handdator

Visa fullständig version : Ny hoj på g, frugan övningskör



jockenord
2008-10-29, 14:19
Hej

Fick äntligen frugan till att prova o köra MC i sommras, å se det gick bra,
så pass att körkortstillstånd beställdes omg.

Så vi lånade svågern o svägerskans Yamaha Virago 535 och körde lite på,
den var lättkörd, men ändå lite liten.
så senaste två månaderna har det kollats hoj på blocket,
att det skulle vara en custom var hon bestämd på.

Och nu har det äntligen hittats en som skulle passa oss,
en Kawasaki VN750 av 94 års modell,
skall kolla på den på söndag,

Nån som har kommentar om det är något speciellt som man bör kolla på denna MC-modellen.

Jocke

Mats Liifv
2008-10-29, 15:15
Säkert inget annat än det gamla vanliga: däck, drivpaket, styrlager, hjullager, batteri, servicebok/kvitton, bromsbelägg, det allmänna skicket och inte minst magkänslan. Ställ dig frågan "Är detta vad jag vill ha, till det priset. Provkör en ordentlig sväng, inte bara runt kvarteret, och känn efter hur allting känns, testa bromsarna, gå igenom alla växlar, både uppåt och neråt. Känns allt okay och priset är rätt -Slå till! :)

Nilsson
2008-10-29, 16:52
nja det e en bra hoj men kolla lite extra , så den laddar det är så att om generatorn går sönder blir det dyrt , man måste ev lyfta ur motorn , fråga Lars här på forumet , han har skruvar n hel del på denna modelen , även jag har skruvat en del och det är ingen mekvänlig hoj , vidare kan nämnas att om man glömmer bensinkranen så kan man få extrema problem , jag har en kompis som fick in en där han tömde ut 4liter olja och 1liter bensin från motorn , fy fan vad det kunde rasat , men annars e det en kanon fin hoj

eljem
2008-10-29, 19:45
Hej alla glada

Synd för min del att du väljer just den typen av hoj. eftersom jag hade satt upp en annons här i forumet och velat sälja en av mina hojjar : kawasaki gpx600r 97:a billigt...
Jag undrar om grabbarna kunde åtminstone kommentera något om min annons.
För min del jag behövde utrymme till annat och så pengarna förstås, och inte för att det skulle va nåt fel på hojjen.
Ha det så skönt framför brasan

turbo
2008-10-29, 21:29
VN verkar vara en stabil hoj! finns ett engelskt forum för vn-ägare där det säkert står en del nyttigt

länk: http://www.vn750.com/

jockenord
2008-11-02, 18:46
Hej på er

Det blev en Kawasaki VN750 -94, den var i tillräckligt bra skick för priset,
syntes at tden inte använts kontinuerligt och därföt inte fått den omsorg med putsning som behövts,
men den startade lätt var lätt att köra och mullrade lite lagom,
så nu blir det att tillbringa timmar i garaget med putstrasan, har redan lagt 3 timmar, så det är redan skillnad.
Och till våren är det dags att ta tag i frugans övningskörning på allvar.

Bifogar en bild i mörkret av en bygglampa efter några timmars ytlig putsning

Ha dé
Jocke

Nina
2008-11-02, 19:20
Vad kul! =)
Hoppas det går bra för henne nästa år. Det är med kärleksfulla ögon man ser övningskörare ute på vägarna, man tänker tillbaka på när man själv kämpade. :)

leffa
2008-11-02, 19:58
hoppas det går bra med kortet ,min fru gjorde likadant ,hon åkte med mig först sen sa hon att åka bakpå var inget för henne hon ska börja läsa teori nu efter jul hon har xj 600a som hon kör på ,det är verkligen kvalitets timmar när man är ute o åker .

Mats Liifv
2008-11-03, 13:31
Vad kul! =)
Hoppas det går bra för henne nästa år. Det är med kärleksfulla ögon man ser övningskörare ute på vägarna, man tänker tillbaka på när man själv kämpade. :)

Brukar ofta se övningskörare när jag passerar Solvalla. Dom använder parkeringen där till sina teknikövningar. Nästan så att jag blir lite avundsjuk på dom, när jag tänker på allt kul dom har framför sig. Minns så väl hur stolt jag var när jag, på tredje uppkörningen, äntligen lyckades få den åtråvärda "lappen". Få ögonblick av lycka och stolthet har slagit denna stund!

Molgan
2008-11-03, 15:06
Minns så väl hur stolt jag var när jag, på tredje uppkörningen, äntligen lyckades få den åtråvärda "lappen". Få ögonblick av lycka och stolthet har slagit denna stund!
Så sant, var helt vimmelkantig när jag skrev det här (http://www.hojen.nu/forum/showpost.php?p=8187&postcount=106) inlägget. Vi var ju ett litet gäng här som kämpade med konbanorna samtidigt hehe. Ofattbar känsla första gången man blåste iväg utan nån som skuggade, tror jag brände två 22-liters tankar på en kväll den dan. =)

eljem
2008-11-04, 19:21
Grattis för hojjen, den var inte alls dåligt köp.
Jag hoppas att frugan klarar kortet, som min också skall göra till våren.
Att en verkligen duktig tjej som kör tom bättre än mig som ha haft kortet i mer än 30 år och inte klara uppkörnig i september , det va verkligen irriterande. 20 tusen spänn och ändå (ja Ni kan förstå vad jag menar) Tur att man kan ha på sig ett helt år med en uppklarad teori.
Det sista om tanter och kortet var inte menat att det ska va med i ämnet, men eftersom nån tog upp det så vill jag lätta på hjärtat, det sved verkligen att en såå duktig tjej kommer hem med en besvikelse. Mmm jag tröstade henne i alla fall med att hon kör bättre än mig och att hon fortfarande kan köra framför mig och jag kommer att få stå ut ett tag till med övningskylten på ryggen.
ha det