handdator

Visa fullständig version : om det här med våldet (rosengård)tex



Nilsson
2008-12-21, 21:15
jag funderade lite kring detta med att folk demonstrerar och slår sönder saker , typ det som händer i malmö , man säger ju att evenemang mm skall bära sina kostnader . så om vi vill köra en kortege och vill ha hjälp av polis så kostar det ju , vore det inte lämpligt att när man griper någon vid våldsaktioner skicka dem en räkning på tex 500000 kr , för när de eldar upp en bil blir det ju vi som får betala , i form av höjda försäkringar

Jan-Olov
2008-12-21, 22:06
jag funderade lite kring detta med att folk demonstrerar och slår sönder saker , typ det som händer i malmö , man säger ju att evenemang mm skall bära sina kostnader . så om vi vill köra en kortege och vill ha hjälp av polis så kostar det ju , vore det inte lämpligt att när man griper någon vid våldsaktioner skicka dem en räkning på tex 500000 kr , för när de eldar upp en bil blir det ju vi som får betala , i form av höjda försäkringar

Ja det där med orsak och verkan vore en nyttig läxa för dem som förstör.
Det gäller ju oss i allt vi tar oss för, vi har ingen möjlighet att smita undan, vi får vackert betala vad det kostar.

tomahs900
2008-12-25, 03:06
Integration mina vänner.....dom ska inte behöva betala för dom e kompis med oss.....
Sorry o säg de men efter 3 år att klippa gräs på just rosengård har man fått nog...har sett mkt skit därinne o blivit utsatt från mordhot,stöld,jagad,en morgon (11.30) kom det en 28"tums tv från 7:e våningen ca en mtr från min klippare....
Allt jag gjorde därinne va att klippa gräs för dom skulle ha fint...arbeta för min lön...betala skatt till staten som slutligen hamnar i fickan på idioterna därinne som tycker jag e en j....a svenne idiot som väcker dom kl 11.30 o därav kastar en tv efter mig....

Rosengård.....ja...skicka hem alla som bor där.....skicka in en 15st dc8:or .....10st 40tons grävare...ring cliffton o börja chakta skiten...sen kan vi ju bygga om på nytt där med billiga små bostäder till de som verkligen behöver de....studenter....unga i karriären mfl....

Nina
2008-12-25, 15:22
Har aldrig begripit varför man nödvändigtvis måste slö sönder saker. Vad beror det på? Inget samhällsansvar kvar, där vuxna kunde säga till barn att de gör fel, precis som det var när jag var mindre? För fri uppfostran? Ibland kan en unge behöva en dask i rumpan, hårluggning, drag i örat men inte ens det får man ge. De som förstör så hemskt för att de vill säga nåt, fick de aldrig veta vad som var rätt och fel? Fick de aldrig konsekvenser? Troligtvis inte.

Minns så väl när man var mindre och blev tillsagd, jisses vad rädd man var för att grannfrun eller annan vuxen tillrättavisat en. Som när jag var 7-8 år och jag inte ringde på dörren hemma hos en kompis, bara öppnade dörren och klev in. Hennes mamma sa ett och annat lugnt och sakligt men sen hade jag respekt för den mamman. Jag ringde alltid på dörren sen!
Jag tror att dessa individer som växer upp i Rosengård och andra liknande ställen saknar bland annat detta, respekten och empatin för andra. Hur bygger man upp det hos barn? Genom att själv som vuxen visa det för barn.

Mats Liifv
2008-12-25, 15:53
Hur bygger man upp det hos barn? Genom att själv som vuxen visa det för barn.
Precis vad jag tror Att vara en god förebild och tala med sina barn om vad som gäller, tidigt i livet, tror jag är vägen man måste gå. Konsekvenser av felbeteende tror jag också är viktigt. Nu verkar ungar kunna bete sig hur som helst och ingenting händer.

Nilsson
2008-12-25, 17:01
tror nog många missat att det inte e ungar utan folk i 17-18 årsåldern som åker rundt och slår sönder och gömmer sig bakom masker och föreningar så som afa , se bara nu är de ju uppe i tensta

Nina
2008-12-25, 17:49
Jo, men om de barnen numera i halvvuxen ålder fått lära sig vett och fason kanske de inte slagit sönder saker. Det var dit jag ville komma.

Jan-Olov
2008-12-25, 18:23
Jo, men om de barnen numera i halvvuxen ålder fått lära sig vett och fason kanske de inte slagit sönder saker. Det var dit jag ville komma.

Jag menar samma, fostran om vad som är rätt eller fel måste ske i barnaåren annars blir det skevt. Som jag sa tidigare orsak och verkan måste vara tydlig hela tiden, lika så att visa empati för varandra är viktigt som att kunna axeptera om vi inte ser lika ut eller har en annan traditon eller tro.

Nilsson
2008-12-25, 18:42
jag vet ej vad man ska tro , men en sak e ju klar det blir bara värre och värre , tyvär ser ju inte våra regerande detta problem , sen spelar det ingen roll vem som sitter vid mackten ,

eljem
2008-12-25, 20:55
Integration och goduppfostra hänger ihop.
Det är omöjligt att integrera en människa från ett land därifrån denna är inte integrerad.
Exempel en fattig och obildad vuxen som vet inget annat än sitt lilla jorbruk eller kanske kommer från ett förtryckt och fattigt land. Tro mig jag vet vad jag talar om.
Man kan inte heller integrera en lapp som bara kan sköta sina renar och åker iväg på skoter till fjällen för att hålla ihop dom.
Vi kanske ser snett på sånna som som vi ser i stora samhällen (s.k civilisationen) och förväntar oss att en människa som är knappt integrerad i sitt eget samhälle att ta sitt ansvar gentemot andra.
Det som ha retat mig i så många år är att vi låter dessa byråkrater (akademiker m.m) hantera fall som dom vet inte ett skit om, dessa byråkrater som är rädda mer om lagar och förordning än sunt förnuft. Resultat blir sådana argument som jag ser ovan och som jag förstår mer än väl.
Du kan säkert se någon som har aldrig varit i sverige förut men redan på flygplatsen frågar om sitsen är ledig, det kallar jag inte för integration utan goduppfostra.

Nina
2008-12-26, 08:35
Mmm.... Jag har alltid undrat över det barn jag såg i tunnelbanan för flera år sen, en flicka i 4-5 årsåldern ramlade omkull i T-banevagnen när tåget startade. Hennes mamma gav henne en hård dask istället för att hjälpa henne. Gråta fick hon inte heller göra, då blev hon hårt daskad. De var utländska men jag har aldrig förstått varför flickan fick en smäll för att hon ramlade omkull. Själv hade jag fått tröst i det läget och mamma sopat av mina kläder, inte en dask. Dask fick jag när jag varit dum och olydig och inte lyssnat på första tillsägelsen. Tycker inte att tappa balansen är att vara dum och olydig.

Men om man ska protestera, varför slår man sönder andras saker? De flesta har ju blivit födda i Sverige vid det här laget, gått i svensk skola och kanske fått en utbildning, de borde vara integrerade i vårt samhälle.

Jag har lärt känna många nysvenskar i mina år och de har alla varit trevliga och snälla. Faktiskt så tycker jag om att lära känna andras seder och bruk samt kulturer.

Nilsson
2008-12-26, 17:19
jag tror att grunden är att visa respeckt för varandra , så länge folk inte gör det kommer vi nog aldrig att lösa problemen sen spelar det ingen roll vad det handlar om , i trafiken eller i livet allt handlar om respeckt men alla måste visa det inte bara några

Gert
2009-01-03, 09:58
Ibland blir man bara så trött...


http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2273155.svd

eljem
2009-01-03, 18:59
Ibland blir man bara så trött...


http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2273155.svd

Hejsan alla glada
Hoppas att Vi inte vänder detta forum till hets mot folkgrupp, jag tror att det räcker med det som va sagt hittills.
Visst problemen i samhället börjar bli för många och även för grova, men folk måste vända sig till dom som ha blivit valda att ändra på saker och ting.
Det är bra att det väcks debatt här och där om problemen, men till en viss gräns.
*Nilsson* hade tagit upp detta och kommenterade flera gånger genom att ta upp flera andra ställen som tensta och nu rånet på 15 årigen.
Kommentarerna till följd av dessa var inte samhällsnyttiga utan mera hetsiga tycker jag. Därför anser jag att det borde räcka.
mvh
ben

Nilsson
2009-01-03, 20:26
möjligt jag e dum men mej veterligen har jag inte pekat på någon grupp , tvärt om jag efterlyser ju respeckt och det då från alla , sen måste jag försvara mej med , det var ej jag som skrev om 15 åringen , med detta av slutar jag mina inlägg i denna tråden

Nina
2009-01-03, 21:18
Ärligt talat förstår jag inte heller, ingen har ju pekat på nån särskild grupp.

Få se nu, liten flicka får dask för att hon ramlar i tunnelbanan, jag undrade varför man måste slå sönder saker när man protesterar, jag gillar att lära känna olika kulturer. Klippan länkar en nyhetssida om 15-åring som blir brutalt rånad, Nilsson skriver om respekt. Nej, jag vet inte vad som menas egentligen.

Gert
2009-01-03, 21:26
Hejsan alla glada
Hoppas att Vi inte vänder detta forum till hets mot folkgrupp, jag tror att det räcker med det som va sagt hittills.

Jag hetsar inte mot någon specifik folkgrupp utan mot våldet som sådant , och i artikeln stod där väl inget om något speciellt folkslag heller ? Men det jag menar med att man blir trött är att hur kan man förstöra dels offret's syn på omgivningen och dels förövarna som förstör för sig själva för en mobiltelefon. För alla kan göra ett val om man ska visa hänsyn mot andra och andras ägodelar eller bara tänka på sig själv.Själv tycker jag det är värre om man inte reagerar överhuvudtaget men som du skrev är detta kanske inget forum som det ska diskuteras i.

Jan-Olov
2009-01-03, 21:50
Diskutera känsliga saker är inget fel men att peka ut en enskild att göra fel kan bli missförstånd och sluta med otrevlig ordväxling som drabbar oss alla. Detta trevliga forum får inte förstöras på en onödig ordväxlig som sårar ensilld eller grupp, vi måste slå vakt om att den fina tonen inte förstörs som vi har i dag. Som säkert flera har märkt att det ha skett på ett annat forum som i dag är nästan dött, och det vore jättesynd. Låt oss alla vaka på att det inte sker här.

Nilsson
2009-01-03, 22:50
Integration och goduppfostra hänger ihop.
Det är omöjligt att integrera en människa från ett land därifrån denna är inte integrerad.
Exempel en fattig och obildad vuxen som vet inget annat än sitt lilla jorbruk eller kanske kommer från ett förtryckt och fattigt land. Tro mig jag vet vad jag talar om.
Man kan inte heller integrera en lapp som bara kan sköta sina renar och åker iväg på skoter till fjällen för att hålla ihop dom.

finns ett uttryck som är att man ej skall kassta sten i glashus , jag hade gärna tagit detta med dej på pm , men det går ju inte att skicka det till dej , inte offta jag blir förbannad men du lyckades , om inte ditt inlägg är hets mot folkgrupp så vet jag inte vad det är . detta tolkar jag som att du ser alla bönder som obildade , och likadant med lapparna , förlåt PEWA men jag kunde inte låta bli att lägga in detta

eljem
2009-01-04, 10:45
Det var absolut inte meningen att göra nån förbannad.
Jag va glad att hitta en forum för vanliga och trevliga MC åkare och det hoppas jag fortfarande att det är så. I annat fall så är tvungen att dra mig ur, jag är inte så dum när jag ser efter mitt tidigare inlägg att kommentarer var mig emot.
Med mitt tidigare inlägg vill jag bara att vi skall inte spåra ur diskutionen så att andra läsare tror att detta är en forum för ökånda andra.
Jag drar inte alla bönder eller lappar över en kam och inte alla MC åkare heller för den delen. :mad:
admin kan skicka pm

pewa
2009-01-04, 23:07
Härligt med diskussioner! :) Dock tycker jag de senaste inläggen bara skapat missförstånd och onödigt tjafs. Jag låter dessa inlägg vara kvar ett tag men rensar bort/flyttar dem sen för att inte tråden ska bli söndertrasad.

Man får tycka vad man vill och man får även uttrycka sig fritt om man inte håller med om någon annans åsikter. Däremot är det onödigt då man börjar anklaga varandra eller värdera andra åsikter som mer eller mindre värda. Håller man inte med någon - svara med argument, inget annat.

Har läst igenom tråden och något hets mot folkgrupp hittar jag inte. Klistrar in lagtexten.

BrB 16kap
8 § Den som i uttalande eller i annat meddelande som sprids hotar eller uttrycker missaktning för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning, döms för hets mot folkgrupp till fängelse i högst två år eller om brottet är ringa, till böter.