handdator

Visa fullständig version : Fest i dagarna tre



Nina
2008-11-15, 10:13
Det var länge sen det var så här hektiskt med party en hel helg. Trevligt var det i går, vi var i Globen på nåt som kallas On Stage, se länk (http://www.bestseller.se/index.php?sida=os_info2). :)
Rödvin till maten, är ingen direkt fan av viner över huvudtaget men den gick ner. Min man blev förvånad över att jag tömde glaset, nån hade (min man) fyllt på glaset medan jag var på hemlighuset så det blev egentligen 1,5 glas rödvin.

Menyn var komponerad av Leif Mannerström, mycket god meny. Laxen var supergod. När jag ätit upp den satt svågern mittemot och funderade febrilt, till slut var funderingarna av en alldeles för nyfiken karaktär så han var tvungen att fråga ”Men du gillar väl inte lax? Eller annan fisk?”. Jo, så var det men man kan ju växa till sig. När jag åt enligt stenåldersmetoden så var det fisk varje dag under 1,5 års tid. Man gick igenom andra sorters fisk för att variera det klena utbudet som uppstod när man tröttnade på vissa fisksorter och då lärde jag mig att äta lax bland annat. I dag är lax gott tack vare det och lax innehåller rätt sorts fetter så ät lax ni med gott samvete. =)

Här är hela menyn:
Förrätt:
Citrusmarinerad najadlax med ruccola- & linsvinägrett, rostade pumpakärnor och avokadokräm samt örtsallad
(men någon ruccola såg jag inte till på tallriken, däremot dill)

Huvudrätt:
Grillad kalvytterfilé med jordärtskocks-Pommes Anna, ragu på silverlök, höstsvamp samt tryffelsky (murklor, kantarell, skogschampinjoner och karljohan)
Efterrätt:
Mascarponekräm med choklad och Amaretto, marinerade hjortron och pistagekrisp

Efter denna efterrätt var rödvinet godare, jag tror vinet hade varit mer perfekt med mörk choklad till. =)

Sen kom artister in och uppträdde för oss. Magnus Carlsson som för övrigt är väldigt karismatisk på scen sjöng, Babben Larsson pratade om allt möjligt som fick oss att brista ut i gapskratt, tokmaja. Hon bjuder verkligen på sig själv! Charlotte Perrelli rev av sin melodifestivallåt och diverse andra låtar. Madonna var på tapeten så Babben sjöng med i gigantiska BH-strutar á la Madonna fast de här var snäppet vassare, de stack nämligen ut en halv meter. Alla gapskrattade och tjöt, hon är rolig hon Babben.
Hanne Boel rev av sin kända låt I wanna make love to you och övriga låtar, Anna Sahlin, känd som Sahlene sjöng också liksom gruppen Jeerk dansade och sjöng. Även Bröderna Olsen från Danmark rev av några låtar också.

Alla rev de av många gamla låtar: Madonna, Michael Jackson, Deep Purple, Jon Bon Jovi, Guns 'n' Roses, Bonnie Tyler... :)
Och sen var partyt slut vid 24:00 och vi for hem.

I kväll väntar en 60-årsskiva. I morgon väntar ett kalas vår dotter ska gå på. Fest i dagarna tre alltså. :)