handdator

Visa fullständig version : Reflexväst bra eller dåligt?



Jan-Olov
2008-11-23, 12:51
Vi hade årsmöte i klubben i går kväll och då var det uppe om vi skulle köpa reflexvästar gemensamt med klubbtryck fram och bak. Åsikten var delad om hur bra den är, vad tycker ni andra här på forumet. Jag själv är tveksam om vi syns frammifrån bättre så att vi slipper utkörande bilar men om jag gör en vänstersväng så kanske risken är mindrer att få en bil i baken. Sedan kommer även fåfängan in vi lägger flera tusen på fina o bra kläder och så gömmer vi dem bakom en jätte ful varselväst, ett val som får göras.

Ingemar
2008-11-23, 15:38
Det är ju onekligen många som kör med väst och visst syns de bra men jag känner inte riktigt för att dra på mig nån. Varför vet jag inte. Tycker nog att jag borde synas ändå. Vet inte heller om det är konstaterat att de funkar och verkligen förhindrar olyckor. Tycker jag borde synas i vanliga munderingen. Finns nog flera orsaker till att stressade bilförare inte ser oss.Men att köra i väst kan väl i alla fall inte vara till nackdel heller förstås. Något att fundera på. :)

Mats Liifv
2008-11-23, 16:00
Personligen tycker jag att det ser taskigt ut med en fladdrig reflexväst, rent visuellt. Om man syns bättre kan väl var och en avgöra själv genom att gå till sig själv. Tycker du att du ser någon i självlysande gult bättre än någon i exempelvis mörka färger? För egen del kör jag ofta i min Halvarsson "Halogen", egentligen en överdragsjacka men funkar utmärkt som allroundjacka eftersom den är både vind och vattentät. När jag har den på mig använder jag alltid säkerhetsväst under. Märker i alla fall att jag syns väldigt bra i den. Bilarna flyttar på sig så snällt så när jag kommer i Stockholmstrafiken. Man syns verkligen väl. Tycker att den är bra mycket mer praktisk än en väst, som jag för min del inte skulle vilja ha på mig. Gillar inte när det fladdrar.

Nilsson
2008-11-23, 16:23
jag skrev om detta på glidarhoj men fy fan villket liv det blev , de kallade oss som vill ha färgade kläder för allt möjligt som tex , slickepinne med strössel , jag kör i skinjacka med infällda gula band , och får offta höra att den syns bra , ja ja nu e jag ju bred med ,

Jan-Olov
2008-11-23, 16:50
De som ser oss frammifrån och jag har neonfärgade kläder tror jag inte det gör någon skilnad på landsvägen det är endast lyset som syns, möjligen i stadstrafik. Däremot bakifrån måste synbarheten vara större så väntersväng måste färgen göra skilnad, om en bilist ge sig till att köra om i korsnig borde reagera snabbare.

Nilsson
2008-11-23, 17:01
jag tycker bara att allt man kan göra för att synas är ju +

Molgan
2008-11-23, 18:47
jag tycker bara att allt man kan göra för att synas är ju +
Javisst. Tyvärr tror jag att effekten av västen minskat i takt med att det gått inflation i reflexvästar, folk reagerar inte på samma sätt längre. Använder inte själv väst av den enkla anledningen att jag är lat, det är omständigt att få av å på och i vägen när man ska komma åt fickor och annat.

Gert
2008-11-23, 19:26
Javisst. Tyvärr tror jag att effekten av västen minskat i takt med att det gått inflation i reflexvästar, folk reagerar inte på samma sätt längre. Använder inte själv väst av den enkla anledningen att jag är lat, det är omständigt att få av å på och i vägen när man ska komma åt fickor och annat.
Precis som jag känner och tycker