handdator

Visa fullständig version : Är sidan rörig?



pewa
2008-11-04, 13:42
Nya versionen av hojen.nu rullar på bra men jag kan själv uppleva att startsidan är lite väl grötig, lite för mycket information på framsidan som kanske bättre hade passat på andra ställen.

Hur upplever ni startsidan? Finns det några "boxar", ex. Statistik eller liknande, som ni inte känner behövs på startsidan?

Tanken är att rensa upp den något framöver så att sidan blir mer lättöverskådlig. All information som nu finns på startsidan går att nå via menyn också så en förändring innebär inte att något försvinner. Som exempel kan tas statistiken över antal medlemmar, den hittar man även om man klickar på Forum och scrollar längst ner.

Molgan
2008-11-04, 15:32
Tycker inte det är för mycket. En sak som slog mig när jag öppnade sidan i IE, kör i FF annars så reklamen syns inte, var att vänster och höger kolumn borde byta plats. Statistiken och kalendern borde vara till höger tillsammans med reklamen och tråd- och blogglistan flyttas under kontrollpanelen. Vi läser ju av ytan från vänster till höger så trådarna borde ligga först.

Edit: Det slog mig nu att då kommer bara trådlistan att synas när man är i forumdelen. Kanske inte så man vill ha det hm..

Föresten pewa, nån åsikt om det här (http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=1862)? =)

pewa
2008-11-04, 16:26
Tycker inte det är för mycket. En sak som slog mig när jag öppnade sidan i IE, kör i FF annars så reklamen syns inte, var att vänster och höger kolumn borde byta plats. Statistiken och kalendern borde vara till höger tillsammans med reklamen och tråd- och blogglistan flyttas under kontrollpanelen. Vi läser ju av ytan från vänster till höger så trådarna borde ligga först.

Edit: Det slog mig nu att då kommer bara trådlistan att synas när man är i forumdelen. Kanske inte så man vill ha det hm..

Föresten pewa, nån åsikt om det här (http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=1862)? =)

Bra med synpunkter!
Har faktiskt funderat på att man borde ha trådarna på vänster sida då de hänvisar till forumet som ändå är kärnan.

Vad behöver man se då man är i forumet och läser? En annan idé kan vara att dölja båda kolumnerna då man läser i forumet. Blir mindre info på skärmen och mer plats till forumet.

Har också funderat på att bara köra en kolumn. FÅr prioritera vilken info som är viktig sen köra den på ena sida. Sidan blir då längre men då kan man visa fler nyheter/artiklar på startsidan så det jämnar ut sig. Skulle det kunna va nått?

Molgan
2008-11-04, 16:38
Vad behöver man se då man är i forumet och läser? En annan idé kan vara att dölja båda kolumnerna då man läser i forumet. Blir mindre info på skärmen och mer plats till forumet.
Bra id'e.


Har också funderat på att bara köra en kolumn. FÅr prioritera vilken info som är viktig sen köra den på ena sida. Sidan blir då längre men då kan man visa fler nyheter/artiklar på startsidan så det jämnar ut sig. Skulle det kunna va nått?
Nja, tycker det är rätt bra med nyheterna centrerat. Sen så kör jag widescreen hemma så brett är bättre än långt, blir så mycke scrollande annars. =)

eljem
2008-11-04, 18:19
Hejsan alla glada
Tycker fortfarande att forum hojjen.nu är bra.
sidan rullar bra här. Vad jag skulle tycka om lite förändringar kan tas personligt av en del, så jag föredrar att hålla mig mer ån neutral.
Lite rensning kan behövas bl. annat blogg arkiv 2007. Vi är snart inne på 2009 så det är upp till Er.
En sak kan tyckas ta på kraften på en server och det är chatten, hur ofta används den egentligen, dessutom en del inlägg kan kännas som chatt mellan medlemmar ibland,... där ser man hur än man försöker vara neutral så går det åt pipan tror jag.
Jag måste säga det räcker att jag får vara med och se. Och det är jag tacksam för.

pewa
2008-11-07, 13:43
Uppdatering:

Har ändrat så att alla sidor visas själva, dvs. det är bara startsidan som har sidokolumner. På så vis blir det lite enklare/renare att surfa runt på forumet, fotoalbumen osv.

Kommer även att flytta om de olika boxarna lite, testar mig fram får ni säga vad ni tycker.

Chatten är även inlagd ovanför forumet. På så vis kanske fler hittar dit och allt snack(forum+chatt), hamnar på samma ställe.

Nina
2008-11-07, 14:03
Ååh, jag saknar redan sidopanelen. :'(
Då kunde man gå direkt till pm-lådan eller kalendern. För min del får den gärna vara kvar. :)

Molgan
2008-11-07, 16:18
Ååh, jag saknar redan sidopanelen. :'(
Då kunde man gå direkt till pm-lådan eller kalendern. För min del får den gärna vara kvar. :)
PM-lådan kan du ju gå till nu oxå under "du var här senast" . =) (och pm finns ju inte i sidopanelen hur som helst)

pewa
2008-11-07, 18:48
PM finns i sidopanelen just under länkarna "Nya inlägg" och "Logga ut". Däremot kommer man även direkt till PM-lådan via andra login-rutan, alltså den till höger under menyn.

Som det är nu kan man logga in på två ställen vilket tar onödigt med plats. Ska ta bort någon av dessa.
Sen är det bara ett test utan sidopanel, tycker också den är bra så vi får se var det landar :)

Jan-Olov
2008-11-08, 11:13
Ååh, jag saknar redan sidopanelen. :'(
Då kunde man gå direkt till pm-lådan eller kalendern. För min del får den gärna vara kvar. :)

Jag håller med när, jag läser nya inlägg så får jag mickla onödigt mycket för att läsa vidare.

pewa
2008-11-08, 11:46
Jag håller med när, jag läser nya inlägg så får jag mickla onödigt mycket för att läsa vidare.

Hur menar du då?

Jan-Olov
2008-11-08, 13:03
Om jag skriver ett inlägg och vill läsa resten så får jag trycka på startsidan för att läsa, tidigare var det bara att scrolla upp till raden för olästa och fortsätta att läsa. Det är möjligt att jag gör fel men så uppfattar jag det. Det är inte fel att ändra för att förnya.

turbo
2008-11-08, 15:34
Om jag skriver ett inlägg och vill läsa resten så får jag trycka på startsidan för att läsa, tidigare var det bara att scrolla upp till raden för olästa och fortsätta att läsa. Det är möjligt att jag gör fel men så uppfattar jag det. Det är inte fel att ändra för att förnya.

om det är nya inlägg du menar så finns det en länk till det i vanliga menyn också, bredvid forum.
såg det precis själv :)

pewa
2008-11-08, 17:37
Ni får ha lite överseende med att vissa saker kommer byta plats innan ommöbleringen är klar.

En fast sidopanel är alltså att föredra? Gäller det alla delar av sidan som forum, album, chatt osv?

Mats: startade ett eget ämne ang. ditt problem - länk (http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=1882)