handdator

Visa fullständig version : Månadens Hoj - dec 2008



pewa
2008-12-04, 20:13
http://www.hojen.nu/bilder/tavling/mh/december_08.jpg

HelenaMarias (http://www.hojen.nu/forum/member.php?u=470) Kawasaki ZX9R

Om ägaren
Som ett infall stegade jag in hos en trafikskola vintern -93. Jag hade precis tagit
körkort för bil och tyckte att det kunde vara en rolig grej att köra MC. Min billärare
kallade mig en ”pärla” men vad jag blev kallad av min MC-lärare vill jag inte veta.
Han gjorde det väldigt klart för mig att jag inte fick gasa och hålla inne kopplingen
samtidigt! Under tiden på körskolan så lyckades jag med allt från att dyka rakt in i
en sandhög med huvudet före, till att krascha på 90 km/h bromsningen. Men skam
den som ger sig! A kortet blev mitt under sommaren och än så länge har jag varit
förskonad från vurpor. Klarade väl av dem på skolan kanske?

Vad är det för hoj och varför just den?
Denna Kawasaki ZX9R är resultatet av en god väns rekommendation. Som ägare
av en Kawasaki verkstad (Svenska Motorcykelbolaget i Skälby) så trodde jag inte
att han skulle föreslå något annat än en Kawasaki heller. Enligt honom så var det
den optimala sporthojen för mig, en MC som jag aldrig kulle tröttna på. Jag sålde
min Sporttourer till förmån för en ZX9R. Nu började jakten på nätet efter en grön
ZX9R av årsmodell -98. Grön var den enda färgen som var tänkbar för mig och
årsmodell -98 för att komma billigare undan med försäkringen. Det fanns för tillfället
väldigt få gröna exemplar till salu, men efter några dagars sökande så hittade jag
den. På c:a 9 mils avstånd hemifrån, jag som var beredd på att åka land och rike
runt för att hitta rätt!

Ett roligt minne
Detta byte gjordes i somras så jag har inte hunnit med några långa omvälvande
resor med den (än?). Men jag minns första turen med den som min, i början tyckte
jag att det var lite läskigt när den svarade så rappt på gasen. Men det tog inte lång
tid att förstå att jag behövde byta körstil. Med den insikten kunde jag slappna av å
njuta. På smala kurviga vägar är den som roligast, då den nästan sköter jobbet åt
en, det räcker med att flytta tyngdpunkten lite så följer den lättsamt med i kurvor.
Jag har aldrig tyckt att det varit så roligt att köra hoj som när jag bytte till denna
och då utnyttjar jag den nog bara till hälften. Så i sommar blir det kurvkurs
hos SMC tänkte jag.

Grattis önskar hojen.nu, en snygg t-shirt kommer på posten!

Vill du vara med och tävla?
Allt du behöver göra är att lägga upp en bild på din hoj i ett fotoalbum. Mer info (http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?p=9357)

Molgan
2008-12-05, 10:33
Gratulerar! =)

turbo
2008-12-05, 18:08
vilken pärla! den ända rätta färgen på en kawa dessutom :)

Gibson
2008-12-05, 18:36
Snygg, grattis:)

Nina
2008-12-05, 20:04
Gratulerar, hoppas du får många härliga mil på den också. :)

Kleemann
2008-12-06, 16:52
Grattis!

eljem
2008-12-06, 17:05
Grattis.
Jag som underskattade min kawasaki. Kanske min var inte så dålig heller, även om jag får stå ut med böjd rygg. Som tur är får jag skifta med Hondan då och då.

HelenaMaria
2008-12-06, 23:04
Tack för alla gratulationer!

Då kan jag också vara fin på mässan då:)

Nilsson
2008-12-06, 23:04
även jag grattulerar till en fin hoj ,