handdator

Visa fullständig version : Rädd för halka?



Nina
2008-11-24, 10:00
Nu har första snön kommit (men försvinner snart). Själv har jag övat halkkörning och sladdat runt med hundkojan, en s.k. avrostning fast på bil. Det slog mig i morse att folk har satt på dubbade hjul på sina bilar men de kör som de hade kvar sommardäcken på bilen. Inte ovanligt går det i 70 km/tim på 110-väg etc.

Är du rädd för halkan? Brukar du avrosta dig när första snön kommer? :)

Gibson
2008-11-24, 14:20
Nu har första snön kommit (men försvinner snart). Själv har jag övat halkkörning och sladdat runt med hundkojan, en s.k. avrostning fast på bil. Det slog mig i morse att folk har satt på dubbade hjul på sina bilar men de kör som de hade kvar sommardäcken på bilen. Inte ovanligt går det i 70 km/tim på 110-väg etc.

Är du rädd för halkan? Brukar du avrosta dig när första snön kommer? :)

Nej jag är inte rädd för halkan, man får tänka på att det är halt och köra efter väglaget, och jag har aldrig avrostat mig, jag tycker att jag får den träningen som behövs när jag pendlar till jobbet.
Idag snöar det ordentligt här hemma och det ska bli kul och se hur kojan uppför sig i snö.:)

Gibson
2008-11-24, 14:39
Du kommer tycka den är helt underbar i snön också. ;)
Prova att sladda med den utan att koppla ur stabilitetsfunktionen, fullständigt omöjlig att kana av vägen med den. Funktionen går in direkt och rätar upp bilen, reagerar blixtsnabbt. Jag har kört andra fordon med samma funktion och har upplevt att jag reagerar före bilen, att de verkar inte vakna i tid. Sladden hävs för sent nästan men hundkojan, den reagerar direkt. Bästa bil jag haft under vintertid faktiskt. =)
Prova att koppla ur funktionen också, det är den lilla knappen vid växelspaken.

Ja jag tänker leka testförare ikväll när jag ska till jobbet.:cool:

Nilsson
2008-11-30, 12:25
nu tänker jag ta hojen och köra en runda , och kolla på julskylltningar börjar i staffanstorp sen blir det nog Lund och Malmö med det är ca 5+ och vindstilla

Nina
2008-11-30, 18:10
sen blir det nog Lund
Hoppas du inte hamnade i detta, Nilsson (http://www.expressen.se/Nyheter/1.1387157/sammandrabbningar-vid-demonstrationer-lund)

Nilsson
2008-11-30, 18:35
nä det var ingen fara , jag vet hur det brukar vara så jag kör inte på de hållet , men det blev 15 mil idag , lite kkkaaalllt var det