handdator

Visa fullständig version : WILDSTAR LIVSFARLIG..????



ormkramp
2008-11-17, 21:03
Hejsan gubbar o gummor.
Har länge tänkt att skriva om detta, men har nu kommit igång.

Köpte en splidans ny Wildstar -00 Tusan va glad jag var och vad den lät gott.

Ville INTE erkänna för mig själv eller andra att den var otäck på krokig väg.
Han var en "bisonoxe" helt enkelt, även att framföra på annat än raka vägen (lite överdrivet)

Jag var uppe i Norska fjällen för andra gången med hojen och blev så otroligt rädd:
Min son åkte före med sin V-Strom 1000 och jag hack i häl. Kom in i en kurva som var kraftig med räcken för stupet på min högra sida...

Plötsligt märker jag att kurvan är störtare än jag befarat....Jag slet som ett djur för att inte köra rakt FRAM och ut för stupet.

Den ville rakt fram och jag ville svänga mycket vänster !!!

Trots att jag ventilerat detta lite med kompisar med "motstyrning" hänga ut knä och armbåge
för att automatiskt lägga över vikten och även övat och praktiserat det en hel del så var den otroligt jobbig.
Tyvärr så blev det så att jag sålde min Wilde när jag hade provkört en BMW R1200C som var mycket lätthanterlig. Trivs bra med den, men saknar det RIKTIGA mullret från mina dragpipes efter den kraftiga motorn i "Wilden"

Nu var det så att i sommar på Kopparträffen råkade jag prata med en annan hojåkare som åkte en utav HD modellerna, han hade haft en Wildstar och hade också närapå kört ihjäl sig på grund av denna tröghet i styrningen (understyrd eller överstyrd? )

Denna HD hade INGA utav dessa tendenser. Nu vill jag bara ha en riktig kraftig custom igen, men undrar om det inte finns NÅGON ANNAN hoj än HD som går att åka på utan att riskera livet??

Tacksam för tips, erfarenheter och synpunkter på detta.

Gaffelvinkeln trodde jag var den stora "boven"...det är tydligen en hel del annat som kan spela in, såsom hjulstorleken fram i förhållande till bak.

Ha de gôtt
:)

Lelle11
2008-11-18, 16:22
Jag förstår vad du menar. Min Wilde var oxå understyrd och jag trodde att så är det. Men efter 2000 mila servicen med framdäcksbyte blev hojen mycket bättre! Liksom "rinner" genom kurvorna på ett helt annat sätt. Från fabrik tror jag att det satt Bridgestone på , men ett Michelin Commander gjorde susen.

Lennart

pewa
2008-11-19, 00:03
Tråden rensad!

- Håll er till ämnet! Har ni inget att säga i ett aktuellt ämnet så låt bli. Vill man diskutera ett sidoämne eller kommer på något annat när man läser tråden så skapa en ny tråd, blir så mycket enklare att hitta då.

- Presenteras ett problem måste det vara OK att ge flera vinklar på en möjlig lösning. Inte sagt att det är fritt fram att ljuga, utan att man måste ha rätt att lufta olika ideér.

- Förslag och åsikter kring forumets nivå får antingen diskuteras i en egen tråd eller tas direkt med mig.

- Personliga diskussioner som inte hör till ämnet tas över PM eller i chatten!

Fredd
2008-11-19, 00:06
ormkramp, det låter läskigt det där! Har du pratat med någon Yamaha-handlare om problemet?

Kände du att du hade hög fart in i kurvan? Var hojen original?

lene
2008-11-19, 10:24
Det är sant att är är stor skillnad i svängradie om man kör wild star eller en sport. mvh lene en glad wildstar ägare

För att underlätta har jag flyttat all diksussion om borttagna ämnen till en egen tråd: länk till tråden (http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?p=13712) /Pewa

Jåke
2008-11-19, 13:31
Sammanfattningsvis, fysiska skäl till att den Wilda Staren kan vara tungstyrd utan att det är nåt "fel" (fler upplevt det i jämförelse så jag lämnar förslitning och körstil därhän)

- För brett (men frääänt) framdäck. Lösningen är enkel, byt till ett smalare
- Dito men bak
- Chassigeometri. Inte mycket att göra än att byta till smidigare hoj.
- Dålig fjädring. Kan hjälpa att byta dämpare, men grundfelet är fortfarande troligen dåligt chassi.
- Dåligt avpassade originaldäck. Byt till annat märke, kan göra under då de har olika konstruktion och profil.
- Den sliter bakdäcket platt väldigt fort. Se punkt om geometri & dämp.

Att sedan jämföra en Wild Star och till exempel V-Strom är inte relevant. De har olika förutsättningar. Wild Star ÄR en stor, otymplig glidare. På gott och ont....

ormkramp
2008-11-20, 11:00
Sammanfattningsvis, fysiska skäl till att den Wilda Staren kan vara tungstyrd utan att det är nåt "fel" (fler upplevt det i jämförelse så jag lämnar förslitning och körstil därhän)

- För brett (men frääänt) framdäck. Lösningen är enkel, byt till ett smalare
- Dito men bak
- Chassigeometri. Inte mycket att göra än att byta till smidigare hoj.
- Dålig fjädring. Kan hjälpa att byta dämpare, men grundfelet är fortfarande troligen dåligt chassi.
- Dåligt avpassade originaldäck. Byt till annat märke, kan göra under då de har olika konstruktion och profil.
- Den sliter bakdäcket platt väldigt fort. Se punkt om geometri & dämp.

Att sedan jämföra en Wild Star och till exempel V-Strom är inte relevant. De har olika förutsättningar. Wild Star ÄR en stor, otymplig glidare. På gott och ont....


Hejsan alla hojdiggare som svarat och läser.

Mnjaa det är ju som ni skriver inte mycket att göra åt annat än att jag borde testat med ett annat framdäck.
Det är ju så att denna hoj och andra customhojar har väl denna negativa egenskap, mer eller mindre.

Framhjulets diameter har ju också inverkan. Ett mindre sådant måste snurra fler varv i en rondell än ett större och det har också inverkan.

Någon skrev om jag hade byggt om den (moddat) och mitt svar är att den var helt original hela tiden.
Ok, får väl åka på min R1200C det funkar ju också.:rolleyes:

(Läs min tråd om Wildstar och vacum i bensintank)