handdator

Visa fullständig version : Hoj-sugen



Nina
2008-12-16, 16:58
Det börjar klia i högerhanden, jag känner mig för att köra en runda med nån av hojarna. Men det kommer ju aldrig nån snö nån gång så Husqvarnan står bara och väntar. Barmark och ett par plusgrader ute, skulle kunna ta BMW:n men...
Det som håller mig tillbaka är allt skit och salt från vägbanan som hamnar på hojen, den blir rejält skitig även om man tar en liten fjuttrunda och sen väntar ett attans putsande och gnoande för att få bort allt som hamnat där.

Jag minns än hur jag slet sist med två hojar när jag vaskade av dom inför vinterförvaringen, det var en del skrymslen och vrår som inte var så lätta att få rena för att man inte nådde så bra. Just då har man ju tjockfingrar… ;)

Så man går här och spanar in vädret och hoppas på torr asfalt och solsken, då kan man ju ta en kort runda. Eller en hel del snö så kan man börja köra med Husqvarnan nån gång, den har ju dubbdäck. =)

Gnistvändaren
2008-12-17, 18:39
Det som håller mig tillbaka är allt skit och salt från vägbanan som hamnar på hojen, den blir rejält skitig även om man tar en liten fjuttrunda och sen väntar ett attans putsande och gnoande för att få bort allt som hamnat där.

Har du hoj för att köra med eller för att ha i garaget och smeka då och då?

BSA:n och Hondan är pärlor som torde uppfylla det senare behovet med råge. Resten tycker jag att du skall använda till att köra med bara för att det är så himla skoj!

Jag tycker synd om hojar som är instängda i garage när det enda de vill är att komma ut och köra. En smutsig hoj är en lycklig hoj. :D

Gert
2008-12-17, 18:58
Ett ordspråk som jag har nämnt på andra ställe tidigare är :

Bättre en skitig hoj på vägen än en ren i garaget. :)

Nina
2008-12-17, 19:31
Mm, men fälgarna som är av aluminium blir inte snygga efter lite salt på sig. Svårt att få bort det fula sen.

Mats Liifv
2008-12-17, 19:52
Mm, men fälgarna som är av aluminium blir inte snygga efter lite salt på sig. Svårt att få bort det fula sen.
Någon enstaka tur med påföljande tvättning funkar bra, värre med budhojarna som går i ur och skur. Dom ser helt enkelt för jäkliga ut efter en vinter.....

Nina
2008-12-17, 19:58
Shhh! Fresta mig inte!!

Mats Liifv
2008-12-17, 20:07
Shhh! Fresta mig inte!!
Inte lätt att låta bli....endera da´n tar jag fram den......Yamahan alltså! ;)

Står sig det här vädret med plusgrader kanske det blir en sväng på julafton. Det har jag aldrig gjort förr. Förresten, är det inte nå´n typ av träff i Stockholm på juldagen? Vid MacDonald´s på Sveavägen om jag inte missminner mig!

Nina
2008-12-17, 20:08
Ingen aning men man kanske skulle offra putsen då. ;)

Jan-Olov
2008-12-17, 20:14
Jag är skitsugen på att få köra, har inte haft ute hojen sedan i höstas då jag fick en reäl förkylning och sedan har det regnat och skumt och dimmigt på kvälarna bara skit. Blir det bara lite tort en helg så MÅSTE hojen ut. Det är nog abstinens jag drabbats av?:(

Nina
2008-12-18, 07:54
Jo, abstinens har vi nog en del som inte kört på ett tag. Lustigt vad det är skoj att köra, hur grinig man blir när man inte fått köra hoj på ett bra tag, det är som om nåt fattas i tillvaron. =)

PatrikAdolfsson
2008-12-18, 15:10
Jag åkte till garaget igår och bytte handtag. Tog ett par varv inne i garaget efteråt :)

Vill också ut ch har börjat snegla på att köpa en mer tålig hoj att ha under vintern...

Patrik

Jan-Olov
2008-12-18, 20:34
Jo, abstinens har vi nog en del som inte kört på ett tag. Lustigt vad det är skoj att köra, hur grinig man blir när man inte fått köra hoj på ett bra tag, det är som om nåt fattas i tillvaron. =)

Jag verkade nog lite grinig men känslan steg nog medan jag skrev inlägget.
Jag fick besiktningspappren i går skall vara gjort före mars utgång, känns lite osäkert att teckna en tid frammåt i tiden det kan ju vara full snöstorm den dagen jag skall besiktiga. Mc borde inte få en tid under vinterhalvåret, alla varken vill eller kan på vintern.

Mats Liifv
2008-12-18, 21:44
Jag verkade nog lite grinig men känslan steg nog medan jag skrev inlägget.
Jag fick besiktningspappren i går skall vara gjort före mars utgång, känns lite osäkert att teckna en tid frammåt i tiden det kan ju vara full snöstorm den dagen jag skall besiktiga. Mc borde inte få en tid under vinterhalvåret, alla varken vill eller kan på vintern.

Om du inte ska köra före dess gör det ju inget om tiden gått ut. Om du besiktigar i april i stället så har du tolv månader på dig till nästa gång. Numera bör det inte vara så svårt att få en tid som passar, med kvälls och lördagsöppet. Det var mycket värre förr, i alla fall i Stockholm.

Jan-Olov
2008-12-19, 00:19
Om du inte ska köra före dess gör det ju inget om tiden gått ut. Om du besiktigar i april i stället så har du tolv månader på dig till nästa gång. Numera bör det inte vara så svårt att få en tid som passar, med kvälls och lördagsöppet. Det var mycket värre förr, i alla fall i Stockholm.

Få en tid bör inte vara något problem men att ha körförbud och inte få köra känns taskigt, mest en mental sak. Jag få se när det är tid att besiktiga.

Nina
2008-12-19, 06:38
Även om det är körförbud senare så får du köra den i samband med reparation och till besiktning.

Jan-Olov
2008-12-19, 17:28
Även om det är körförbud senare så får du köra den i samband med reparation och till besiktning.
Är det inte straffavgift vid sen besiktning?

Hasse i Kristianstad
2008-12-19, 19:38
Inte nu längre.