handdator

Visa fullständig version : Dubbdäck till motorcykel



pewa
2008-12-30, 02:20
Är det någon som vet vad som gäller för dubbdäck till mc?

Mötte en Honda Transalp på de snöiga norrlands-vägarna och insåg att det vore ganska tufft att iaf testa köra hojen på dubbdäck. Men vad gäller för regler? Vad man kan läsa om kravet på dubbdäck gäller det endast bilar, men det borde ju inte innebär att man inte får ha dubbade däck även på motorcyklar.

Frågan är bara om ett par billiga thai-däck med ordentliga dubb i är riktigt godkänt :cool:

Nina
2008-12-30, 08:31
Jag har själv haft samma frågor i funderingarna och har sett en och annan hoj utan dubbdäck även efter 1 dec. Jag tror dubbdäck gäller bara personbilar. Lastbilar och bussar behöver inte ha dubbdäck, tror nog mc hör till den kategorin som inte behöver ha dubbade hjul vintertid. Jag har sökt och letat på Vägverkets hemsida men hittar ingen direkt information om det.

Mats Liifv
2008-12-30, 08:47
Man behöver inte ha vinterdäck på motorcykel. Dom är undantagna från regeln som gäller personbilar. Nu är det ju inte dubbdäck som det är lag på för personbilar heller, utan godkända vinterdäck. Du kan alltså ha precis vilka däck du vill på din motorcykel!

Nina
2008-12-30, 08:56
Här finns info på Vägverkets hemsida om vinterhjul, det står inget om mc. (http://www.vv.se/templates/page3____2714.aspx)

Mats Liifv
2008-12-30, 09:37
Gissar att man anser att det är så få som kör på vintern att man inte bryr sig från vägverkets sida.

V Saarela
2008-12-30, 10:14
Det finns skrivet nånstans ungefärligt:
...att man ska ha dubb både fram och bak(minns att det skulle också vara ungefär lika mycket dubb) samt dubben får ej vara av rörtyp.

Annars finns det inga krav på att man måste ha dubb på vintern

Nina
2008-12-30, 10:27
Jag hittar inte den informationen, de kanske har ändrat? Jag tror nog det är så att mc är undantagna liksom lastbil och buss.

V Saarela
2009-01-05, 19:37
Hittar inte heller den informationen mer.
....men det har funntits. Kan hända att dom tagit bort den pga att det är i slutändan så få som använder hoj på vintern(på vägarna)?

Det intressanta med den gamla lagen var att man använde ordet rörtyp. Kan förstå att man friskriver sig från sådana dubb, men jag har aldrig sett eller hört att någon använder den typen av dubb.

Ringer man till vägverket tio gånger och hör vad som gäller, så gissar jag att man får nästan tio olika förslag på vad som gäller?

V Saarela
2009-01-10, 07:38
Tidningen Bike på sidan 18 finns en liten spalt som kallas för "POLISEN SVARAR"

Där svarar polisman Kjell Lindgren(motorcyklist) att det finns egentligen inga krav, men vägverkets föreskrifter(ordet bör används) är ungefär som jag skrev lite längre upp vad gäller rörtyp etc etc

Nina
2009-01-10, 09:05
…och Vägverkets numera Transportstyrelsens föreskrifter letade jag efter och hittade ingen information och undrade om de har ändrat.

V Saarela
2009-01-10, 12:20
1. Föreskriften har funnits på vv´s hemsida för ett antal år sedan. Har tyvärr inget digitalt bildbevis på när jag surfar och tittar på sidan :)

2. Föreskriften borttagen, eftersom det fanns inga egentliga krav.

3. Har sett på forum när folk ringt till vv, så får dom olika svar på vad som gäller.

....så, nu kan vi sluta älta detta? :)

4. Var och en får ta sitt ansvar vad gäller trafikvett. Kan tänka mig att om man nu skulle kommas på med att slingra sig fram med sommardäck på blankis, så förmodar jag att polisen istället kan tolka det för trafikfara eller dylikt?

Nina
2009-01-10, 15:53
1. Föreskriften har funnits på vv´s hemsida för ett antal år sedan. Har tyvärr inget digitalt bildbevis på när jag surfar och tittar på sidan :)

2. Föreskriften borttagen, eftersom det fanns inga egentliga krav.

3. Har sett på forum när folk ringt till vv, så får dom olika svar på vad som gäller.

....så, nu kan vi sluta älta detta? :)

4. Var och en får ta sitt ansvar vad gäller trafikvett. Kan tänka mig att om man nu skulle kommas på med att slingra sig fram med sommardäck på blankis, så förmodar jag att polisen istället kan tolka det för trafikfara eller dylikt?
Förlåt mig men var jag dryg nu eller har du bara vaknat på fel sida i dag?

pewa
2009-01-10, 17:14
Fick detta uttömmande svar från Transportstyrelsen idag:

"Hej

Det finns inget krav på att mc måste ha vinterdäck, däremot så rekomenderar
man det om hojjen ska köras på vinterväglag. kolla med din lokala däckhandlare vilka
däck som finns att tillgå.

Med vänlig hälsning

XXXX
Handläggare
Kundtjänst för fordonsfrågor"

Nina
2009-01-10, 20:20
Det finns inget krav på att mc måste ha vinterdäck, däremot så rekomenderar man det om hojjen ska köras på vinterväglag.
Se där, tack Pewa! :D

pewa
2009-01-11, 10:26
Se där, tack Pewa! :D

Då återstår frågan vilka typer av däck som är tillåtna? Vet de som köpt billiga thai-däck och sen dubbat dom själva