handdator

Visa fullständig version : Jordbävning i skåne



Nilsson
2008-12-16, 07:47
så var man med om detta med vaknade av att hela huset skackade , jag trodde det var ett plan som störtat jag bor ju intill sturups flygplats men som sagt nu pratas det på radion om 2,6 på richterskalan , tydligen var hela skåne drabbat

Nina
2008-12-16, 07:55
Ja, vi bor ju på en platta och jordskorpor rör sig. Fast vi får ju inga höga siffror på Richterskalan som tur är. :)
Jag har upplevt 6,5 på Richterskalan (San Fransisco), hela sta'n gungade som en båt och man kan inte köra bil. Butiksrutorna svajade utåt och inåt som de vore av böjlig plast. Bilen går åt nåt håll ändå trots motstyrning, ganska kuslig känsla. Då är man bra rädd under de sekunderna som känns mer som minuter.

Nina
2008-12-16, 11:11
Oj jösses anåda, hela 4,7 på Richterskalan!!
http://www.kvp.se/nyheter/1.1404817/skalvet-det-varsta-pa-hundra-ar

Hasse i Kristianstad
2008-12-16, 11:11
Jag höll just på att tända i kaminen då det hände, kändes som om stormen Gudrun kom tillbaks för en liten stund. Hela huset skakade, porslinet skakade och katterna stod upp i sängen och undrade vad det var. Klockan var 6.20 då det hände.

Nina
2008-12-16, 11:14
Ja hoppas inga hus- eller personskador blivit nu, vi bygger inga hus som kan stå emot såna skakningar och själva vet vi ju inte hur vi ska agera när det kommer en jordbävning (stå i dörrposter som skydd, krypa in under bord, gå ut på gården utan träd, stolpar eller annat i närheten som man gör i USA).

Jan-Olov
2008-12-16, 18:15
Jag satt och läste tidningen, fattade inte ett dugg det dånade till som det var reäl storm ute sedan blev det tyst, jag kollade ut men såg inget ingen blåst bara tjock dimma. Arbetskamrater sa att det skramlade i skåpen som om en tung lastbil for förbi. Jag bor i höjd med Ljungby så det är en bit som stötvågen for iväg. I morgon när det är ljust skall jag kolla fasaden så att det inte hänt något.

tomahs900
2008-12-21, 16:13
Själv bor man 2 mil från epicentrum....skaka ganska rejält trots att man borde tycka vattensängen skulle absorbera upp de mesta...
Trodde först de va gumman som vände sig hastigt....

Måste säga att våra huskonstruktioner i sverige e faktiskt bättre än många andras och står rmot ganska så kraftiga naturfenomen....

Hasse i Kristianstad
2008-12-21, 17:14
DÅ HADE DU EN MINI-TSUNAMI I SÄNGEN :o:rolleyes:

tomahs900
2008-12-25, 03:11
DÅ HADE DU EN MINI-TSUNAMI I SÄNGEN :o:rolleyes:

Ja o de e inte så ofta,hahaha