handdator

Visa fullständig version : Vägregga en Cross



PatrikAdolfsson
2008-11-21, 12:19
Hej,

Sitter och är sugen på att köpa en Cross. är det svårt att vägregga en? Eller ens värt? Bättre att köpa kärra och dra den?

Tack på förhand?


Patrik

turbo
2008-11-21, 12:32
det kan vara lite krångligt att få den vägreggad men jag tycker det är mycket coolare än att dra runt den på släp :)

vet inte om den är helt aktuell men jag hittade det här på svenska offroadentusiasternas forum:


Följande krävs för E-reg.

Intyg
• TYP-Intyg från tillverkaren. Fås av t.e.x. KTM Sverige.
• Cykeln ska finnas med i Svemos lista som potentiell E-reg cykel. (KTM450SX gör det)
• Skyltar, fås genom att en KTM handlare, (som sålt cykeln) begär det från VV i örebro. Kan skickas direkt till ägaren av cykeln.
Utrustning för E-Reg:
• Lyse, hel och halv. Indikatorlampa för helljus.
• Baklyse.
• Bromsljus, behövs endast på fotbroms, ej på frambroms.
• REG plåt.
Tillvägagångsätt
• Beställ plåtar
• Åk till bilbesiktningen med cykeln och besikta. (med plåtarna)
• Kostnad 1100:- + eventuell kontrollbesikting om cykeln är av årsmodell som behöver kontrollbesiktas, dvs äldre än 3 år eller vad det är.


Följande krävs för LV-Reg.

Intyg
• TYP-Intyg från tillverkaren. Fås av t.e.x. KTM Sverige.
• COC-intyg, som bara kan utfärdas av tillverkaren.
• Cykeln ska finnas med i Svemos lista tror jag.
• Skyltar, fås genom att en HOJ-handlare, (som sålt cykeln) begär det från VV i örebro. Kan skickas direkt till ägaren av cykeln.
Utrustning för LV-Reg:
• Lyse, hel och halv. Indikatorlampa för helljus.
• Hastighetsmätare
• Blinkers
• Baklyse.
• Bromsljus, på frambroms och Bakbroms
• Tändningslås (stöldskydd kallas det på BP-språk) (Skivbromslås räcker som stöldskydd (tändningslås) har jag kollat upp tidigare.: Tolan)
• LV godkända däck
• REG plåt.
Tillvägagångsätt
• Beställ plåtar, och alla intyg.
• Åk till bilbesiktningen med cykeln och besikta. (med plåtarna)
• Kostnad 1100:- + eventuell kontrollbesikting om cykeln är av årsmodell som behöver kontrollbesiktas, dvs äldre än 3 år eller vad det är.


det finns alltså två varianter, antingen enduro-regga eller landsvägsregga. enduro innebär att du får bara får köra till och från träning och tävling.

någon som vet vad man gör om man saknar typintyg? samt coc-intyg? (vad är det förresten? :))
den här "guiden" förutsätter att man har det

Mats Liifv
2008-11-21, 15:32
Det är så mycket byråkrati och kostnader förknippat med det hela, om det ens är möjligt att genomföra, att det inte känns försvarbart. Skulle för min del förorda att köra hojen på släp eller köpa en redan registrerad hoj.

Sepe
2008-11-21, 23:01
Mats har rätt. Att regga cross är inte lätt eller billigt. Bättre köpa färdig reggat hoj istället. Ja, som dom säger den är ju cool på släpet. Kör järnet med den på crossbana.

PatrikAdolfsson
2008-11-22, 11:12
Tack.

Insåg inte att Enduroreggat fickköra på vägarna :D Då blir det en sådan. Men ett släp ska också köpas.

Räcker det att bli medlem i en Crossklubb för att få köra Enduroreggat till och från träning/tävling? Eller spelar det ingen roll?

Patrik

Mats Liifv
2008-11-22, 11:32
Räcker det att bli medlem i en Crossklubb för att få köra Enduroreggat till och från träning/tävling? Eller spelar det ingen roll?Du måste vara medlem i en klubb och ha endurolicens. Du kan inte säga att du ska ut och träna för dig själv, utan det ska vara en av klubben organiserad träning/tävling. Så var det i alla fall på min tid. Det har sina fördelar att ta hojen på släp. Inte sällan kan det vara något som går sönder eller att du själv slagit dig, som gör att det inte går att köra hojen. Dessutom är det väldigt jobbigt att köra en endurohoj på väg. Det gör man bara mycket korta sträckor. Däcken slits också en del på asfalt, vilket känns onödigt när man vill ha allt grepp i skogen/på banan.

Sepe
2008-11-22, 18:23
Enduro reggat får man köra på vägen till och från träning / tävling, annars inte. Och vidare som innan har redan sagt, du "Du måste vara medlem i en klubb och ha endurolicens" annars får du inte köra på vägen. Alltså inget nöjes åkande inte.

V Saarela
2008-11-25, 06:32
I princip är det väl stört omöjligt att få en cross lvreggad(intyg etc)...och skulle det mot förmodan gå, så blir det förmodligen billigare/enklare att bygga om en endurohoj till cross?

Endurolicencer osv är inte gratis. Har man körkort och vill hålla sig i lekmannanivå utan tävlingsambitioner, så gissar jag att man förr eller senare kommer att vara i behov av en hoj som man förflyttar sig även på landsväg.

In på tvåtusentalet är väl dom flesta endurohojarna landsvägsreggade. Dom flesta är dock inte påställda utan bara förregistrerade(av tävlingsförare). Vill man köra på gatan med dom, så är det bara att teckna en försäkring, ställa på hojen och tuta på.
Vilka "dom flesta" är vet jag inte, men tex alla KTM fyrtaktare från 2002 är landsvägsreggade. Yamaha är väl likaså? Honda har ingen landsvägsreggad........

Alltså, köp en färdigreggad endurohoj. Billigast, enklast och.....förmodligen den som du har roligast med?

PatrikAdolfsson
2009-01-11, 14:11
Nu har jag kollat runt en hel del.

Vad vet ni om Husaberg 501 ? Den kändes bra då jag provade den. Den är gammal men får den för mellan 10-15 tusen för en 90:a

Känner ni till något alternativ i samma prisklass?

Som sagt: Jag är rookie i sammanhanget :D

Patrik

tomahs900
2009-01-11, 15:32
Nu har jag kollat runt en hel del.

Vad vet ni om Husaberg 501 ? Den kändes bra då jag provade den. Den är gammal men får den för mellan 10-15 tusen för en 90:a

Känner ni till något alternativ i samma prisklass?

Som sagt: Jag är rookie i sammanhanget :D

Patrik

Kolla först upp om o var du kan få tag på reservdelar om du ska köpa en med så många år på nacken
och jämför framförallt priserna ,med japanarna husan har jag för mig e rätt dyr med delar....


kolla in på
www.enduromx.com
där finns en hel del hojjar.

tomahs900
2009-01-11, 15:35
http://www.enduromx.com/mcs/mcsvd.asp?qs=1100m21991111113631naaaaa&nr=137537


denna blev ju till o med jag sugen på....

PatrikAdolfsson
2009-01-11, 17:52
Hej och tack.

Jo, vägregga har jag lagt ner. Köpt ett släp tillsammans med grannen som köpt en KTM 450 eller något :D

Bra sida det där. Yamahan såg nice ut.