handdator

Visa fullständig version : Köp av hoj under 25k



Snart
2008-11-17, 20:01
Hej där!

Min första post.
Jag har varken mc eller mc-kort. Har klarat teorin men känner att det kanske skulle va bästa att köra lite hoj själv innan provet (har inte kört mycket alls).
Jag har typ 30-35 tusen att lägga totalt o då e det inklusive hjälm +kläder.

Vilken hoj rekommenderas för under 25.000 kr?
Funderat på VFR 750f men den ligger precis på 30k strecket, kanske kan pruta vem vet?
En annan schysst hoj e ju GSXR 600 men den ligger ju också lite över 30k eller där omkring.

Alltså gärna tips om en snygg/läcker hoj under 25.000 :-)

PS.
Får man köra utan körkort på bana?
DS

Jåke
2008-11-17, 20:54
Mycket hoj för pengarna: http://www.blocket.se/vi/17154687.htm?ca=6_s (jag vet, jag har haft två i garaget)

Ja, du får köra på bana utan körkort. Men bara i licensgrupp, eventuellt behöver du även licens för att vara försäkrad gentemot de andra.

Molgan
2008-11-17, 22:02
Här är den!!

http://www.blocket.se/vi/19051950.htm?ca=1_9_s

:D:D:D

eljem
2008-11-17, 23:28
hej och välkommen (Snart ) till av dom bättre forum jag hamnat i för några månader sedan.
Här fick jag tips och råd och är tacksam att få vara med så länge det varar.
Jag lade märke till att Du (Snart) som nymedlem vill köpa en beg. hoj, här hade jag lagt en annons ,
http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?p=12837#post12837
kolla på den och ge en kommentar.

Molgan
2008-11-18, 01:59
här hade jag lagt en annons ,
http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?p=12837#post12837
kolla på den och ge en kommentar.
Jag tror du länkade fel, du menade nog denna:

Säljes: Kawasaki gpx 600r (http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=1789)

Verkar vara precis vad som eftersöks. =)

eljem
2008-11-18, 09:42
Tack Molgan för rättelsen
Ett råd till "Snart" eftersom det verkade att du inte har mycket erfaren av inköp eller körning av hoj, så det vore bättre att du inte lägger mycket pengar på en hoj i början för att du vet inte vilken hoj du kommer att trivas bättre med i framtiden, det hade jag erfarit.
Du kommer säkerligen att köpa fler än en för att till slut hitta den "rätta för dej"
Jag skulle inte lägga 35 tusen för en 97:an VFR eller Gxr600 eller 25 tusen för en 86:a.
Du ska köpa en hoj som du säkert kan få tillbaka pengar eller åtminstone förlorar ett par tusen efter en säsong.
Stövlar 43 och 44, hjälm M och L och byxor har jag i reserv till salu.men inte Jackan .
detta var en del av den andra annonsen
Så "snart" meddela om det är nåt
mvh

Scorpio
2008-11-18, 14:17
Mycket hoj för pengarna: http://www.blocket.se/vi/17154687.htm?ca=6_s (jag vet, jag har haft två i garaget)


Som sagt, mycket hoj för pengarna :) Rekommenderas!

Mats Liifv
2008-11-18, 15:22
Som sagt, mycket hoj för pengarna :) Rekommenderas!

Instämmer till fullo! En "Fattigmans Ducati," med fackverksram och allt! :)

eljem
2008-11-21, 11:39
Hoppas att " Snart " hittar det han letar efter.
Vänta gärna till våren om du vill. Och då rekommenderar jag att du går till en aukoriserad bil och mc firma, du hittar säkert en billig 25000 kronors hoj med 3 månadsgarantie.
Ska man ha en nybörjar hoj då ska man (tycker jag) vända sig till en pålitlig källa (med menar jag nån man känner väl eller en betrodd firma)
Därmed är det mitt slutliga råd.
mvh
Ben

turbo
2008-11-21, 12:34
det finns ganska mycket fint begagnad kring 25.000:-

jag håller med eljem, du kommer säkert att vilja byta upp dig efter en säsong så köp något du får tillbaka pengarna på :) klassiska modeller som man vet fungerar, typ honda cbr om man vill ha sporthoj.

sen är det bra säsong att leta hoj nu, väntar du till våren kommer priserna gått upp.

Intruder
2008-11-22, 12:47
Jag har ett litet tips iomed du är ny
Kolla upp lite med försäkrings bolagen vad det kommer o kosta glöm inte o kolla med flera bolag
En del hojar kan suga livet av dej hehe typ 30tusen om året

Mats Liifv
2008-11-22, 15:33
Jag har ett litet tips iomed du är ny
Kolla upp lite med försäkrings bolagen vad det kommer o kosta glöm inte o kolla med flera bolag
En del hojar kan suga livet av dej hehe typ 30tusen om året Ett bra tips! Ta alltid regnummer på de hojar du är intresserad av för att kolla vad dem skulle kosta dig att försäkra. Kan vara horribla summor ibland. I vissa fall kandet vara bättre att bara ha halvförsäkring och i stället sätta undan motsvarande belopp. Det kan ju även vara en självrisk inblandad, på flera tusen. Om man alltid har sin hoj inlåst och i säkert förvar kan det till och med vara värt att överväga enbart trafikförsäkring. Allt beror på så mynga olika faktorer att det måste avvägas från fall till fall. Det viktiga är i alla fall att först ta reda på försäkringen, innan man handlar hoj! Lycka till!

Snart
2008-11-23, 03:16
Tack för alla svaren! Hur mycket diffar priserna på, nu mot vad dom kostar till våren?
30k för en försäkring? Aj! Jag trodde att dom brukar ligga på ca 8000.

Gert
2008-11-23, 08:52
Tack för alla svaren! Hur mycket diffar priserna på, nu mot vad dom kostar till våren?
30k för en försäkring? Aj! Jag trodde att dom brukar ligga på ca 8000.Försäkringen kostar från styva tusenlappen och en bit över 30000kr allt beroende på din ålder ,zon du bor i,förvaringsätt och mest typ av hoj.

oban
2008-11-23, 14:52
Ett bra ställe att kolla upp försäkringskostnaden är hos Bilsport & MC.

De har en beräkningsida där du kan lägga in uppgifterna som gäller just dig.
http://www.bilsport-mc.com/webservice/online.aspx

sen är det väl upp till var och en att välja bolag, men där kan man i alla fall få ett litet riktmärke om var man hamnar :-)

Jåke
2008-11-23, 16:56
Tack för alla svaren! Hur mycket diffar priserna på, nu mot vad dom kostar till våren?
30k för en försäkring? Aj! Jag trodde att dom brukar ligga på ca 8000.
Till exempel Yamaha TRX (som var mitt tips), går att försäkra hos Bilsport & MC. De är särklass billigast på den och ger dig en helförsäkring på mellan 4500-6000,- på den hojen. Då talar vi om en hoj i försäkringsklass 5.

Räkna med att hojpriserna går upp kanske 5000,- till våren, eller att det åtminstone blir svårare att pruta. Fast med tanke på att vi verkar ha en ekonomisk recension framför oss kommer nog priserna att ligga kvar, kanske det t.o.m går att göra enstaka fynd framåt våren om lågkonjunkturen slår hårt.

Snart
2008-12-01, 16:35
Tror det blir en Bandit 600 verkar robust o snygg.. Kan få typ en -97:a för 25-27 tusen kanske kan pruta lite.
Men hur mycket dyrare blir dom till våren?

leffa
2008-12-01, 17:42
jag skulle nog satsa på en större modell av banditen , om du ska åka på långfärd eller skjussa någon så är det nog skönare med en större modell

Snart
2008-12-01, 21:52
Vaddå större, menar du 650 eller vad? E inte de mycket dyrare?

leffa
2008-12-01, 22:13
hittade en bandit 1200cc 97a för 33000 på blocket den finns i strägnäs den skulle jag satsa på då får du ett helt annat vrid i maskinen och jag tror inte den är så farligt dyr i försäkring heller mvh leffa

eljem
2008-12-01, 22:44
Vad gäller försäkring så måste vi vara lite uppriktiga här.
För dom ungre grabbar så är det dyra försäkringar, Det kan jag inte mycket om men för min del som är äldre så kan jag berätta att jag fick i våras två alternativ : med uppsägning vid avställning dryga 1800 halvår, eller utan uppsägning oavsett avställning så skulle jag nog betala bara 1600 kronor.
Jag tog det första alternativet och när jag ställde av hojen i september så fick jag en hel del pengar tebaks.
Den försäkring jag nämnde gällde hojjen jag nämnde till salu i tidigare inslag
Kawasaki gxp600r och åldern som hade betydelse var över 40 Altså BILLIG försäkring.

Hur blir det te våren vad gäller priser på begagnade hojjar så tror jag att dom kommer att gå upp, och det blir fler som kommer att åka hoj.
Färre bilar och lastbilar på vägen ( UNDERBART)
mvh
Ben

Jåke
2008-12-01, 22:54
Äsch, Bandit 600 funkar finfint. Du tänker väl inte skjutsa folk hela tiden eller dra iväg på Europasemester direkt i vår? 1200 må ha större motor med lugnare gång. Men den är även tyngre, drar mer soppa och kostar mer i försäkring.

För de kanske 8000,- det skiljer i pris kan man göra mycket annat än att köpa en hoj "utifall", men det är min uppfatting och den baseras mer på att ha skoj än att vara praktisk (tro mig, jag bytte en fullt fungerande och lätt trimmad Yamaha mot en vurpad Honda...)

När det gäller priserna i vår är det svårt att säga nåt. Normalt kunde du nog räknat med samma pris som nu men utan prutmån som jag skrev tidigare. Men med rådande ekonomi... vem vet. Du kan nog inte räkna med att göra ett klipp i vår iaf, chansen för det är större nu.

Scorpio
2008-12-02, 17:20
Jag skulle vilja påstå att Bandit 1200 är lite väl stor att bryta runt som nybörjare. Men-men, därom tvista de lärde..

Tycker i vilket fall absolut att du ska prova lite olika hojar själv först för att bilda dig en uppfattning om vad DU föredrar :)

Nina
2008-12-02, 17:34
Nä gör inte som jag: köper en hoj med ögonen som man inte alls trivs på...

Jan-Olov
2008-12-02, 17:36
Tycker i vilket fall absolut att du ska prova lite olika hojar själv först för att bilda dig en uppfattning om vad DU föredrar :)

Det håller jag med om, för med erfarenhet så kanske du ändrar uppfattning om vad som passar dig bäst och sedan är det så förbaskat kul att byta med allt vad det innerbär.

leffa
2008-12-02, 20:25
1200 kanske är för stort att börja med men jag håller med scorpio att man ska provköra många hojar innan man bestämmer sig

Mats Liifv
2008-12-02, 20:37
1200 kanske är för stort att börja med men jag håller med scorpio att man ska provköra många hojar innan man bestämmer sig

Kan bara instämma. Pröva gärna hojar av olika typer, den man minst anar kan vara den typ man gillar bäst....:)

Snart
2008-12-02, 23:21
Vilket schysst forum det här är ändå. Så många bra svar och snabbt.
Jag tror 1200 e lite stort faktiskt. Åker hem till Sverige om ett par veckor, hoppas att jag får med mig en Bandit på vägen.

Tack så mycket för alla svar:)

Gnistvändaren
2008-12-02, 23:48
En kommentar jag fick när jag själv tog körkort och förhörde mig om en 500cc var lagom att börja med, var att det är bra att börja med en hoj som inte har kapacitet att skrämma en (alltför mycket). Det är bättre att ta sina första steg, träna och öva, och göra sina misstag, på en hoj som inte drar iväg och lämnar föraren på backen om man slinter på gasen eller kopplingen, missar en växling eller missbedömer en kurva.

Många bra tips har kommit här i tråden. Mitt bidrag baserat på erfarenhet är att den charmiga men nästan trettio år gamla Honda CX500C jag började på hade fullt tillräcklig effekt för mig, men de klena bromsarna och den gamla svajiga ramen är inget jag rekommenderar för nybörjare eller den som är ute efter aktiv körglädje. Så en hyfsat modernt byggd hoj (torde stämma in på det mesta som är byggt på 90-talet och framåt) som känns bra, och strunta i effekthysterin. Sitter du bra på en Bandit 600 så tror jag du kommer att ha en underbar säsong framför dig. Och medan du kör och njuter så passar du på att samla på dig erfarenheter och åsikter som leder dig fram till nästa hoj som kommer att vara näst intill perfekt och kanske en helt annan än du tänker dig idag. Så var det i varje fall för mig.

Mats Liifv
2008-12-03, 10:32
Här kan man hitta recensioner på en del hojar http://www.allroadmc.com/ bland andra 1200 Bandit.