handdator

Visa fullständig version : Avgassystem



Guran 65
2008-11-04, 18:45
Hallå där ute,
har ett avgassystem till en gammal gr650 som sitter ihop mitt under motorn.
frågan är. har det nån betydelse om man tar bort det "mellanröret" och täpper till
hålen i ljuddämparn???:confused:

Guzzi-Leif
2008-11-04, 21:28
Hallå där ute,
har ett avgassystem till en gammal gr650 som sitter ihop mitt under motorn.
frågan är. har det nån betydelse om man tar bort det "mellanröret" och täpper till
hålen i ljuddämparn???:confused:

Utjämningsrör är jätteviktiga för motorn (spikning och lågvarvsegenskaper mm).
Kan inte tas bort utan andra modifieringar.

Blues
2008-11-04, 21:55
Inte de ???

Guzzi-Leif
2008-11-04, 23:24
Inte de ???

Kan och kan...
Klart man kan men röret sitter där av en orsak.
Kom mer frekvent på fåcylindriga motorer (BMW o Guzzi t.ex.) under 70-talet och har faktiskt stor påverkan.

Om jag nu inte missförstod ursprungsfrågan - har hänt förr ;-)

Mats Liifv
2008-11-05, 07:29
Guran 65,

Vad skulle du vinna på att ta bort utjämningsröret, hade du tänkt dig? Useende, annan motorkaraktär eller vad? Blev lite nyfiken.

Nina
2008-11-05, 08:12
Det har med flödet att göra också, ett jämnt tryck i utblåsen. Avgassystem behöver ha en viss dimension och tryck för att motorn ska må bra, bland annat som Guzzi-Leif säger, motverka spikningar etc och spikningar vill man inte ha. Det finns en anledning till varför fabriken satt röret där, motorn kanske går för fett och blir för varm utan röret. Man ska helst inte, om man förstås inte har kunskaperna, röra fabrikens utvecklade produkt.

Blues
2008-11-05, 10:30
Jaså ???

Nina
2008-11-05, 11:24
Jaså ???Förlåt, var visst inne i muskelbilarna och systemen där men visst används utjämningsrör också där. Det har jag satt på min bil, original fanns det inte det men jag vill ju ha mer kräm ur motorn (bortåt 600 hkr) så visst har storleken en viss betydelse.
Själv skulle jag inte peta på nåt fabriken utvecklat, tänker att det finns ju en orsak till varför de satt saker som de sitter från början, de har väl testat sig fram till en bra lösning.

Nu har jag tur att vara gift med en av Sveriges bäste racebyggare på Moparbilar så han får mer än gärna trimma min muskelbil. =)

Blues
2008-11-05, 18:17
Fick för mej att de va rake stryter på muskelbilar,nåväl intressant ämne,en sista fråga om utjämningsrör,vet ni eller svamlas det bare ???

Mr.Blazer
2008-11-05, 18:48
Är nog benägen att ställa samma fråga som Blues ???

Sedan är det väll bra om man är konsekvent i sina svar.


Det finns en anledning till varför fabriken satt röret där, motorn kanske går för fett och blir för varm utan röret. Man ska helst inte, om man förstås inte har kunskaperna, röra fabrikens utvecklade produkt.



Det har jag satt på min bil, original fanns det inte det men jag vill ju ha mer kräm ur motorn

Med dessa svar brir frågan än mer förvillande.

Men som sagt, gör man A får man göra B osv...

Sedan är "Mobarbilar" inga bilar utan en svordom. (för somliga) ;D

Nina
2008-11-05, 19:24
Sedan är "Mobarbilar" inga bilar utan en svordom. (för somliga) ;D
*host* Det där läste inte jag, fick just fel på mina glasögon. ;)

Utjämningsrör har man för att få jämn effekt vill jag minnas. Har suttit och letat efter tekniska sidor men hittar inga på svenska, återstår att dammsuga USA i morgon, om det finns info om det här med rören där (?).

Nina
2008-11-05, 19:26
Fick för mej att de va rake stryter på muskelbilar,nåväl intressant ämne,en sista fråga om utjämningsrör,vet ni eller svamlas det bare ???
Nja, raggarbilar har sånt men så går de inte heller, det är ju inget drag!
Som jag skrev innan, ska dammsuga USA på info i morgon.

Mats Liifv
2008-11-05, 19:41
Nja, raggarbilar har sånt men så går de inte heller, det är ju inget drag!
Som jag skrev innan, ska dammsuga USA på info i morgon.

Du kanske skulle lägga ut frågan på BMW-klubbens forum. Där finns det många tekniskt bevandrade, "Mimmi" med flera. Skulle förvåna mycket om det inte kom fram ett bra svar!

Nina
2008-11-05, 19:45
Här hittade jag en mycket bra beskriven teknisk artikel:
http://www.carcraft.com/techarticles/exhaust_system_installation/index.html

Mimmi? Hon vet väl inget om det tekniska, hon skriver ju bara kåserier. ???

Mats Liifv
2008-11-05, 20:01
Här hittade jag en mycket bra beskriven teknisk artikel:
http://www.carcraft.com/techarticles/exhaust_system_installation/index.html

Mimmi? Hon vet väl inget om det tekniska, hon skriver ju bara kåserier. ???

Nää, Du! Hon kan verkligen mycket om det tekniska. Det är få som slår henne på fingrarna vad det än gäller angående teknik. Hon kan nära nog "allt", tro mig!

Blues
2008-11-05, 22:44
Nja, raggarbilar har sånt men så går de inte heller, det är ju inget drag!
Som jag skrev innan, ska dammsuga USA på info i morgon.Har aldrig sett en dragracingbil me utjämningsrör ??? Tar du verkligen ut 600 Hk ur hunnköja,höller du dej te sanninga nu verkligen.

Nina
2008-11-06, 06:55
Har aldrig sett en dragracingbil me utjämningsrör ??? Tar du verkligen ut 600 Hk ur hunnköja,höller du dej te sanninga nu verkligen.Muskelbilen är en Dodge Charger... :rolleyes:

pewa
2008-11-06, 17:08
Tagit bort några inlägg som var för långt från ämnet, för löst snack finns en Chatt :)

Intruder
2008-11-06, 19:49
Det har med restavgasera ogöra
utjämningröret tar med rester av bensin som inte har andtänds även kyler motorn pga den drar med avgaserna när den andra cylindern blåser ut
Hoppas ni förstår vad jag menar skriver som en anka:-)

Blues
2008-11-06, 22:57
De va en som vesste,tackar för de.Men så har du en riktig cykel ser ja,men du har väl inget utjämningsrör kvar du heller lik dom andre 99%.

Printer
2008-11-08, 09:29
På min hoj sitter det en ljuddämpare mellan rören under/bakom motorn, den kan man ta bort och ersätta med en rörkonstruktion för att få ett maffigare ljud men då har jag förstått att man måste ändra blandningsförhållandet luft/bränsle också, annars kan motorn gå fett eller snålt. Att byta avgassystem är ju mer vanligt än att låta bli, kolla runt hojfiken på sommaren där är det ju ingen som har originalsystem nästan. Men börjar man mickla med fabriksinställningar händer det ju något, en motor är ju utvecklad, anpassad och inställd och egentligen ett precitionsinstrument med mycket fina toleranser.
Jag har själv bytt till ett öppnare system från Roadhouse, ljudet är dovt och helt underbart men jag måste ha hjälp att ställa om förgasaren eftersom jag får avgassmällar vid motorbromsning.
Som sagt, något händer ju när eller om man börjar mickla med grejerna.

Intruder
2008-11-08, 14:47
1kolla känn efter så den inte läcker i skarvar o div anslutingar
2läs av stiftet. Googla så hittar du vilken färg det ska va
3kan inte din modell men in eller med blandskruven den ska ha mer benz
4 nu kommer det svåraste anpasa munstyken
Om du ska göra själv googla som atans
Har du tur så räcker det med lågfarts munstyket
Ska du på förgasaren så rekomenderar jag byt till kn luftfilter
En twin motor öppet avgas system luft filter nya munstyken så får du en ny hoj:-)

Guran 65
2008-11-08, 20:27
Guran 65,

Vad skulle du vinna på att ta bort utjämningsröret, hade du tänkt dig? Useende, annan motorkaraktär eller vad? Blev lite nyfiken.

inget speciellt egentligen, det är faktiskt så att det har rostat lite och funderade på om det gick att ta bort det röret för att lättare kunna fixa rosten, men vad jag kan förstå så är det bäst att ha det kvar.
har inte mekat mc så mycket tidigare så jag är lite "grön" på området.

tack o tack//Guran

Guran 65
2008-11-08, 20:33
Utjämningsrör är jätteviktiga för motorn (spikning och lågvarvsegenskaper mm).
Kan inte tas bort utan andra modifieringar.
då vet jag, en tacker för tipsen,
är lite ny på området,:)