthoj 600-750cc innan sommaren är slut!
Hmm, vi är i mitten av sommaren nu. Ingen hoj i sikte än, Turbo? :)

turbo
2008-06-30, 21:28
Hmm, vi är i mitten av sommaren nu. Ingen hoj i sikte än, Turbo? :)

jo, trot eller ej :) en kompis ska sälja sin gxsr 750, 00:a och bara vi kommer överens om priset så köper jag den! jag hade tänkt mig något nyare egentligen men det får vänta, hellre en mc jag har råd att köra än ingen alls, mycket annat som dragit pengar på slutet.

http://www.suzukicycles.org/photos/suzuki-history/2000/2000_GSX-R750_sne_450.jpg

Nina
2008-07-01, 06:37
Vad roligt! Hoppas din kompis kommer fram till ett pris. :)

Nina
2008-07-11, 07:19
jo, trot eller ej :) en kompis ska sälja sin gxsr 750, 00:a och bara vi kommer överens om priset så köper jag den!

Det står ”Mellan två hojar” på din profil, han har förstås inte kommit fram till ett pris än. Snäll kompis som håller dig på halster så där! ;)