handdator

Visa fullständig version : Förmycket ledig tid och då börjar alla project snurra i huvudet.



voivoi
2008-12-29, 22:56
Det går bara att inte slappna av på sin jul ledighet.
Skall börja med ett project som jag alldrig gjort tidigare.
Jag skall bygga en extra förvaring box under min Trike.
Skickar några cadade bilder på hur det skulle kunna se ut i någorlunda färdig miljö.

pewa
2008-12-30, 02:12
Smart lösning, du kanske kan tillverka och kränga ett par ifall de blir bra :)

Tänkt göra jobbet själv?

voivoi
2008-12-30, 18:36
Tackar och Yep skall göra den själv.
Håller på med en form just nu kommer att skicka in lite bilder på projectet.
Hoppas att alt fungerar som jag tänk mig och blir det bra så kränger jag någon låda. :-)

Jan-Olov
2008-12-30, 19:07
Tackar och Yep skall göra den själv.
Håller på med en form just nu kommer att skicka in lite bilder på projectet.
Hoppas att alt fungerar som jag tänk mig och blir det bra så kränger jag någon låda. :-)

I vad ska du göra den, plåt eller glasfiber, vilket som så har du resten av helgen räddad. Det är kul att ha något som inte andra har och särskilt att göra det själv. Lycka till.

voivoi
2008-12-30, 20:24
Det blir glasfiber.
Saknar verktyg att göra i plåt, svets och dylika verktyg.
Blir lättare och kopiera fler om man gör den i glasfiber.

voivoi
2008-12-30, 21:54
Jaha det tog hela dagen att fixa en mal och så kom jag ihåg att för att kunna fylla ut malen med bygg skum så behövde jag ett varmare rum att jobba i.
Garaget är inte att tänka på ingen isolering och det skulle inte funka att värma upp öppet upp till vinden av resten av huset.
Det var bara att dama av fotogen kaminen gå till lilla friggeboden och värma till den.
Mycke kaffe pauser... innan det blev varmt.
10 kvadrat gick hyffsat bra fort att värma upp ca 3 tim.
Bygg skummet krävde minst 5 grader varmt och det blev som en bastu i friggeboden..;D
Där stog man nästan i fillingarna:D och fyllde skum i formen.
Efter tag så började man fundera Hmmm hur nyttigt är det att stå i ett rum med fotogenvärmare på på ful värme med lite stickande luckt av disel och byggskums som fräser ut skumet av något ämne som var både brand farligt samt andas in.:eek:
Hehe får välla se om jag överlever detta året ut...

Gert
2008-12-30, 23:02
Det är väl så dags nu men är det inte bättre att ta hela "frigolit" skivor till pluggen som limmas ihop med polyteran lim till önskad tjocklek och form ?

voivoi
2008-12-30, 23:46
Jo det hade varit gött att göra med frigolit skivor men läst på olika ställen att frigolit inte är så bra att använda som plugg tack vare att det kan smälta..
Som sakt jag ingen expert,, Kör en egen variant för att testa ta fram pluggen.

Hamre
2008-12-30, 23:58
Du har väl hört talas om "Isocyanater" som finns i PU-skum? Inte hälsosamt!
Du skulle använt Divinycell istället för skum.
Lätt för mej att säga som jobbar i båtbranschen.
Lycka till, du lär dej av misstagen, "polyester är ju så billigt"

Gert
2008-12-31, 00:11
Någon expert är inte jag heller men man måste väl spackla och slipa den slät för att kunna göra en avgjutning som sen ska användas som form till den slutliga avgjutningen,detta förfarandet är väl tvunget för att få den släta sidan på rätt sida (utsidan).En kompis gjorde en motorhuv till en bil för många år sedan och fick lite insyn i "tänket" men han hade den gamla huven som första mall, men mycket slipa / spackla blir det men kul när det är klart.

voivoi
2008-12-31, 14:42
Härligt att man får tips skulle ha stält lite frågor innan jag började. :rolleyes:
Tar gjärna imot mera tips kan behövas.

Gert
2008-12-31, 15:12
Du kan ju alltid googla på nätet , hittade bla denna artikel som säkert kan vara till nytta.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=56803

http://www.fiber.get.to/


.

voivoi
2008-12-31, 15:25
Ååå Kanon bra sida tackar klippan för info....

Gert
2008-12-31, 15:29
Ååå Kanon bra sida tackar klippan för info....
Varsågod

Gert
2008-12-31, 15:37
Hittade en som det var mycket bilder i men tyvärr inte mycket text till.
http://student.educ.umu.se/~loekul98/S60/Styling/front/Bygget/Bygget.htm

voivoi
2009-01-01, 19:12
Tusan vilket fint väder det var idag.:cool:
Stog ute i kylan medans solen glasade i ansiktet och jobbade vidare med att ta bort playwood runt bygg skumet och test monterade så att det passar in i triken.
Det kommer att bli ett häst jobb med spacklande samt slipande men de ska bli kul när formen kommer fram.

voivoi
2009-01-05, 20:36
Spaklandet och slipandet har börjat Phyu jobbigt...
Det drar iväg lite annat när man har problem med kyla täppte till i garaget med bygg plast i taket för att man skulle kunna jobba i någorlunda tempratur.
Har spaklat i tre omgångar och har gjort åt 2 liter och måste köpa mera hmm får se va var slut notan tar vägen. :rolleyes:

Har ändrat lite på designen oså..

voivoi
2009-01-14, 21:48
Det tar tid det här med slipa spackla slipa spackla slipa spackla. :eek:
Glömt av hur många gånger som jag har slipat nu.
Men jag ger inte upp jag ska få till eländet "börjar redan gnälla över mitt projekt".

Funderar om någon har ett bra tips på hur man får spacklet att sitta fast när man skall göra avgutningen.

Min fundering är att spruta grund lack Spackla ytterligare skavanker som syns och sedan lacka den i exempel svart färg.

Tar imot alla slag av tips triks.