handdator

Visa fullständig version : I dag börjar Dakarrallyt



Mats Liifv
2009-01-03, 15:14
Nu blir det många sena kvällar för min del. Kommer följa varenda dag för att se hur det går för våra tre svenskar: Annie, Thomas och Henrik. Kul att det går i Argentina. Blir lite mer omväxling på naturen och inte bara ökenkörning. Har följt detta under en herrans massa år så det blev ett riktigt antiklimax när det blev inställt förra året. Januari har två bra saker, MC-mässan och Dakarrallyt. Livet känns lite lättare och ett hopp om ännu en vår börjar spira. :)

Här finns lite att läsa om Annie. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3560&a=869559

PatrikAdolfsson
2009-01-03, 16:05
Ska bli spännade och se hur det går for svenskarna.

På http://www.dakar.com/indexus.html kan man följa förarna på webben också :D

Patrik

Nina
2009-01-03, 17:58
TV-kanal och tid??

Ingemar
2009-01-03, 18:16
Ja nu blir det mycket tv tittande och sena kvällar. Är nog Eurosport som gäller och brukar sändas kl.23 om det är som vanligt. Brukar vara gott om repriser också. Heja Sverige och alla övriga med för den delen må olyckorna utebli.:)

Mats Liifv
2009-01-03, 20:03
TV-kanal och tid??

Kanalen är Eurosport och tiderna 19:15 respektive 23:00 med en längre sändning på den sena tiden.

Nina
2009-01-03, 20:04
Tack! Då ska jag bänka mig där nu för kl 23 är jag säkert utslagen. :)

Nina
2009-01-03, 21:21
Det var mer bil än mc men tyvärr bara en kvart (15 min). Är 23-inslaget 30 min då..?
Skämt åsido, men det var ett för kort inslag, hade gärna sett mer. Jag såg Tina Törners namn också.

Mats Liifv
2009-01-04, 13:16
Det är definitivt det sena inslaget man ska titta på. Brukar bli en bra fördelning mellan bilar och motorcyklar. Lite beroende på vad som hänt under dagen, vilket brukar kunna vara det mesta. I går kom en mc-kille åkande utan däck på bakhjulet. Tror inte det greppar så bra i sanden....nya prövningar i kväll.

tomahs900
2009-01-05, 21:28
Har vw varit med förr??

Mats Liifv
2009-01-05, 23:38
Har vw varit med förr??

Jodå,

På rak arm vet jag att de var med i alla fall -07, förra året blev det som bekant inget rally.

pewa
2009-01-08, 21:10
Annie Seel hade en tung dag på dakarrallyt: "Just nu glad att jag lever. Vid 358km slets framskärmen av, troligen sten. Den åkte med framhjulet runt ett varv och drog med bromsslangen in i navet. Tvärstopp! Jag slog runt framlänges och slet loss hela hakdelen på hjälmen. Klarade precis syn, tänder, näsa. Ingen bruten nacke. Mekade ihop hojen. Sen ett helvete de sista milen i sanddyn med vegetation, regn och hagel. Men jag kom i mål :-)


En som inte kommer i mål är Pascal Terry :(

Yamaha motorcycle rider Pascal Terry has died in the legandary 2009 Dakar Argentina-Chile Rally. The body was found after the fourth stage, but the French rider had been missing since Sunday’s second stage that took place between Santa Rosa and Puerto Madrid.

Terry had notified race organisers on Sunday that he had run out of gas on his Yamaha but it was believed he rejoined the rally with the help of another competitor, further efforts to contact Terry failed and search operations were launched without any success.

Satellite tracking eventually showed his bike stopped. His emergency signal was picked up by race officials in Paris but Argentine organizers weren’t notified until Monday morning, when a search was launched. Rescuers had a difficult time because of the dense bush and was found between Abramo and Cuchillo Co, about 190 kilometers (120 miles) south of Santa Rosa.

Mats Liifv
2009-01-10, 13:55
De första 40 sekunderna av denna filmsnutt tycker jag är härliga. PG Lundmark från Arvidsjaur visar fabriksåkarna hur man kör hoj. Något ibland de bästa jag upplevt i MC-sammanhang var den helg jag var uppe hos PG och fick åka med och få körtips av honom.

http://www.youtube.com/watch?v=plAHMOgHcU4

Molgan
2009-01-10, 16:35
De första 40 sekunderna av denna filmsnutt tycker jag är härliga. PG Lundmark från Arvidsjaur visar fabriksåkarna hur man kör hoj. Något ibland de bästa jag upplevt i MC-sammanhang var den helg jag var uppe hos PG och fick åka med och få körtips av honom.

http://www.youtube.com/watch?v=plAHMOgHcU4
Härligt. När man kollar bilderna fattar man inte att nån pallar hela loppet, konstant passning av hojarna och inga transportsträckor där man kan slappna av å låta hojen äta kilometer. Att dom tillochmed tar sig tid att trixa och hjälpa sina rivaler gör det ännu mer fantastiskt.

Sändningarna finns på den här sidan för er som saknar eurosport (och de dyker upp innan det sänds i TV):

www.sbs.com.au (http://www.sbs.com.au/dakar2009/#)

Ingemar
2009-01-18, 15:01
Visst måste man beundra dessa envisa dödsföraktande Dakaråkare som kämpade sig igenom årets tävling. En särskild eloge till "ettermyran" Seel som inget tycks kunna stoppa. Hur tusan orkar hon?
Jag tyckte nog årets sträckor var minst lika krävande som tidigare. Och dammet...... hur faaen klarar de att ständigt inandas det? Jag är storligen imponerad. ::)

pewa
2009-01-22, 10:36
Saxat från allt om mc:


Dakar, Marc Coma
Då var årets Dakar-rally avklarat. Segarare i mc-klassen blev spanjoren Marc Coma (KTM) följd av Cyril Despres (KTM) och David Frétigné (Yamaha). Norrmannen Pål Anders Ullevålseter kom på en hedrande sjätteplats medan våra svenska deltagare återfanns lite längre ner. Annie Seel slutade som 76:a och Henrik Rahm som 98:a.