handdator

Visa fullständig version : Varva inte för högt!



pewa
2008-10-26, 12:28
Man kan ha roligare för 1000 spänn! :cool:

Saxat från sr.se

Varvade högt med motorcykel

En 23-årig man från Strömstad har dömts för att ha åstakommit onödigt buller.

Det var i maj som mannen varvade med motorn på sin motorcykel på Karlsgatan i Strömstad och på så sätt åstakom som det heter: ”onödigt buller”.

Uddevalla tingsrätt dömer mannen till 1 000 kronor i penningböter.

eljem
2008-10-26, 12:58
Man kan ha roligare för 1000 spänn! :cool:

Saxat från sr.se

Varvade högt med motorcykel

En 23-årig man från Strömstad har dömts för att ha åstakommit onödigt buller.

Det var i maj som mannen varvade med motorn på sin motorcykel på Karlsgatan i Strömstad och på så sätt åstakom som det heter: ”onödigt buller”.

Uddevalla tingsrätt dömer mannen till 1 000 kronor i penningböter.

------------------------------------------------------------------------------------

Visst va det onödigt. Men som man bäddar !!!
Låt det va en BRA varning för STÖRANDE.
För min del är jag alltid tacksam att det finns fortfarande ett vakande öga för lite sämre uppfostra. Onödigt att störa andra ute bara för att man är förtryckt hemma och vill hävda sig utanför, så är det för det mesta tror jag.
Varför Vi som är äldre än 40 får lägre försäkring för våra Motorcycklar, jo för att vi kör för njutningen skull och för att vi är förnuftigare i vår hantering av att ha MC..
Vill inte väcka nån debatt om det här för jag hade märkt hur andra reagerade i liknande inlägg. Hoppas att en hel del knuttar som väljer att köra HOJ skulle göra det för att kunna njuta av naturen och miljön i bättre förhållande än BIL, för det är väl meningen.
Hoppas att mitt svar uppfattas inte som angrepp på nån. För det är absolut inte meningen.

Molgan
2008-10-26, 17:09
Varför Vi som är äldre än 40 får lägre försäkring för våra Motorcycklar, jo för att vi kör för njutningen skull och för att vi är förnuftigare i vår hantering av att ha MC..
Vill inte väcka nån debatt om det här för jag hade märkt hur andra reagerade i liknande inlägg. Hoppas att en hel del knuttar som väljer att köra HOJ skulle göra det för att kunna njuta av naturen och miljön i bättre förhållande än BIL, för det är väl meningen.
Hoppas att mitt svar uppfattas inte som angrepp på nån. För det är absolut inte meningen.
Att köra hoj handlar om så mycket mer än att bara förflytta sig. Ljudet, accelerationen, vridet, g-krafterna, fartvinden osv osv. Den hojåkare som påstår att den aldrig vridit lite extra på gasrullen skulle jag utan större risk för att ha fel kalla en lögnare. Kan bero på att jag inte är 40+, men att skala ner hojåkandet till transport låter hemskt trist enligt mig. :) Sen så tror jag det är en myt att 40+are alltid kör förnuftigt. När jag hänger med MC-fyrkanten på körningar så drabbas de äldre lika ofta av okontrollerade ryck i högerhanden som de yngre, och jag tror inte det beror på reumatism. :D

Jan-Olov
2008-10-26, 18:23
Vist rycker det i gashanden, men det gäller att göra det på rätt ställe inte i samhällen eller i trafiken så att det kan bli farligt varken för mig själv eller andra. Åker jag i grupp och jag tycker att farten är för hög för mig så släpper jag så att de andra får åka före, det är dumt att låta sig stessas, det kan gå åt pipan och det är helt onödigt.

Molgan
2008-10-26, 18:53
Vist rycker det i gashanden, men det gäller att göra det på rätt ställe inte i samhällen eller i trafiken så att det kan bli farligt varken för mig själv eller andra.
Jo, det är väl en fördel vi har här uppe med mycke obygd. Det är nästan så det är svårt att hitta nån att störa. :rolleyes:

eljem
2008-10-26, 19:29
Hej alla glada
Och som sagt var, jag vill inte väcka debatt !!! trodde att det va sanningens ord.
Hade inte nänmt att jag använder hoj enbart för att förflytta mig från punkt A till punkt B utan för att njuta av hoj åkande i lugn och harmonisk miljö och njuta av naturen. Varför väljer vi mindre trafikerade vägar (vänder mig till likasinnande) annars.
Jag gasar inte i onödan, varken för att väsnas eller för farten skull. Ingen fartdäre här inte. 34 år prikfri-körning.
Ska tillägga morgan att hälsa Luleå. Jag har många minnen från orten, kör du förbi kopparnäs och norrfjärden på väg mot Pite så hoppas jag att du kör lugnt förbi.

Molgan
2008-10-26, 20:17
Ska tillägga morgan att hälsa Luleå. Jag har många minnen från orten, kör du förbi kopparnäs och norrfjärden på väg mot Pite så hoppas jag att du kör lugnt förbi.
Ska jag, brukar ofta vara i de trakterna då jag är uppväxt i Piteå. Och jag kör alltid lugnt och förståndigt, i alla fall där det finns bebyggelse. På traktorstigarna ute i skogen kan det ibland gå vilt till. =)

Guzzi-Leif
2008-10-26, 21:12
Kopplingen mellan ålder och mognad är ganska svag. Syns inte minst på krogen där "40-årig skötsam svensk" ofta utgör det värsta packet i sin stil mot omgivningen och då särskilt ställets personal.

Mogna mc-förare skulle absolut inte försöka impa på människor i stadsmiljö genom att lägga bullermattor...

pewa
2008-10-26, 22:44
Ljudet är ju endel av upplevelsen och vissta varvar man extra ibland bara för att få höra sången :)
Men det är väl som med mycket annat, man får välja sina tillfällen. Vem vill förresten varva mitt i stan då man kan göra det i en tunnel/viadukt och få ännu större effekt ;)

Guzzi-Leif
2008-10-27, 00:02
Ljudet är ju endel av upplevelsen och vissta varvar man extra ibland bara för att få höra sången :)
Men det är väl som med mycket annat, man får välja sina tillfällen. Vem vill förresten varva mitt i stan då man kan göra det i en tunnel/viadukt och få ännu större effekt ;)

Snarvlet när man släpper gasen från höga varv, i en tunnel, på en fåcylindrig storkubikare är.... stimulerande! ;-)

tomahs900
2008-10-29, 00:48
E rätt mkt nere i Ystad via jobb o dagligen ser jag speciellt en kille på en moppe...han varvar satan vid ljusena o tycker de e skitfräckt...jag blir mest irriterad..tycker de e löjligt! Hade de däremot varit en stångka så hade jag njutit av stunden....typ som en morroncigg...
Håller annars med om att man ska välja sina njutningar här i livet...behöver ju inte stå å dra på rullen varje gång man stannar vid ett ljuse...men de e ju dock en del av åkandet,jag menar dra på lite extra i tvåan e väll gött!!! Lungt o harmoniskt kan man väl oxå ha...hemma med frun framför brasan eller med ungarna i pariserhjulet...

Scorpio
2008-10-29, 09:21
Jag påstår att ALLA motorcyklister drar på lite ibland, oavsett ålder och vilken hoj man kör! Och att den som säger annat pratar strunt.

MEN, det är en dj-vla skillnad på dra på och att dra på! Att köra som en vettvilling i tätbefolkad stadsmiljö med sk raka rör är ju bara korkat och oansvarigt, och det inte bara för bullrets skull.

Visst händer det att man drar lite extra med högernäven ibland men kombinerat med lite sunt förnuft anser jag inte att det är speciellt korkat och oansvarigt.

Att sedan t.ex. majoriteten av medlemmarna på sporthoj.com tycker att jag/vi med dessa åsikter är en samling mähän är en annan historia. Men det får de ju också numera äta upp bl.a. i form av försäkringspremier. Synd att kollektivet får vara med och betala en del på detta också bara..

Nina
2008-10-29, 09:30
Jag påstår att ALLA motorcyklister drar på lite ibland, oavsett ålder och vilken hoj man kör!
Sant, även jag har dragit på lite extra nån gång ibland. :)

Jan-Olov
2008-10-29, 10:43
Ett litet minne. Förra sommaren med Dragstaren så stod jag i korsningen till V25 och mycket trafik, bakom mig körde en långtradare upp, jag passadepå en lucka och gasade till några gånger och bakom mig gjorde lastbilföraren lika dant jag vände mig om för att se och såg bara en flinade chafför jag gav tummen upp och fick en till baka. Ganska kul gasandet var onödigt men det gick av sig själv, han kanske också körde mc vad vet jag.