handdator

Visa fullständig version : Olika vinklar på problem



Nina
2008-11-19, 07:20
- Presenteras ett problem måste det vara OK att ge flera vinklar på en möjlig lösning. Inte sagt att det är fritt fram att ljuga, utan att man måste ha rätt att lufta olika ideér.Jag hade i tråden om Livsfarlig Wildstar gett förslag på möjliga orsaker till trögstyrdhet på en hoj, t ex dåligt med luft i ringarna kan ge viss trögstyrdhet. Även ett för hårt åtdraget styrlager kan ge liknande upplevelser. Jag ställde frågan om den möjligen kändes mer trögstyrd åt ena hållet än det andra. Förutom detta gav jag ett tips på hur man bäst bromsar mitt i en kurva om man har för hög fart och är på väg ut ur kurvan. Killen i den tråden var på väg ut ur kurvan i för hög fart, ett tips på bromsteknik tyckte jag var på sin plats, i fall han skulle hamna i den situationen igen.


Detta fick jag skäll för av en forummedlem.


Som Pewa menar i tråden Livsfarlig Wildstar, man ska kunna komma med fler vinklar på ett problem. Jag gav tips på vad jag trodde det kan vara samt tips i avancerad bromsteknik jag själv upplevt och utfört i en kurva.

Vad tycker ni andra, ska man kunna komma med olika förslag på vad det kan vara om nån frågar eller ska vi helt enkelt bara tiga?

Nilsson
2008-11-19, 08:22
klart man ska få säga det man vill ,men likväl här som på andra forum sitter det folk som tycker det är kul att vrid och vända på allt och då inte för att hjälpa till och lösa problemet , där har ni en av anledningarna till att inte jag vill vara så aktiv här längre

pewa
2008-11-19, 09:17
Jag instämmer, grundregeln måste vara att man får säga vad man vill.
Sen för att ett forum ska bli läsbart överhuvudtaget måste man hålla efter och rensa i en del trådar, samt hålla sig inom vissa ramar.

Tar jag upp ett problem vill jag ha förslag på lösningar, även om personen inte vet exakt. Svaret måste dock vara relevant, att svara på ex. "Varför går hojen dåligt?" med "Köp en bättre!", känns inte så givande.

Mats Liifv
2008-11-19, 09:46
Ett sätt att få en trevligare stämning är att som man gjort i BMW-klubbens forum, propagera för att skriva under sitt rätta namn. En del har valt att ha sitt "nick" kvar i avataren och underteckna med sitt rätta namn, andra väljer att ha bara sitt rätta namn. Tror nästan alla som skriver på det forumet har anammat det nya. Blir en så mycket "högre tröskel" att ta sig över om man ska skriva något kritiskt. Mycket jobbigare när man måste stå för det man skriver och inte gömma sig bakom anonymitet. Kanske kan vara värt att pröva?

Ingemar
2008-11-19, 10:09
Jag läser med stort intresse vad som skrivs. Sen får man naturligtvis själv tänka över om det man läser kan vara till hjälp vi är ju alla olika även om mc-åkandet betyder mycket för oss alla.
Min erfarenhet är att jag snappat upp mycket nyttigt och lärorikt på dessa sidor som jag fått användning för. Saker man missat trots ett långt liv på hoj. Hoppas att även i fortsättningen få ta del av åsikter och råd det är så kul att läsa. :)

Nina
2008-11-19, 12:38
men likväl här som på andra forum sitter det folk som tycker det är kul att vrid och vända på allt och då inte för att hjälpa till och lösa problemet
Precis Nilsson, man kan ju alltid komma med egna förslag och inte enbart framföra vass kritik. Nu har ju inte denne kritiske person själv varit en ängel i en annan tråd. Inga namn nämnda, inga trådar nämnda.

akems
2008-11-19, 13:34
Det är bra att kunna lufta olika åsikter och även dela med sig av sina kunskaper och erfarenhet som en del har skaffat under lång tid,men det måste vara så att om den åsikten inte helt överensstämmer med ens egen måste olika åsikter få lov att finnas utan att någon ska känna sig trampad på tårna,däremot ska aldrig personangrep behöva toleras men åsikter måste få lov att vara olika.Liksom överallt annars behöver det ju inte bara finnas en sanning.

Molgan
2008-11-19, 13:40
Det var väl mitt inlägg i nämnda tråd som satte den ur kurs, ber om ursäkt och det ska inte upprepas.

Mats Liifv
2008-11-19, 13:54
Det var väl mitt inlägg i nämnda tråd som satte den ur kurs, ber om ursäkt och det ska inte upprepas.

Tror inte bara att det var du. Uppfattade det som att vi alla fick en "släng av sleven"!

Nina
2008-11-19, 13:56
Nej Molgan, det var inte ditt inlägg, man hängde upp sig på vad jag hade skrivit. Det har hänt förr fast i annat ämne för en kort tid sen.

Hasse i Kristianstad
2008-11-19, 20:46
:rolleyes: var jag skyldig till något???
Tycker ibland att man inte skulle moderera så mycket genom att ta bort, där emot tillrättavisa genom ett inlägg eller stoppa tråden om den spårat ur.
Denna tråden är fullständigt obegriplig för en som inte var där och läste :rolleyes:

Nilsson
2008-11-19, 20:52
jag tror nog att vi alla fått en klocka att ringa lite nu , jag tror de flesta tänker , hmmm har jag skrivit något dumt , ja ja det har vi nog alla någon gång , men nu tar vi nya tag och försöker var a goa mot varandra , tycker i alla fall jag

Nina
2008-11-19, 20:53
Jag hade svarat i tråden vad möjliga orsaker kan vara och fick ett ilsket påhopp för det jag skrev. Vi var fler som kände oss utpekade. Denne någon har själv skrivit ovidkommande inlägg i en annan tråd, man tycker att då ska man inte skälla ut andra när man inte varit bättre själv. Dessutom försökte vi hjälpa trådskaparen vad möjlig orsak kan vara till en trögstyrd hoj.

Nina
2008-11-19, 20:55
Ingen fara Nilsson, du är alltid så snäll och go' du. :-*

Guzzi-Leif
2008-11-19, 21:02
Jag tycker som jag gjort på andra ställen; ett Forum är ett socialt place i Cyberrymden och här böljar samtalen lite fram och tillbaka kring ett ämne. Vissa krumsprång i tankegångarna är långt ifrån katastrof - de skapar trivsel så länge det inte sker med syfte att sabotera.

När det gäller teknik har vi olika förutsättningar och erfarenheter. Alldeles självklart är det positivt att olika synvinklar och idéer kommer fram när någon ställer en fråga! Det man får passa sig för är väl att verka alltför tvärsäker om man inte är det.

För mig har detta Forum varit en njutning just genom frånvaron av rätt-och-riktigt-talibaner. Nu får vi passa oss för att låta trivseln gå förlorad genom att kräva korrekthet, tillbedjan och bokstavstro!
Det räcker väldigt långt med ömsesidig respekt, vänlighet och lite glimt i ögat!

Mr.Blazer
2008-11-20, 08:14
Eftersom det här tydligen är en ”klubb” för inbördes beundran, och det tydligen är okej att gissa som man vill i alla typer av frågor så kan ni behålla den för er själva.
Har ni möjligen tänkt tanken att era vilda gissningar och förslag kan utsätta andra för fara?
Tänk om det är en ”nybörjare” så läser era inlägg och tänker att det den där inställningen (eller liknade som ni svamlat om) måste jag prova och så går det rakt ut i skogen, eller cykeln rasar, kul, kul för den personen.
En uppmaning till eftertanke innan ni kommer med era spekulationer. Men det behövs nog inte, ni har ju varit med så länge och kan det här med hojar.

Och ni som har tagit åt er och tror att det är er Katarina syftar på, så har ni fel, det är mig hon syftar på hela tiden med sina små underfundigheter.

Konstigt med en moderator som går in och rensar inlägg, men låter diskussioner fortgå i en annan tråd där man hänvisar till raderade inlägg, då får man absolut inget sammanhang i det hela.

Eftersom du Pewa gillar att rensa så kan du radera mitt konto, eftersom man tydligen inte kan göra det själv. Samtidigt som du raderar det här, för det kommer du väl att göra, konstigt vore annars.

pewa
2008-11-20, 10:29
Eftersom det här tydligen är en ”klubb” för inbördes beundran, och det tydligen är okej att gissa som man vill i alla typer av frågor så kan ni behålla den för er själva.
Har ni möjligen tänkt tanken att era vilda gissningar och förslag kan utsätta andra för fara?
Tänk om det är en ”nybörjare” så läser era inlägg och tänker att det den där inställningen (eller liknade som ni svamlat om) måste jag prova och så går det rakt ut i skogen, eller cykeln rasar, kul, kul för den personen.
En uppmaning till eftertanke innan ni kommer med era spekulationer. Men det behövs nog inte, ni har ju varit med så länge och kan det här med hojar.

Och ni som har tagit åt er och tror att det är er Katarina syftar på, så har ni fel, det är mig hon syftar på hela tiden med sina små underfundigheter.

Konstigt med en moderator som går in och rensar inlägg, men låter diskussioner fortgå i en annan tråd där man hänvisar till raderade inlägg, då får man absolut inget sammanhang i det hela.

Eftersom du Pewa gillar att rensa så kan du radera mitt konto, eftersom man tydligen inte kan göra det själv. Samtidigt som du raderar det här, för det kommer du väl att göra, konstigt vore annars.

Jag håller med dig om att vilda gissningar osv kan utsätta andra för fara. Man bör inte framhäva något som den absoluta sanningen om man inte är säker på sin sak. Däremot tycker jag det är helt OK att fundera och resonera sig fram. Jag tycker också det är upp till den enskilde att va lite källkritisk mot det man läser, det gäller samhället i stort.

Jag gillar inte att rensa utan gör det någon gång ibland för att forumet ska vara läsbart överhuvudtaget. Den här sidan är en hobby och jag hinner inte läsa allt, vet du någon tråd som borde rensas lite så skicka den gärna till mig så kollar jag på den.

Ang. radering av kontot så ordnar jag det, du har mail.