handdator

Visa fullständig version : Internet



Nina
2008-10-29, 09:01
Tänk så beroende man är av internet, i alla fall jag i mitt arbete då jag skickar allt över e-posten. I går eftermiddag var det dags igen, internet la av och modemet blinkade hit och dit. Den var aktiv kanske max 30 sek, sen la den av. Jag gjorde allt jag kunde, stängde av rubb och stubb och startade om allt i tur och ordning men nix, inget funkade.
Hm.

Okej, då knipsar jag av plastpiggen på telefonkontakten, jag vet att den kan störa så fram med tången och av for plastpiggen i ett huj. Ingen förändring då heller. Vad tusan är det då för fel?? Jag provade att starta om allt en gång till men samma gamla visa med blinkande modem som jävlades. Routern funkar ju, den tycks inte jävlas så jag klev in i den och labbade med kanaler. Kan ju vara så att det är fler som har trådlöst internet i grannskapet och då kan de störa varann och har de flesta samma kanal så, ja då stör man varann.
Så jag bytte kanal men klockan sprang iväg för jag skulle in till sta'n med svärmor och gå på säsongsavslut med BMW-klubben. För att vara säkra på att få en P-plats åkte vi in i god tid. Direkt när jag svängt in på Tegnérgatan uppenbarade sig en gigantisk plats, vi kunde ju ha tagit skåpbilen. Vi hade resonerat att om vi tar den hittas inga platser och folk står ju som packade sillar, att hitta en tillräckligt stor P-plats kan ta tid och man missar tiden. Så vi tog hennes hundkoja eftersom min egen var utlånad så skulle vi hitta en plats. Nu kom en plats direkt så vi var verkligen ute i god tid. =)

När jag kom hem funkade internet igen, jag tänkte inte på det men min man satt och surfade som han brukar. Det slog mig att det varit nere så jag sa förvånat ”Va'? Funkar internet nu??” som en annan dum kråka. :rolleyes:

Får se hur länge detta fungerar nu, sist det spökade var för ca en månad sen.

I dag är det frost ute på morgonen och nästa vecka ska hundkojan in på polering och lackförsegling. Nu ska jag se om lacken blir bättre än när jag köpte bilen i maj. Jag tror nämligen att bilfirman lackförseglade bilen innan jag fick hämta den. =)
Jag ringde och frågade dom om detta och de hade polerat den. Jag frågade vilket medel de använt men fick veta att det får inga privatpersoner köpa.

Molgan
2008-10-29, 11:30
Vill bara tipsa om att ringa leverantören först innan du börjar knipsa av saker eller gå vilse i protokollen. Har själv spenderat timmar i omgångar med att försöka få igång nätet när det sen visat sig att det varit nån hub i långtbortistan som havererat. =)

Har en 10/10-fiberuppkoppling nu så jag slipper modem, har inte haft ett enda bekymmer ännu. Har ni möjlighet att dra in en kabel så gör det.

Mats Liifv
2008-10-29, 12:09
Att internet funkar är "livsviktigt" för mig! Långt viktigare än telefonen. Jag ordnar allt via nätet, på gott och ont naturligtvis. Vid de tillfällen det ligger nere är man verkligen avskuren från världen. Kan nog påstå att jag utvecklat ett visst beroende, så jag har full förståelse för frustrationen som uppstår när det ligger nere.....:)

Jan-Olov
2008-10-29, 16:19
Mitt bredband går via radiolänk så det falerar i bland speciellt när det blåser mycket. Det är många småbyar i trakten som har det över radiolänk, telia kunde inte leverera över sinna trådar när jag bestälde mitt, Kontigt, men nu kan dom. Det fins en fiber som nyligen grävdes ner men är inte inkopplad ännu.

Nina
2008-10-29, 16:32
Mnja, Molgan. Nu vet jag var jag ska peta och göra inställningar. Man kan ta bort plastpiggen på telefonkontakten, den kan störa uppkopplingen liksom en digital telefon. Liksom att hela grannskapet har trådlöst internet här så visst är vi inne på varandras nätverk och stör rätt vad det är.
Det jag dock glömde bort var att man bör vänta sisådär 20 min efter petandet i saker och ting. =)

Molgan
2008-10-29, 19:33
Mnja, Molgan. Nu vet jag var jag ska peta och göra inställningar.
Det tvivlar jag inte på, menar bara att det är en massa pill för ingenting om felet ligger nån annanstans (vilket det gör i 9 fall av 10). :)

Nina
2008-10-29, 19:53
Jag tror det beror på störningar av antingen kringutrustning eller nätverk som stör varann.