handdator

Visa fullständig version : Kystriksveien 17, Norge



PatrikAdolfsson
2008-12-08, 12:31
Tyvärr kommer inte min svärfar att orka åka USA trippen i sommar/höst pga diskbråck. Istället tar vi 1 vecka i norge.

Min första långresa på MC så lite osäker på vad jag ska packa.
Vi kommer att bo i Hytte/stugor så inget tält behövs.

GPS och regnkläder finns med. Så värst mycket extrakläder finns väl varken behov eller plats av?

Tar tacksamt emot tips på packutrustning :D

Svärfar kommer att åka med en BMW R 1200CL och jag på min Vulcan 900 Custom. Gissar att min rumpa kommer att ha mest ont...

La upp ett ruttförslag här:
http://mc.adolfsson.eu/Kystriksveien17.html

Någon som åkt rv17 tidigare?

Patrik

Mats Liifv
2008-12-08, 14:49
Ta med så lite som möjligt. Det mesta går att fixa efter vägen. Själv gör jag så att jag spar slitna T-shirts, strumpor och kalsonger under året. Till semestern kommer de fram igen. Använder kläderna under en dag och slänger dom sedan. Slipper därmed tvätta och/eller ta hem smutstvätt. Som en bonus minskar packningen för varje dag. Bara fördelar, som jag ser det. Tar naturligtvis med några justa plagg också, om man skulle vilja vara lite finare nå´n kväll.
Lycka till med din första långresa på hoj!

Gert
2008-12-08, 19:30
För min del hade det inte hjälpt med justa plagg för att man skulle bli snygg, men en "riktig" karta är inte helt fel om GPS'n skulle balla ur.

Jan-Olov
2008-12-08, 20:36
För min del hade det inte hjälpt med justa plagg för att man skulle bli snygg, men en "riktig" karta är inte helt fel om GPS'n skulle balla ur.

Testa en sådan engångs ovrall med luva som sprutmålare använder de täcker bra.:D

PatrikAdolfsson
2008-12-08, 22:26
För min del hade det inte hjälpt med justa plagg för att man skulle bli snygg, men en "riktig" karta är inte helt fel om GPS'n skulle balla ur.

Bra tips!

V Saarela
2008-12-09, 06:57
La upp ett ruttförslag här:
http://mc.adolfsson.eu/Kystriksveien17.html

Någon som åkt rv17 tidigare?

Patrik

Jag har åkt 17 i ett par omgångar och minns att den södra delen inte var någon jättehit(obs! med norska mått)
Om du inte åker hela vägen så är delen där du tar färja till Nesna och norrut vackert och med relativt rolig åkning. Mellan sista färjan och Bodö kan du ockå ta en båttur till svartisen.

Silvervägen hem är ett bra val(om man inte kört den tidigare). Vill du hänga kvar i Norge så länge som möjligt, så kan du också ta den trevliga E6:an ner till Trofors och ta Sagavägen in till Sverige. Sagavägen sksll nuförtiden vara asfalterad hela vägen.(har själv åkt den bara när den var grusväg)

Gert
2008-12-09, 18:46
Två saker till kom jag på som är riktigt bra att ha med sig även till vardags är punkaspray och första förband som alltid ligger packad i min båge iaf.

PatrikAdolfsson
2008-12-09, 20:44
Två saker till kom jag på som är riktigt bra att ha med sig även till vardags är punkaspray och första förband som alltid ligger packad i min båge iaf.

Ja. Båda är ett måste. Tack.

pewa
2008-12-10, 00:04
Flyttade frågan om punkaspray till en egen tråd istället, tror det kan finns intresse att diskutera det separat. Tråden hittar ni här: Punkteringsspray (http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=1952)

PatrikAdolfsson
2008-12-30, 21:49
Nu börjar vår resa ta form.

Karta (http://mc.adolfsson.eu/Kystriksveien17.html)

Vi ska nu bara bestämma när vi åker för att sedan boka hotellen. Vi bestämde att vi bor på hotell på de platser det går.

Vi planerar resan efter Saltströmmen så vi hinner se detta fenomen.

Kul ska det bli :D

Patrik

Jan-Olov
2008-12-30, 23:27
Hur lång blir resan och hur länge beräknar ni att vara borta?
Jag är ingen långresenär på hoj men det ser spännande ut.
Ha det så trevligt och kör försiktigt.

PatrikAdolfsson
2008-12-30, 23:35
Resväg

* (A) Mariefred - (B) Östersund, Övernattning
* (B) Östersund - (C) Steinskjer, Övernattning
* (C) Steinskjer - (D) Nærøy, Övernattning
* (D) Nærøy - (E) Nesna, Övernattning
* (E) Nesna - (F) Saltstraumen, Övernattning
* (F) Saltstraumen - (G) Holmsund, Övernattning
* (G) Holmsund - (H) Mariefred

Totalt blir det 2912 km under 7 dagar i juli 2009.

Klicka på Karta i mitt förra inlägg för detaljer :D

loffe.2
2009-03-07, 20:13
Det blir säkert en härlig resa, o som du säger det blir nog din"butt" som får lida, speciellt dom sista 2 dagarna. Varför just Holmsund?- Bara nyfiken, eftersom jag är uppväxt där.
Längtar åsså till sommaren då vi(jag o frun) också skall göra en Norge- resa:
Kommer att åka på en GW-träff i Rättvik midsommarveckan, o efter den till Bergen, o sen
via turistfällorna Trollstigen,Geiranger till Ålesund o sen Atlanterhavsvejen till Trondheim, o sen norrut efter kustvej 17 till Torghatten o sen Nesna, förbi MO o sen in på Silvervägen för att sedan anlända Piteå för nästa GW- träff. Till denna tur(Rättvik-Piteå) har vi 12 dagar, så det behövs kanske inte att
sitta i sadeln hela tiden......fast kanske ändå. NÄ. har en dotter som fått jobb som rest.chef på ett
hotell i Bergen, så där blir det bergis en x-tra dag.

PatrikAdolfsson
2009-03-08, 10:45
Varför just Holmsund?

Svärfar bor i Holmsund. Vi tar det som ett stopp med anledning av det :D Eventuellt fortsätter vi till deras stuga i Haparanda skärgård också efter Holmsund.

Patrik

loffe.2
2009-03-08, 19:15
M..hmmm..Ja,en nog så god anledning att stann till i Holmsund, åsså tänk ja: Hmmm... en från Holmsund med en LT 1200, månntro jag kännèn??

PatrikAdolfsson
2009-03-10, 22:22
M..hmmm..Ja,en nog så god anledning att stann till i Holmsund, åsså tänk ja: Hmmm... en från Holmsund med en LT 1200, månntro jag kännèn??

BMW R 1200CL ska det vara ;D

loffe.2
2009-03-11, 20:47
Vi får som nå liknande resor i sommar du o jag,ser det ut som.Om allt stämmer o går som man vill, så gör ju jag o frun åsså en Norge-tur, o efter den har vi Wingeträff i Piteå o därefter är det tänkt att vi skall ut o segla i Luleå skärgård med ett par vänner vi har i Boden.

d_sundsvall
2009-04-05, 12:51
La upp ett ruttförslag här:
http://mc.adolfsson.eu/Kystriksveien17.html

Någon som åkt rv17 tidigare?

Patrik
Hejsan !

Jag har åkt Rikskystveij 17 sträckan från Mo i Rana till Bodö. Jag kan varmt rekommendera den. Vi råkade mest åka den av en slump, dvs vi hade planerat att åka E6:an från Mo i Rana till Bodö, men när vi stannade på en rastplats en bit innan för att kika på kartan så bestämde vi oss för att köra Rikskystveij 17 istället. Målet för vår del var Lofoten och nu efterhand kan jag säga att sträckan Mo i Rana till Bodö är minst lika imponerande som Lofoten, åtminstone när vädret är bra, och vi hade rejält bra väder.. Det blir dock en del väntande på färjor och så, men det är det värt.

Saltstraumen får du inte missa..

Vi åkte från sundsvall till Hemavan där vi övernattade första natten, sedan nådde vi Bodö dag 2 ( sent.. ). Rent generellt tycker jag att det är lätt att planera in för långa dagsetapper när man sitter hemma och planerar. Det är helt ok att åka 50 - 60 mil första dagen, men skall man vara ute en vecka eller mer så är det bra om man planerar in kortare rutter . Dessutom så tar det rejält med tid att färdas i norge. 30 mil på en dag är nästan för långt...

God tur, och kör lugnt !

PatrikAdolfsson
2009-08-01, 12:06
Snart dags :D

Hotellen bokade idag och rutten inmatat i GPSen. På fredag åker vi! Det ska bli en riktigt upplevelse att åka på första 'långresan' med hojen.

Bilder kommer naturligtvis att läggas upp efteråt :D

Patrik

Mats Liifv
2009-08-01, 14:50
Dessutom så tar det rejält med tid att färdas i norge. 30 mil på en dag är nästan för långt...


Så sant som det är sagt, trettio till fyrtio mil per dag är vad jag räknar med, i Norge. I övriga Europa räknar jag med det dubbla.

Om du har intresse för flygplan så finns det ett fint flygmuseum i Bodö som är värt ett besök. Saltsrömmen är en rätt mäktig upplevelse värd att se om man har vägarna förbi.

Ser fram emot reserapport och bilder efter genomförd långresedebut!

PatrikAdolfsson
2009-08-04, 21:51
Pga diverse omständigheter måste vi korta ner rutten som startar på fredag.

Vi måste korta ner med 2 dagar så nya rutten blir så här:
http://tinyurl.com/ostersundholmsund2

Övernattningar i:
Östersund, Namsos, Hemavan och Holmsund
Blir nog bra i alla fall :D

Molgan
2009-08-04, 22:46
Blir nog bra, hoppas ni får jätteskoj och bra väder! yr.no hotar dock med lite regnmoln veckan som kommer längs er väg så ta med er paraplyet. =)

PatrikAdolfsson
2009-08-04, 22:48
Tack. Såg att det blir lite regn. Men bara ett par millimeter :D Köpte ett Regnställ för säkerhets skull.

PatrikAdolfsson
2009-08-11, 22:30
Då var jag hemma efter min tripp i Norge. Otrolgit vackert land där i väst och så nära! Jag kommer att åka dit igen och igen och igen....

Jag lägger upp en bild sålänge på en av vyerna vi stannade vid och tog en paus. Mer kommer när jag gått igenom bilderna.

http://patrikadolfsson.com/tmp/norge2009/090807-Patrik-och-Kjell-mc-resa-090.jpg

Nu ska jag sova efter dagens 70 mil i sadeln. Totalt blev de ungefär 260 mil skulle jag tro. Får kolla googlemaps sen.

Patrik

Molgan
2009-08-11, 22:34
Välkommen tebax! Ser fram emot ord- och bildkavalkad. =)

Mats Liifv
2009-08-11, 22:40
Välkommen tebax! Ser fram emot ord- och bildkavalkad. =)

Ska bli kul att läsa om dina intryck av vårt grannland. Är lika vackert som Österrike, men mycket närmare. Till slut kan det kännas som "Nu vill jag se nå´t fult, orkar inte fler vackra vyer!" :D

PatrikAdolfsson
2009-08-23, 14:57
Här kan ni se bilder tills min berättelse är klar :D (http://www.facebook.com/album.php?aid=96855&id=676527927&l=ecbfd5dc31)

Molgan
2009-08-23, 15:31
Här kan ni se bilder tills min berättelse är klar :D (http://www.facebook.com/album.php?aid=96855&id=676527927&l=ecbfd5dc31)
Syns inga bilder. =(

Mats Liifv
2009-08-23, 16:43
Jag såg tjugo bilder...

Jonas
2009-08-23, 16:55
Jag ser dem också och vilken miljö!! Wow! Ser verkligen fram emot storyn! :)

Molgan
2009-08-23, 17:17
Jag såg tjugo bilder...
Måste man ha FB-konto eller? Får bara en massa röda kryss i IE och ingenting i FF.

leffa
2009-08-23, 17:32
tack för jättefina bilder kanske en resa för hojenfolket nästa säsong vi har ju snuddat lite i ämnet långresor vid våra träffar.

Jonas
2009-08-23, 17:36
Måste man ha FB-konto eller? Får bara en massa röda kryss i IE och ingenting i FF.

Jag har IE och inget FB-konto, men ser bilderna. Märkligt.

Mc-Bosse
2009-08-23, 18:01
Måste man ha FB-konto eller? Får bara en massa röda kryss i IE och ingenting i FF.

Bredbandet har inte nått Luleå! ;)

PatrikAdolfsson
2009-08-23, 18:07
Molgan. Vet inte varför du inte kan se dem. har din internetleverantör spärrat FB? :DJag kommer att få upp bilder här på hojen snart ändå ;)

Molgan
2009-08-23, 20:50
Kanske är FB som hämnas för att jag raderade mitt konto där? Nåja, ser fram emot kommande bilder. =)

PatrikAdolfsson
2009-11-04, 13:35
Nu har jag äntligen skrivit ner mina upplevelser från resan.

MC-touring-Norge-2009 (http://www.patrikadolfsson.com/clients/MC-touring-Norge-2009.pdf)

Bilderna ligger fortfarande bara och skräpar men kommer att ladda upp i galleriet vid tillfälle.

Patrik

Molgan
2009-11-04, 14:21
MC-touring-Norge-2009 (http://www.patrikadolfsson.com/clients/MC-touring-Norge-2009.pdf)
Äntligen! =)

Linnex
2009-11-04, 15:39
Såg riktigt fint ut. Mina funderingar om MC resa till Lofoten 2011 väcks upp igen.

PatrikAdolfsson
2009-11-04, 15:46
Såg riktigt fint ut. Mina funderingar om MC resa till Lofoten 2011 väcks upp igen.

Kul. Lofoten är ett att våra mål vi diskuterar inför nästa sommar.
Trollstigen en annan.

Även en tur från Stockholm -> Estland -> Lettland -> Litauen -> Polen -> Stockholm finns med i diskutionen.. Kul att planera :D