handdator

Visa fullständig version : Nu får det bli vår



Nina
2008-12-26, 09:01
…för nu tycker jag julen är över. :)

Julmaten jag gjorde var lyckad. Skinkan alldeles lagom gräddad. Det står i kokböckerna att man ska ta ut skinkan vid 75° C, har alltid tyckt den blivit lite torr då så jag tar ut den vid 73°, då blir den alldeles lagom. Ooh, LUTFISKEN!! Den blev perfekt!! =)
Jag blev bjuden på lutfisk en gång hos någon. Den var vattnig och slemmig, inte alls vad jag gillar i konsistens. Helt fel tillagad, mina föräldrar som alltid avlutade fisken själva fick alltid en köttig lutfisk.
Detta år gjorde jag en egen, jag fuskade och köpte en färdigt avlutad lutfisk och tillredde den och den blev perfekt. Köttig och god, ramlade i fina bitar när man tog en bit men den höll ändå ihop. Härligt, precis så ska den vara!

Mina föräldrar gjorde vitsås till fisken varje år men jag hade tappat receptet. Fråga dom är lönlöst för de lever inte längre och mina syskon äter inte lutfisk så de har inte heller receptet. Så jag fick laborera i köket med grundsåsen och kryddningen och lyckades klura ut hur de tillagade den och smakade precis som om de hade tillrett såsen. När jag åt den blev jag lite gråtfärdig för den var så stark i påminnelsen om dom. Jag önskar de hade kunnat smaka min lutfisk och sås.

Nästa år ska jag faktiskt köpa en lutad bit och avluta den själv. I moderna kokböcker står ingenting om hur man gör lutfisk. Jag brukar leta upp lutfisk i kokböcker, finns inte den med så är det ingen bra kokbok. Som tonåring fick jag en kokbok av min mamma, hon sa jag kan behöva den.
Och javisst har jag stor nytta av den, där står en hel del bra saker i den, som hur man lutar av lutfisken och när man ska börja. Det står en massa annat i den också som inte hittas i moderna kokböcker, det är en riktig husmorskokbok från 50-talet. En tjock bibel på flera hundra sidor och tusentals recept, en mycket bra bok. :D

Nu får gärna nyårsafton springa förbi för sen kommer våren, hoppas det inte snöar lagom till man ska ut och köra. Som när jag skulle ta mc-kortet -07. Jag skulle påbörja trafikskolan 26 mars, bara dagar innan föll en massa snö och kallt blev det. Det var nära att de ställde in lektionerna och flyttade fram dom men snön hann smälta bort lagom till 26 mars. Puh, vilken tur. =)

Äter ni lutfisk? ;)

Jan-Olov
2008-12-26, 11:17
…Äter ni lutfisk? ;)

Bara av ren artighet, jag gillar inte smaken. Kanhända för att jag ramla i lutbaljan när jag var barn och luktare förfärligt, det hjälpte knapt att bada. Jag kan känna den hemska fisk och lutlukten bara jag tänker på det och det måste vara mer än 50 år sedan. Men till er som gillar lutfisk låt er väl smaka, men jag kan inte dela er njutning.

Mats Liifv
2008-12-26, 11:37
Samma här, äter naturligtvis om jag blir bjuden, men inget jag väljer om jag kan avstå. Tycker inte fisken smakar något i sig utan mest bara är konsistens på något sätt.

Nina
2008-12-26, 13:25
Ja hellre lutfisk än ål för min del, med tanke på vad ålar äter när de lever... ;)
Nästa år ska jag köpa torkad lutfisk av Långa och vattna ur den själv, man måste börja i lagom tid före jul för att hinna få den klardig. Det är lite utmaning i det hela och se om man lyckas med fisken.

Utmaningen i går låg i hur jag skulle få ihop såsen precis såsom mina föräldrar tillagade den och jag lyckades lista ut det.

Nina
2008-12-26, 13:27
Undrar om det är så här folk ätit sin lutfisk? (http://sv.wikipedia.org/wiki/Lutfisk) Dåligt avlutad fisk blir dallrig och geléaktig.

Och Lutfisk på andra vis (http://www.lutfisk.nu/) ;)

Mats Liifv
2008-12-26, 13:59
Har nog varit den första sorten som gällt för min del. Är alltid beredd att ompröva mina uppfattningar om saker och ting. Får väl ge den en chans till.....:D

Nina
2008-12-26, 14:19
Jag har ätit dåligt avlutad fisk och den var dallrig och geléaktig, inte alls tilltalande på långa vägar. Den gången lämnade jag fisken, jag kunde inte med den så jag förstår om folk undviker lutfisk. Men korrekt ska den vara köttig, smaka som torsk (ungefär) och lite att bita i när man tuggar den. Jag tillagade min i ugnen.

Hamre
2008-12-26, 14:44
Lutfisk skall absolut ej ätas!
Skämt åsido, jag har jobbat på en av Sveriges största lutfiskproducenter. Den lukten går ej att beskriva, kläder, skor ja allt fick slängas efter avslutat arbete. Jag var där och gjorde lite byggjobb bara.