handdator

Visa fullständig version : Punkteringsspray



Jan-Olov
2008-12-09, 22:28
Ja. Båda är ett måste. Tack.

En fråga utanför ämnet men ändå inte. Hur länge kan en punkaspray ligga utan att tappa förmågan?

pewa
2008-12-10, 00:05
Har själv ingen erfarenhet av punkaspray. Ni som testat, hur bra funkar det? För- och nackdelar?

Molgan
2008-12-10, 00:14
Min erfarenhet av punkaspray: Om man har slang i däcket funkar det inte alls, det enda det gör är att reta upp snubbarna på gummiverkstan när dom måste få bort skiten. :p

Gert
2008-12-10, 06:13
Min erfarenhet av punkaspray: Om man har slang i däcket funkar det inte alls, det enda det gör är att reta upp snubbarna på gummiverkstan när dom måste få bort skiten. :pHellre en uppretad däckgubbe än att bli stående's vid någon dikeskant utan något val än en bärgning.Min erfarenhet av sprayen är inte stor men dem få gånger jag har provat inkl. på bil har det fungerat tillfredställande med eller utan slang.Har du slanglöst system finns det på Louis även ett rep. kit med plugg och kolsyrepatroner till att fylla upp däcket igen med om man vet var hålet är och är rädd för däckmakarn :p .

Nina
2008-12-10, 06:32
det enda det gör är att reta upp snubbarna på gummiverkstan när dom måste få bort skiten. :p
I förra veckan dog en lokal 35-årig däckmontör pga punkteringsspray i däcket. Däcket exploderade rätt vad det var när han lagade en fälg (inte däcket). Värmen från svetsen fick medlet att explodera. Så, har man använt detta i däcket tycker jag man ska vara skyldig att berätta det.

stefanistockholm
2008-12-10, 07:31
I förra veckan dog en lokal 35-årig däckmontör pga punkteringsspray i däcket. Däcket exploderade rätt vad det var när han lagade en fälg (inte däcket). Värmen från svetsen fick medlet att explodera. Så, har man använt detta i däcket tycker jag man ska vara skyldig att berätta det.


Det är djupt tragiskt och tankarna går till dennes anhöriga.
Själv har jag ingen kunskap om hur man arbetar i ett garage eller i en gummiverkstad, men det känns lite konstigt att svetsa i en fälg om däcket sitter på. Det blir ju varmt förstår jag och det gillar väl inte gummi...

Mats Liifv
2008-12-10, 12:00
I förra veckan dog en lokal 35-årig däckmontör pga punkteringsspray i däcket. Däcket exploderade rätt vad det var när han lagade en fälg (inte däcket). Värmen från svetsen fick medlet att explodera. Så, har man använt detta i däcket tycker jag man ska vara skyldig att berätta det.

Har du läst det i någon lokal tidning? Låter mycket märkligt allting, så det vore intressant att veta närmare omständigheter kring det hela. Själv föredrar jag att laga punkteringar med plugg. Finns ett antal olika märken och typer. Har inte hört att någon sort skulle vara bättre än någon annan, så det kan nog vara likgiltigt vilket märke man använder.

Intruder
2008-12-10, 12:22
Tänk på att det är den som hämtar däcket/fälgen som får pröjsa om det har varit punkaspray i fälgen
Det är ingen billig timpening om gummi mojen skall göra rent eller så får ni ha skiten i fälgen
Det kommer över allt snart att man får betala för rengörning
Priset är bara för skifte av däck som gäller

Ingemar
2008-12-10, 14:29
Det har jag aldrig hört talas om. En gång har jag blivit hjälpt av sprayen. Är nog minst 15 år sedan jag mellan Söderköping o Valdermarsvik fick punka, hann bara kliva av och konstatera fakta då en yngling på hoj stannade till och undrade om jag behövde hjälp. Han for iväg och köpte en sprayburk som jag tömde i bakdäcket. Körde sen hem och lämnade in hjulet för däcksbyte då det var helt utslitet.
Sa till däckskillen att jag använt spray och han sade inget om det, inte heller när jag hämtade mitt hjul.
Har sedan dess alltid en burk med i boxen om olyckan skulle vara framme. Har turligt nog klarat mig sen dess och sprayburken jag köpte då ligger fortfarande kvar så frågan hur gammal en burk kan bli intresserar mig också. Som Smålänning slängs inget. ;)

Nina
2008-12-10, 16:51
Har du läst det i någon lokal tidning?
Japp. Förra veckans Mitt i Haninge hade ett reportage.

Nilsson
2008-12-10, 17:00
detta är ju otroligt men det e nog ett lastbils däck och då har det händt att däcksringen flugit av och slagit ihjäl folk men det har händt utan spray

Nina
2008-12-10, 17:02
Nej det var ett personbilsdäck som exploderade. Lastbilsdäck stängs in i en bur av säkerhetsskäl sen flera år tillbaka pga explosionsrisken.

…för det andra tror jag det går åt en herrejösses massa burkar punkteringsspray om man ska ”laga” ett lastbilsdäck. ;)

Nilsson
2008-12-10, 17:18
men kollar du på båda bilderna så e det inga vanliga bildäck , och sen e ju frågan svetsar du i lättmetalsfälgar , för om jag inte är helt fel ute så e väl 90% av bil och mc fälgar av aluminium

Nina
2008-12-10, 17:20
Tidningen hade besökt en annan verkstad, jag tror den som olyckan hände i stängde ner ett tag. De kanske måste det så utredarna får jobba ifred.

Mats Liifv
2008-12-10, 18:52
men kollar du på båda bilderna så e det inga vanliga bildäck , och sen e ju frågan svetsar du i lättmetalsfälgar , för om jag inte är helt fel ute så e väl 90% av bil och mc fälgar av aluminium Det är inte vem som helst som svetsar aluminiumfälgar. Det finns folk som kan, men då lär dom göra det utan däck på fälgen. Undrar vad det kan vara i punkasprayen som skulle kunna vara explosivt? Den mängd som finns i ett däck borde svårligen kunna utvidgas så att det spränger ett däck. Katarina, du får hålla oss informerade om vad som händer i ärendet, om det skrivs i tidningen.

Nina
2008-12-10, 19:10
Katarina, du får hålla oss informerade om vad som händer i ärendet, om det skrivs i tidningen.
Mm, jag ska göra det.

Blues
2008-12-10, 19:17
Tror att man kört på punkterat däck några 100 meter kanske nån kilometer,på så vis knäckt corden i sidan på däcket, efter en lagning och luftpåfyllning har det smällt,å då smäller de rejält (har själv upplevt det) kan inte tänka mej att nån står och svetsar en fälg med ett luftfyllt däck.

Gert
2008-12-10, 21:13
Har klart för mig att det finns/fanns en vätska som du häller i innan du fick punktering som då skulle hjälpa mot punkteringar om det nu är något sådant som menas i artikeln.

Nina
2008-12-11, 06:50
Det är ren punkteringsspray som menas i artikeln. Nån har fyllt på däcket nån gång i tiden, kanske sålt bilen och nye ägaren har inte en susning om vad som finns i däcket och ber en montör laga fälgen, det kan vara vilket scenario som helst men väldigt olyckligt är det att nån dog. Tror inte det är en alu-fälg utan en plåtfälg, det är svårt att svetsa i aluminium, vem som helst grejar inte det på en däckverkstad.

Mats Liifv
2008-12-14, 11:12
Såg ett inslag på TV om detta nu på morgonen. Det handlade om punkaspray av märket FINLEC, om jag såg rätt. Man talade om två olyckor under det senaste året med dödlig utgång, varav den i Haninge var den ena. Det som hänt vara att man svetsat i fälgen med däcket på, vilket ledde till kraftiga explosioner. Drivgasen i sprayen var tydligen en blandning av propan och butan vilket får samma egenskaper som gasol. Punkaspray har ju funnits sedan "Hedenhös". Faran borde varit känd i branschen, om man nu inte bytt drivgas till en mer explosionsbenägen nyligen.

Nina
2008-12-14, 12:26
Det var känt i USA redan på 80-talet när jag bodde där, att det fanns explosionsrisker med sprayen.

Gert
2008-12-15, 18:05
Pga en punktering idag på jobb-bilen kom jag i kontakt med en däckfirma , jag berättade att jag hade sprutat i två flaskor punteringsspray i hjulet (reservhjulet ligger inte i bilen pga usel placering) han blev väldigt trött pga av själva kletet men inte pga av någon sprängningsrisk. Deras organisation hade skickat ut ett varningsbrev att man inte fick svetsa fälgar med däck på (är väl självklart igentligen) då det kan bli gasbildning om det finns nämnda grejor i utan bara svetsa fälgar med avtaget däck.

Olle Å
2009-11-13, 20:39
Fick punktering vid ett vägarbete, en kompis hade punkaspray. Det var slang i däcket, men jag kom i allafall ca 5 km innan det var platt igen. Som tur var, fanns det en mack där.

räven
2009-11-13, 23:23
Tror att det har stor betydelse hur skadan ser ut om punka spray ska funka,ett stickhål max någon mm funkar nog.
Har två erfarenheter,en i alperna på en vass sten. Var med när Olle fick punka i Norge. Resultatet gör att jag satsar på snöre å gastub framöver.

Mc-Bosse
2009-11-14, 10:20
Anledningen till den tragiska olyckan är ju att han svetsat på en fälg med däcket på. Att en klantig hemmafixare skulle få för sig att göra så är ju ok men en däckfirma? De får ju av däcket på några minuter med alla sina maskiner. Det är nog tidsbrist eller lathet som orsakade den tragiska olyckan.

Linnex
2009-11-14, 22:27
Detta är även påtalat inom räddningstjänsten. Att tänka på vid bilbränder.